Στις αυθεντικές εργασίες, όπως η σχολική εφημερίδα,καλλιεργείται η δημιουργικότητα

Η επιτομή της δημιουργικότητας (για να βρίσκουν τα παιδιά νόημα σε αυτή την λέξη και να μην είναι επικό τρολάρισμα  και θέμα μόνο πανελληνίων Εξετάσεων) είναι το στήσιμο μιας μαθητικής εφημερίδας. Καλωσορίζουμε, λοιπόν, θερμά την Εφημεριδούλα της Β’ τάξης  πιάνοντας το δεύτερο Τεύχος με εύγεστα, τραγανά θέματα που θυμίζουν τα ξακουστά καρπούζια Κώμης αλλά και τα βερύκοκα, αυτές τις μέρες, στα Δότια. Θαυμάστε παρακάτω την επαγγελματική δουλεία των μικρών αρχισυντακτών/τριών:

494863911 1014585880835173 5638805763670326313 n 1494820260 568463562666196 4219515376109435119 n494817063 999395062184232 3225623630498141171 n494820341 750535933963676 7117428360916040032 n494820314 1647540925928936 8322696109485509406 n494816917 2504981043167047 4435470719002660926 n494863911 1014585880835173 5638805763670326313 n

Συγχαρητήρια σε μια από τις πιο δημιουργικές τάξεις του νησιού!

Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Στον Κάμπο της Χίου

Νότια της πόλης εκτείνεται η εύφορη πεδιάδα της Χίου που είναι γνωστή ως Κάμπος, κατάφυτη από περιβόλια με εσπεριδοειδή. Ο Κάμπος διαθέτει πολλά υπόγεια νερά, αλλά και το πιο γόνιμο έδαφος της Χίου. Ήταν γεμάτος με κτήματα και θερινές κατοικίες των παλιών αριστοκρατικών οικογενειών της Χίου. Οι περιηγητές του 18ου και 19ου αιώνα έχουν περιγράψει την ομορφιά αυτού του χώρου με κάθε λεπτομέρεια. Περιδιαβαίνοντας κανείς τα αμέτρητα, στενά και δαιδαλώδη δρομάκια του Κάμπου εντυπωσιάζεται από τα διώροφα και τριώροφα αρχοντικά του. Φτιαγμένα κυρίως από θυμιανούσικη πέτρα με το γήινο κοκκινωπό χρώμα, περιβάλλονται από ψηλούς πέτρινους τοίχους και αυλόθυρες με τοξωτές εισόδους.

Σε ένα τέτοιο αρχοντικό του Κάμπου το Σχολείο μας παρακολούθησε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα, αφιερωμένο στα Εσπεριδοειδή, με τίτλο «γλυκόξινη αγάπη», με άφθονο θεατρικό παιχνίδι που κατενθουσίασε και το οποίο συντόνισε  ομάδα Εκπαιδευτικών του Περιβαλλοντικού Κέντρου.

494825391 566670789496278 5152183809695825718 n 494812946 712221974517025 6085354332370447553 n 494856651 1757587341847510 9104107885280651296 n 494860684 1334147644319479 7329753233604607422 n 494812999 1064420688868716 1519068220225283861 n 494813736 1238242301635061 7970711671070967101 n 494815771 2650540998476994 4125991597261165182 n

Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Γεωγραφίες: Η βασιλική Οδός να ανοίξει το πνεύμα

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η Γεωγραφία και καθόλου «μπανάλ». Κυρίως γιατί είναι αφορμή για μαθητική δημιουργικότητα-για να θυμηθούμε το φετινό θέμα στην Έκθεση  των Πανελληνίων εξετάσεων. Αλλά και αφορμή για συνειδητοποίηση ότι  η Ευρώπη βλέπει  ξανά πολεμικές συγκρούσεις και  ρητορικές μίσους να ξετυλίγονται στη γειτονιά της. Με αφορμή την ενότητα της Γλώσσας “Πόλεμος και Ειρήνη” οι μαθητές της ΣΤ τάξης έγραψαν αρχικά στις ομάδες τους μέσα στα σύννεφα λέξεις που τους θυμίζουν τον πόλεμο και στα περιστέρια λέξεις που τους θυμίζουν την ειρήνη. Στο τέλος, ο κάθε μαθητής έγραψε πάνω στα φύλλα του δέντρου ένα σύνθημα για την ειρήνη! Έτσι, όλοι μαζί δημιουργήσαμε το δέντρο της ειρήνης!

Προς το παρόν, προσευχόμαστε να παραμείνει η Γηραιά Ήπειρος φάρος ειρήνης . Τα παιδιά του Σχολείου μας, πραγματικά, γοητεύονται από την Ευρώπη, σαγηνεύονται από την εικόνα ευημερίας που δεν έχει πάψει να αναπαριστά.  Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων και πιο συγκεκριμένα την Ενότητα Φροντίζω το Περιβάλλον : Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά με θέμα “Τα μνημεία του κόσμου” δημιουργήσαμε στην ΣΤ τάξη μια μακέτα με μνημεία της Ευρώπης, τις σημαίες των χωρών και έναν χάρτη της Ευρώπης. Το μάθημα αυτό συνδυάστηκε με το μάθημα της Γεωγραφίας που αφορούσε τις χώρες και τα κράτη της Ευρώπης.

Όμως, όλοι οι διεθνολόγοι τονίζουν ότι ο 21ος αιώνας ανήκει στις Ασιατικές τίγρεις που γνωρίζουν θεαματική οικονομική ανάπτυξη. Με αφορμή το μάθημα της Γεωγραφίας και πιο συγκεκριμένα την ενότητα που αφορά την ήπειρο ΑΣΙΑ δημιουργήσαμε στη ΣΤ τάξη ένα infografic με πληροφορίες από γενικότερα στοιχεία της Ασίας, όπως φυσικό περιβάλλον, φαγητό, ζώα, μνημεία και άλλα σημαντικά πολιτιστικά χαρακτηριστικά!

494815058 1762405334707921 4456361193835225808 n 494819216 730219173020730 824043802717589228 n 494826937 1030472612526329 2138839707402673639 n 494815058 1762405334707921 4456361193835225808 n 1

Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Σχολικοί Αγώνες Στίβου Νομού Χίου

Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό και απέδωσαν τα ΜΕΓΙΣΤΑ στους  διασχολικούς αγώνες στίβου, την 27 Μαΐου 2025. Είχαμε και διάκριση και πολύ καλές σειρές!

Παρών ήταν ο Γυμναστής Μανώλης Λευκόπουλος συνεχώς για ενδυνάμωση και παρότρυνση ! Τα παιδιά τα συνόδευσαν οι γονείς τους για να τα καμαρώσουν και να ζήσουν τα συναισθήματα του ευ αγωνίζεσθαι .

Ο αγαπητός μας Πρόεδρος, ο κύριος Κώστας Παπαδόπουλος ήταν στις απονομές μεταλλίων και είχε τη χαρά να απονείμει το αργυρό Μετάλλιο στην ταλαντούχα  Πάρου Κυριακή που διαγωνίστηκε με πάθος στο  μήκος κοριτσιών.

494815012 577517418306518 4175673970489083890 n

Αγαπημένα μας παιδιά, αποδείξατε στην πράξη πως κάθε συμμετοχή είναι σημαντική και ασφαλώς, αξιέπαινη!

Χίλια μπράβο σε όλες και όλους σας!

Νιώθουμε υπερήφανοι για όλες και όλους σας!

494857399 1743461086590624 3262980028185548314 n 494823564 3020966791535632 6201934065778774193 n

 

Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Ένας πρωτοπόρος μας μιλά για το όραμά του: “Υπάρχει χώρος για όλους/ες”!

Στις μέρες μας όλο και περισσότερο γίνεται λόγος να μάθουν τα παιδιά την «πιάτσα», το «επιχειρείν». Χρειάζεται ρητή διδασκαλία. Ευεπίφορα μπορεί να είναι τα παιδιά των εμπόρων και των ελεύθερων επαγγελματιών αλλά δεν θέλουμε να απαγορεύσουμε αυτή τη δυνατότητα από τα παιδιά των αγροτών και των δημοσίων υπαλλήλων. Γι’ αυτό φέραμε στο σχολείο έναν καινοτόμο νέο επιχειρηματία που κυριολεκτικά «έφερε ήλιο τα μεσάνυχτα» στη Νότια Χίο, εξασφαλίζοντας το μέχρι πρότινος αδιανόητο, να έχει το Πυργί 250 μέρες επισκεψιμότητα τον χρόνο! Ο Ιδρυτής πολλών εταιριών και εμπορικών καταστημάτων & πετυχημένων brand names Μάνος Κοττατής  μίλησε για το εμπεριεκτικό όραμά του στην Ε’ Τάξη της κας Εβίτας Λάσκου και του καθηγητή Φυσικής Αγωγής Μανώλη Λευκόπουλου. Σημασία, υποστήριξε ο πρωτοπόρος επιχειρηματίας, δεν έχει μόνο η μεμονωμένη επιτυχία των μαγαζιών του  αλλά η δημιουργία ενός συμπεριληπτικού επιχειρηματικού οικοσυστήματος («Business Ecosystems»)που δεν αποκλείει κανέναν και κανένας δεν επιτρέπεται να είναι «αποκομμένος»!

Ωστόσο, διαπιστώνεται ότι το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο έχει αξιοποιηθεί σε μικρότερο βαθμό αναφορικά με το αντικείμενο του τουρισμού. Ας μην ξεχνάμε ότι από την αρχαία Ελλάδα μας κυνηγά ο διχασμός και ο στείρος ατομικισμός.

Πώς καταφέρνει η καινοτόμα επιχείρηση να πείσει τους συνεργάτες της αλλά και τους συναγωνιστές της να την ακολουθήσουν; Με ποιόν τρόπο/μέσα συντονίζεται με εκείνους; Τους επηρεάζει και με ποιόν τρόπο;

Ειδικότερα, εξετάσαμε κατά πόσο η καινοτόμα επιχείρηση μπορεί να αναπτύξει συμμαχίες και συνέργειες ώστε να δημιουργηθεί κουλτούρα επιχειρηματικού οικοσυστήματος στον ελληνικό τουρισμό όπου συχνότατα οι άλλες επιχειρήσεις δεν αντιμετωπίζονται ως συναγωνιστές αλλά ως ανταγωνιστές και καταθέσαμε τον προβληματισμό κατά πόσο οι σχέσεις που αναπτύσσονται σε τοπικό επίπεδο χαρακτηρίζονται από αλληλεγγύη και κοινοτιστική εγγύτητα. Η πραγματικά καινοτόμα επιχείρηση είναι σε θέση να δημιουργήσει και να στηρίξει το παραπάνω συμπεριληπτικό όραμα- αργά ή ακόμα καλύτερα γρήγορα,  λόγω της θέσης που φέρει μέσα σε αυτό, ως ένας Ηγέτης Καινοτομίας. Πείθει τους συνεργάτες και συναγωνιστές  της να την ακολουθήσουν αξιοποιώντας εργαλεία πειθούς.

Ήταν από τους πιο πλούσιους προβληματισμούς, πιστεύουμε, που αναπτύχθηκε φέτος από ελληνικό σχολείο σε ένα νομό που αρχίζει να δρέπει επιτυχία στον τουρισμό. Και επιπλέον εισπράξαμε και την γενναιόδωρη επιδαψίλευση δεκάδων προϊόντων, από σαπούνια και κρέμες περιποίησης δέρματος μέχρι μαστιχοκαραμέλες, όλα με την άφθαστη ποιότητα «KOTTATIS»

494816899 1711980609403488 3574193112470821129 n 494813629 667300112765289 4989022161442473428 n 494820621 678824438329283 6951564697192298871 n 494814444 2243387976117476 4901148884210626819 n 494815526 723050560169625 1926326953619886863 n 1

Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – Μια Ξεχωριστή Εμπειρία για τη ΣΤ’ Τάξη

Στο Δημοτικό Σχολείο Πυργίου, δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση φέτος στην ομαλή μετάβαση των μαθητών της ΣΤ’ τάξης στο Γυμνάσιο, σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας. Με στόχο να προετοιμάσουμε τα παιδιά για τη νέα σχολική βαθμίδα, οργανώσαμε μια σειρά από δράσεις που τους βοήθησαν να κατανοήσουν τις αλλαγές αλλά και τις ευκαιρίες που τους περιμένουν στο Γυμνάσιο.

Αρχικά, μέσα στην τάξη , στο μάθημα των αγγλικών, πραγματοποιήθηκε παρουσίαση με θέμα “Τι πρέπει να γνωρίζω για το Γυμνάσιο”, κατά την οποία οι μαθητές ενημερώθηκαν για τη νέα καθημερινότητα που θα αντιμετωπίσουν: διαφορετικοί καθηγητές ανά μάθημα, ωρολόγιο πρόγραμμα, μεγαλύτερο σχολικό περιβάλλον, και αυξημένες ευθύνες αλλά και περισσότερες ευκαιρίες για μάθηση και δημιουργία.

Στη συνέχεια, οι μαθητές έγραψαν ένα ιδιαίτερο γράμμα με τίτλο: “Γράμμα στον μελλοντικό μου εαυτό”. Εκεί κατέγραψαν τις σκέψεις, τις ανησυχίες, αλλά και τις προσδοκίες τους για τη νέα αρχή που πλησιάζει.

Η κορύφωση των δράσεων ήρθε την Παρασκευή 23 Μαΐου, όταν επισκεφθήκαμε το Γυμνάσιο Καλαμωτής, το σχολείο όπου οι μαθητές μας θα φοιτήσουν την επόμενη σχολική χρονιά. Μαζί με τη δασκάλα της τάξης τους και την εκπαιδευτικό Αγγλικών, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά το νέο τους σχολικό περιβάλλον.

Στο Γυμνάσιο μας υποδέχθηκε θερμά η διευθύντρια κα Αργυρώ Νεχωρούση, η οποία μίλησε στα παιδιά για την καθημερινότητα στο σχολείο και απάντησε σε ερωτήσεις τους. Έπειτα, οι μαθητές παρακολούθησαν μάθημα Μαθηματικών στην Α’ Γυμνασίου και είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια τυπική σχολική ώρα στο Γυμνάσιο. Ο καθηγητής Φυσικής Αγωγής ξενάγησε τα παιδιά στους χώρους του σχολείου και τους ενημέρωσε για τις αθλητικές δραστηριότητες και υποδομές.

Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά, έθεσαν ερωτήματα και πήραν απαντήσεις που καθησύχασαν τους προβληματισμούς τους. Η εμπειρία αυτή ενίσχυσε την αυτοπεποίθησή τους και μείωσε το άγχος για τη μεγάλη αλλαγή που τους περιμένει.

Στόχος όλων αυτών των δράσεων ήταν να φέρουμε τους μαθητές πιο κοντά στη νέα πραγματικότητα που θα ζήσουν τον Σεπτέμβρη και να τους βοηθήσουμε να κάνουν αυτό το βήμα με σιγουριά, θετική διάθεση και χαμόγελο.

Τους μαθητές συνόδευσαν οι εκπαιδευτικοί Τομπούλογλου Αγγελική, δασκάλα τους και Κατερίνα Αναστασάκη εκπαιδευτικός Αγγλικής.

494813909 2328153370914562 1783152673823681038 n 494822633 999423768844479 8331900602729603155 n 494815008 546575298516820 6797916442892676866 n 494813037 1396207398099011 1928147582637538577 n

Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Προετοιμάζοντας τα νήπια για την Α’ Τάξη

Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο είναι σημαντική για όλους όσοι εμπλέκονται στην φροντίδα και εκπαίδευση των νηπίων. Ο ρόλος όμως των εκπαιδευτικών είναι ο πιο καθοριστικός για μια επιτυχημένη μετάβαση των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό. Ο ρόλος τoυς στη διαδικασία της μετάβασης είναι σημαντικός όχι μόνο γιατί βοηθάει τα νήπια αλλά γιατί αποφέρει ευεργετικά οφέλη και στους γονείς και σε εμάς τους ίδιους, αδιάφορο αν είμαστε δάσκαλοι ή νηπιαγωγοί, η λαϊκή εκπαίδευση είναι ενιαία!. Το φετινό Σχέδιο Δράσης που ανέλαβε φέτος η έμπειρη Νηπιαγωγός του όμορου Νηπιαγωγείου Πυργίου Σοφία Σαραντινού είχε ακριβώς ως κύριο σκοπό την ομαλή μετάβαση, να βοηθηθούν τα νήπια να ενταχθούν εύκολα μέσα στο νέο περιβάλλον του Δημοτικού. Κοινό μέλημά μας ήταν:
-Η συνέχεια με τις προηγούμενες εκπαιδευτικές εμπειρίες τους
-Η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών
-Η ανοιχτότητα σε νέες εμπειρίες
Όσοι εκπαιδευτικοί συμμετείχαμε, οι νηπιαγωγοί και η δασκάλα της Α’ τάξης κα Ειρήνη Γιαννακου συνεπικουρούμενη από τον Σύλλογο Διδασκόντων του Δημοτικού Πυργίου, συχνά αναθεωρήσαμε τα πιστεύω μας για τη μάθηση και την ανάπτυξη και τον τρόπο με το οποίο τόσο η μάθηση όσο και η ανάπτυξη μπορούν να μεταφραστούν σε προσδοκίες γύρω από την ετοιμότητα του παιδιού να παρακολουθήσει το πρόγραμμα του Δημοτικού και μάθαμε να αποφεύγουμε τις ετικέτες «έτοιμος», «μη έτοιμος». Χαρακτηρισμοί αυτού του είδους δεν προσφέρουν τίποτα, επικεντρώνουν περισσότερο στο παρελθόν και όχι στο μέλλον και στο μαθησιακό δυναμικό του παιδιού.😃
Η επίσκεψη των νηπίων στην Α’ Δημοτικού, την Παρασκευή 23 Μαϊου, καλά οργανωμένη, ήταν ιδιαιτέρως γόνιμη: Θερμό και διαχυτικό καλωσόρισμα από την Διευθύντρια Άρτεμη Πίττα και μετά, βουρ,😄 για μια από τις πιο θεαματικές και καλαίσθητες τάξεις που έχουν γνωρίσει ποτέ τα Μαστιχοχωρουσάκια, χάρη στην λαμπρή αφοσίωση της Ψαριανής Δασκάλας. Τα πρωτάκια φιλόξενα,🥰 υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό τις μελλοντικές συμμαθήτριες & συμμαθητές και ακολούθησε η παρακολούθηση της διδασκαλίας με άφθονες απορίες και επεξηγηματικά σχόλια από τις εκπαιδευτικούς. Στο τέλος, μια κοινή για νήπια και πρωτάκια ομαδική εργασία. Συγχαρητήρια παιδιά & Δασκάλες!
494821942 1076781214515332 3606395208750316989 n 494860649 603646168749264 3331657492714954550 n 494828063 1045161027054276 9168102826875093104 n 494828063 1396687051368430 8590564020922997699 n 494818335 2256886491372606 5192646831215352085 n
Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Μνημόσυνο Ευεργετών Κωνσταντίνου & Γαρυφαλλιάς Λαγούδη

Εκδήλωση αποφοίτων του Λιβάνειου στα Καρδάμυλα. Σηκώνεται να χαιρετίσει ο καπ. Παν. Τσάκος. «Με ξέβρετε;» Ρώτησε ο τετραπέρατος Καρδαμυλίτης. Σιγά που δεν τον ήξεραν. Ε, βέβαια καπετάνιε, χαμόγελα και φωνές στο ακροατήριο. «Α, με ξέβρετε..!😁😄 Είμαι ο Παναγιώτης Τσάκος ο εφοπλιστής, που έχω 70 κομμάτια βαπόρια» (τότε τόσα είχε, ή τόσα είπε). «Ε, αν δεν υπήρχε ο χωριανός μας ο Λιβανός, να κάνει τούτο το Σχολείο, εγώ θα ήμουν σήμερα βοσκός και θα ‘χα 70 προβατίνες. Ε, πάλι θα με ξέβρατε δεν θα με ξέβρατε;»

-Αν δεν υπήρχε ο Φίλιππος Π. Αργέντης να δωρίσει μεταξύ άλλων στην Βιβλιοθήκη μας 10.000 τόμους βιβλία και να κτίσει τον 2ο όροφο της, δεν θα είχαμε σήμερα μια από τις πιο αξιόλογες σε περιεχόμενο και έκταση Βιβλιοθήκες της χώρας.

-Αν δεν υπήρχε ο Γεώργιος Αντ. Βούρος δεν θα είχαμε τα Βούρεια Σχολεία στα Λιβάδια.

-Αν δεν υπήρχε ο Ζωρζής Δρομοκαϊτης δεν θα είχε η Ελλάδα σήμερα το Ψυχιατρικό Θεραπευτήριο Δαφνίου, το γνωστό μας Δρομοκαϊτειο.

-Αν δεν υπήρχε ο Γιάννης Κων. Καρράς δεν θα είχαμε το Καρράδειο Δημοτικό Σχολείο.

-Χωρίς την Μαρία Λαιμού δεν θα ιδρύονταν ο Γυναικείος Σύνδεσμος Φίλοι του Χιώτικου χωριού.

-Αν δεν υπήρχε ο Ζωρζής Μιχαληνός και η Ζηνοβία Μιχαληνού – Κοκκάλη δεν θα υπήρχαν η Εμπορική Σχολή, σήμερα 1ο ΕΠΑΛ, το Γηροκομείο Χίου, το Μαιευτήριο, που είδαν το πρώτο φώς 36.000 Χιωτάκια.

-Αν δεν υπήρχε η οικογένεια Μίχαλου δεν θα υπήρχαν το Μιχάλειο Ορφανοτροφείο, σήμερα Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Εθνικό Στάδιο και οι Φυλακές.

-Αν δεν υπήρχαν ο Μιχαήλ Ξυλάς, η σύζυγος του Σταματία Πουτού και η κόρης τους Ματρώνα δεν θα υπήρχε ο Ομήρειο.

-Αν δεν υπήρχε η οικογένεια Καλουτά δεν θα υπήρχε ο Μητροπολιτικός μας Ναός, αν δεν υπήρχε ο Λεωνής Καλβοκορέσης δεν θα υπήρχε το Λωβοκομείο, ο Γεώργιος Κουκουνάρης το Κουκουνάρειο στην Λατομίτισσα.

-Αν δεν υπήρχαν οι Σκυλίτσηδες η Χίος δεν θα είχε ακόμα… Νοσοκομείο, ούτε θα κτίζονταν το μαιευτήριο Μαρίκα Ηλιάδη και το Θεραπευτήριο Βούλας.

Θα εκπλαγούμε ευχάριστα και θα κάνουμε λάθος αν νομίζουμε ότι αυτό σταμάτησε στις μέρες μας. Απλά έχει άλλο εύρος και άλλο βάθος. Παράδειγμα τρανό, οι αοίδιμοι ευεργέτες Κωνσταντίνος & Γαρυφαλλιά Λαγούδη που από το υστέρημά τους φρόντισαν να προικίσουν το σχολείο μας με σημαντική ακίνητη περιουσία η οποία έχει πια περάσει στον Δήμο Χίου που έχει την ευθύνη. Χρέος μας διαχρονικό να τιμάμε τους φωτισμένους ευεργέτες!

494858241 728213247032546 4659561274483727520 n 494821962 9968555733231035 5376249946450689997 n mnhmosyno

Κατηγορίες: Γενικά | Γράψτε σχόλιο

Η Λέσβος, που επέλεξε ο νεαρός Αριστοτέλης για τις επιστημονικές του έρευνες

H εκδρομή του σχολείου μας στην Λέσβο στέφτηκε από επιτυχία πρωτίστως γιατί υπηρέτησε μια εκπαιδευτική στοχοθεσία.

Στο Μουσείο, πρώτα,  Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου μας παρουσιάσανε τη βιομηχανική φάση της ελαιουργίας στην Ελλάδα. Εστιάσαμε στις αλλαγές που επέφερε η εισαγωγή της μηχανικής κίνησης στη διαδικασία παραγωγής ελαιολάδου και προσεγγίσαμε με ευαισθησία τη συμβολή των κατοίκων της περιοχής στην παραγωγική διαδικασία. Στόχος του Μουσείου Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου ήταν  να προβάλει τη βιομηχανική κληρονομιά μας στον τομέα της ελαιουργίας και να την εντάξει στο ευρύτερο αρχιτεκτονικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο της εποχής  με τους μαθητές μας να κατορθώνουν την βαθιά κατανόηση των αλλαγών που επέφερε η επιστημονική επανάσταση. Το Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου στεγάζεται στο παλαιό κοινοτικό ελαιοτριβείο της Αγίας Παρασκευής Λέσβου. Τα κτήρια και ο μηχανολογικός εξοπλισμός έχουν αποκατασταθεί υποδειγματικά. Έτσι, μπορέσαμε να παρατηρήσουμε πώς λειτουργεί ο εξοπλισμός και πώς εξελίχθηκε το εργοστάσιο από την ατμοκίνηση στην πετρελαιοκίνηση.

494860948 549341031336320 8238807456686716489 n 494828023 3978917562330896 2930280085395352441 n 494824913 1904172893728721 111875426327938708 n

Στο πεδίο της άγριας φύσης που είχαμε ως ερευνητικό στόχο επισκεφτήκαμε έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παρατήρησης πουλιών στην Ευρώπη – Η Λέσβος έχει επίσης καθιερωθεί ως μια από τις καλύτερες τοποθεσίες παρατήρησης πουλιών στην Ευρώπη, ειδικά την άνοιξη που φτάσαμε. Δύο είναι τα χαρακτηριστικά που κάνουν τη Λέσβο μοναδική για τα πουλιά σε σύγκριση με άλλα νησιά του Αιγαίου: η μεγάλη ποικιλία οικοτόπων και η θέση της στην ανατολική Μεσόγειο. Περίπου 1500 είδη φυτών και 325 είδη πουλιών έχουν καταγραφεί στο νησί που φτάνουν από την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική. Την άνοιξη ειδικά, κατά τη μετανάστευση των πουλιών, η θέα είναι σίγουρα εντυπωσιακή. Τα πουλιά που συναντάμε είναι τα φλαμίνγκο, εντυπωσιακά με τα ροζ φτερά τους, ο μαύρος πελαργός, το παρδαλό αβοσέ, ο μαυροφτερός ξυλοπόδαρος, ο κατακόκκινος κολοκύθας, ο λευκός πελαργός, ο ευρωπαϊκός πελαργός και πολλά άλλα.

 

494819030 1463857481687990 4204223353682146296 n494820474 1131323298760058 9085115977228958322 n 1

Στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, στο Σίγρι, γνωρίσαμε το απολιθωμένο δάσος, θαυμάσαμε δείγματα πετρωμάτων, δοκιμάσαμε προσομοίωση  σεισμού με αυξανόμενη ένταση και πραγματοποιήσαμε μια βασισμένη στην ύλη φυσικής Στ’ Δημοτικο «Έκρηξη» ηφαιστείου με χρωματισμένη σόδα και ξύδι ! Αποκομίσαμε βαθιά γνώση για τη δομή του φλοιού και τις λιθοσφαιρικές πλάκες.

494816883 1021150546769856 6169008965020657036 n494825485 1427148988310892 6462783452457159091 n

Γίναμε σοφότεροι!

Κατηγορίες: Γενικά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Λέσβος, που επέλεξε ο νεαρός Αριστοτέλης για τις επιστημονικές του έρευνες

Ψηλαφίζοντας τους όρους “καλής πρακτικής” στη διδασκαλία των εικαστικών σε ένα σχολείο μακριά από δημόσιες και ιδιωτικές πινακοθήκες

Χρειάζονται τα παιδιά της αγροτικής υπαίθρου τον εγγραμματισμό στα σύμβολα της Σύγχρονης Τέχνης; Eίναι χρήσιμο να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις ιδέες, τα παραδείγματα, τις μεταφορές και τα σύμβολα, που μπορούν να αντληθούν από τα έργα τέχνης;

Αυτή η διαδικασία  έχει προεκτάσεις πολύ βαθύτερες από το ίδιο το μαθητικό έργο, γιατί αφορά στη νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Συγκεκριμένα, η δημιουργία εικαστικού έργου αναπτύσσει την οπτική αντίληψη. Η οπτική αντίληψη προάγει το εύρος της αντίληψης του παιδιού, οξύνει τη νόησή του και  αυξάνει τη δυνατότητά του να προσλαμβάνει ευκολότερα τις έννοιες των άλλων μαθημάτων που διδάσκεται.

Αυτή η εξοικείωση είναι ιδιαίτερα σημαντική σήμερα που ο μαθητής είναι υπέρ εκτεθειμένος στα ερεθίσματα, εικόνες και μηνύματα των Μέσων μαζικής ενημέρωσης και του διαδικτύου και δεν έχει ευκαιρίες για κριτική σκέψη και ενεργή δράση.

Η διδασκαλία των αναζητήσεων και των κινημάτων της μοντέρνας τέχνης είναι  σημαντική για τους μαθητές και τη γενική τους παιδεία. Ανήκει στον πυρήνα της προοδευτικής παιδαγωγικής ότι στα παιδιά των χωριών της Ευρώπης δεν χρειάζεται μόνο η εκμάθηση λίγων «κολυβογραμμάτων» αλλά η κατανόηση του  κόσμου της σύγχρονης επιστήμης, της σύγχρονης τέχνης και κοινωνίας,  Είναι η γνώση που θα τους επιτρέψει  να κατανοήσουν τη λειτουργία, τη θέση και τις ιδέες της σύγχρονης εποχής. Θα μάθουν τελικά ότι οι αλλαγές που συντελούνται στα τέλη του 19ου και στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, ήταν καταλυτικές για τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό και καθοριστικές για την εξέλιξη της. Ήταν η στιγμή, που η τέχνη έχασε τον ενιαίο χαρακτήρα που διατηρούσε σε κάθε πολιτισμό και εποχή. Εμφανίστηκαν  διάφορες προσεγγίσεις που αφορούσαν διαφορετικές εστιάσεις στον κόσμο. Έκτοτε, κυριάρχησε η ατομικότητα του καλλιτέχνη που εξέφρασε τις αναζητήσεις του νέου  ανθρώπου, ο οποίος  διεκδίκησε τα δικαιώματά και  την κριτική του στη κοινωνία- ένα έξοχο παράδειγμα κοινωνικής κριτικής «οι πατατοφάγοι» του Βαν Γκογκ ή η Γκουέρνικα του Πικάσο.

Πώς διδάσκεις σε αρχάριους που επιπλέον σπάνια έχουν επισκεφτεί δημόσια πινακοθήκη; Η δασκάλα Καλλιτεχνικών ξεκίνησε παρουσιάζοντας τα έργα και τους καλλιτέχνες που έχουν κατακτήσει την αθανασία όπως ο Βαν Γκογκ. Οι μαθητές γνώρισαν τη διαφορετική οπτική μέσα από την οποία κάθε κίνημα, Ιμπρεσιονισμός, Φοβισμός, Κυβισμός, Σουρεαλισμός, Αφηρημένη τέχνη, Ποπ αρτ , Οπτική τέχνη προσέγγισε τον άνθρωπο, τα πράγματα και την τέχνη.

Ο Ιμπρεσιονισμός είδε τον κόσμο μέσα από το φως. Ο Φοβισμός μέσα από την ένταση και την εκφραστικότητα του χρώματος. Ο Κυβισμός μέσα από την αυτονομία του σχήματος. Ο Σουρεαλισμός εξερεύνησε τον ψυχισμό του ανθρώπου. Η αφαίρεση δημιούργησε μια τέχνη που δεν αναπαριστά την πραγματικότητα. Η Ποπ αρτ πρόβαλλε τα νέα είδωλα, τον νέο κόσμο που κατασκεύασε η κατανάλωση. Η Οπτική τέχνη επικεντρώθηκε στις οπτικές ψευδαισθήσεις. Οι μαθητές γνώρισαν το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύχθηκαν τα κινήματα, τις ιδέες και τις επιδιώξεις τους, τις επιρροές που δέχτηκαν, τη μέθοδο που υιοθέτησαν, την αποδοχή και την επίδραση που άσκησε το έργο τους. Δείγματος χάρην, στα πλαίσια του Κυβισμού οι μαθητές δημιούργησαν ελεύθερη σύνθεση, με έμφαση στα γεωμετρικά σχήματα,  εντάσσοντας μοτίβα από τη θεματολογία των Κυβιστών.

Τα Εικαστικά τελικά είναι μάλλον ένα μάθημα πολυδιάστατο. Τα σχολικά εγχειρίδια που έχουν στη διάθεσή τους οι μαθητές αν και περιέχουν μία ευρεία ύλη, αυτή τελικά προσφέρεται για επεξεργασία και συνδιαμόρφωση από καθηγητή και μαθητή. Δεν είναι κλειστά βιβλιοκεντρικά συστήματα ύλης τα οποία να οδηγούν γραμμικά στην παροχή γνώσης και πληροφορίας. Στο μεγαλύτερο μέρος του χρειάζεται την εκπαιδευτικό να είναι ο εμψυχωτής της τάξης ώστε οι  μαθητές να συμμετέχουν δημιουργικά.

Η διδάσκουσα, όπως τεκμηριώνεται στο παρακάτω portfolio, διαμορφώνοντας τις ενότητες σύμφωνα με τις ανάγκες και τις ιδιομορφίες της τάξης της, άντλησε από εκεί και επέλεξε τα κατάλληλα θέματα τα οποία προσέγγισε πολύπλευρα, επιλέγοντας το βαθμό εμβάθυνσής τους και επιδιώκοντας  τη σφαιρική και ενιαία αντίληψή τους.

……………….

Πουαντιγισμός απο την Ε’ και Β’ ταξεις. υλικά: μαρκαδόροι

494819024 668254022513566 2404031674846452502 n 494813922 1240096444299771 537256162602495885 n 494858387 1711234246417218 2103034673778036646 n 494813013 1707913356753443 6937137141839160708 n

Σχέδιο με μολύβι και γόμα απο Στ’ και Β’ τάξεις

494824948 986529786610361 6547598887728137396 n 494825009 1643063766397304 4322961371618504664 n 494818807 702917542275358 770724998523173384 n 494813931 1229004661996928 7848699515640000517 n

 

494815734 1031528595589421 950746604080059541 n

Η Εναστρη νύχτα του Βαν Γκογκ απο την Ε’ τάξη υλικά: ξυλομπογιές και μαρκαδόροι

494815938 3995052474156084 8762131584216304868 n 494823412 1023681996390571 4587206721326062715 n

Το ηλιοβασίλεμα απο Στ’, Δ’, και Β’ τάξη. υλικό: ακουαρέλα

494857339 694820929573077 4453063231243361790 n 494818813 691794793791650 8509073841522186543 n 494823230 551402481347687 595618861156149671 n 494818528 1084490540176410 301046334003870225 n

 

Κατηγορίες: Γενικά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ψηλαφίζοντας τους όρους “καλής πρακτικής” στη διδασκαλία των εικαστικών σε ένα σχολείο μακριά από δημόσιες και ιδιωτικές πινακοθήκες