ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: «Επιστήμονες … του γλυκού νερού»
Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2023
Το σχολείο μας συμμετείχε σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΠΕ Καλαμάτας με θέμα το πολυτιμότερο αγαθό της φύσης, το νερό.
Μέσα από τη συμμετοχή μας στο Πρόγραμμα προσπαθήσαμε να γίνει κατανοητός ο ρόλος του νερού στην καθημερινή ζωή και οι παράγοντες που υποβαθμίζουν την ποιότητά του και μειώνουν τη διαθέσιμη ποσότητά του. Στόχος είναι οι συμμετέχοντες να ανιχνεύσουν την ύπαρξη του νερού μέσα μας και γύρω μας, να το αναγνωρίσουν και στις τρεις μορφές του και να ταξιδέψουν μαζί του. Να γνωρίσουν το τι συμβαίνει σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Να εφαρμόσουν μεθόδους εξοικονόμησης και προστασίας των αποθεμάτων νερού στην καθημερινή πρακτική τους. Να γνωρίσουν τις διάφορες χρήσεις του για την ικανοποίηση καθημερινών αναγκών μας στο πέρασμα των αιώνων.
Σε μία από τις δραστηριότητες του Προγράμματος αυτού προσεγγίζεται η σχέση μεταξύ βιοποικιλότητας και ρύπανσης στο υδάτινο οικοσύστημα των πηγών και των ποταμών. Επιδίωξη είναι η ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων, σε θέματα που σχετίζονται με την προστασία του περιβάλλοντος και ειδικότερα του υδάτινου, αξιοποιώντας την επιστημονική μεθοδολογία των βιοδεικτών και διδακτικά εργαλεία των φυσικών επιστημών. Το Πρόγραμμα εξελίσσεται σε φάσεις με γενικούς στόχους: την επικοινωνία των συμμετεχόντων, την ομαδική εργασία, την προσέγγιση της μεθόδου των βιοδεικτών, τη σωστή δειγματοληψία στο πεδίο, τον προσδιορισμό της συλλεχθείσας πανίδας και την αξιολόγηση των δειγμάτων στο εργαστήριο, την σύνταξη πορίσματος για την όλη δραστηριότητα, την ελεύθερη έκφραση του συναισθηματικού κόσμου και τη διατύπωση προτάσεων.
Επισκεφθήκαμε λοιπόν, για την πραγματοποίηση του προγράμματος, τον χώρο που ενώνει το νερό με την καθημερινότητά μας, όσο κανένας άλλος, τις Πηγές στο Πήδημα Μεσσηνίας και τα δύο αντλιοστάσια στην περιοχή που εφοδιάζουν την ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας – και όχι μόνο.
Αρχικά, έγινε γνωριμία μας με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ Καλαμάτας, κυρία Ιωάννα Ραβάνη και κύριο Γιώργο Αργυροηλιόπουλο.
Ύστερα, τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και ξεκίνησαν οι δραστηριότητες του προγράμματος. Πρώτο βήμα η γνωριμία και το δέσιμο των μελών των ομάδων:
Ακολούθησε η περιήγηση στο χώρο για τη γνωριμία με τις πηγές του νερού, τα υδραγωγεία, χώρους που συνδέονταν με τη χρήση του στο πέρασμα των αιώνων (νεροτριβή και μυλόπετρες άλεσης δημητριακών και ελιών) αλλά και τη σημερινή του χρήση κα παροχέτευση από τα αντλιοστάσια του Δήμου Καλαμάτας.
Τελευταίο στάδιο της επίσκεψής μας ήταν η μετάβαση στο Πάρκο του Πηδήματος για τη διενέργεια δειγματοληψιών και πειραμάτων.
Αρχικά, έγινε ζέσταμα των παιδιών να δουλεύουν σαν ομάδα. Να μάθουν, να ακολουθούν και να εφαρμόζουν οδηγίες και κανόνες στην ομάδα:
Μετά, έγινε ο χωρισμός τους σε δύο ομάδες:
Ακολούθησε η δειγματοληψία:
Ξεκίνησε η διεξαγωγή των πειραμάτων και η εργασία στις ομάδες:
Στο τέλος, κάθε ομάδα παρουσίασε την εργασία της και διαγωνίστηκαν για το καλύτερο ποσοστό επιτυχίας στα πειράματά τους:
Η επίσκεψή μας τελείωσε με παιχνίδι και αθλοπαιδιές στον χώρο του πάρκου:
Ευχαριστούμε πολύ τους υπεύθυνους του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης , κυρία Ιωάννα Ραβάνη και κύριο Γιώργο Αργυροηλιόπουλο, για τις υπέροχες εμπειρίες και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των παιδιών του σχολείου μας. Όλοι μαζί ας προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής μας και να υιοθετήσουμε υγιείς συμπεριφορές για την προστασία του κοινού μας σπιτιού, του περιβάλλοντος. Οι αλλαγές στο κλίμα του πλανήτη είναι δραματικές και δυσοίωνες. Το κλίμα δε θα αλλάξει προς το καλύτερο από μόνο του. Οι μικρές καθημερινές μας συνήθειες αν έχουν σαν οδηγό την προστασία του περιβάλλοντος τότε υπάρχει ελπίδα! Και η μεγαλύτερη ελπίδα είναι η σωστή ενημέρωση και διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας.
“ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ Ή ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΠΛΑΝΗΤΗ”