Διαμαντής Αξιώτης, Η Άννα του Κλήδονα, φύλλο εργασίας
Διαμαντής Αξιώτης, Η Άννα του Κλήδονα
Ονοματεπώνυμο:…………………………………
1. Να παρακολουθήσετε την παρακάτω προφορική μαρτυρία. Σε ποια έθιμα αναφέρεται; Με ποιες αντιλήψεις συνδέονται αυτά και ποιος ο σκοπός τους;
https://www.youtube.com/watch?v=XmnBkZXfucc
2. Να συμπληρώσετε τον πίνακα
Θέμα |
|
πρόσωπα |
|
Χώρος- χρόνος |
3. Να χωρίσετε το κείμενο σε 4 ενότητες και να δώσετε έναν πλαγιότιτλο σε καθεμία(στο βιβλίο)
ΟΜΑΔΑ Α: ΟΙ ΛΑΟΓΡΑΦΟΙ
4. Ποια έθιμα αναφέρονται στο κείμενο; Να τα υπογραμμίσετε στο βιβλίο σας. Με ποιες αντιλήψεις και επιθυμίες των ανθρώπων συνδέονται;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Πώς αντιμετωπίζουν τα έθιμα τα κορίτσια και πώς τα αγόρια; Ποιες οι επιθυμίες των μεν και των δε; Να συμπληρώσετε τον πίνακα και να αιτιολογήσετε τη διαφορά
Κορίτσια |
αγόρια |
ΟΜΑΔΑ Β: ΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ
6. Η Άννα φαίνεται να έχει εμμονή με το γάμο. Να εντοπίσετε τις πράξεις της που επιβεβαιώνουν αυτή την άποψη.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Να συμπληρώσετε τα κενά περιγράφοντας τον χαρακτήρα της Άννας με παραπομπές στο κείμενο
Η Άννα είναι μία παραδοσιακή κοπέλα της επαρχίας του παρελθόντος, πλήρως υποταγμένη στις κοινωνικές αντιλήψεις της εποχής ότι προορισμός της γυναίκας είναι ο ……………… Παρουσιάζεται ιδιαίτερα απλοϊκή και εύπιστη, καθώς……………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
Επίσης, διακρίνεται από αφέλεια και δεν αξιολογεί τις εμπειρίες της και γι’αυτό…………………
……………………………………………………………………………………………………….
Ταυτόχρονα, διαθέτει μία πονηριά που την οδηγεί ………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………..
Τα αγόρια εκμεταλλεύονται την αθωότητά και ανωριμότητά της και ……………………………
……………………………………………………………………………………………………….
Πρόκειται για ένα άτομο ιδιαίτερα συναισθηματικό, ευαίσθητο και εύθραυστο που τελικά λόγω των διαψεύσεων και απογοητεύσεων της………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
ΟΜΑΔΑ Γ: ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ
8. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση και να συμπληρώσετε τα κενά
Η αφήγηση είναι α΄πρόσωπη/ γ΄πρόσωπη. Ο αφηγητής είναι ομοδιηγητικός-δραματοποιημένος/ ετεροδιηγητικός/ μη δραματοποιημένος, δηλαδή συμμετέχει/δε συμμετέχει στα γεγονότα. Η αφήγηση είναι αυτοβιογραφική και η εστίαση μηδενική/εσωτερική από την οπτική γωνία του έφηβου αφηγητή/ώριμου αφηγητή. Σχετικά με τον χρόνο της αφήγησης, όλο το διήγημα είναι μία ………………………αφήγηση γεγονότων της παιδικής ηλικίας του αφηγητή. Η αφήγηση διακόπτεται από ………………….του ώριμου αφηγητή με τα οποία σχολιάζει στο παρόν τα γεγονότα του παρελθόντος.
9. Το διήγημα κινείται σε δύο χρονικά επίπεδα: στο παρελθόν και στο παρόν του ώριμου αφηγητή.
Τι αφηγείται στο παρελθόν(τότε);……………………………………………………………………
Ποια σχόλια κάνει στο παρόν(τώρα); Να κυκλώσετε στο βιβλίο σας
10. Να κυκλώσετε ποιοι αφηγηματικοί τρόποι χρησιμοποιούνται στο διήγημα και να βρείτε παραδείγματά τους στο κείμενο
α) περιγραφή β)αφήγηση γ)διάλογος δ)μονόλογος ε)σχόλια στ)ευθύς λόγος
11. Να συμπληρώσετε τον πίνακα με τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούνται και τη λειτουργία τους
Φράσεις |
Εκφραστικά μέσα |
λειτουργία |
1. Πάντως η Άννα μας […] καλοντυμένη με σκουλαρίκια, γιορντάνια, μπακίρια |
α. ακουστική εικόνα |
|
2. θα γυρνούσα το κεφάλι πίσω με τόση γλύκα και παράπονο |
β. προσωποποίηση |
|
3. να τη δούνε τ’ άστρα |
γ. ασύνδετο σχήμα |
|
4. ανάψαμε κι εμείς στο δρόμο μας τρεις φωτιές ανάμεσα σε γέλια, ξεφωνητά και καβγάδες |
δ. μεταφορά |
12. Να επιλέξετε και να συμπληρώσετε τα κενά
Η γλώσσα είναι απλή δημοτική/ καθαρεύουσα με λαϊκές λέξεις όπως…………………………… που προσφέρουν στο ύφος…………………………..
13. Η καρέκλα του ανακριτή: Ένας μαθητής να αναλάβει τον ρόλο ενός εκ των αγοριών και μία μαθήτρια τον ρόλο της Άννας. Να τους «ανακρίνετε». Πώς αισθάνονται; Τι κινεί τη συμπεριφορά τους;
14.Πώς κρίνετε τη φάρσα των αγοριών; Πώς θα αντιδρούσατε αν ήσασταν παρόντες στο περιστατικό; Φανταστείτε τον διάλογό σας με ένα από τα αγόρια της ομάδας.
15. Να δώσετε ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία.
16. Φανταστείτε ότι ο αφηγητής γράφει στο ημερολόγιό του για τη φάρσα και την τρέλα της Άννας
α)την επόμενη μέρα β) στο αφηγηματικό παρόν
Αφήστε μια απάντηση