Την Πέμπτη 20/6/2024 πραγματοποιήθηκε 5ωρη ενδοσχολική επιμόρφωση από την εκπαιδευτικό ΠΕ06 Παυλίδου Βικτωρία με θέμα «Συμπερίληψη στην εκπαίδευση».
Ο όρος συμπεριληπτική εκπαίδευση αναφέρεται στην προσπάθεια υπερπήδησης κάθε εμποδίου που βρίσκεται μπροστά στη συμμετοχή και μάθηση όλων των παιδιών, ανεξάρτητα από την εθνικότητα τους, το φύλο, το κοινωνικό υπόβαθρο, τη σεξουαλικότητα, την αναπηρία ή την επίδοση τους. Η Συμπεριληπτική Εκπαίδευση είναι μια ανοικτή συνεχής διαδικασία βελτίωσης του σχολικού κλίματος, των σχέσεων και της ποιότητας μάθησης στο σχολείο ώστε όλα τα πρόσωπα -παιδιά, εκπαιδευτικοί, γονείς- να απολαμβάνουν με αξιοπρέπεια, ισότητα και δημοκρατία το δικαίωμα στην εκπαίδευση.
Η Συμπεριληπτική Εκπαίδευση ως όρος σχετίζεται στενά -και ενίοτε ταυτίζεται- με τους όρους Σχολείο για όλους (2000), Δημοκρατικό Σχολείο, Καθολικός Σχεδιασμός της Μάθησης.
Η μεθοδολογία της είναι η Ολιστική, Συστημική προσέγγιση της σχολικής κοινότητας. Η φιλοσοφία της είναι η Ανθρώπινη Αξιοπρέπεια και η προάσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου
Τα εργαλεία της ποικίλουν από την τροποποίηση του διδακτικού υλικού, τις ρυθμίσεις για την προσβασιμότητα, τη διαφοροποιημένη διδακτική προσέγγιση και την καλλιέργεια του δημοκρατικού περιβάλλοντος ως το σχεδιασμό της οικολογίας της μάθησης και τις δραστηριότητες συμβουλευτικής και συνεργατικής βελτίωσης του σχολικού κλίματος, συμπεριλαμβανομένων των δράσεων ενδυνάμωσης των μελών της σχολικής κοινότητας (ΙΕΠ).
Τα παιδιά έρχονται στον σχολικό χώρο, φέροντας ιδιαιτερότητες κι ανισότητες, που οφείλονται σε κοινωνικούς, πολιτισμικούς, αλλά κι ατομικούς παράγοντες. Η ευρύτητα των αναγκών του κάθε παιδιού αναδύει το αίτημα για μια εκπαίδευση συμπεριληπτική (inclusive education), μια εκπαίδευση που συμπεριλαμβάνει όλους τους μαθητές και τους δίνει τη δυνατότητα να φοιτούν στο γενικό σχολείο της γειτονιάς τους, στο οποίο αντιμετωπίζονται ισότιμα. Στα σχολεία της συμπερίληψης, η διαφορετικότητα γίνεται δεκτή με εγκαρδιότητα και λειτουργεί περισσότερο σαν πηγή μάθησης, παρά σαν πρόβλημα.
Μετά το θεωρητικό μέρος ακολούθησαν βιωματικά εργαστήρια.