Στο πλαίσιο της πανελλήνιας ημέρας κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού(6 Μαρτίου) και των δράσεων γύρω από την ημέρα αυτή-από τις 3 έως τις 9 Μαρτίου 2022 υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, το 5ο Λύκειο Λάρισας αφιέρωσε διδακτικό χρόνο για την ευαισθητοποίηση των μαθητών/μαθητριών στην πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.
Σε μία από τις δράσεις οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν αν θεωρούν πως σήμερα υπάρχει έξαρση της βίας στο σχολείο ενώ προβληματίστηκαν στο θέμα σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν τον όρο «ενσυναίσθηση», να μπουν δηλαδή στη θέση του άλλου συμμαθητή ή συμμαθήτριας και να κατανοήσουν τις επιπτώσεις που επιφέρει η βία. Μέσα από σκίτσα πέρασαν τα δικά τους μηνύματα ενάντια στη βία στο σχολείο.
Δράση από το τμήμα Αγωγής Υγείας της Β’ τάξης
Προσπαθούμε-όσο μπορούμε-σε μια δημιουργική διάσταση να απομακρύνουμε τους νέους από τη λογική του μίσους και του ρατσισμού, η οποία ενισχύεται όχι μόνον από το οικογενειακό περιβάλλον αλλά και από το ευρύτερο κοινωνικό, όπου οι νέοι έρχονται αντιμέτωποι με την απόρριψη σε οτιδήποτε δεν ακολουθεί τις νόρμες.
Προσπαθούμε να απομακρυνθούμε από εκείνη τη λογική της κοινωνίας που απορρίπτει το διαφορετικό, προκαλώντας την αίσθηση στους νέους ότι κι εκείνοι πρέπει να υιοθετήσουν την ίδια τάση απόρριψης κι επιθετικότητας.
Κρίνεται σημαντικό να κατανοήσουν οι μαθητές τον αντίκτυπο στους συμμαθητές τους που θυματοποιούνται, αλλά και στους ίδιους, μιας συμπεριφοράς τους θυμού, αγανάκτησης κι απογοήτευσης.