Τι είναι το Email Marketing;

emailmarketing_1Το email marketing  ανήκει και αυτό στην μεγαλύτερη οικογένεια της επιστήμης του marketing και αφορά την χρήση του email, ως μέσο, για την προώθηση και ενημέρωση του αγοραστικού κοινού για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρει ο διαφημιζόμενος.

Εν ολίγοις, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το email marketing είναι η ψηφιακή-ηλεκτρονική έκδοση της κλασσικής αλληλογραφίας. Αντί να στέλνουμε διαφημιστικά φυλλάδια, επιστολές και κουπόνια μέσω ταχυδρομείου (π.χ. ΕΛΤΑ), χρησιμοποιούμε το email για να μεταφέρουμε και να μεταδώσουμε το ίδιο μήνυμα. Βέβαια, με την συμβατική αλληλογραφία είναι εξαιρετικά δύσκολο να μετρήσεις την απήχηση (το impact) που θα έχουν οι καμπάνιες σου.

Με το email marketing μπορείς να δεις εξελιγμένα αναλυτικά στατιστικά τα οποία μετράνε ποιος άνοιξε το email, ποιός το διάβασε, τι μέρα και ώρα και που έκανε κλίκ.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι κάθε email που στέλνουμε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αποσκοπεί σε πώληση κάποιου αγαθού, το email marketing δεν έχει μοναδικό απώτερο σκοπό την εμπορική συναλλαγή. Το email marketing μπορεί να χρησιμοποιηθεί:

  • Για μια απλή ενημέρωση του κοινού για νέες ιδέες όπως τάσεις μόδας και τελευταίες εξελίξεις στον χώρο της τεχνολογίας
  •  Για καλύτερες πρακτικές όπως για παράδειγμα συνταγές μαγειρικής ή οικονομικές λύσεις «φτιάχνω μόνος μου (DIY – Do It Yourself)»
  • Για σύσφιξη σχέσεων με παλιούς αλλά και δυνητικούς πελάτες όπως για παράδειγμα η αποστολή ευχαριστήριων καρτών τα Χριστούγεννα ή το Πάσχα.
  • Για συμπλήρωση κάποιου ερωτηματολογίου
  • Για την αποστολή πρόσκλησης σε κάποια εκδήλωση

Αν και τα διαφημιστικά mails αποτελούν παλαιότερο μέσο σε σχέση με περισσότερο πρόσφατες και δημοφιλείς μεθόδους διαφήμισης που αξιοποιήθηκαν μέσα από τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter), το Email marketing αποτελεί αδιαμφισβήτητα τη Νούμερο 1 στρατηγική διαφήμισης.

Σύντομη αναδρομή στην ιστορία του Email marketing

Η χρήση του Email marketing ξεκίνησε στις αρχές του 1990, όταν το internet άρχισε να γίνεται προσβάσιμο από μεγάλη μερίδα ανθρώπων. Σταδιακά τόσο οι διαφημιστές όσο και οι κάτοχοι ιστοσελίδων που προωθούσαν προϊόντα μέσω των emails, αντιλήφθηκαν ότι ήταν ένας πολύ εύκολος και αποδοτικός τρόπος τόσο για την ίδια τη διαφήμιση όσο και για να έρθουν σε επαφή με τους πελάτες τους σε παγκόσμιο επίπεδο. Μάλιστα το 1995 στις ΗΠΑ, το ποσοστό της ηλεκτρονικής διαφήμισης ξεπέρασε για πρώτη φορά στην ιστορία την συμβατική διαφήμιση μέσω αλληλογραφίας. Έτσι, το Email marketing δεν άργησε να γίνει ο νέος τρόπος διαφήμισης.

Τα είδη Email marketing

Yπάρχει η τάση να ταυτίζουμε όλα τα εμπορικά email που δεχόμαστε με το Email marketing. Παρ’ όλα αυτά, εξ’ ορισμού το Email marketing αναφέρεται στα εξής 3 είδη ηλεκτρονικής αλληλογραφίας:

  • στην αποστολή email από εμπόρους σε πελάτες με σκοπό την επανασύνδεση και αναθέρμανση των σχέσεων, καθώς και την επαναπώληση προϊόντων ή υπηρεσιών,
  • στην προσθήκη διαφημίσεων σε email που αποστέλλουν εταιρίες στους πελάτες τους, με σκοπό την προσέγγιση και απόκτηση νέων πελατών, και
  • στην αποστολή emails που εμπεριέχουν εταιρικά νέα και εξελίξεις με σκοπό την ενημέρωση των πελατών και την ανακατεύθυνση τους στην ιστοσελίδα της εταιρίας για εμπορικούς σκοπούς.

Κανόνες και κώδικες ηθικής του Email marketing

Όπως κάθε εμπορική δραστηριότητα μέσω Internet, έτσι και το Email marketing ενέχει αρκετούς κινδύνους. Ο πιο μεγάλος κίνδυνος, είναι η εταιρία σας να χαρακτηριστεί ως εταιρία που αποστέλλει spam αλληλογραφία στους παραλήπτες των οποίων τις διευθύνσεις email έχει αποκτήσει χωρίς την σχετική έγκριση.

Με την εξέλιξη της συγκεκριμένης στρατηγικής διαφήμισης, άρχισαν να αναπτύσσονται παράλληλα κανόνες και κώδικες ηθικής, με αποτέλεσμα το Email marketing στις μέρες μας να είναι πλέον στο αποκορύφωμα του και να υπόκειται σε βασικούς κανόνες που όλα τα διαφημιστικά email πρέπει να τηρούν. Αυτοί είναι:

  • ο νόμιμος τρόπος απόκτησης της διεύθυνσης email του κάθε παραλήπτη
  • η δυνατότητα από πλευράς του παραλήπτη να σταματήσει να λαμβάνει τα διαφημιστικά email οποιαδήποτε στιγμή το θελήσει
  • η αποστολή μη υβριστικού περιεχομένου
  • όλες οι διευθύνσεις αποστολής να είναι έγκυρες και ταυτοποιημένες

Σε κάθε περίπτωση οι μεγάλες και σοβαρές εταιρίες προσπαθούν να καταπολεμήσουν το φαινόμενο αυτό, καθώς το Email marketing αποτελεί μία στρατηγική στην οποία επενδύουν οικονομικά, ενώ αποτελεί τον βασικό τρόπο προώθησης των υπηρεσιών τους.

Μία από τις πιο σοβαρές παραβάσεις είναι οι αγορασμένες λίστες με email πελατών. Είναι πιθανό κατά την αναζήτησή σας, να εντοπίσετε αρκετές ιστοσελίδες που πουλάνε διευθύνσεις email ή να μπείτε στον πειρασμό να προσθέσετε στους παραλήπτες όλα τα email που λάβατε σε κάποιο email “αλυσίδα”. Ως chain mails χαρακτηρίζονται τα emails που προωθούνται από τον ένα χρήστη στον άλλον και καταλήγουν να περιλαμβάνουν μεγάλο αριθμό από ηλεκτρονικές διευθύνσεις. Και τα δύο προαναφερθέντα παραδείγματα, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να αποφεύγονται.

emailmarketing_3Οι εταιρίες που αναλαμβάνουν την αποστολή των email για εσάς, αντιμετωπίζουν πολύ αυστηρά την συγκεκριμένη διαδικασία, και μπορούν να διακόψουν την συνεργασία άμεσα μόλις διαπιστώσουν ότι έχετε καταφύγει στις παραπάνω πρακτικές. Αυτό συμβαίνει καθώς υπάρχει επίβλεψη της διαδικασίας, των κινήσεων που πραγματοποιείτε, αλλά και των emails που αποστέλλετε, ώστε να εξασφαλιστεί ότι δεν παραβιάζετε κάποιον από τους  κανονισμούς ή τους όρους χρήσης.

Ένας απλός κανόνας του ορισμού ενός email ως spam είναι “Spam είναι οτιδήποτε μου έρχεται με email χωρίς να έχω δώσει την προσωπική μου έγκριση”.
Επομένως, ο σωστός τρόπος απόκτησης των emails των πελατών σας είναι να τα ζητάτε από τους ίδιους κατά την αγορά κάποιου προϊόντος ή υπηρεσίας, ή να τους δίνετε την δυνατότητα να εγγραφούν από μόνοι τους στις διαφημιστικές σας λίστες.

Πλεονεκτήματα Email Marketing

  1. Χαμηλό κόστος. Δεν υπάρχουν έξοδα αποστολής, γραμματόσημα, τυπογραφικά έξοδα, εμφακελώσεις, σακουλοποιήσεις και πολλές εργατοώρες σε ειδικούς όπως γραφίστες, web designers, κλπ.
  2. Εύκολο και γρήγορο στη χρήση. Πολλές εφαρμογές μαζικής αποστολής email, δίνουν την δυνατότητα μέσα από έτοιμα εικαστικά θέματα – template να δημιουργήσετε οι ίδιοι το δικό σας ηλεκτρονικό φυλλάδιο- newsletter, όπως εσείς νομίζετε, όπως εσείς θέλετε. Έτσι, δεν χρειάζεστε πάντα «τον ειδικό», δεν ξοδεύεστε και μπορείτε να δοκιμάσετε όσους πιθανούς συνδυασμούς εικαστικών θεμάτων θέλετε.
  3. Αποστολή προσωποποιημένων μηνυμάτων. Μπορείτε σε κάθε ένα email ξεχωριστά, να βάλετε την δυνατότητα χαιρετισμού, όπως «Χαίρετε κ. Νικολάου» έτσι ώστε να κάνετε πιο προσωπικό το ίδιο το email.
  4. Στοχευμένο marketing. Μπορείτε να δημιουργήσετε μικρότερες ομάδες με emails, ποιο οργανωμένες, όπως γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί κλπ και να στέλνετε στοχευμένες καμπάνιες με ειδικά προϊόντα, ειδικές προσφορές, κλπ.
  5. Αναλυτικά στατιστικά. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, εξελιγμένα προγράμματα email marketing, διαθέτουν αναλυτικά στατιστικά τα οποία μετράνε ποιος άνοιξε το email, ποιός το διάβασε, τι μέρα και ώρα και που έκανε κλίκ. Για κάθε επαγγελματία, για κάθε εταιρία, μικρή ή μεγάλη, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε  την απόδοση που του αποφέρουν όλες οι διαφημιστικές ενέργειες που γίνονται.
  6. Φιλικό προς το περιβάλλον. Αναλογιστείτε την εξοικονόμηση σε τυπογραφικό χαρτί και μελάνι μέσα από χρήση της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.

Το email marketing όμως δεν έχει μόνο θετικά. Υπάρχουν και αρνητικά ή αν θέλετε, κίνδυνοι οι οποίοι πρέπει πάντοτε να λαμβάνονται υπόψη μας σε κάθε προωθητική ενέργεια που κάνουμε.

Μειονεκτήματα Email Marketing

  1. Να χαρακτηριστείτε ως spammer. Όλοι μας λαμβάνουμε email τα οποία δεν δώσαμε ποτέ την συγκατάθεση μας στους αποστολείς τους, να μας στείλουν ενημερωτικά email. Εάν δεν έχετε πάρει την συγκατάθεση του παραλήπτη για να του στέλνετε email, θεωρήστε spammer. Εάν στέλνετε μηνύματα και «κουράζετε» τους παραλήπτες σας ή για παράδειγμα δεν δίνεται την δυνατότητα άμεσης διαγραφής από τις λίστες σας, μπορεί αυτό να οδηγήσει πολλούς παραλήπτες σε καταγγελίες. Επίσης, οι αγορασμένες λίστες με email, ελλοχεύουν τεράστιο νομικό κίνδυνο, εφ’ όσον δεν γνωρίζεται σε ποιόν πραγματικά στέλνετε email.
  2. Φίλτρα spam. Επειδή πλέον τα spam μηνύματα είναι εκατομμύρια σε καθημερινή βάση, πολλοί πάροχοι ηλεκτρονικής αλληλογραφίας όπως Gmail, Hotmail, Yahoo και μεγάλοι ISP (Internet Service Providers), έχουν εξελιγμένα φίλτρα τα οποία αναγνωρίζουν τα email που δεν πληρούν κάποιες βασικές προδιαγραφές οδηγώντας τα απευθείας στον φάκελο spam-junk. Όπως όλοι γνωρίζουμε αν ένα μήνυμα καταλήξει στον φάκελο με τα ανεπιθύμητα, έχει ελάχιστες πιθανότητες να διαβαστεί από τους παραλήπτες: Είναι σαν να μην έχει σταλεί το email αυτό. Επίσης, πολλοί από αυτούς τους πάροχους, δίνουν την δυνατότητα στον ίδιο τον χρήστη, αυτόβουλα, πατώντας το κουμπί spam, να δημιουργήσει ένα ιστορικό μηνυμάτων, ένα προφίλ, για τα μηνύματα του συγκεκριμένου αποστολέα. Έτσι, αν υπάρξουν πολλά παράπονα από πολλούς παραλήπτες βάζετε σε κίνδυνο ακόμα και το ίδιο το domain σας.
  3. Εμφάνιση του newsletter. Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσετε είναι η κοινή εμφάνιση (συμβατότητα) του newsletter που θα φτιάξετε σε όλους τους email clients. Μπορεί το ίδιο το email, να εμφανίζεται διαφορετικά στο Outlook 2007, διαφορετικά στο Outlook 2003, διαφορετικά  στο Gmail, στο Hotmail, στο Yahoo και διαφορετικά στα κινητά τηλέφωνα. Έτσι  για να το φτιάξετε να εμφανίζεται παντού το ίδιο, να χρειάζεται να δαπανήσετε πολύ σε ενέργεια και πολύ πιθανό σε χρήματα.

Υπηρεσίες για να αναπτύξω mail marketing στρατηγική

emailmarketing_2Για να αποκομίσετε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα από την συγκεκριμένη στρατηγική, προτείνεται η χρήση επαγγελματικών εργαλείων για την αποστολή της ηλεκτρονικής σας αλληλογραφίας. Παραδείγματα τέτοιων υπηρεσιών αποτελούν: το MailChimp, η Constant Contact, η CampaignMonitor και η iContact.

Όλες οι παραπάνω υπηρεσίες σάς δίνουν τη δυνατότητα να διαμορφώσετε το περιεχόμενο των emails σας όπως εσείς επιθυμείτε, να διαχειρίζεστε την λίστα των παραληπτών σας, ενώ σας παρέχουν πλήθος στατιστικών πληροφοριών (π.χ. πόσοι άνοιξαν το email, ποιοι σύνδεσμοι είχαν τις περισσότερες επισκέψεις κλπ).
Τέλος, λόγω της αυστηρής πολιτικής που ακολουθούν σε θέματα spamming και της συνεργασίας που διατηρούν με παρόχους ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (yahoogoogle κλπ), προστατεύουν την αλληλογραφία σας από το να χαρακτηριστεί ως spam, προσδίδοντας επαγγελματικό προφίλ σε αυτήν σας την προσπάθεια.

Πηγές: EmailSYSTEM / Biz PROMOTION / TopHost.gr 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση