Κανονισμός Λειτουργίας

Με τον όρο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για την ομαλή σχολική ζωή, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, τον δημοκρατικό διάλογο και την αποδοχή της διαφορετικότητας (άρθρο 37, Ν.4692/2020).

Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, την διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/τριών, την εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

O Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου βασίζεται στην εγκύκλιο Φ7/ 95955/Δ1/1-9-2023 του Υ.ΠΑΙ.ΘΑ με θέμα «Λειτουργία των Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2023-2024»

  • Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/τριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές/τριες προσέρχονται στο σχολείο πριν την έναρξη των μαθημάτων (08:10 π.μ.).

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους, δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου και αποχωρούν μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων.

Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια από τον/την κηδεμόνα τους. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) ενημερώνεται ο/η γονέας/κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του/της και συμπληρώνεται η αντίστοιχη υπεύθυνη δήλωση πρόωρης αποχώρησης μαθητών.

Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα αποχωρούν από την τάξη αφού έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές από αυτή.

Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί έχουν την ευθύνη των παιδιών κατά τη διάρκεια των σχολικών διαλειμμάτων και μεριμνούν  για την ασφαλή αποχώρηση των παιδιών μετά τη λήξη των μαθημάτων.

Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά το γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους.

Σε περίπτωση απουσίας μαθητή/μαθήτριας, το σχολείο οφείλει να ενημερώνεται σχετικά από τον γονέα/κηδεμόνα.

  • Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Το σχολείο μας έχει ως στόχο να γαλουχήσει παιδιά με ενσυναίσθηση, αξίες και αρχές. Μεγάλο κομμάτι της σχολικής ζωής, πέραν της αφομοίωσης των διδασκόμενων αντικειμένων, είναι η πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και η καλλιέργεια θετικών συμπεριφορών. Σκοπός μας είναι οι μαθήτριες/μαθητές του σχολείου μας να μεγαλώσουν με δημοκρατική συνείδηση. Δημοκρατική συνείδηση και συμπεριφορά διαθέτει το άτομο όταν διαμορφώνει την προσωπικότητά του με βάση τις αρχές της ελευθερίας και της ισότητας. Αναπτύσσει το σεβασμό στη διαφορετικότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα και εφαρμόζει την αξιοκρατία. Η δημοκρατία δεν είναι απλά ένα είδος πολιτεύματος. Αποτελεί τρόπο ζωής και συμπεριφοράς.

Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή/τρια, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο.

Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενα συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει καλύτερή δυνατή αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας των δικαιωμάτων του παιδιού.

Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι:

α.Παρατήρηση

β.Επίπληξη

γ. Παραπομπή στον διευθυντή

δ. Ενημέρωση γονέων

ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων

στ. Ενημέρωση Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου

Σε κάθε περίπτωση, διευκρινίζεται ότι η φιλοσοφία του σχολείου δεν έχει στόχο την καταστολή αρνητικών συμπεριφορών, αλλά την πρόληψή τους μέσω της συμπερίληψης και μέσω της καλλιέργειας στάσεων ως προς τη σωστή δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ όλων των μαθητών/τριών του σχολείου.

  • Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια.

Οι μαθητές

  • επιβάλλεται να παίζουν χωρίς να τσακώνονται ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές τους. Η βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και τιμωρείται αυστηρά. Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν οφείλουν να απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο και στο διάδρομο του κτιρίου.
  • Δεν θα πρέπει να προσβάλλουν τους συμμαθητές τους για λόγους σωματικούς (π.χ. για το ύψος ή το βάρος τους), εθνικούς (π.χ. για την καταγωγή τους από άλλη χώρα), θρησκευτικούς (π.χ. τους μουσουλμάνους) ή φυλετικούς (π.χ. χρώμα δέρματος, μαλλιών).
  • Δεν θα πρέπει να αποκλείουν συμμαθητές τους από ομαδικές δράσεις του σχολείου παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να τους ειρωνεύονται και να τους ασκούν κακόβουλη κριτική.
  • Θα πρέπει να βοηθούν τους μαθητές των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν (π.χ. να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι ή αν έχουν τραυματιστεί) και τους νέους μαθητές του σχολείου δείχνοντάς τους ότι είναι καλοδεχούμενοι στο νέο περιβάλλον.
  • Θα πρέπει να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους τους συμμαθητές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους δέχονται πειράγματα  ή άλλου είδους βία καταγγέλλοντας στους δασκάλους αυτούς τους μαθητές που συμπεριφέρονται με άσχημο τρόπο.
  • Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα θα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/τριών, διότι έτσι αισθάνονται υπεύθυνοι/ες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

 

  • Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας -Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

Το Σχολείο πρέπει να είναι σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή/τριας, με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτικός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή/τρια ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο.

Οι γονείς αναμένεται να συνεργάζονται με το σχολείο όταν τους ζητηθεί και το σχολείο από την πλευρά του να ενημερώνει τους γονείς για θέματα που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία του, αλλά και την πρόοδο των παιδιών τους.

 

  • Περιπτώσεις σεισμού/πυρκαγιάς και έκτακτων ανάγκης εκκένωσης του σχολικού χώρου

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης για την εκκένωση του σχολικού χώρου, οι γονείς είναι υπεύθυνοι να παραλάβουν τα παιδιά τους από την αυλή του σχολείου με δική τους ευθύνη και έπειτα από επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς.

 

  • Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατό να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.

Μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.

Όλοι/ες οι μαθητές/τριες του σχολείου και οι εκπαιδευτικοί αυτού, οφείλουν να σέβονται τον χώρο και να φροντίζουν καθημερινά να μην ρυπαίνουν τις αίθουσες, τον αύλειο χώρο και τους τοίχους.

 

  • Άλλα θέματα

Επισημαίνεται ότι στον χώρο του σχολείου απαγορεύεται η χρήση κινητού τηλεφώνου για συνομιλία βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση εντός των σχολικών χώρων – κτηρίων και υπαίθριων χώρων.

Επίσης, απαγορεύεται τo κάπνισμα σύμφωνα με την αριθ. 88202/25-06-2009 (Β΄1286) Υπουργική Απόφαση σε όλους τους χώρους των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

 

  • Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση – προτάσεις βελτίωσης

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από το νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις Αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτικό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή του Σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων καθώς και από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού  Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

 

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για το τρέχον σχολικό έτος 2023-2024.