Οι δράσεις μας: “Ταπερίστας 2024”

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 04 25 200345

Στο πρόγραμμα «Ταπερίστας» που συντονίζει το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αρναίας, συμμετείχε το σύνολο των τάξεων του σχολείου μας με δραστηριότητες που ενσωματώθηκαν στα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας, των Μαθηματικών, της Μελέτης Περιβάλλοντος και των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Η πρώτη δράση που οργανώσαμε αφορούσε τη διερεύνηση και καταγραφή των διατροφικών συνηθειών των παιδιών, όπως και των σκευών μεταφοράς που χρησιμοποιούν. Τη δημιουργία ερωτηματολογίων και τη διεξαγωγή της έρευνας ανέλαβαν οι μαθητές/τριες της Στ’ τάξης, ενώ η ίδια αποτέλεσε αφορμή για συζήτηση και γνωριμία με το θέμα της διατροφής, το οποίο θα μας απασχολούσε κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών.

Τα αποτελέσματα της μικρής σε διάρκεια έρευνας ανέδειξαν αντιστρόφως ανάλογη σχέση ανάμεσα στην ηλικία και την κατανάλωση χειροποίητων σπιτικών γευμάτων. Ωστόσο, τα περισσότερα παιδιά χρησιμοποιούσαν επαναχρησιμοποιούμενο δοχείο για το φαγητό και παγούρι για το νερό τους. Λαμβάνοντας υπόψη το παραπάνω και την απουσία φρούτων και λαχανικών στο δεκατιανό των παιδιών, κάθε τάξη ξεχωριστά, αλλά και ομάδες τάξεων υλοποίησαν μια σειρά από δράσεις με θέματα όπως η μεσογειακή διατροφή, τα οφέλη του σωστού δεκατιανού, η σημασία επιλογής τοπικών προϊόντων, η εποχικότητα των φρούτων και λαχανικών, το οικολογικό αποτύπωμα των τροφών και η μείωση των απορριμμάτων, μέσα από την επιλογή επαναχρησιμοποιούμενων σκευών.

Αναλυτικότερα, οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν ομιλίες διατροφολόγων και συμμετείχαν σε δραστηριότητες στη διαδικτυακή δράση που διοργάνωσε το δίκτυο «Ταπερίστας», αλλά και το Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας. Επίσης, θαυμάσαμε τα έργα του Giuseppe Arcimboldo, εμπνευστήκαμε και δημιουργήσαμε δικά μας, αξιοποιώντας εικόνες φρούτων και λαχανικών. Η έκθεση φωτογραφίας Foodprint, η οποία φιλοξενήθηκε και πάλι στο Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας, παρείχε πλούσιο υλικό για αναζήτηση πληροφοριών και συζήτηση γύρω από τις διατροφικές επιλογές και τη θέση του φαγητού στη ζωή των λαών της Μεσογείου.

Επιπλέον, αξιοποιήθηκε υλικό που επιλέχθηκε από το προτεινόμενο υλικό  στο blog  των «Ταπερίστας» και προσαρμόστηκε στις ανάγκες μας. Το υλικό αφορούσε βίντεο και φύλλα εργασίας σχετικά με το πλούσιο λεξιλόγιο που χρησιμοποιούμε για τα διαφορετικά γεύματα της ημέρας, προτάσεις δεκατιανού, επιστημονικά δεδομένα που υποστηρίζουν την καθημερινή  κατανάλωση φρούτων και τις εκπομπές αερίων που συνδέονται με την κατανάλωση προϊόντων από διαφορετικές χώρες.

Μία από τις μικρές μας τάξεις (Β’) επέλεξε να συνδέσει τα επαναληπτικά γραπτά τεστάκια με προτάσεις υγιεινού δεκατιανού. Με αυτόν τον τρόπο έτρωγαν συχνά στην τάξη ένα πλήρες δεκατιανό με σωστούς συνδυασμούς τροφών, ενώ παράλληλα έπαιρναν ιδέες για να προετοιμάσουν και το δικό τους από το σπίτι. Τέλος, συνεργαστήκαμε με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Σικυωνίων, οι εκπαιδευτικοί του οποίου ανέλαβαν να μας δώσουν περισσότερες πληροφορίες και να μας προβληματίσουν γύρω από το οικολογικό αποτύπωμα των τροφών.

Οι παραπάνω δράσεις, όπως και λεπτομέρειες για τη συμμετοχή μας στο δίκτυο «Ταπερίστας», έχουν αναρτηθεί στον ιστότοπο και στην τριμηνιαία εφημερίδα του σχολείου μας, με σκοπό τη διάχυση των καλών πρακτικών που εφάρμοσαν τα παιδιά. Επίσης, καλέσαμε στον χώρο του σχολείου και συμπεριλάβαμε τους γονείς και κηδεμόνες σε ορισμένες από τις δράσεις, με σκοπό την ενημέρωσή τους γύρω από τη βιώσιμη διατροφή και παρακίνηση και των ίδιων να υιοθετήσουν αντίστοιχες καλές πρακτικές.