



1. Εισαγωγή
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).
Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.
2. Σκοπός κανονισμού ΔΣ Αγίου Δημητρίου.
• Να δημιουργήσει ένα ανοιχτό φιλόξενο, οργανωμένο και ασφαλές περιβάλλον για όλους.
• Να κωδικοποιήσει τους κανόνες που διέπουν τη φοίτηση στο σχολείο σύμφωνα με τη φιλοσοφία και την αποστολή του.
• Να προσφέρει ένα ασφαλές, υγιές και δημοκρατικό περιβάλλον για όλους τους μαθητές.
• Να ενθαρρύνει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας.
• Να προάγει την αρχή της συλλογικότητας
• Να προσδιορίσει τις μη αποδεκτές συμπεριφορές και να ορίσει τις συνέπειές τους σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τους κανόνες του σχολείου
2.1 Ο εσωτερικός κανονισμός περιλαμβάνει:
• Την Αποστολή του σχολείου.
• Τα Δικαιώματα και τις Υποχρεώσεις εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων.
• Τις Πολιτικές του σχολείου.
• Τους Κανονισμούς Λειτουργίας.
• Την Καθημερινή Λειτουργία.
3. Αποστολη του σχολείου μας
3.1 Η αποστολή του σχολείου μας.
Στο σχολείο μας δίνουμε σε όλους τους μαθητές μας τη δυνατότητα να αναδείξουν τις ατομικές τους κλίσεις και δεξιότητες, συνδέοντας την εμπειρία της τάξης με την πραγματικότητα της ζωής. Οι μαθητές μας, μέσα σε ένα κλίμα συνεχούς έρευνας, συνεργασίας και συναισθηματικής στήριξης, κατακτούν ένα υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, αποκτούν θετικές στάσεις ζωής και μαθαίνουν να συνεισφέρουν δημιουργικά στην παγκόσμια κοινότητα.
3.2 Ακαδημαϊκό Προφίλ
Το σχολείο μας στοχεύει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών με στοιχεία όπως:
• Ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης
• Ενθάρρυνση της συλλογικής προσπάθειας, ομαδικότητας και συνεργασίας
• Τεχνικές δια βίου μάθησης
• Σεβασμό στην εθνική κληρονομιά και παράδοση
• Αγάπη για τον άνθρωπο, τη διαφορετικότητα και τη φύση
• Ευαισθητοποίηση σε θέματα οικολογίας και κοινωνικής δικαιοσύνης
• Παροχή γνώσεων και καλλιέργεια αρχών και δεξιοτήτων ώστε να γίνουν χρήσιμοι πολίτες του κόσμου καθώς και ισορροπημένοι και ευτυχισμένοι άνθρωποι.
3.3 Βασικές αρχές και στόχοι
Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας (εφεξής χάριν συντομίας «Εσωτερικός Κανονισμός») εφαρμόζεται από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (διοίκηση, διευθυντές, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς/κηδεμόνες), τα οποία υποχρεούνται να τηρούν τον Εσωτερικό Κανονισμό και να συμμορφώνονται με όσα ορίζονται σε αυτόν. Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός είναι εναρμονισμένος με την ελληνική εκπαιδευτική νομοθεσία και καθορίζει το γενικό πλαίσιο των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του Σχολείου, των μαθητών, των γονέων/κηδεμόνων ενώ παράλληλα αποτυπώνει τόσο την αποστολή και φιλοσοφία του Σχολείου μας όσο και την εσωτερική εκπαιδευτική του πολιτική. Η εγγραφή μαθητών προϋποθέτει και συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του παρόντος Εσωτερικού Κανονισμού τόσο από τους γονείς όσο και από τους μαθητές.
Η τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού είναι υποχρεωτική εντός και εκτός (όταν εκπροσωπείται το Σχολείο) των εγκαταστάσεων και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία και την εκπλήρωση της αποστολής του σχολείου. Στην προσπάθεια αυτή η στήριξη και συμπαράσταση των γονέων κρίνονται απαραίτητες.
Η στήριξη της οικογένειας όχι μόνο βοηθάει να υλοποιείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το έργο του σχολείου αλλά συμβάλλει επιπλέον στην ψυχική ηρεμία των παιδιών, την ασφάλεια και την ακαδημαϊκή τους εξέλιξη. Η φοίτηση μαθητών στο σχολείο μας, προϋποθέτει την πλήρη αποδοχή του Κανονισμού από τους γονείς και κηδεμόνες.
4. Κανόνες φοίτησης
4.1 Πρόγραμμα Μαθημάτων
Το πρόγραμμα μαθημάτων αποβλέπει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών. Διδάσκονται τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος, όπως αυτά προβλέπονται στο ΠΔ 79/2017 (Α΄109), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 23, ν.4559/2018(Α΄142), με το άρθρο 79,ν.4589/2019(Α΄13) με το άρθρο 3, ν. 4692/2020(Α΄111) και με τα άρθρα52 και 54 του ν.4807/2021(Α΄96) , ορισμένα από τα οποία είναι ενισχυμένα σε ώρες διδασκαλίας, όπως αυτές έχουν δηλωθεί ως ώρες στο διευρυμένο πρόγραμμα του σχολείου μας. Για τη διδασκαλία των μαθημάτων χρησιμοποιούνται αίθουσες διδασκαλίας, βιβλιοθήκη, εργαστήριο Ηλεκτρονικών Υπολογιστών κ.λ.π.
Το πρόγραμμα μαθημάτων συμπληρώνεται με τη συμμετοχή μαθητών σε ομίλους και σε εξωδιδακτικές δραστηριότητες, όπως πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκδρομές, εκκλησιασμοί, πανελλήνιοι και διεθνείς διαγωνισμοί κ. α.
Για την αποτελεσματικότερη άσκηση του εκπαιδευτικού έργου, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, στο πλαίσιο της αναπτυσσόμενης μεταξύ τους σχέσης, διαρκούς συνεργασίας και διάδρασης, αξιοποιούν τόσο κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, όσο και κατά την προετοιμασία τους, τα εκπαιδευτικά μέσα, τις εκπαιδευτικές καινοτομίες και τις σύγχρονες τεχνολογίες που παρέχονται και ανανεώνονται από το σχολείο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν μεταξύ άλλων τις ανάγκες των μαθητών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
Η διάρκεια του σχολικού και του διδακτικού έτους, οι διακοπές, αργίες και εορταστικές εκδηλώσεις του σχολείου μας είναι σύμφωνες με όσα ορίζει το ΠΔ 79/2017 (άρθρο 2 και 3).
4.2 Παρακολούθηση φοίτησης μαθητών
Σύμφωνα με το άρθρο 13 του ΠΔ 79/2017 η φοίτηση στο Δημοτικό σχολείο παρακολουθείται από τον εκπαιδευτικό της τάξης, καταγράφονται οι καθημερινές απουσίες και καταχωρούνται στο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο οριζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Όταν ένας μαθητής απουσιάζει συστηματικά και αδικαιολόγητα από το σχολείο, ο εκπαιδευτικός της τάξης επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες και ενημερώνει τον Διευθυντή́ του σχολείου.
4.3 Προσέλευση – Αποχώρηση – Ασφάλεια μαθητών
Σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 1 και 2 του ΠΔ 79/2017, το καθημερινό ημερήσιο σχολικό πρόγραμμα αρχίζει με την προσέλευση των μαθητών στον χώρο του σχολείου την ώρα που προβλέπει το ΕΩΠ (Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα), δηλαδή μεταξύ 08:00 π.μ. και 08:15 π.μ και κατευθύνονται στις τάξεις τους όπου του περιμένουν οι εκπαιδευτικοί. Αντίστοιχα, κατά την αποχώρηση, οι εκπαιδευτικοί που έχουν μάθημα την τελευταία ώρα κατευθύνουν τους μαθητές τους προς την έξοδο του κτιρίου και κατά περίπτωση τους παραδίδουν στους γονείς/ κηδεμόνες τους.
Για το σχολικό έτος 2021-2022 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:
Υποχρεωτικό πρόγραμμα:
• υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 08.00- 08:15.
• έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15.
• λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:15 (εξάωρο)
Ολοήμερο πρόγραμμα (μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου που συμμετέχουν στο Ολοήμερο):
• έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:20
• λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 15:00.
Η παραμονή των μαθητών στους χώρους του σχολείου είναι υποχρεωτική σε όλες τις ώρες λειτουργίας του. Δεν επιτρέπεται η έξοδος των μαθητών από τους σχολικούς χώρους χωρίς άδεια και συνοδεία ενήλικα. Με σκοπό να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των μαθητών και να αποτρέπεται η αναίτια είσοδος και έξοδος αυτών από το σχολικό κτίριο, καθώς και η είσοδος ατόμων που ουδεμία σχέση έχουν με τη λειτουργία του σχολείου επισημαίνουμε πως κανένας πλην των εργαζομένων του σχολείου δεν μπορεί να παραμένει εντός του σχολικού κτιρίου κατά τη διάρκεια λειτουργίας της σχολικής μονάδας, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 18 του ΠΔ 79/2017.
Κατά την προσέλευση, αποχώρηση και κατά τα διαλείμματα, εφαρμόζονται τα μέτρα προστασίας και πρόληψης διασποράς του COVID-19 σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
4.4 Προσευχή
Σύμφωνα με το άρθρο 18 του ΠΔ79/2017 στο σχολείο πραγματοποιείται πρωινή προσευχή. Η συμμετοχή των μαθητών άλλου δόγματος στην κοινή προσευχή δεν είναι υποχρεωτική. Οι συγκεκριμένοι μαθητές παραμένουν με σεβασμό στον χώρο της προσευχής, χωρίς να συμμετέχουν.
4.5 Απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι μαθητές που επιθυμούν απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών οφείλουν να προσκομίσουν υπεύθυνη δήλωση γονέα/κηδεμόνα στην αρχή κάθε σχολικού έτους, με το περιεχόμενο, τους όρους και μέσα στην προθεσμία που ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία. Οι μαθητές αυτοί απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών σύμφωνα με την υπ. αρ.: 12773/Δ1 του 2015 απόφαση του Υπουργείου.
4.6 Μετεγγραφή μαθητών
Η μετεγγραφή μαθητών στο σχολείο μας επιτρέπεται για τους λόγους που ορίζονται στο άρθρο 8 του ΠΔ 79/2017, μετά από αίτηση που υποβάλλουν οι γονείς/κηδεμόνες για μετεγγραφή του μαθητή σε άλλο σχολείο.
4.7 Υπεύθυνες Δηλώσεις Συγκατάθεσης/Συμμετοχής
Οι γονείς ενημερώνονται και δίνουν τη συγκατάθεσή τους, για τη συμμετοχή των παιδιών τους σε εξωσχολικές δραστηριότητες, υπογράφοντας έντυπα δηλώσεων συμμετοχής. Στις δραστηριότητες αυτές εμπίπτουν οι εκπαιδευτικές και μορφωτικές επισκέψεις, οι σχολικοί περίπατοι, οι εκδρομές, τα βιωματικά προγράμματα, οι αθλητικές εκδηλώσεις και συναντήσεις και η συμμετοχή των παιδιών σε σχολικές ομάδες για τουρνουά, μαθητικά συνέδρια και ημερίδες, διαγωνισμούς εντός και εκτός της χώρας.
5. Διαγωγή – Συμπεριφορά
Η συμμόρφωση στους κανόνες που διέπουν τη ζωή μέσα στο σχολείο είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές. Σκοπός αυτών είναι να περιγράψουν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των μαθητών τόσο στις μεταξύ τους σχέσεις όσο και στη σχέση τους με το σχολείο. Προσπάθεια όλων είναι να υπάρχει ένα ήρεμο, ασφαλές και υγιές περιβάλλον μέσα στο οποίο κάθε μαθητής αποκτά γνώσεις, καλλιεργεί δεξιότητες και αναπτύσσει την προσωπικότητά του.
Όλα τα μέλη της κοινότητας του σχολείου μας οφείλουν να συμπεριφέρονται με αμοιβαίο σεβασμό, ευγένεια και να δείχνουν εκτίμηση και εμπιστοσύνη στους ανθρώπους και στον χώρο. Υποστηρίζουμε κάθε προσπάθεια για αναγνώριση και αποδοχή της προσωπικότητας του παιδιού και καλλιεργούμε το κατάλληλο κλίμα για την αποδοχή της διαφορετικότητας του καθενός.
Κύριος στόχος είναι η δημιουργία του ιδανικού παιδαγωγικού κλίματος, όπου τα μέτρα πειθαρχίας που συνοδεύουν μια αποκλίνουσα συμπεριφορά να είναι περιττά. Κάθε παρέκκλιση, από τη γενικότερη φιλοσοφία και τις αρχές του σχολείου ως προς τη στάση και συμπεριφορά κάθε μαθητή, συνεπάγεται αυτόματη ενεργοποίηση όλων των απαραίτητων διαδικασιών του σχολείου. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, για τον μαθητή που έχει υποπέσει σε παράπτωμα, συνέρχεται ο Σύλλογος Διδασκόντων για τη δραστική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Το σχολείο μας δείχνει μηδενική ανοχή σε φαινόμενα οποιουδήποτε είδους παρενόχλησης, σύστασης συμμορίας ή σχολικού εκφοβισμού καθώς τέτοιου είδους συμπεριφορές δε γίνονται αποδεκτές από την ευρύτερη σχολική κοινότητα. Τα περιστατικά αυτά συζητούνται στις τάξεις -ως μελέτες περίπτωσης- με το σύνολο των μαθητών μας κατά περίπτωση, ενώ για την επίλυσή τους ενημερώνεται η υπεύθυνη σχολικής βίας, η διεύθυνση και οι γονείς των εμπλεκόμενων μαθητών. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπου κρίνεται αναγκαίο, η Διεύθυνση συγκαλεί συνάντηση όλων των ενδιαφερομένων, προκειμένου να συζητηθεί και να αποφασιστεί ο ενδεδειγμένος τρόπος για την καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος.
Οι βασικές αρχές που διέπουν τον κώδικα συμπεριφοράς του σχολειου μας είναι οι εξής:
• Σεβασμός στον εαυτό μας
• Σεβασμός στους άλλους
• Σεβασμός στην διαφορετικότητα
• Σεβασμός στο περιβάλλον
Ο κώδικας συμπεριφοράς αφορά τους μαθητές και οποιονδήποτε άλλον εμπλέκεται ή σχετίζεται με το σχολείο, συμπεριλαμβανομένων των γονέων και κηδεμόνων, καθώς και του εκπαιδευτικού και διοικητικού́ προσωπικού. Ο κώδικας συμπεριφοράς χρήζει εφαρμογής στις εγκαταστάσεις του σχολείου, στα σχολικά λεωφορεία, στις σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες και σε όποιες άλλες περιστάσεις έχουν αντίκτυπο στο σχολικό κλίμα και την εν γένει λειτουργία του σχολείου.
Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας οφείλουν να:
• δείχνουν αμοιβαίο σεβασμό,
• σέβονται τη διαφορετικότητα και να συμπεριφέρονται με αξιοπρέπεια και σεβασμό σε όλες τις περιστάσεις, κυρίως όμως όταν υπάρχει διαφωνία,
• σέβονται και να μεταχειρίζονται τους άλλους δίκαια, ανεξάρτητα από φυλή, καταγωγή, χρώμα, θρησκεία, φύλο, ηλικία ή αναπηρία,
• σέβονται τα δικαιώματα των άλλων,
• σέβονται την ανάγκη των μαθητών και των εκπαιδευτικών να εργάζονται σε ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει τη μάθηση και τη διδασκαλία,
• αναζητούν βοήθεια από το προσωπικό του σχολείου, εάν κριθεί απαραίτητο, για την επίλυση οποιασδήποτε διένεξης με ειρηνικό τρόπο.
Το σχολείο δεν ανέχεται καμία μορφή:
• σχολικού εκφοβισμού, λεκτικού ή μη, άμεσου ή μέσω χρήσης τεχνολογικών μέσων (e-mail – κινητά τηλέφωνα)
• σεξουαλικής παρενόχλησης
• εκφοβισμού ή απειλής σε οποιοδήποτε μέλος της σχολικής κοινότητας
• σωματικής βλάβης σε άλλο άτομο
• σύστασης «συμμορίας» ή οποιαδήποτε άλλη μορφής συμπεριφοράς που απορρέει από μίσος ή προκατάληψη.
Τυχόν προβλήματα συμπεριφοράς μαθητών αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας μεταξύ Διεύθυνσης και εκπαιδευτικών με τους γονείς των μαθητών για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος.
5.1 Διαχείριση Συμπεριφοράς Μαθητών
Στο πλαίσιο των Στρατηγικών Διαχείρισης της συμπεριφοράς των μαθητών το σχολείο:
• εστιάζει κυρίως στην πρόληψη παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς και στην επίλυση των διαφωνιών παρά στην τιμωρία,
• ενθαρρύνει την ανάπτυξη σχέσεων και δεσμών μέσα από στοχευμένες δράσεις,
• εστιάζει σε μακροπρόθεσμες αλλαγές παρά σε γρήγορες λύσεις,
• επιζητεί τη δέσμευση όλων,
• χρησιμοποιεί κατάλληλες προσεγγίσεις για να προωθηθούν αξίες και προσδοκίες,
• ενθαρρύνει τον αμοιβαίο σεβασμό και
• επιζητεί τον διάλογο
Αρχές
Κώδικας συμπεριφοράς
Σχολικοί κανόνες
Σεβόμαστε τους άλλους
Προστατεύουμε το δικαίωμα των άλλων να μάθουν. Ακούμε με ενδιαφέρον και προσοχή.
Συνεργαζόμαστε με ευγένεια και αλληλοεπιδράμε στην ομάδα.
Χρησιμοποιούμε την κατάλληλη γλώσσα. Επιλύουμε ήρεμα τις διαφορές μας. Αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα. Καλλιεργούμε τον εθελοντισμό.
Εργαστείτε με τις απαιτήσεις και τις οδηγίες των εκ- παιδευτικών.
Μιλήστε και φερθείτε πάντα ευγενικά.
Εκφραστείτε ελεύθερα σεβόμενοι την ατομικότητα και τα όρια των άλλων.
Σεβόμαστε το περιβάλλον
Ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον και έχουμε προσδοκίες γι’ αυτό.
Υιοθετούμε στάσεις και συμπεριφορές για τη βελτίωσή του.
Αναλαμβάνουμε δράσεις για την προστασία του.
Χρησιμοποιούμε προσεκτικά τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις του σχολείου.
Ενδιαφερόμαστε για την εικόνα του σχολείου μας και το εκπροσωπούμε επάξια.
Δείξτε ενδιαφέρον και φροντίδα για τον εξοπλισμό και τα υλικά του σχολείου.
Τοποθετήστε όλα τα απορρίμματα στον αντίστοιχο κάδο.
Προστατεύστε το περιβάλλον μέσα και έξω από το σχολείο.
Το φαγητό επιτρέπεται μόνο στην τραπεζαρία ή στον προαύλιο χώρο.
Μοιραστείτε τον κώδικα συμπεριφοράς με τα υπόλοιπα μέλη της κοινότητας.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό και ο διευθυντής έχουν σαφείς οδηγίες τήρησης κανόνων καλής συμπεριφοράς ώστε να αποτελούν πρότυπο μίμησης. Στο πλαίσιο του προφίλ του μαθητή, περιμένουμε από τους μαθητές να λειτουργούν με σεβασμό και ευπρέπεια εντός και εκτός σχολείου. Όταν αυτό δε συμβαίνει, είναι σημαντικό να υπάρχει συνέπεια. Σε αυτή τη διαδικασία το σχολείο περιμένει τη στήριξη των γονέων.
Τυχόν προβλήματα συμπεριφοράς μαθητών αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και Διεύθυνσης με τους γονείς των μαθητών για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Η αλλαγή περιβάλλοντος του μαθητή αποτελεί μέτρο παιδαγωγικού ελέγχου και πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων, και τη συναίνεση των γονέων.
5.2 Κινητά τηλέφωνα και συσκευές διαχείρισης ήχου και εικόνας
Η κατοχή κινητού τηλεφώνου, καθώς και οποιουδήποτε μέσου επεξεργασίας δεδομένων ήχου και εικόνας εντός των σχολικών χώρων απαγορεύεται (εγκύκλιος Φ.25/103373/Δ1/22.06.2018). Επίσης, απαγορεύεται κάθε είδους φωτογράφιση, βιντεοσκόπηση ή ηχογράφηση στους χώρους του σχολείου χωρίς την άδεια της Διεύθυνσης.
Επιπρόσθετα, δεν επιτρέπεται η χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου. Οι μαθητές μπορούν να επικοινωνούν με τους γονείς τους, όταν υπάρχει ανάγκη, μέσω του Διευθυντή, μετά από άδεια του υπεύθυνου της τάξης.
5.3 Επισκέψεις εκτός σχολείου
Οι επισκέψεις σε χώρους Πολιτισμού αποτελούν σημαντικό εργαλείο εκπαίδευσης, βιωματικής μάθησης και καλλιέργειας της προσωπικότητας των μαθητών μας.
Ως εκ τούτου οι μαθητές οφείλουν να:
• προσέρχονται στον χώρο που επισκέπτονται ακολουθώντας τις οδηγίες των συνοδών εκπαιδευτικών,
• φέρονται με ευγένεια και σεβασμό προς το προσωπικό του χώρου και να ακολουθούν τις υποδείξεις τους,
• συμμετέχουν στις δραστηριότητες που προβλέπονται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα,
• διατηρούν τον χώρο καθαρό και να μην προβαίνουν σε ενέργειες που μπορεί να προκαλέσουν φθορές ή ζημιές. Το κόστος συμμετοχής στις εκδρομές-επισκέψεις βαρύνει τους γονείς των μαθητών.
6. Κανονισμοί χρήσης χώρων
6.1 Βιβλιοθήκη
Για να μπορεί να λειτουργήσει σωστά η δανειστική Βιβλιοθήκη, κομβική έννοια αποτελεί ο σεβασμός προς τους κανόνες χρήσης που είναι οι παρακάτω:
• Οι μαθητές μπορούν να δανείζονται όσο συχνά θέλουν, ένα βιβλίο κάθε φορά, συνεπώς για να δανειστούν θα πρέπει να έχουν επιστρέψει το προηγούμενο βιβλίο. Μπορούν να κρατήσουν το βιβλίο για δύο εβδομάδες το πολύ, αν όμως το χρειάζονται για μεγαλύτερο διάστημα η περίοδος δανεισμού μπορεί να ανανεωθεί. Το βιβλίο πρέπει να επιστραφεί στην κατάσταση που παραλήφθηκε: σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής, θα πρέπει να αντικατασταθεί. Οι εγκυκλοπαίδειες και τα λεξικά δεν δανείζονται, χρησιμοποιούνται μόνο στον χώρο της Βιβλιοθήκης.
• Τα βιβλία επιστρέφονται στις βιβλιοθηκάριους και δεν επανατοποθετούνται στα ράφια.
6.2 Εργαστήριο Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
Οι μαθητές ενθαρρύνονται για τη χρήση της τεχνολογίας που τους παρέχει το σχολείο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Υποχρεούνται να τηρούν τους κανόνες των εργαστηρίων πληροφορικής οι οποίοι έχουν στόχο τη σωστή και απρόσκοπτη λειτουργία των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Οι μαθητές οφείλουν:
• Να χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό του εργαστηρίου μόνο για τις ανάγκες του μαθήματος και χωρίς να προβαίνουν σε ενέργειες που ενδεχομένως δημιουργήσουν βλάβη στους υπολογιστές ή στο Δίκτυο
• Να σέβονται την εργασία των συμμαθητών και των δασκάλων τους, είτε αυτή είναι ηλεκτρονική είτε ψηφιακή
• Να μην καταναλώνουν φαγητά ή ποτά.
6.3 Υλικές Φθορές
Σε περίπτωση που μαθητής προκαλέσει άθελά του υλική φθορά σε περιουσία του σχολείου, καλείται στο γραφείο του Διευθυντή́ προκειμένου να συζητηθεί το συμβάν. Ο μαθητής δεν τιμωρείται και το σχολείο καλύπτει το κόστος της αποκατάστασης της ζημιάς. Σε περίπτωση που μαθητής προκαλέσει ηθελημένα και/ή κατά συρροή φθορές σε περιουσιακό στοιχείο του σχολείου, το σχολείο έρχεται σε συνεννόηση με τους γονείς για να καλύψουν το κόστος αποκατάστασης της ζημιάς.
7. Υγεία
Το σχολείο δεσμεύεται να εξασφαλίσει και να προωθήσει ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον εργασίας και μάθησης για το προσωπικό, τους μαθητές, τους γονείς και όλους τους επισκέπτες. Παράλληλα, δεσμεύεται να λειτουργεί σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο που περιγράφεται στην πολιτική για την υγεία και την ασφάλεια των σχολείων, καθώς και της εφαρμογής των διαδικασιών για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών.
Επίσης, παρέχει την κατάλληλη εκπαίδευση και επιμόρφωση για την ασφάλεια του προσωπικού και των μαθητών. Το σχολείο εκπροσωπείται στα θέματα υγείας και ασφάλειας από έναν υπεύθυνο που, παράλληλα με το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς, συμβάλλει στην ομαλή, ασφαλή και ποιοτική ζωή της κοινότητας.
Εκπαίδευση για την υγεία και την ασφάλεια:
• Επιμόρφωση του προσωπικού σε θέματα πρώτων βοηθειών
• Επιμόρφωση μαθητών σε θέματα πρώτων βοηθειών
• Επιμόρφωση προσωπικού σε θέματα διαχείρισης έκτακτων αναγκών
7.2 Περίθαλψη και Πρώτες Βοήθειες
7.2.1 Ασθένεια Μαθητών
Σε περίπτωση ασθένειας του μαθητή, μεταφέρεται σε ειδικό χώρο για την απαιτούμενη φροντίδα και ενημερώνονται άμεσα οι γονείς. Ο μαθητής που ασθενεί και δεν είναι σε θέση να επιστρέψει στην τάξη του, παραμένει στον πολυχώρο έως την αποχώρησή του. Σε περιπτώσεις μεταδοτικής ασθένειας απαιτείται η έγγραφη σύσταση της παιδιάτρου για την επιστροφή στο σχολείο.
7.2.2 Φαρμακευτική Αγωγή
Στο σχολείο δεν μεταφέρονται φάρμακα εκτός και αν είναι απολύτως απαραίτητο για την υγεία του μαθητή. Μόνο τα φάρμακα με συνταγή, που πρέπει να λαμβάνονται τρεις ή τέσσερις φορές την ημέρα ή στην περίπτωση μιας απειλητικής για τη ζωή ασθένειας, χορηγούνται στο σχολείο από τη σχολική νοσηλεύτρια και κατόπιν δήλωσης του γονέα/κηδεμόνα που επιτρέπει στο εν λόγω άτομο τη χορήγηση αυτού, εφόσον αυτός κωλύεται να το παρέχει σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Εάν υποβληθεί αίτημα για χορήγηση φαρμάκου, τότε οι γονείς πρέπει να συμπληρώσουν τα σχετικά έντυπα με τη δοσολογία, την ώρα και τις πιθανές παρενέργειες σε αντίστοιχη φόρμα που βρίσκεται στον γνωστό πολυχώρο. Όλα τα χορηγούμενα φάρμακα έχουν το όνομα του μαθητή και καταγράφονται, ελέγχονται και αποθηκεύονται σε ασφαλή χώρο του σχολείου με ευθύνη του διευθυντή.
7.2.3 Εμβολιασμός μαθητών
Σύμφωνα με την γνωμάτευση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαριόυ Υγείας ή αλλό στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.
7.2.4 Χρήση Μάσκας.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο υπ. Αριθμ. Δ1α/Γ.Π.οικ. 69543, η χρήση μάσκας ορίζεται υποχρεωτική τόσο σε εξωτερικούς όσο και σε εσωτερικούς χώρους του σχολείου, με δυνατότητα «διαλείμματος μάσκας». Δεν θα εφαρμόζεται κατά την ώρα της γυμναστικής.
7.3 Μέτρα Πρόληψης και Αντιμετώπισης Μεταδοτικών Ασθενειών
Εφαρμόζονται τα μέτρα προστασίας και πρόληψης διασποράς του COVID-19 σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
• Εφαρμογή κανόνων υγιεινής
• Επαρκής αερισμός αιθουσών
• Αποφυγή συνωστισμού
• Χρήση αντισηπτικών προιόντων και απολυμαντικών μέσων
• Συνεργασία και οδηγίες από το ΚΕΕΛΠΝΟ, ανάλογα με την περίπτωση
• Απαραίτητοι εμβολιασμοί (κατά την εγγραφή των μαθητών στην Α΄τάξη)
7.4 Ατυχήματα: Αντιμετώπιση – Καταγραφή – Διερεύνηση
Το σχολείο παίρνει όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, αλλά ατυχήματα μπορούν να συμβούν. Τα ατυχήματα των μαθητών αντιμετωπίζονται κατάλληλα από τον υπεύθυνο. Οι γονείς ενημερώνονται άμεσα για την κατάσταση του μαθητή, καθώς και για τον τρόπο που προέκυψε το συμβάν. Αν το περιστατικό είναι σοβαρό και απαιτείται μεταφορά του μαθητή στο νοσοκομείο αυτή γίνεται με ασθενοφόρο. Κατά τη μεταφορά, ο μαθητής συνοδεύεται από μέλος του προσωπικού, ενώ παράλληλα ενημερώνονται οι γονείς για τον τόπο προορισμού, του νοσοκομείου.
7.5 Υγεία και Ευημερία όλων των μελών
Ένας από τους κύριους στόχους του σχολείου είναι η διατήρηση ενός καλού κλίματος μεταξύ των μελών του. Η ενσυναίσθηση και η κατάλληλη συμπεριφορά, ο αμοιβαίος σεβασμός, οι συμφωνίες, η καλλιέργεια ενός ιδιαίτερου προφίλ, ενθαρρύνονται από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας και συμβάλλουν σημαντικά στη διατήρηση αλλά και στην ενίσχυση ενός καλού κλίματος.
8. Επισκέψεις και Tαξίδια
Οι σχολικές εκδρομές ορίζονται και προγραμματίζονται από τον Σύλλογο των Διδασκόντων και εγκρίνονται από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και κατά τα προβλεπόμενα από την Εκπαιδευτική νομοθεσία.
Πριν από την εξόρμηση πραγματοποιείται:
• κατάλληλος σχεδιασμός και οργάνωση της επίσκεψης ή του ταξιδιού,
• έγκριση από τη διοίκηση και
• άδεια από τον γονέα ή κηδεμόνα.
9. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Εφαρμογή διαδικασιών έκτακτης ανάγκης:
Σχέδιο έκτακτης ανάγκης λόγω σεισμού
Σχέδιο εκκένωσης λόγω πυρκαγιάς
Σχέδιο άμεσης ενημέρωσης λόγω καιρικών συνθηκών.
9.1 Σχέδιο έκτακτης ανάγκης: Φωτιά – σεισμός – καταστροφές – καιρικές συνθήκες
Η διαδικασία εκκένωσης λόγω φωτιάς ή σεισμού πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της χρονιάς και σύμφωνα με το σχέδιο έκτακτης ανάγκης, το οποίο αξιολογείται και ανασχεδιάζεται. Οι διαδικασίες εκκένωσης εμφανίζονται σε όλους τους χώρους και όλο το προσωπικό είναι εξοικειωμένο με αυτές. Οι διαδρομές διαφυγής καταγράφονται και είναι προσβάσιμες ανά πάσα στιγμή. Τα σχέδια εκκένωσης ελέγχονται συστηματικά και κατά καιρούς εφαρμόζονται πιλοτικά και βελτιώνονται ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν κατά την εφαρμογή. Ο εξοπλισμός πυρόσβεσης ελέγχεται ετησίως και πιστοποιείται σύμφωνα με το βιβλίο πυρασφάλειας. Σε περίπτωση έκτακτης εκκένωσης του σχολείου μας, οι γονείς ενημερώνονται από το σχολείο για τον χώρο και τον χρόνο παραλαβής των μαθητών, καθώς οι μαθητές θα απομακρυνθούν από το σχολείο. Σε περίπτωση σεισμού, όλοι οι μαθητές θα παραμείνουν στον ασφαλή τελικό χώρο συγκέντρωσης και οι γονείς/κηδεμόνες θα τους παραλάβουν από το σχολείο, καθώς για λόγους ασφαλείας δεν θα υπάρξει καμία μετακίνηση.
Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
9.2 Σχέδιο άμεσης ενημέρωσης διακοπής λειτουργίας
Στην περίπτωση ακραίων καιρικών φαινομένων ή άλλων αναγκών, εάν δεν έχει γίνει ενημέρωση για τη διακοπή της λειτουργίας του σχολείου από τα μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με απόφαση της Περιφέρειας, γίνεται μέσα από ένα καλά οργανωμένο δίκτυο επικοινωνίας μέσω μηνύματος sms ή/και από τον ιστότοπο του σχολείου.
10. Ρόλος Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων
Ο Δ/ντής και ο Σύλλογος διδασκόντων του σχολείου θεωρεί πολύ σημαντική παράμετρο της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται, την επικοινωνία και την εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών. Στην κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε πολύ η σύσταση και λειτουργία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων (και ο Δ/ντής και ο Σύλλογος διδασκόντων θα βοηθήσει όσο μπορεί) ο οποίος θα παρέχει έναν πολύ σημαντικό σύνδεσμο επικοινωνίας μεταξύ των γονέων και του σχολείου μας, καθώς και μια θετική αντιπροσωπευτική παρουσία στο σχολικό περιβάλλον.
11. Αποδοχή κανονισμού
Ο Εσωτερικός Κανονισμός συντάχθηκε για να συντονίσει, να διευκολύνει και να ενισχύσει μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου.
Προϋπόθεση για την επιτυχή εφαρμογή του Κανονισμού είναι η έγκριση και η αποδοχή του περιεχομένου από όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου, καθώς επίσης και η δέσμευσή του να τον τηρήσει, σύμφωνα με την Πράξη 4 / 20-9-2021 του Συλλόγου Διδασκόντων του Δημοτικού Σχολείου Αγίου Δημητρίου.
Η εγγραφή του μαθητή στο σχολείο μας απαιτεί έγγραφη δήλωση και αποδοχή από τους γονείς και μαθητές ότι γνωρίζουν και αποδέχονται όσα περιλαμβάνονται στον Εσωτερικό Κανονισμό του σχολείου.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές τις παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο Κανονισμός αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου ώστε να είναι διαθέσιμος σε όλους.
Πηγές
Νομοθετικές ρυθμίσεις
– Ν.4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις.»
– ΠΔ 79/2020, «Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων»
– Λειτουργία Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2021-2022 (Φ7/111089 /Δ1/9-9-2021, ΥΠΑΙΘ)
– Καθηκοντολόγιο Εκπαιδευτικών (ΦΕΚ 1340/2002 – Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002)

