Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-2023 οι μαθητές της Γ΄Τάξης συμμετείχαν σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning με τίτλο «Take Action with Stem ».Με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς υλοποίησης του παραπάνω προγράμματος την κα. Καράμπελα Πηνελόπη, Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Ιππείου και την εκπαιδευτικό της Γ΄ τάξης , κα. Αγγελική Τσοπούλου , οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν την ώρα του μαθήματος της Μελέτης και των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Η έμπνευση για το πρόγραμμα προήλθε από τους ηγέτες των χωρών, που συγκεντρώθηκαν στη Σύνοδο Κορυφής των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 25 Σεπτεμβρίου 2015, όπου αποδέχθηκαν τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης που αποτελούνται από 17 στόχους και 169 στόχους προκειμένου να εξαλειφθεί η φτώχεια σε όλες τις διαστάσεις και να διασφαλιστεί την κοινή ευημερία της ανθρωπότητας έως το 2030.. Σε αυτό το έργο, οι μαθητές προσπάθησαν να παράγουν λύσεις για 6 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης με το μοντέλο μάθησης STEM. Συμμετείχαμε σ’ αυτό το πρόγραμμα καθώς στόχος μας είναι να προσφέρουμε έναν πιο όμορφο και βιώσιμο κόσμο για την ανθρωπότητα και τις επόμενες γενιές.
Μερικοί από τους στόχους του προγράμματος μας ήταν οι μαθητές μας να αποκτήσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων για την επίλυση των στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του 2030, να πραγματοποιήσουμε δραστηριότητες με υψηλή ευαισθητοποίηση για τους στόχους του τερματισμού της πείνας και της φτώχειας, της δράσης για το κλίμα, της ζωής στο νερό, της μείωσης των ανισοτήτων, της ειρήνης, της δικαιοσύνης και των ισχυρών θεσμών. Παράλληλα, να γνωρίσουν τα στάδια του μοντέλου μάθησης STEM, να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, επικοινωνίας και συνεργασίας, να μάθουν να χρησιμοποιούν εργαλεία web2.0 αποκτώντας ψηφιακές και τεχνολογικές δεξιότητες. Στόχος μας επίσης υπήρξε η ανάπτυξη δεξιοτήτων ξένων γλωσσών, κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, επικοινωνίας και συνεργασίας με μαθητές από διαφορετικούς πολιτισμούς.
Οι μαθητές μας ήρθαν σε επαφή και εργάστηκαν επάνω σε θέματα που αφορούν τους βασικούς στόχους βιώσιμης ανάπτυξης με τη χρήση συστημάτων STEM.
Αρχικά τον πρώτο μήνα του προγράμματος, τον Μάρτιο, κεντρικός άξονας ήταν η ανακύκλωση και οι μορφές της. Δημιουργήσαμε σε μορφή μακέτας μια μηχανή κομποστοποίησης, δοχείο κομπόστ και κάδο ανακύκλωσης. Παίξαμε λύνοντας παζλ με θέμα «Βάλτε τέλος στην πείνα» και «Φτώχεια στον κόσμο». Επίσης παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα να κατασκευάσουν αντικείμενα καθημερινής χρήσης και παιχνίδια από ανακυκλώσιμα υλικά.
Τον δεύτερο μήνα του προγράμματος, τον Απρίλιο, βασικό θέμα αποτέλεσε η συγκομιδή νερού της βροχής με σκοπό τη μείωση κατασπατάλησης του πόσιμου νερού στον πλανήτη και οι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να εξοικονομήσουμε νερό στην καθημερινή μας ζωή. Παρακολουθήσαμε σχετικά ενημερωτικά βίντεο και παίξαμε λύνοντας παζλ με τα αντίστοιχα θέματα. Επίσης δημιουργήσαμε επιτραπέζιο παιχνίδι και με κεντρικό ήρωα του παιχνιδιού μας το bluebot του σχολείου μας παίξαμε, μαθαίνοντας τους δέκα πιο συνήθεις τρόπους εξοικονόμησης πόσιμου νερού. Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και ασχολήθηκαν κυρίως με τα φυτά που ζουν στο νερό. Μέσα από τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών και σε συνδυασμό με το πρόγραμμα, δημιουργήσαμε θερμοκήπιο στον χώρο του σχολείου με φυτά που τα παιδιά φύτεψαν με τα χέρια τους. Επίσης διεξήχθη πείραμα όξινης βροχής και υδροπονίας. Οι μαθητές με μεγάλη χαρά φρόντισαν τα φυτά τους, αφού βίωσαν όλα τα στάδια φύτευσης και ανάπτυξης τους.
. Στις 22 Απριλίου γιορτάσαμε επίσης την Παγκόσμια Ημέρα Γης με σκοπό να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά για ένα καθαρό και υγιή πλανήτη.
Τον τρίτο μήνα, τον Μάιο, το πρόγραμμά μας είχε ως κεντρικό άξονα τη «Μείωση της ανισότητας και τα δικαιώματα των παιδιών». Σχετικές αναφορές επί του θέματος έγιναν διαθεματικά στα μαθήματα της Γλώσσας και των Θρησκευτικών. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλα τα στάδια του προγράμματος. Παρακολουθήσαμε σχετικές προβολές και λύσαμε παζλ. Καταλήγοντας δημιουργήσαμε αφίσα με τίτλο «Τα ανθρώπινα δικαιώματα», όπου όλα τα σχολεία που συμμετείχαν από τις διάφορες χώρες στο πρόγραμμα, ανέβασαν το υλικό τους και δημιουργήθηκαν κοινές αφίσες.
Σε όλα τα στάδια του προγράμματος, σκοπός μας ήταν η από κοινού εργασία με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά σχολεία, κάτι που έγινε καταφανής από την αρχή και τα παιδιά το απόλαυσαν ιδιαίτερα. Συγκεκριμένα, δημιουργήθηκε ηλεκτρονικό βιβλίο με τις εργασίες των παιδιών από όλες της χώρες συμμετοχής: https://www.storyjumper.com/book/read/156551341/645a8046aedce,
ηλεκτρονική έκθεση με τις εργασίες των παιδιών από όλες τις χώρες:
Η συμμετοχή μας σε διαγωνισμό για την αφίσα και το λογότυπο του προγράμματος, όπου οι μαθητές χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά εργαλεία κατάφεραν να λάβουν μέρος και να έχουμε μια από κοινού με τα υπόλοιπα σχολεία συμμετοχή, ώστε να δημιουργηθεί το τελικό λογότυπο και η κεντρική αφίσα του προγράμματος «Take action with STEM». Επίσης η συμμετοχή των μαθητών σε μια σκυταλοδρομία τραγουδιού, όπου όλα τα σχολεία από κοινού συμμετείχαν ενεργά και ένωσαν τις φωνές τους για να ακουστεί από όλους μας μαζί το τραγούδι «We are the world». Τέλος η δημιουργία blogposter,που όλοι οι μαθητές ζωγράφισαν με τα χέρια τους ένα μεγάλο κομμάτι, ενός ενιαίου παζλ, με το λογότυπο του προγράμματος, και ενώθηκαν όλα μαζί τα κομμάτια από το κάθε σχολείο, ώστε να «ενωθούν» και οι μαθητές παίζοντας. Σε όλα αυτά συνέβαλε η καλή συνεργασία με τους γονείς των μαθητών, με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και κυρίως μια σειρά κοινών διαδικτυακών συναντήσεων τόσο με τους εκπαιδευτικούς των άλλων σχολείων, όσο των μαθητών που αντάλλασαν απόψεις και εμπειρίες με στόχο την υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού έργου από κοινού.
Τα προϊόντα που δημιουργήθηκαν συνεργατικά από όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα παρουσιάζονται παρακάτω:
https://view.genial.ly/6498b5dcf011a50019409dab/interactive-image-take-action-with-stem-logo
https://view.genial.ly/6498b5dcf011a50019409dab/interactive-image-take-action-with-stem-logo
https://www.emaze.com/@ALOTCRIQL/take-action-with-stem?autoplay&hidebuttons
https://app.emaze.com/@ALRCCWWWC/tace-action-with-stem
https://www.emaze.com/@ALOQIOOOQ/take-action-with-stem?autoplay