Αποτελέσματα Δράσης

Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση σύμφωνα με το ευρωπαϊκό και το εθνικό δίκαιο. Η εκπαίδευση όμως οφείλει να είναι “ψυχή τε και σώματι” γιατί όσα ευφραίνουν την ψυχή, οξύνουν το νου και αναζωπυρώνουν τη δημιουργικότητα πνεύματος και σώματος.

Στο Δημοτικό Σχολείο Γαλιάς έχουμε επενδύσει, γι’ αυτό το λόγο, στην καλή και ουσιώδη σχέση των μαθητών/-τριών και των εκπαιδευτικών. Η αλληλένδετη αυτή σχέση ξεκινά από την πρώτη μέρα των μαθητών/-τριών στο σχολείο. Οι μαθητές γνωρίζονται με τους εκπαιδευτικούς, συζητούν και θέτονται τα πρώτα όρια και οι κανόνες.

Τα όρια αποτελούν αντανάκλαση της σκέψης μας για εμάς και τους άλλους και έναν ρυθμιστή της συμπεριφοράς μας. Είναι κάτι που μαθαίνουμε παρατηρώντας το περιβάλλον μας και αλληλοεπιδρώντας με αυτό. Έτσι λοιπόν αποτελούν ένα είδος δεξιότητας, η οποία επηρεάζεται μεν από τα έμφυτα γνωρίσματα του χαρακτήρα μας, όμως δεν εξαρτάται από αυτά. Αντιθέτως, μπορεί να επηρεάσει θετικά τους τρόπους με τους οποίους εκφράζονται αυτά τα γνωρίσματα και το κατά πόσο κυβερνούν την πορεία της ζωής μας.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η επιθυμητή συμπεριφορά είναι κάτι που χτίζεται σταδιακά και χρειάζεται εξάσκηση, συζητήσαμε στις τάξεις μας τι χρειαζόμαστε για να λειτουργήσουμε αρμονικά σα σύνολο. Καταλήξαμε, έτσι, στη θέσπιση κανόνων που αποτέλεσαν “το συμβόλαιο” των τμημάτων κάθε τάξης του σχολείου μας. Κι όπως κάθε συμβόλαιο, έτσι κι αυτό, αφού έγινε αποδεκτό απ’ όλους, οι κανόνες αναρτήθηκαν  “όμορφοι” και ξεκάθαροι.

δέντρο των κανόνων

Το δέντρο των κανόνων – Α’ τάξη

Το τρένο των κανόνων - Γ' τάξη


Το τρένο των κανόνων – Γ’ τάξη

 

 

 

 

 

 

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ωστόσο, υπάρχουν στιγμές που οι κανόνες τηρούνται άψογα αλλά και φορές που δεν είναι όλα τόσο εύκολα. Οι παράγοντες και οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι ποικίλοι. Ωστόσο, η καλή σχέση των μαθητών/-τριών με τους εκπαιδευτικούς έρχεται να μας αποδείξει πως όταν υπάρχει αλληλοσεβασμός κι εμπιστοσύνη, δεν υπάρχει πρόβλημα που δε λύνεται.

Ερωτηματολόγιου

Για να διερευνήσουμε όμως τις απόψεις των δύο πλευρών (μαθητών/-τριών και εκπαιδευτικών), στα πλαίσια του σχεδίου δράσης της σχολικής μονάδας μας, μαθητές/-τριες και εκπαιδευτικοί συνθέσαμε συνεργατικά δύο ερωτηματολόγια. Το ερωτηματολόγιο μαθητών απευθυνόταν στους μαθητές όλου του σχολείου και διερευνούσε τις απόψεις των μαθητών/-τριών ως προς τη σχέση τους με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας. Αντίστοιχα, το ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικών ζητούσε από τους εκπαιδευτικούς να εκφράσουν τη σημασία που έχει γι’ αυτούς η καλή σχέση με τους/τις μαθητές/-τριες τους.

Στ καταγραφή 2

Σύνθεση Ερωτηματολογίου από τους μαθητές της Ε’ και Στ’ τάξης

Στ καταγραφή 2

Ανάλυση Απαντήσεων Ερωτηματολογίου από τους μαθητές της Ε’ και Στ΄ τάξης

 

 

 

 

 

 

 

Τα ευρήματα της έρευνας έδωσαν χαρά και ικανοποίηση στους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας. Η πλειοψηφία των μαθητών επεσήμανε την παρουσία των εκπαιδευτικών και την ουσιαστική στήριξη που τους παρέχουν τόσο σε μαθησιακό όσο και σε προσωπικό επίπεδο.

Οι εκπαιδευτικοί μας, απ’ την πλευρά τους, συμφώνησαν πως οι διαπροσωπικές σχέσεις παίζουν σημαντικό ρόλο στη διδασκαλία μας (Διάγραμμα 1). Γι’ αυτό τα ολιγομελή τμήματα βοηθάνε στην ανάπτυξη καλύτερων σχέσεων όπως ο σεβασμός, η ευγένεια, η εκτίμηση των μαθητών προς τον εκπαιδευτικό που θεωρούνται κύρια σημεία καλών σχέσεων (Διάγραμμα 2). Φυσικά, η υπομονή του εκπαιδευτικού και η ενθάρρυνση προς τους μαθητές του συντελούν σε μεγάλο ποσοστό στις καλές σχέσεις (Διάγραμμα 3α και Διάγραμμα 3β). Από την άλλη, οι συγκρούσεις και η ακατάλληλη συμπεριφορά δυσχεραίνουν βεβαίως την ανάπτυξη καλών σχέσεων αλλά όταν μπουν σωστές βάσεις, τεθούν ξεκάθαρα όρια και συμφωνήσουμε σε δίκαιους κανόνες τότε υπάρχει το πρόσφορο έδαφος για μια αρμονική αλληλεπίδραση.

2

Διάγραμμα 1

4

Διάγραμμα 2

5α

Διάγραμμα 3α

5β

Διάγραμμα 3β

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Κολυβά-Κρητσωτάκη Χρυσούλα-Αμίνα
Κουτσουράδη Κλειώ
Ξανθοπούλου Ανθούσα
Φανουράκη Ειρήνη