Χρειάζονται τα παιδιά της αγροτικής υπαίθρου τον εγγραμματισμό στα σύμβολα της Σύγχρονης Τέχνης; Eίναι χρήσιμο να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις ιδέες, τα παραδείγματα, τις μεταφορές και τα σύμβολα, που μπορούν να αντληθούν από τα έργα τέχνης;
Αυτή η διαδικασία έχει προεκτάσεις πολύ βαθύτερες από το ίδιο το μαθητικό έργο, γιατί αφορά στη νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Συγκεκριμένα, η δημιουργία εικαστικού έργου αναπτύσσει την οπτική αντίληψη. Η οπτική αντίληψη προάγει το εύρος της αντίληψης του παιδιού, οξύνει τη νόησή του και αυξάνει τη δυνατότητά του να προσλαμβάνει ευκολότερα τις έννοιες των άλλων μαθημάτων που διδάσκεται.
Αυτή η εξοικείωση είναι ιδιαίτερα σημαντική σήμερα που ο μαθητής είναι υπέρ εκτεθειμένος στα ερεθίσματα, εικόνες και μηνύματα των Μέσων μαζικής ενημέρωσης και του διαδικτύου και δεν έχει ευκαιρίες για κριτική σκέψη και ενεργή δράση.
Η διδασκαλία των αναζητήσεων και των κινημάτων της μοντέρνας τέχνης είναι σημαντική για τους μαθητές και τη γενική τους παιδεία. Ανήκει στον πυρήνα της προοδευτικής παιδαγωγικής ότι στα παιδιά των χωριών της Ευρώπης δεν χρειάζεται μόνο η εκμάθηση λίγων «κολυβογραμμάτων» αλλά η κατανόηση του κόσμου της σύγχρονης επιστήμης, της σύγχρονης τέχνης και κοινωνίας, Είναι η γνώση που θα τους επιτρέψει να κατανοήσουν τη λειτουργία, τη θέση και τις ιδέες της σύγχρονης εποχής. Θα μάθουν τελικά ότι οι αλλαγές που συντελούνται στα τέλη του 19ου και στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, ήταν καταλυτικές για τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό και καθοριστικές για την εξέλιξη της. Ήταν η στιγμή, που η τέχνη έχασε τον ενιαίο χαρακτήρα που διατηρούσε σε κάθε πολιτισμό και εποχή. Εμφανίστηκαν διάφορες προσεγγίσεις που αφορούσαν διαφορετικές εστιάσεις στον κόσμο. Έκτοτε, κυριάρχησε η ατομικότητα του καλλιτέχνη που εξέφρασε τις αναζητήσεις του νέου ανθρώπου, ο οποίος διεκδίκησε τα δικαιώματά και την κριτική του στη κοινωνία- ένα έξοχο παράδειγμα κοινωνικής κριτικής «οι πατατοφάγοι» του Βαν Γκογκ ή η Γκουέρνικα του Πικάσο.
Πώς διδάσκεις σε αρχάριους που επιπλέον σπάνια έχουν επισκεφτεί δημόσια πινακοθήκη; Η δασκάλα Καλλιτεχνικών ξεκίνησε παρουσιάζοντας τα έργα και τους καλλιτέχνες που έχουν κατακτήσει την αθανασία όπως ο Βαν Γκογκ. Οι μαθητές γνώρισαν τη διαφορετική οπτική μέσα από την οποία κάθε κίνημα, Ιμπρεσιονισμός, Φοβισμός, Κυβισμός, Σουρεαλισμός, Αφηρημένη τέχνη, Ποπ αρτ , Οπτική τέχνη προσέγγισε τον άνθρωπο, τα πράγματα και την τέχνη.
Ο Ιμπρεσιονισμός είδε τον κόσμο μέσα από το φως. Ο Φοβισμός μέσα από την ένταση και την εκφραστικότητα του χρώματος. Ο Κυβισμός μέσα από την αυτονομία του σχήματος. Ο Σουρεαλισμός εξερεύνησε τον ψυχισμό του ανθρώπου. Η αφαίρεση δημιούργησε μια τέχνη που δεν αναπαριστά την πραγματικότητα. Η Ποπ αρτ πρόβαλλε τα νέα είδωλα, τον νέο κόσμο που κατασκεύασε η κατανάλωση. Η Οπτική τέχνη επικεντρώθηκε στις οπτικές ψευδαισθήσεις. Οι μαθητές γνώρισαν το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύχθηκαν τα κινήματα, τις ιδέες και τις επιδιώξεις τους, τις επιρροές που δέχτηκαν, τη μέθοδο που υιοθέτησαν, την αποδοχή και την επίδραση που άσκησε το έργο τους. Δείγματος χάρην, στα πλαίσια του Κυβισμού οι μαθητές δημιούργησαν ελεύθερη σύνθεση, με έμφαση στα γεωμετρικά σχήματα, εντάσσοντας μοτίβα από τη θεματολογία των Κυβιστών.
Τα Εικαστικά τελικά είναι μάλλον ένα μάθημα πολυδιάστατο. Τα σχολικά εγχειρίδια που έχουν στη διάθεσή τους οι μαθητές αν και περιέχουν μία ευρεία ύλη, αυτή τελικά προσφέρεται για επεξεργασία και συνδιαμόρφωση από καθηγητή και μαθητή. Δεν είναι κλειστά βιβλιοκεντρικά συστήματα ύλης τα οποία να οδηγούν γραμμικά στην παροχή γνώσης και πληροφορίας. Στο μεγαλύτερο μέρος του χρειάζεται την εκπαιδευτικό να είναι ο εμψυχωτής της τάξης ώστε οι μαθητές να συμμετέχουν δημιουργικά.
Η διδάσκουσα, όπως τεκμηριώνεται στο παρακάτω portfolio, διαμορφώνοντας τις ενότητες σύμφωνα με τις ανάγκες και τις ιδιομορφίες της τάξης της, άντλησε από εκεί και επέλεξε τα κατάλληλα θέματα τα οποία προσέγγισε πολύπλευρα, επιλέγοντας το βαθμό εμβάθυνσής τους και επιδιώκοντας τη σφαιρική και ενιαία αντίληψή τους.
……………….
Πουαντιγισμός απο την Ε’ και Β’ ταξεις. υλικά: μαρκαδόροι

Σχέδιο με μολύβι και γόμα απο Στ’ και Β’ τάξεις


Η Εναστρη νύχτα του Βαν Γκογκ απο την Ε’ τάξη υλικά: ξυλομπογιές και μαρκαδόροι

Το ηλιοβασίλεμα απο Στ’, Δ’, και Β’ τάξη. υλικό: ακουαρέλα
