Εργαστήρια Δεξιοτήτων

11111Το Εργαστήρια Δεξιοτήτων είναι ένα καινούριο μάθημα το οποίο ενταχθηκε το ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείο, Δημοτικού και Γυμνασίου το σχολικό έτος 2021-2022.

Σκοπός των εργαστηρίων δεξιοτήτων είναι η καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών και όχι η παθητική αποδοχή και απομνημόνευση γνώσεων.

Πιο συγκεκριμένα, μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων οι μαθητές αναπτύσσουν και ενισχύουν τις δεξιότητες του 21ου αι.:

  • Δεξιότητες Mάθησης (4CS): συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη
  • Ψηφιακές Δεξιότητες & Δεξιότητες Ψηφιακής Μάθησης: ψηφιακός γραμματισμός, τεχνολγικός γραμματισμός, γραμματισμός των Μέσων Επικοινωνίς & να συνεργάζονται, επικοινωνούν , δημιουργούν και ασκούν κριτική σε ψηφιακά περιβάλλοντα
  • Δεξιότητες του Νου: δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
  • Δεξιότητες Ζωής: Δεξιότητες κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση & ευαισθησία, πολιτειότητα, υπευθυνότητα) & δεξιότητες διαμεσολάβησης (ενσυναίσθηση & ευαισθησία, επίλυση συγκρούσεων)

με αποτέλεσμα:

  • να ενδυναμώνονται σε ατομικό επίπεδο γιατί αποκτούν αυτοπεποίθηση & αυτοεκτίμηση, καλλιεργούν την κριτική σκεψη, επιλύουν προβλήματα και λαμβάνουν αποφάσεις και μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν.
  • να μαθαίνουν να συμμετέχουν ενεργά σε ομάδες γιατί αποκτούν δεξιότητες επικοινωνίας & συνεργασίας, καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και αποκτούν αλληλοσεβασμό.
  • να εξελίσσονται σε ευαισθητοποιημένους και υπεύθυνους πολίτες της κοινωνίας.

Το μάθημα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι οργανωμένο σε 4 Θεματικές Ενότητες με 2-3 υποθεματικές η καθεμία:

Α. Ευ Ζην (Ζω καλύτερα)

  1. Υγεία: Διατροφή / Αυτομέριμνα / Οδική ασφάλεια
  2. Ψυχική & Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
  3. Γνωρίζω το σώμα μου / Σεξουαλική διαπαιδαγώγιση

Β. Φροντίζω το περιβάλλον

  1. Οικολογία / Παγκόσμια & τοπική φυσική κληρονομιά
  2. Φυσικές καταστροφές & Πολιτική προστασία
  3. Παγκόσμια & τοπική πολιτστική κληρονομιά

Γ. Ενδιαφέρομαι & ενεργώ

  1. Ανθρώπινα δικαιώματα
  2. Εθελοντισμός / διαμεσολάβηση
  3. Συμπερίληψη: αλληλοσεβασμός – διαφορετικότητα

Δ. Δημιουργώ & καινοτομώ

  1. STEM / εκπαιδευτική ρομποτική
  2. Επιχειρηματικότητα / Αγωγή σταδιοδρομίας / Γνωριμία με επαγγέλματα

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς κάθε τάξη έρχεται σε επαφή και με τις 4 Θεματικές Ενότητες. Η κάθε Θεματική Ενότητα έχει διάρκεια 5-7 εβδομάδες. Από τις Θεματικές Ενότητες η κάθε τάξη έρχεται σε επαφή με διαφορετική Υποενότητα. Ετσι, κατά τη διάρκεις της σχολικής ζωής του, κάθε μαθητής θα έχει έρθει σε επαφή με όλές τις θεματικές ενότητες και θα υπάρχει μια συνέχεια.

programma dexiotitios

Το μάθημα στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων δεν οργανώνεται με βάση ένα σχολικό βιβλίο. Δηλαδή δεν υπάρχει σχολικό βιβλίο. Μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων προωθείται η χρήση διαφορετικών πηγών & μέσων και ενισχύεται η συνδυαστική γνώση . Επιπλέον, δίνεται μεγάλη έμφαση σε βιωματικές & συνεργατικές δραστηριότητες και δράσεις, οπως για παράδειγμα:

  • κατασκευές
  • θεατρικό παιχνίδι
  • οργάνωση και διεξαγωγή έρευνας ή συνέντευξης
  •  συμμετοχή σε εκπαιδευτικό ραδιόφωνο ή εκπαιδευτική τηλεόραση
  • δημιουργία προσωμοιώσεων ή εικονικών αναπαραστάσεων
  • διοργάνωση εκδηλώσεων κ.α.

Για παράδειγμα, σε ένα εργστήριο δεξιοτήτων με θέμα τις φυσικές καταστροφές, ο στόχος δεν οι μαθητές να απομνημονεύσουν πληροφορίες σχετικά με τι προκαλεί τις πλημμυρίες κα τους τρόπους προστασίας. Αλλά, μπορούν να φτιάξουν μια προσωμοίωση του πώς πλημμυρίζει μια περιοχή και να πειραματιστούν με τους παράγοντες που μεγενθύνουν το πρόβλημα, να κάνουν μια έρευνα στην περιοχή να εντοπίσουν σημεία που μπορεί να προκληθεί πλημμύρα, να κάνουν μια δράση ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας, να δημιουργήσουν ενημερωτικά φυλλάδια και να τα μοιράσουν να στείλουν μια επιστολή στον δήμο κτλ.

Ετήσια Σχέδια Δράσης Σχολικής Μονάδας