Περίπατος στη δεξαμενή και τη βρύση του χωριού και ενημέρωση από τον Πρόεδρο Κον Χατζηνικόλα Δ.
Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος ¨Τρέχει, τρέχει… το νερό¨που εκπονούμε τη φετινή σχολική χρονιά με την τάξη μας καλέσαμε τον πρόεδρο του χωριού Κον Χατζηνικόλα Δ. να μας δείξει τη δεξαμενή του χωριού και να απαντήσει στις ερωτήσεις των παιδιών.
Φτάσαμε στην παλιά δεξαμενή, μιας και η καινούρια είναι αρκετά ψηλότερα και εκεί ο Πρόεδρος ξεκίνησε την ενημέρωση:
Αυτή είναι η παλιά δεξαμενή του χωριού, ενώ η καινούρια είναι λίγο ψηλότερα.Το νερό είναι καθαρό και κάθε 15 ημέρες παίρνουμε δειγματοληψία από την πλατεία, το σχολείο και από άλλο ένα σημείο διαφορετικό κάθε φορά. Τα δείγματα αναλύονται στο χημείο ώστε να δουν αν το νερό έχει μικροοργανισμούς, και αν διάφορα στοιχεία όπως τα άλατα, το χλώριο είναι σε επίπεδα ανεκτά για τον οργανισμό και αν είναι πόσιμο. Μέχρι τώρα δεν έχει παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα.
Από πού έρχεται το νερό;
Τα παιδιά δίνουν τις δικές τους απαντήσεις και ο Πρόεδρος εξηγεί ότι όταν βρέχει απορροφάται το νερό από τη γη και συσσωρεύεται στον υδροφόρο ορίζοντα, που σε κάποια σημεία μπορεί να έχει μεγάλο βάθος και ότι υπάρχουν ειδικοί χάρτες στους οποίους μπορούμε να δούμε το υπέδαφος, αν υπάρχει νερό, τα πετρώματα….
Και θησαυρούς; Ρωτάει μια μαθήτρια
Ο μεγαλύτερος θησαυρός είναι το νερό, απαντά ο Πρόεδρος.
Υπάρχουν γεωτρήσεις;
Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι, οι γεωλόγοι, οι οποίοι μελετούν το υπέδαφος και κάνουμε γεωτρήσεις. Τα μηχανήματα που κάνουν γεωτρήσεις μπορεί να φτάσουν σε βάθος τα 300 μέτρα. Στην περιοχή μας, στο νησί μας, οι γεωτρήσεις φτάνουν σε βάθος 60-150 μέτρων.
Η δική μας γεώτρηση είναι γύρω στα 70 μέτρα και γύρω στα 10 μέτρα πριν τον πάτο σταματά γιατί μετά υπάρχει λάσπη. Στη συνέχεια, ένα μηχάνημα που λέγεται αντλία τραβάει το νερό από τη γη και το στέλνει με πίεση στη δεξαμενή μας
Είναι καθαρό το νερό;
Στη δεξαμενή, ο Κος Βασίλης, υπάλληλος της ΔΕΥΑΡ ρίχνει χλώριο για να μην αναπτύσσονται μικροοργανισμοί και να είναι πόσιμο το νερό. Όταν το νερό αποθηκεύεται στη δεξαμενή, τοποθετούνται σωλήνες ώστε όταν φεύγει το νερό από τη δεξαμενή να μοιράζεται στο δίκτυο, από ψηλά προς τα χαμηλά, και να καταλήγει στα σπίτια.
Το νερό έχει αλάτι;
Το νερό έχει αλάτι γιατί το χρειάζεται ο οργανισμός μας, πρέπει να υπάρχουν άλατα σε κάποιο όριο.
Πόσων χρονών είναι η δεξαμενή
Η καινούρια είναι 25-30 χρονών ενώ η παλιά που είμαστε τώρα δεν λειτουργεί, αλλά σκοπεύουμε να την καθαρίσουμε και να την έχουμε ως εναλλακτική. Πρέπει αν έχει κατασκευαστεί τη δεκαετία του 1940
Το νερό έχει ραδιενέργεια;
Τι είναι ραδιενέργεια; Ρωτάει τα παιδιά ο Πρόεδρος. Ένα χημικό στοιχείο που είναι καλό και κακό απαντάει ένας μαθητής
Ο Πρόεδρος εξηγεί πώς δημιουργείται αυτή η ενέργεια και ότι χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας αλλά είναι επικίνδυνο για τον άνθρωπο.
Στον εξαερωτήρα
Αυτό λέγεται εξαεριστικό μπαίνει στο δίκτυο της ύδρευσης και αφαιρεί τον αέρα από το δίκτυο για να μην εγκλωβίζει το νερό. Τοποθετούμε εξαερωτήρες σε ορισμένα σημεία του δικτύου για να έχει ομαλή ροή το νερό
Ο Πρόεδρος ρωτάει τα παιδιά γιατί πιστεύουν ότι η δεξαμενή τοποθετείται σε ψηλό σημείο του χωριού;
Τα παιδιά απαντούν για να πηγαίνει σε όλα τα σπίτια και σιγά σιγά με τις ερωτήσεις καταλαβαίνουν ότι η φυσική ροή υποβοηθείται λόγω του ύψους .
Στον μειωτήρα
Επειδή δημιουργούνται πολλές πιέσεις, συνεχίζει ο Πρόεδρος, έχουμε ένα άλλο μηχάνημα που λέγεται μειωτήρας, το οποίο παίρνει το νερό και μειώνει την ένταση της πίεσης για να μη δημιουργούνται πιέσεις και συνεπώς καταστροφές στις σωληνώσεις.
Ο Πρόεδρος μας δείχνει τον μειωτήρα, ο οποίος είναι σε διαδικασία αντικατάστασης και δε λειτουργεί προς το παρόν. Τώρα μπορούμε να τον δούμε, γιατί έχει σκαφτεί η περιοχή και έχει σπάσει το τσιμέντο, αφού ο μειωτήρας πρέπει αν είναι,κλεισμένος και κανείς να μην έχει πρόσβαση σε αυτόν
Ο Πρόεδρος μας εξηγεί ότι η καινούρια δεξαμενή βρίσκεται λίγο πιο ψηλά από την παλιά, στην οποία βρισκόμαστε τώρα.
Στη βρύση της πλατείας
Πόσα χρόνια υπάρχει το νερό εδώ;
Τα παλιά χρόνια, πριν δημιουργηθούν οι δεξαμενές, οι άνθρωποι δεν είχαν νερό, τουαλέτες στα σπίτια τους. Αργότερα μετέφεραν με τσιμεντένια αυλάκια το νερό σε πηγές, σε συγκεκριμένα μέρη στα χωριά, όπου πήγαιναν οι άνθρωποι και γέμιζαν νερό, μέχρι την εποχή που είπαμε περίπου τη δεκαετία του 1940.΄Αργότερα, έφτιαξαν υπόγειο τούνελ για να πηγαίνει το νερό στην πλατεία. Το νερό είναι καθαρό, αλλά όπως κάθε νερό που δεν είναι ελεγχόμενο, δεν μπορεί η ΔΕΥΑΡ επίσημα να κάνει αναλύσεις αφού δεν είναι στη δική τους δικαιοδοσία. Φροντίζουμε όμως ανά διαστήματα και παίρνει κάποιος ένα μικρό δείγμα και μετά την ανάλυση ενημερωνόμαστε αν είναι πόσιμο. Αν μας πουν ότι το νερό είναι ακατάλληλο θα ενημερώσουμε το χωριό. Αφού δεν υπάρχουν σωλήνες, δεξαμενή όπου χλωριώνεται το νερό γνωρίζουμε ότι ανά πάσα στιγμή το νερό αυτό μπορεί να μολυνθεί
Από πού έρχεται το νερό στην πηγή;
Το νερό έρχεται μέσα από εσωτερικά αυλάκια, και όταν έρχεται στην επιφάνεια βρίσκοντας διέξοδο, τότε δημιουργείται μία πηγή
Που πηγαίνει το νερό από την πηγή;
Όλα τα νερά καταλήγουν στη θάλασσα.
Ήταν μια όμορφη ημέρα, συνδυάσαμε τον περίπατο στη λιακάδα με την περιβαλλοντική μας δράση και…
Ευχαριστούμε τον Πρόεδρο για την ενδιαφέρουσα ενημέρωση!
Κάτω από : Γ΄και Δ΄ τάξη, Εκπαιδευτικές επισκέψεις - Εκδρομές, Μελέτη Περιβάλλοντος, Περιβάλλον, Περιβάλλον, Το χωριό μου
Αφήστε μια απάντηση