Γιάννης Μαγκλής, Γιατί;
Γιάννης Μαγκλής, Γιατί;
Ονοματεπώνυμο: ………………………………………………
1. Να συμπληρώσετε τον πίνακα
θέμα |
|
πρόσωπα |
|
χώρος-χρόνος |
2.Να εξηγήσετε την απροσδιοριστία στον τόπο, χρόνο, ονόματα και εθνικότητα των στρατιωτών
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Να χωρίσετε το διήγημα σε 3 ενότητες και να δώσετε από έναν πλαγιότιτλο.(στο βιβλίο)
4. Το διήγημα ξεκινά με μία ειδυλλιακή περιγραφή της φύσης. Να υπογραμμίσετε τις εικόνες στο βιβλίο σας. Ποια η λειτουργία τους;
……………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………
5. Ποια τα συναισθήματα του νέου στρατιώτη στο τέλος της μέρας δίπλα στη γούρνα με το νερό;
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Ποιες είναι οι συναισθηματικές διακυμάνσεις του νέου στρατιώτη από τη στιγμή που είδε τον άλλο στρατιώτη μέχρι το τέλος του διηγήματος; Να υπογραμμίσετε τα αντίστοιχα χωρία στο κείμενο.
7. Οι δύο στρατιώτες είναι εχθροί. Ωστόσο, έχουν πολλά κοινά σημεία. Ποια είναι αυτά;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
8. Το διήγημα έχει αντιπολεμικό χαρακτήρα. Να αιτιολογήσετε αυτή τη θέση με αποσπάσματα από το κείμενο.
Απόσπασμα |
Αντιπολεμικό στοιχείο |
9. Τραγικός ήρωας στην αρχαία τραγωδία θεωρείται το πρόσωπο που βρίσκεται σε ένα μεγάλο δίλημμα, ο άνθρωπος που διαπράττει ύβρη και στη συνέχεια υποφέρει. Ποιος από τους δύο στρατιώτες θεωρείτε ότι είναι το τραγικό πρόσωπο; Γιατί;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Να σχολιάσετε τον τίτλο του ποιήματος. Ποια είναι η λειτουργία του; Να συμπληρώσετε το ερώτημα «γιατί». Να βρείτε τις επαναλήψεις του «γιατί» μέσα στο κείμενο.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. «Να, μια στιγμή μονάχα ξέχασα πως είμαι άνθρωπος, ξέχασα πως είσαι άνθρωπος, αδερφός μου. […]Ξέχασα, γιατί αυτοί οι κακούργοι θέλανε να με κάνουν να ξεχάσω. Θυμήθηκε τα λόγια που τους μάθαιναν κι έστρεψε πέρα το βλέμμα ανταριασμένο και άγριο μες στο σκοτάδι»:
Γιατί ξέχασε ο στρατιώτης ότι και ο άλλος είναι άνθρωπος; Πού φαίνεται να αποδίδει τον πόλεμο;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Να συμπληρώσετε τα κενά.
Η αφήγηση είναι…………………………………Ο αφηγητής είναι …………………………….. γιατί…………………………………Η εστίαση είναι………………………………………. και ο αφηγητής γνωρίζει τα πάντα, τις σκέψεις και τα συναισθήματα των προσώπων, οπότε είναι……..
Η αφήγηση είναι γραμμική, ευθύγραμμη, δηλαδή…………………………………..
13. Στο διήγημα εναλλάσσονται οι παρακάτω αφηγηματικοί τρόποι. Να εντοπίσετε σχετικά αποσπάσματα
περιγραφή: α)……………………………………………………………………………………
β)……………………………………………………………………………………………
μονόλογος……………………………………………………………………………………
14. Η γλώσσα είναι απλή δημοτική/καθαρεύουσα με ιδιωματικούς τύπους της δημοτικής όπως…………………………………..που προσφέρουν ζ…………………., π………………….. και προφορικότητα στο ύφος. Το ύφος είναι λυρικό, καθώς εκφράζει συναισθήματα.
15. Το κείμενο είναι πλούσιο σε εκφραστικά μέσα. Να δηλώσετε τα εκφραστικά μέσα και τη λειτουργία τους
1. η νύχτα κατέβηκε ολούθες και απλωμένο το σκοτάδι τους τύλιξε |
||
2. σα να’τανε αδέρφια |
||
3. η φλόγα έσβησε από τα σωθικά του |
||
4. τα μάτια καίγανε |
||
5. δεν είμαι φονιάς…δεν είμαι φονιάς |
||
6. η ψυχή του είχε πετάξει |
||
7. ο νέος στρατιώτης ακούμπησε απάνω στο βράχο το ντουφέκι και το κράνος, άνοιξε τα χέρια πλατιά, ανάσανε βαθιά κάνα δυο φορές |
||
8.σιχάθηκε[ο ήλιος] να βλέπει τους ανθρώπους να σκοτώνονται συναμεταξύ τους |
||
9. ένα σκληρό χέρι έσφιγγε την καρδιά του νέου στρατιώτη |
16. Με ποια εκφραστικά μέσα δηλώνεται η συναισθηματική κατάσταση του νέου στρατιώτη;
17. Φανταστείτε ότι ο δεύτερος στρατιώτης δεν πεθαίνει και γράψτε τον διάλογο ανάμεσα στους δύο νέους.
18. Υποθέστε ότι ο νέος φαντάρος γράφει στο ημερολόγιό του μετά το περιστατικό.
19. Ακολουθώντας τους παρακάτω κανόνες να γράψετε ένα χαϊκού εμπνευσμένο από το κείμενο. Για βοήθεια να σκεφτείτε ποια είναι τα θέματα του ποιήματος και κάποιες λέξεις κλειδιά
Χαϊκού: ένα υπερβολικά σύντομο ποίημα. Αποτελείται από τρεις μόνο στίχους. Στην πιο συνηθισμένη μορφή χαϊκού, ο πρώτος στίχος έχει πέντε συλλαβές, ο δεύτερος επτά και ο τρίτος πέντε. Πρόκειται για ένα ποιητικό είδος που προέρχεται από την ιαπωνική λογοτεχνία και λόγω της συντομίας του, μπορεί να χαρακτηριστεί και ως «ακαριαίο» ποίημα. Συνολικά, αποτελείται από 17 μόνο συλλαβές. Το χαϊκού, ως προς το περιεχόμενο και το θέμα του, προσπαθεί να συλλάβει και να εκφράσει την ουσία μιας στιγμής μέσα από μιαν απλή εικόνα. Παρ’ όλη την υπερβολική του συντομία, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του είναι η σαφήνεια. Συνήθως στα χαϊκού τα ρήματα χρησιμοποιούνται σε ενεστώτα χρόνο, για να εκφράσουν την αίσθηση, το συναίσθημα και τη διάθεση μιας παροντικής στιγμής. π.χ. Βουλιάζει ο κόσμος (=5 συλλαβές) κρατήσου, θα σ’ αφήσει (=7 συλλαβές) μόνο στον ήλιο. (=5 συλλαβές) Γ. Σεφέρης Το διπλανό φως |
19. Ποια είναι η σχέση των παρακάτω πινάκων ζωγραφικής με το διήγημα; Πώς αποδίδεται ο πόλεμος σε καθέναν από αυτούς τους πίνακες;
α)ΤΟ πρόσωπο του πολέμου, Σαλβαντόρ Νταλί, 1940 https://en.wikipedia.org/wiki/The_Face_of_War
β)Γκέρνικα, Πάμπλο Πικάσο, 1937 https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%BA%CE%B5%CF%81%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B1_(%CF%80%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%82)#/media/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF:PicassoGuernica.jpg
Αφήστε μια απάντηση