Μαθητές της Α’ τάξης του 5ου Λυκείου Λάρισας, ενημέρωσαν μαθητές της Γ ‘ τάξης του 5ου Γυμνασίου Λάρισας
Τις ερευνητικές εργασίες τους σε θέματα σεξουαλικότητας στην εφηβεία, παρουσίασαν μαθητές της Α’ Λυκείου του 5ου Λυκείου Λάρισας, σε μαθητές της Γ’ τάξης του 5ου Γυμνασίου Λάρισας, την Πέμπτη 25-5-2018, στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας των Γυμνασίων. Οι εργασίες των μαθητών του Λυκείου υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος Ερευνητική Εργασία(Project).
Σκοπός της παρουσίασης ήταν, να γίνουν γνωστά τα ευρήματα των τελευταίων ερευνών σε θέματα σεξουαλικότητας των εφήβων, με απώτερο στόχο να αναδειχτεί η ανάγκη μιας υγιούς σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης όχι με βάση το φόβο, αλλά σαν γενικό ανθρώπινο δικαίωμα και μία στάση ζωής.
Οι μαθητές διασαφήνισαν στους συμμαθητές τους ότι η σεξουαλικότητα δεν είναι συνώνυμη με τη σεξουαλική επαφή, η οποία μπορεί να είναι μέρος της σεξουαλικότητας, ή όχι. Η σεξουαλικότητα είναι στοιχείο της ταυτότητάς μας και δείχνει πώς βλέπουμε την ίδια τη ζωή. Οι περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν μια στενή σχέση όχι μόνο για σωματική ικανοποίηση αλλά και για συναισθηματική στήριξη.
Σύμφωνα με τις μελέτες τόνισαν οι μαθητές, το ενδιαφέρον για τη σεξουαλική δραστηριότητα αυξάνεται συνήθως, στην εφηβεία. Ωστόσο ο έφηβος δεν είναι έτοιμος ψυχολογικά, ούτε έχει τις γνώσεις για να διαχειριστεί όλο το συναισθηματικό, αλλά και οργανικό φορτίο μιας ολοκληρωμένης σεξουαλικής σχέσης.
Οι ομιλητές παρουσίασαν μελέτες σχετικά με την έκφραση της σεξουαλικότητας στα δύο φύλα, οι οποίες καταγράφουν ότι η σεξουαλικότητα διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τις κυρίαρχες αντιλήψεις και την ιδεολογία για τα φύλα, την ιστορική εποχή και το πολιτισμικό πλαίσιο. Τονίστηκε ότι και σήμερα υπάρχουν κατάλοιπα έμφυλων ανισοτήτων του παρελθόντος, ενώ επισημάνθηκε ότι κανένα παιδί δεν θα πρέπει να παρενοχλείται ή εκφοβίζεται με βάση το σεξουαλικό προσανατολισμό, ή επειδή δεν πληροί τα κριτήρια των έμφυλων στερεοτύπων.
Σε άλλη ενότητα της παρουσίασης θίχτηκε ένα από τα πλέον συχνά ερωτήματα που θέτουν οι έφηβοι, και συγκεκριμένα «ποια είναι η καταλληλότερη ηλικία για την έναρξη σεξουαλικής δραστηριότητας». Η συμβουλή εξατομικεύεται λένε οι μελέτες, οι οποίες όμως τονίζουν πως είναι προτιμότερο να προάγεται η αποχή έως και την όψιμη εφηβεία, όπου οι στόχοι της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης έχουν συνήθως κατακτηθεί.
Για το θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης τονίστηκε πως, ένα μεγάλο μέρος της παιδικής κι εφηβικής κακοποίησης δεν αναφέρεται ποτέ. Σε ένα ποσοστό οι δράστες μπορεί να είναι και ανήλικοι, με μέσο όρο τα 14 έτη. Τα προβλήματα αυτά, είναι δυνατόν να σχετίζονται άμεσα με την έλλειψη συστηματικής σεξουαλικής αγωγής. Κλειδί για να μην επιβαρύνεται η ψυχοκοινωνική εξέλιξη ενός εφήβου και της οικογένειάς του, είναι οι σωστοί χειρισμοί για τη λήψη βοήθειας.
Οι μαθητές ενημέρωσαν τους συμμαθητές τους και για ένα εξίσου επικίνδυνο φαινόμενο το sexting, το οποίο είναι πολύ διαδεδομένο στα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Μια ”μόδα” ανταλλαγής μηνυμάτων με προσωπικές φωτογραφίες σεξουαλικού περιεχομένου, μέσω των κινητών και του διαδικτύου. Σε περίπτωση που αυτές οι φωτογραφίες διαρρεύσουν στο διαδίκτυο, οι έφηβοι θα βιώσουν τέτοια ντροπή και ταπείνωση, που μπορεί να επηρεαστούν για την υπόλοιπη ζωή τους.
Σε μια τελευταία ενότητα θίχτηκε η ανάγκη σεξουαλικής αγωγής κι εκπαίδευσης, ενώ τονίστηκε η σημασία δεσμών κι επικοινωνίας του οικογενειακού περιβάλλοντος. Αναφέρθηκε πως οι κυρίαρχες αντιλήψεις του παρελθόντος, αντιμετώπιζαν τη σεξουαλική εκπαίδευση ως επικίνδυνη γιατί θεωρούνταν πιθανό ότι θα οδηγούσε σε επικίνδυνη σεξουαλική ζωή. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η έλλειψη ενημέρωσης σε καμιά περίπτωση δεν καταργεί τη σεξουαλικότητα του ατόμου, ούτε σταματά τη σεξουαλική του ολοκλήρωση. Αναφέρθηκε ως άξιον προσοχής, πως τουλάχιστον 5 εκατομμύρια νεαρά κορίτσια, ηλικίας 15 -19 ετών υποβάλλονται κάθε χρόνο παγκοσμίως σε διακοπή εγκυμοσύνης, ενώ 15 εκατομμύρια κορίτσια, της ίδιας ηλικίας, γίνονται κάθε χρόνο μητέρες. Η Ελλάδα είναι η πρώτη στην Ευρώπη και η τρίτη στον κόσμο σε εκτρώσεις με το 10% σε εφηβική ηλικία. Όμως, σεξουαλική εκπαίδευση είναι κάτι παραπάνω από εκμάθηση βιολογίας. Έχει σκοπό να βοηθήσει το άτομο αγόρι ή κορίτσι, να αντιληφθεί τη σημασία της υπευθυνότητας και της φροντίδας του εαυτού και του άλλου στις σεξουαλικές σχέσεις, μακριά από την επιθυμία για εκμετάλλευση, υποτίμηση, ή βίαιο χειρισμό του άλλου, ως αναλώσιμου αντικειμένου.
Υπεύθυνη του μαθήματος, Αρχοντία Γιαννακάκη.
Συμμετείχαν οι μαθητές της Α6 τάξης, Ελένη Σιμοπούλου, Φραντζέσκα Σκεντέρι, Βαγγέλης Στυμονιάρης, Θεοδώρα Ταμβάκη, Βάσω Τριανταφύλλου, Καλλιόπη Τσιρωνά, Ανδρέας Τσιώλης, Θάλεια Φύλλου, Ειρήνη Χασούν, Μαριάννα Χαχαμίδη.
Την πρωτοβουλία ενίσχυσαν και στήριξαν, η διευθύντρια του 5ου Γυμνασίου Λάρισας, Ζωή Δεληζώνα και οι υποδιευθύντριες, Μαρία Γούλα και Βικτωρία Κανάκη, ενώ τη δράση παρακολούθησαν και εκπαιδευτικοί του Γυμνασίου.