ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

ΤΑΞΗ  β΄

ΜΑΘΗΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ : ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

 

ΦΑΣΗ 1Η : 1η διδακτική ώρα από το δίωρο της έκθεσης.

Δίνουμε στους μαθητές τις ηλ. διευθύνσεις για να ακούσουν τα           τρα γούδια που έχουμε επιλέξει.

 

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ

https://www.youtube.com/watch?v=YMO41Bliq30 :

Γεννήθηκα στη Σαλονίκη, Δ. Σαββόπουλος

https://www.youtube.com/watch?v=c4iAfSf_Twk :

Υπάρχει λόγος σοβαρός ,  Ν. Πορτοκάλογλου-Φ. Δεληβοριάς

https://www.youtube.com/watch?v=eVC0Lrf9T3U :

Σφεντόνα, Β. Παπακωνσταντίνου

https://www.youtube.com/watch?v=7oVzHm_S0-A

Born in the USA, Bruce Springsteen

 

 

 

Τα μέλη κάθε ομάδας – είναι ήδη χωρισμένοι και λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο και στη λογοτεχνία – αναλαμβάνουν από ένα τραγούδι .Το ακούν μια φορά και έχουν μπροστά τους και τους στίχους.

 

Φύλλο εργασίας στο οποίο καταγράφουν τα στοιχεία που αντλούν από το τραγούδι :

Τόπος

Στοιχεία για την οικογένεια

Στοιχεία για την εξωτερική εμφάνιση

Στοιχεία για το χαρακτήρα

Χαρακτηριστικά εποχής

Σχέση τόπου και  εποχής με διαμόρφωση προσωπικότητας

Ποιο στοιχείο από όσα αναφέρονται τονίζεται περισσότερο και γιατί.

 

ΦΑΣΗ 2η : δεύτερη διδακτική ώρα

Α. Σχολικό βιβλίο, διάγραμμα για συγγραφή βιογραφικού σημειώματος, δομή.

Σύγκριση με τη δομή του τραγουδιού, συζήτηση για τις διαφορές που θα εντοπιστούν.

Β. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ : Το κάθε παιδί επιλέγει ένα πρόσωπο από το οικογενειακό ή φιλικό του περιβάλλον για το οποίο θα άξιζε, κατά τη γνώμη του, να μάθουν οι υπόλοιποι. Τα κείμενα θα δημοσιευθούν στο έντυπο του σχολείου, σε ένα αφιέρωμα με τίτλο « Οι δικοί μας σπουδαίοι άνθρωποι ».

Γράφει ένα κείμενο ( 200 λέξεις περίπου ) στο οποίο :

v Παρουσιάζει το πρόσωπο αυτό και εξηγεί γιατί το επέλεξε.

v Δομεί τη βιογραφία του με βάση το πρότυπο του βιβλίου.

 

Άνθη πορτοκαλιάς

Άνθη πορτκαλιάςΟ Μάρτιος εκπνέει. Τελευταίο βράδυ του απόψε. Πραγματικός χρόνος : εννιά το βράδυ. Η παραλιακή άδεια και η επιστροφή από το σεμινάριο των υπολογιστών είναι εύκολη δουλειά. Το ραδιόφωνο θυμίζει αγαπημένες μελωδίες  και η θαλασσινή αύρα σε ακολουθεί στην πορεία προς το σπίτι. Μια ματιά στο ρολόι σε επαναφέρει στην πραγματικότητα. Θα αντέξουν; Τα άφησες απότιστα τις τελευταίες μέρες κι ο καιρός ζεστός. Τα γερμένα φύλλα τους απαιτούσαν την προσοχή σου το απόγευμα αλλά δεν προλάβαινες, έπρεπε να φύγεις για το μάθημα. Τώρα όμως… θα είναι η πρώτη σου δουλειά χωρίς αναβολή μόλις φτάσεις σπίτι.

Γυρνάς το κλειδί στην πόρτα, λες ένα βιαστικό καλησπέρα και βγαίνεις γρήγορα στη βεράντα. Το νερό, ευεργετικό, τονώνει τις ρίζες που το εξαφανίζουν με βουλιμία. Τα φύλλα σε λίγο θα ανταποκριθούν και θα πάρουν πάλι τη θέση τους, καμαρωτά καμαρωτά. Και καθώς τα σκέφτεσαι όλ’ αυτά, η ευωδιά από τις πορτοκαλιές της αυλής σε κυριεύει. Θυμίζει παιδικά παιχνίδια από αυλή σε αυλή στην παλιά γειτονιά, γλυκές βραδιές με κρασάκι και φίλους. Ξαποσταίνεις για λίγο στην πολυθρόνα και ρουφάς λαίμαργα τον αέρα, να κρατήσεις τη μυρωδιά, να νιώσεις πάλι ζωντανή.

Και τότε το βλέμμα σου πέφτει στο φωτισμένο παράθυρο της απέναντι πολυκατοικίας. Βλέπεις τη γειτόνισσα, συνομήλικη περίπου, αφοσιωμένη στην οθόνη του υπολογιστή, με τα γνώριμα γραφικά της διαδικτυακής φάρμας να διακρίνονται από απόσταση. Φυτεύει άραγε φράουλες ή μαζεύει αρακά; Θέλεις να της φωνάξεις. Ν’ ανοίξει το παράθυρο, ν’ αφήσει τη μυρωδιά από τα άνθη της πορτοκαλιάς να κατακλύσει το χώρο, ν’ αφήσει τη ζωή να την πλησιάσει, να θυμηθεί πως … ” έξω η ζωή είναι πολύχρωμη”.

Ένας δολοφόνος στην τάξη

 

Μια απίστευτη ησυχία επικρατεί εκεί που συνήθως κυριαρχούν συζητήσεις ,φωνές ή ψίθυροι.Μια σχολική αίθουσα με τα παιδιά σκυμμένα στα βιβλία τους, το δάσκαλο στο ρόλο του αφηγητή και τον ήχο από τις σελίδες που γυρνούν να δείχνει πόσο οι αναγνώστες διψούν για τη συνέχεια.

Φέτος ταξιδεύουμε στον κόσμο της αστυνομικής λογοτεχνίας. Όχημά μας το πρώτο βιβλίο από την τριλογία του Πέτρου Μάρκαρη, τα ” Ληξιπρόθεσμα δάνεια “. Τα εγκλήματα προστίθενται το ένα μετά το άλλο, η ένταση κορυφώνεται. Τα παιχνίδια με τις λέξεις βοηθούν να καλλιεργήσουμε  την εκφραστική μας ικανότητα και τη φαντασία μας. Μεγάλα προβλήματα της εποχής μας, όπως το οικονομικό αδιέξοδο ή τα αναβολικά στον αθλητισμό, ξεδιπλώνονται μπροστά μας και γίνονται αντικείμενο συζήτησης στην τάξη. Η αγωνία εντείνεται, η περιέργεια μάς τρώει, τα σενάρια οργιάζουν.

Μήπως είναι ο Χ;

Μήπως είναι ο Ψ;

Ποια είναι τα κίνητρα του δολοφόνου; Και ποιος ο στόχος του;

Οι συζητήσεις παίρνουν και δίνουν, κάποιοι πλησιάζουν περισσότερο την εκδοχή του συγγραφέα, κι ας μην το ξέρουν ακόμη.

Κι όλοι δείχνουν ενδιαφέρον, περιμένοντας ανυπόμονα τη μέρα που θα συνεχίσουμε την ανάγνωση.

Μήπως τέτοιου είδους κείμενα είναι το κλειδί για να … δημιουργήσουμε αναγνώστες;

http://eglima.files.wordpress.com/2010/05/crel.jpg

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!