- Παρακολουθώ το βίντεο για να μάθω τι έγινε 1η Μάη 1886
- Διαβάζω το κείμενο
- Κάνω το κουίζ για να μάθω:
- Παίζω ένα παιχνίδι:
- Μπλε τετράδιο
- Γράφω ένα κείμενο για τη διπλανή αφίσα με δικό μου τίτλο. Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σε βοηθήσουν.
- Ποιοι είναι αυτοί στη διπλανή εικόνα;
- Πώς το καταλάβατε;
- Γιατί έχουν δεμένο τον δείκτη του ρολογιού;
- Τι θέλουν να δείξουν;
- Οι εργάτες του Σικάγο κέρδισαν το 8ωρο. Παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο Together we are strong και βρες τον λόγο για τον οποίο τα κατάφεραν οι εργάτες.
- Στέλνω το κείμενο και τον λόγο που ανακάλυψα στον δάσκαλό μου.
- Φτιάχνω μια αφίσα
Τελευταία με τον κορονοϊό, όλοι θυμήθηκαν, χειροκρότησαν, τραγούδησαν και είπαν καλά λόγια για γιατρούς και νοσοκόμους.
Αυτοί οι εργαζόμενοι όμως, όλο αυτό το διάστημα, δουλεύουν και θα συνεχίσουν να δουλεύουν πολλές ώρες και να κουράζονται πολύ, γιατί είναι λίγοι, να βρίσκονται σε κοντινή απόσταση με πολλούς αρρώστους και να κινδυνεύουν να κολλήσουν κορονοϊό. Αν όλοι αυτοί αποφάσιζαν να ενωθούν και να κάνουν μια απεργία για να διεκδικήσουν κάτι, τι θα ζητούσαν και τι αφίσα θα ζωγράφιζαν;
- Σκέψου, ρώτα, μάθε και ζωγράφισε την αφίσα τους.
- Μην ξεχάσεις να μου στείλεις την αφίσα σου!
- Τελικά, τι είναι Πρωτομαγιά; Ας ακούσουμε ένα τραγούδι:
- Πρώτη του Μάη
- Τραγουδιστής: Βασίλης Παπακωνσταντίνου
- Στιχουργός-Συνθέτης: Θωμάς Μπακαλάκος
- Είδος μουσικής: ελληνικό Ροκ
- Έτος κυκλοφορίας: 1980
Μικροί και μεγάλοι κάθε Πρωτομαγιά σπεύδουν να γιορτάσουν στη φύση την αναγέννησή της, καθώς η πρώτη μέρα του Μαΐου ουσιαστικά θεωρείται η πρώτη μέρα της άνοιξης. Είναι μέρα που μεταφέρει το μήνυμα δύναμης, της νίκης, της επικράτησής της. Κάθε Πρωτομαγιά η φύση δίνει τη δική της μάχη και τελικά την κερδίζει.
Όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η λαογράφος του «Μουσείου Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη» Σταυρούλα Πισιμίση, «είναι μια ημέρα νίκης του καλοκαιριού κατά του χειμώνα. Του καλοκαιριού όμως με την έννοια του καλού καιρού, της βλάστησης της γης και κατ’ επέκταση νίκης της ζωής κατά του θανάτου. Υπάρχει η δοξασία ότι ο Μάιος τα κάνει όλα νέα, μια νέα ζωή αρχίζει για τον άνθρωπο και τη φύση. Είναι ο μήνας με μαγικές ιδιότητες θα λέγαμε».
Η επικράτηση της λαϊκής γιορτής κάθε 1η Μαΐου τοποθετείται ανάμεσα στον 12ο και 15ο αιώνα, την περίοδο επίδρασης των Φράγκων, «οπότε έχουμε ουσιαστικά μεταφορά του εορτασμού της άνοιξης από την 1η Μαρτίου την πρώτη μέρα του Μαΐου. Βέβαια, για τη χώρα μας είναι πιο λογική η ημερομηνία της 1ης Μαρτίου, διότι στην Ελλάδα έρχεται πολύ νωρίτερα η άνοιξη απ’ ό,τι στις βόρειες χώρες» υπογραμμίζει η κ. Πισιμίση.
Κάθε τόπος και ένα έθιμο
Η ημέρα έχει άρωμα ανθισμένων λουλουδιών στα μαγιάτικα στεφάνια. Αυτήν τη δροσιά της βλάστησης, της αναγέννησης της φύσης, οι άνθρωποι θέλουν να τη νιώσουν από κοντά, να τη μεταφέρουν στον χώρο τους. «Υπάρχει όμως μια διαφοροποίηση των ανθρώπων της πόλης και της υπαίθρου.
Ο άνθρωπος της πόλης φτιάχνει στεφάνια από λουλούδια ως σύμβολα της άνοιξης και της χαράς. Αντίθετα, ο άνθρωπος που ζει στην ύπαιθρο, τουλάχιστον κάποια χρόνια πριν, έφτιαχνε στεφάνια από πρασινάδες αλλά με καρπούς, σκόρδο (για τη βασκανία) και αγκάθι (για τον εχθρό) ή τσουκνίδα σε κάποια μέρη» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Πισιμίση και καταλήγει ότι γενικά το δίπολο ζωή- θάνατος υπάρχει σε πάρα πολλές τελετές, συμβολικές κινήσεις μέσα στον λαϊκό πολιτισμό.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «αυτό που προτιμούν στον αγροτικό κόσμο γενικά είναι οι πρασινάδες, οι καρποί, το σκόρδο. Σε κάποιες όμως περιοχές, όπως στη Σέριφο, αποβραδίς κρεμούν στην πόρτα στεφάνια από τσουκνίδα, λουλούδια και σκόρδο, ενώ στη Σύμη βάζουν κλωνάρια ελιάς, αγκαθιού, μαύρης συκιάς, ενώ ταυτόχρονα οργανώνουν και ομαδικές τελετές που αποβλέπουν κι αυτές να φέρουν στο χωριό τη χαρά, την ευλογία, τη δημιουργία.
Στην Πάργα, τα παιδιά ανήμερα της Πρωτομαγιάς πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι και τραγουδούν το τραγούδι του Μαγιού και κρατάνε στα χέρια τους κλωνάρια πορτοκαλιάς ή νεραντζιάς γεμάτα άνθη, ενώ στην Κέρκυρα περιφέρουν έναν κορμό από τρυφερό κυπαρίσσι το οποίο έχουν τυλιγμένο με κίτρινες μαργαρίτες κι άλλα άνθη, αλλά και του κρεμάνε και ένα στεφάνι από χλωρά κλαδιά, κορδέλες, μαντήλια προκειμένου να μεταδοθεί το μήνυμα της χαράς, της άνοιξης. Στον Άγιο Λαυρέντιο στον Βόλο, στολίζουν ένα παιδάκι με λουλούδια.
Και στη Ναύπακτο το μαγιόπουλο ενσαρκώνει ένα παιδί το οποίο συνοδεύουν γέροι φουστανελάδες που κουβαλάνε κουδούνια στολισμένα με άνθη ιτιάς.
Στην Εύβοια συνδυαστικά με τα λουλούδια γίνεται και παράκληση για βροχή με στόχο την καρποφορία, ενώ στην Πορταριά, αλλά και στο Ζαγόρι της Ηπείρου μεταμφιέζονται πέντε πρόσωπα και πηγαίνουν πομπή στο χωριό και κάνουν μια παράσταση που συμβολίζει το δίπολο, ζωή και θάνατος.
Στα Άγραφα υπάρχει ένα έθιμο για την ανανέωση του σπιτιού. Οι νοικοκυρές αποβραδίς αδειάζουν τα δοχεία που υπάρχουν στο σπίτι είτε περιέχουν νερό, κρασί είτε οτιδήποτε άλλο και το πρωί τα κορίτσια πηγαίνουν με τις στάμνες να φέρουν το καινούργιο νερό. Τέλος, στην Κοζάνη κόβουν λυγαριά και την τυλίγουν στη μέση τους για να είναι ευλύγιστοι και δυνατοί».
Πηγή:https://www.documentonews.gr/article/prwtomagia-ti-symbolizei-to-stefani-toy-mah-ethima-se-olh-thn-ellada
Κάτω από : Πρωτομαγιά, Στήλη "Σαν σήμερα"
Αφήστε μια απάντηση