Σήμερα, 18 Νοεμβρίου 2025, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης πραγματοποίησε μια ζεστή και ουσιαστική διαδικτυακή συνάντηση γνωριμίας με το Δημοτικό Σχολείο Ελληνικής Κοινότητας Λουμπουμπάσι, στο πλαίσιο της δράσης «Λογοτεχνικές διαδρομές στα συναισθήματα» και των αναγνωστικών ζευγαριών. Η σύνδεση αυτή δεν ήταν απλώς μια τεχνική «γέφυρα» μέσα από μια οθόνη, αλλά ένα πραγματικό μοίρασμα λόγου, εικόνων, ιδεών και –πάνω απ’ όλα– συναισθημάτων.
Οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος, Ντομακάκη Αικατερίνη (Πληροφορικός, Συντονίστρια), Ηλιάδου Αναστασία (Ψυχολόγος) και Τζημήκα Ινώ–Δέσποινα (Θεατρολόγος), σχεδίασαν τη συνάντηση έτσι ώστε τα παιδιά να νιώσουν ότι αποτελούν μέλη μιας κοινότητας αναγνωστών που απλώνεται πέρα από τα όρια της τάξης και της πόλης τους. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να συστηθούν, να μιλήσουν για τα βιβλία που αγαπούν, να ανταλλάξουν ιδέες για το πώς νιώθουν όταν διαβάζουν και να ανακαλύψουν ότι, ακόμη κι αν ζουν μακριά, μοιράζονται κοινές ανησυχίες, όνειρα και ελπίδες.
Μέσα από απλές αλλά ουσιαστικές δραστηριότητες, τα παιδιά κλήθηκαν να εκφράσουν συναισθήματα, να περιγράψουν ήρωες, να μαντέψουν σκηνές και να ακούσουν προσεκτικά όσα μοιράζονταν οι συμμαθητές τους από τη Λουμπουμπάσι. Η διαδικτυακή αυτή συνάντηση λειτούργησε σαν μια πρώτη «στάση» στις Λογοτεχνικές Γραμμές: ένας σταθμός όπου οι ιστορίες γίνονται αφορμή για διάλογο, αποδοχή και αλληλοκατανόηση.
Παράλληλα, η δράση αυτή συνδέεται με έναν ακόμη σημαντικό στόχο. Η 20η Νοεμβρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού, ημέρα που καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ για να τιμήσει την υιοθέτηση της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στις 20 Νοεμβρίου 1989. Η ημέρα αυτή μας υπενθυμίζει τη δέσμευση όλων –κρατών, θεσμών, εκπαιδευτικών και πολιτών– για την προστασία των παιδιών και την εξασφάλιση της εκπαίδευσης, της υγείας και της ασφάλειάς τους σε όλο τον κόσμο.
Σε αυτό το πνεύμα, η διαδικτυακή συνάντηση με το Δημοτικό Σχολείο Λουμπουμπάσι δεν ήταν μόνο μια εκπαιδευτική δράση φιλαναγνωσίας. Ήταν και μια συμβολική κίνηση υπέρ των δικαιωμάτων του παιδιού: του δικαιώματος στην εκπαίδευση, στην έκφραση, στη συμμετοχή, στη χαρά της δημιουργίας και της επικοινωνίας με συνομηλίκους από άλλες χώρες. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν στην πράξη ότι η φωνή τους μετράει, ότι οι σκέψεις και τα συναισθήματά τους έχουν χώρο και αξία.
Μέσα από τέτοιες συναντήσεις καλλιεργείται η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα. Τα αναγνωστικά ζευγάρια δεν είναι απλώς ένα παιδαγωγικό σχήμα· είναι μια γέφυρα που ενώνει τα παιδιά, τα σχολεία και τις κοινότητες. Στις «Λογοτεχνικές διαδρομές στα συναισθήματα» τα βιβλία γίνονται αφορμή για να ανοίξουν συζητήσεις, να γεννηθούν φιλίες και να χτιστούν γέφυρες κατανόησης, τιμώντας στην πράξη το πνεύμα της Παγκόσμιας Ημέρας για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Συνεχίζουμε αυτό το ταξίδι, με πυξίδα τις ιστορίες και οδηγό τα ίδια τα παιδιά, πιστεύοντας βαθιά ότι η λογοτεχνία μπορεί να γίνει γέφυρα συναισθημάτων για όλους.To ταξίδι της ανάγνωσης θα συνεχιστεί με το 2ο Πειραματικό Σάμου.