Πρώτο μέρος
Στην αυλή του σχολείου μας έχουμε τρία ελαιόδεντρα και αποφασίσαμε στα πλαίσια του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος να μαζέψουμε τις ελιές και να τις κάνουμε βρώσιμες.
Έτσι τον μήνα Νοέμβριο Μαθητές και εκπαιδευτικοί πήραμε όλα τα σύνεργα (ελαιόπανα, κλούβες, και τσουγκράνες) και τις μαζέψαμε. Όλες οι τάξεις του σχολείου βοήθησαν στο μάζεμα. και τις βάλαμε σε μεγάλα δοχεία με σκοπό να τις κάνουμε βρώσιμες μετά από αρκετό καιρό.
Στόχος της δράσης μας :
Η συγκομιδή ελιών από τα ελαιόδεντρα του σχολείου μας ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία να μάθουν τα παιδιά για τη φύση, τη γεωργία και τη διαδικασία παραγωγής του ελαιόλαδου. Δουλέψαμε ομαδικά, μαθαίνοντας τη σημασία της συνεργασίας και της κοινής προσπάθειας. Ένα τρόπος να συμβάλλουμε όλοι μαζί στη φροντίδα του περιβάλλοντος και να αναπτύξουμε δεξιότητες συνεργασίας.
Να μάθουν οι μαθητές την παραδοσιακή διαδικασία της επεξεργασίας της ελιάς (ξεπίκρισμα, ωρίμανση, συντήρηση), μια τεχνική που περνά από γενιά σε γενιά. Η διαδικασία δείχνει πώς μπορούμε να παράγουμε τη δική μας τροφή χωρίς βιομηχανική επεξεργασία.
Το ξεπίκρισμα και η ωρίμανση απαιτούν χρόνο και φροντίδα, μαθαίνοντας στα παιδιά τη σημασία της αναμονής και της σωστής προετοιμασίας.
Να εργαστούν ομαδικά , και να πειραματιστούν με διαφορετικούς τρόπους συντήρησης (αλμυρό νερό, ξύδι, ).
Να μάθουν ότι οι ελιές είναι βασικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής, και να συνειδητοποιήσουν τη διατροφική τους αξία.
Να απολαύσουν το αποτέλεσμα. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση από το να δοκιμάζεις κάτι που έχεις φτιάξει με τα χέρια σου!
Αφού τις μαζέψαμε σε τελάρα τις καθαρίσαμε από σκουπίδια και χόρτα και τις αποθηκεύσαμε σε μεγάλα δοχεία . Τις πλέναμε και τις χαράξαμε
Τις βάλαμε σε νερό, το οποίο αλλάζαμε μέρα παρά μέρα για ένα μήνα, μέχρι να φύγει η πικράδα
Δεύτερο μέρος
Μετά από ένα μήνα ετοιμάσαμε την άλμη.
Βάλαμε σε 1 λίτρο νερό 100 γρ. αλάτι (περίπου 2 κουταλιές της σούπας) Προσθέσαμε 1 μέρος ξύδι για κάθε 3 μέρη άλμης. Στη συνέχεια γεμίσαμε βάζα με τις ελιές και ρίξαμε μέσα την άλμη να σκεπάσει καλά τις ελιές. Από πάνω βάλαμε και λίγο ελαιόλαδο για να διατηρηθούν καλύτερα.
Αφήσαμε τα βάζα σε δροσερό μέρος για 1-2 μήνες για να ωριμάσουν
Την ημέρα της τσικνοπέμπτης όλοι οι μαθητές δοκίμασαν και έφαγαν από τις υπέροχες ελιές που φτιάξαμε
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί
Χρυσοστομάκης Γεώργιος, Χαριτωνίδου Μαρία, Πιλάτου Αλεξάνδρα Αργυρίου θεμιστοκλής Παπακωνσταντίνου Φιλιππίνα Μόκκα Ελένη , Αναστασιάδου Δέσποινα , Καραγιάννη Αναστασία , Χαβιάρη Ελένη, Πόπης Αστέριος