Ανώτατη πανελλήνια διάκριση για το 5ο Λύκειο Λάρισας στην προσομοίωση “Μαθητές σε ρόλο διπλωμάτη”

ΜΡΔ 2020 για τα δικαιώματα του ανθρώπου: “Κάθε ζωή μετράει…”

Με την ανώτατη πανελλήνια διάκριση του καλύτερου εμπειρογνώμονα βραβεύτηκε η συμμετοχή του 5ου Λυκείου Λάρισας στην 5η Προσομοίωση των επιτροπών του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα «Μαθητές σε ρόλο διπλωμάτη», διατηρώντας την παράδοση των διακρίσεων στα πέντε συνεχή χρόνια των συμμετοχών.

Το πρώτο βραβείο απέσπασε η μαθήτρια της Β’ τάξης Αναστασία Τοκμακίδου, η οποία συμμετείχε στην επιτροπή για την προστασία του παιδιού από κάθε μορφή βίας, εκπροσωπώντας τη Δανία, ενώ την προετοιμασία και το συντονισμό της δράσης για το σχολείο είχε η εκπαιδευτικός Αρχοντία Γιαννακάκη.

Η προσομοίωση διεξήχθη φέτος διαδικτυακά στις 11-13 Δεκεμβρίου 2020. Σε πείσμα των δυσκολιών της πανδημίας, συμμετείχαν περίπου 400 μαθητές κι εκπαιδευτικοί από όλα τα δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας.

Πιο επίκαιρα από ποτέ εν μέσω πανδημίας τα ανθρώπινα δικαιώματα, στη συζήτηση για τα οποία, οι μαθητές εξοικειώθηκαν σε ζητήματα εφαρμογής διεθνών πράξεων από τα κράτη μέλη του ΟΗΕ, διδάχτηκαν να τα υπερασπίζονται, να δέχονται τα επιχειρήματα των άλλων, να σέβονται τις απόψεις των άλλων κρατών σε επίπεδο αντιλογίας και να αναπτύσσουν την κατάλληλη επιχειρηματολογία προκειμένου να πείσουν για τις θέσεις τους.

Η μαθήτρια του 5ου Λυκείου διερεύνησε ζητήματα παραβίασης των δικαιωμάτων των παιδιών και διαβουλεύθηκε με μαθητές-διπλωμάτες της επιτροπής της για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής κοινότητα σ’ αυτό το πεδίο. Στην επιτροπή εκφράστηκε η έντονη ανησυχία για την διακινδύνευση των παιδιών από κάθε μορφή βίας και την ραγδαία εξάπλωση του φαινομένου της παιδικής κακοποίησης. Οι περισσότερο απειλούμενες ομάδες φάνηκε να είναι κυρίως κορίτσια, άτομα ηλικίας 5-16 ετών, πρόσφυγες και παιδιά από οικογένειες με χαμηλό κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο. Συντονισμένη συζήτηση διεξήχθη και για το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού. Με ομοφωνία όλων των διπλωματών, παρατηρήθηκε ότι όλες οι χώρες έχουν πολύ μεγάλο αριθμό θυμάτων.

Στο Σχέδιο Γνώμης που ανακοινώθηκε την τελευταία μέρα των εργασιών στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ-του οποίου εισηγήτρια ήταν επίσης η Αναστασία Τοκμακίδου, μεταξύ των άλλων, προτάθηκε η ενθάρρυνση του  Υπουργείου Παιδείας κάθε Κράτους-Μέλους να εντάξει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στο σχολικό πρόγραμμα από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού, ενώ ζητήθηκε η ενίσχυση των υπαρχουσών και η δημιουργία νέων δομών φιλοξενίας των παιδιών-θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, κυρίως εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, όταν αυτά απομακρύνονται από τους γονείς τους.

Η φετινή προσομοίωση «Μαθητές σε ρόλο Διπλωμάτη» τέθηκε υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και του Περιφερειακού Κέντρου Πληροφόρησης του ΟΗΕ, ενώ συνέπεσε με την επέτειο των 75 χρόνων από την ίδρυση του οργανισμού,  η οποία εορτάζεται παγκοσμίως.

Κείμενο θέσης της μαθήτριας-διπλωμάτη στην Επιτροπή προστασίας του παιδιού από κάθε μορφή βίας με χώρα εκπροσώπησης τη Δανία:
Η Δανία έχει πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα προόδου στην προσπάθεια εξάλειψης της  βίας κατά των παιδιών ενσωματώνοντας στη νομοθεσία της την απαγόρευση όλων των μορφών βίας στην κοινωνία και στην εκπαίδευση. Αναγνωρίζοντας ότι η χώρα αποτελεί «χώρα προέλευσης, διαμετακόμισης και εν μέρει προορισμού» δουλεμπορίου παιδιών, ενώ η βία θεωρείται ακόμα πειθαρχικό εργαλείο στο σπίτι και το σχολείο-ειδικά στις αγροτικές περιοχές, λαμβάνει σειρά μέτρων για την προστασία των παιδιών ιδιαίτερα ευάλωτων ομάδων. Στο πλαίσιο αυτό έχει τροποποιήσει και θέσει σε ισχύ νόμους που ορίζουν με σαφήνεια τις έννοιες «ενδοοικογενειακή βία» και «σωματεμπορία». Επιπλέον έχει λάβει νομοθετικά μέτρα πρόληψης και καταστολής της βίας, διευκόλυνσης της δίωξης των δραστών και παροχής υποστήριξης στα παιδιά-θύματα                                                                                                                                               Περισσότερα…

Παιδική κακοποίηση: Ένα φαινόμενο σε έξαρση
(Ρεπορτάζ από τις εργασίες της επιτροπής)
«Ποιες ομάδες παιδιών κινδυνεύουν περισσότερο από το φαινόμενο της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικότερα από τα Κράτη-Μέλη;» ήταν το επόμενο θέμα συζήτησης, μετά από πρόταση του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι περισσότερο  απειλούμενες ομάδες φάνηκε να είναι κυρίως γυναίκες ή κορίτσια, άτομα ηλικίας 5-16 ετών, πρόσφυγες και παιδιά από οικογένειες με χαμηλό κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο. Επακόλουθο, ήταν μια συντονισμένη συζήτηση με θεματολογία το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού. Με ομοφωνία όλων των διπλωμάτων, παρατηρήθηκε ότι ουσιαστικά όλες οι χώρες αντιμετωπίζουν την ίδια κατάσταση έχοντας πολύ μεγάλο αριθμό θυμάτων.
                                                                                                                                                                       Περισσότερα… 

Σχέδιο γνώμης προς τη Γενική Ολομέλεια του ΟΗΕ
Εισηγήτρια μετά από επιλογή: Δανία (Αναστασία Τοκμακίδου)
Η Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού με θέμα την Προστασία του Παιδιού Από Κάθε Μορφή Βίας,
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  Ζητά την κατάργηση ιστοσελίδων που αποτελούν μέρος συνάντησης και συνεννόησης παιδόφιλων από τις αρμόδιες αρχές των Κρατών-Μελών, με στόχο την εύρεση των δραστών και την καταγραφή των στοιχείων τους σε βάσεις δεδομένων, με στόχο την ευχερέστερη ποινική δίωξή τους,
Προτρέπει την επιτάχυνση της διαδικασίας εκδίκασης υποθέσεων σεξουαλικής  κακοποίησης παιδιών, μέσω της άρσης υπέρμετρων διαδικαστικών εμποδίων, με μέριμνα των Κρατών-Μελών,
Ενθαρρύνει το Υπουργείο Παιδείας κάθε Κράτους-Μέλους να εντάξει το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού… 
                                                                                                                                                                               Περισσότερα…

Εμπειρία συμμετοχής στο ΜΡΔ 2020 της Αναστασίας Τοκμακίδου
Παρά τις συνθήκες που βιώνουμε στη σημερινή εποχή, το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκε για άλλη μια χρονιά το συγκεκριμένο συνέδριο, είναι ένα πραγματικά χαρούμενο γεγονός. Μας βοήθησε πραγματικά ως μαθητές, να πάρουμε ένα διάλειμμα από τη ρουτίνα μας και την καθημερινή μας ζωή. Πιστεύω πως μας έδωσε τη χαρά και την ενέργεια που όλοι είχαμε ανάγκη. Όλη η προετοιμασία με έκανε να ξεχαστώ από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε παγκοσμίως, σήμερα, με την πανδημία. (Εξεπλάγην με το πόσο καλά ήταν οργανωμένο το συνέδριο. Όσες τεχνικές μικροδυσκολίες εμφανίστηκαν αντιμετωπίστηκαν άμεσα)…
…Είναι πραγματικά όμορφο να βλέπω παιδιά και ενήλικες να παθιάζονται με την υποστήριξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Πραγματικά απόλαυσα πολύ την εμπειρία αυτή και ανυπομονώ να εξωτερικεύσω αυτά που έμαθα και να τα εφαρμόσω στη ζωή μου. Νιώθω πως η όλη εμπειρία με βελτίωσε ως άνθρωπο.         Περισσότερα_1: Εμπειρία
Περισσότερα_2: Συνέντευξη με τη διπλωμάτη της Δανίας στην Επιτροπή για τα δικαιώματα του παιδιού
                                                                                                            

Η επιτυχία στο ΜΡΔ 2020 παρουσίαση στην κρατική τηλεόραση
Αρχοντία Γιαννακάκη: “Είναι πολύ σημαντικό που διακρινόμαστε κάθε χρόνο ως δημόσιο σχολείο γιατί η προετοιμασία μας γίνεται εκτός ωραρίου διδασκαλίας κι εκτός πλαισίου μαθήματος…
…Ένα αισιόδοξο μήνυμα που πέρασε κατά τη διάρκεια των εργασιών-παρουσία του Υπουργείου Παιδείας δια της υφυπουργού- είναι να ενταχθεί μάθημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων καθολικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση…
…Αυτό που κερδίζουν τα παιδιά από τη συμμετοχή τους σε τέτοιες διαδικασίες, πέραν του ότι μαθαίνουν κανόνες των επιτροπών και εξοικειώνονται με διεθνείς συμβάσεις του ΟΗΕ, μαθαίνουν να υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, μαθαίνουν να συνδιαλέγονται σε επίπεδο αντιλογίας-έστω κι αν διαφωνούν δηλαδή, αλλά προπαντός αυτό που μαθαίνουν είναι ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι καθολικά, είναι υπόθεση της ζωής μας, της ποιότητας της ζωής μας κι ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους μας”.

Αναστασία Τοκμακίδου: “Η διαδικασία είναι δύσκολη αλλά και συναρπαστική και ενθουσιώδης γιατί βρισκόμαστε με τις άλλες χώρες, τους άλλους εμπειρογνώμονες κι εκφράζουμε τις απόψεις του κάθε κράτους. Στο τέλος με όλη αυτή τη συνεργασία, τα προβλήματα που διαπιστώνουμε τα συμπεράσματα που καταλήγουμε, φτιάχνουμε ένα σχέδιο γνώμης που το παρουσιάζουμε στους υπόλοιπους εμπειρογνώμονες του συνεδρίου, τους εκπροσώπους του ΟΗΕ, τους καθηγητές και τους γονείς που μας παρακολουθούν…
…Στο δικαίωμα της προστασίας του παιδιού από κάθε μορφή βίας αναφερθήκαμε στα δικαιώματα που καταπατούνται με την κακοποίηση, την ενδοοικογενειακή βία, το bullying, τη σωματεμπορία. Τα περιστατικά έχουν αυξηθεί και με τον covid 19. Είναι δύσκολο να βοηθήσουμε τα παιδιά, να τα βοηθήσουμε να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό, να τα πάρουμε από τις οικογένειες, να τα δώσουμε «άσυλο»…
…Είναι δύσκολο να προετοιμαστείς. Υπάρχουν πολλά καταστατικά, πολλές συνθήκες, πολλά σχέδια γνώμης που πρέπει να διαβάσεις, να μελετήσεις…”

 

Κατηγορίες: ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ανώτατη πανελλήνια διάκριση για το 5ο Λύκειο Λάρισας στην προσομοίωση “Μαθητές σε ρόλο διπλωμάτη”