Βίντεο για τα ασυνόδευτα παιδιά πρόσφυγες, παρουσίασε η ομάδα Αγωγής Υγείας του 5ου Λυκείου Λάρισας, στο Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας 2016, το οποίο διεξήχθη στο Μουσικό Γυμνάσιο Λάρισας στις 8-9 Απριλίου.
Τίτλος της δραστηριότητας: «Η θάλασσά μου ή Δώρο ένα φωτεινό δάκρυ…»
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Γιαννακάκη Αρχοντία
Θεματική: Δημιουργία κι επεξεργασία μικρής διάρκειας βιντεοταινίας, κατηγορίας συμμετοχικού βίντεο, στο πλαίσιο ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία, τα προβλήματα και τις ανάγκες που αυτή αντιμετωπίζει.
Το βίντεο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο προγράμματος Αγωγής Υγείας του σχολείου «Καταπολεμούμε τη ρητορική μίσους-Ενισχύουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα» κι έχει τίτλο, «Η θάλασσά μου ή Δώρο ένα φωτεινό δάκρυ…». Βασίζεται σε δύο ποιήματα μαθητών και θίγει το ζήτημα των ασυνόδευτων παιδιών προσφύγων, επιλέγοντας αυτό το θέμα όχι μόνον για το λόγο ότι είναι η πιο ευάλωτη ομάδα του προσφυγικού, αλλά κυρίως για το λόγο ότι μεταφέρουν την ελπίδα. Στο βίντεο συνδέονται τα συναισθήματα των προσφύγων του 2016, με τα συναισθήματα που περιγράφονται στο τραγούδι των προσφύγων της Περγάμου της Μικράς Ασίας, για να καταδειχθεί ότι υπάρχει κοινός τόπος συναισθημάτων και κοινό τραύμα, παντού για τους πρόσφυγες. Χρησιμοποιείται επίσης η τέχνη της ζωγραφικής, για το πλησίασμα στον «τόπο» του άλλου, του ασυνόδευτου παιδιού πρόσφυγα, αλλά και του κάθε πρόσφυγα, σε μια προσπάθεια να του δοθεί φωνή, και να μετατραπεί η σκιά του, σε συνάνθρωπο δίπλα μας.
Στόχος είναι, η ευαισθητοποίηση και η αντίσταση στη ρητορική μίσους, η οποία, μπορεί να οδηγήσει σε εγκλήματα μίσους, εμπλέκοντας έτσι τα ανθρώπινα δικαιώματα που αφορούν την προσωπική ασφάλεια και προστασία.
Πήραν μέρος οι μαθητές του προγράμματος: Βαγγέλης Παππάς, Βάσια Σταμάτη(από τη Γ’ τάξη), Εύα Αλτίμπαση, Ευφροσύνη Αναγνωστοπούλου, Μαρία Βαγγελοπούλου, Μαρία Γκουγκουλοπούλου, Βασιλεία Γκούμα, Εύη Γρηγορίου, Ειρήνη Ζώτου, Μαριάνα Καραμήτρου, Αγγέλα Ντούντα, Άννα Παπαδημητρίου, Κέλλυ Πούλιου(από τη Β’ τάξη), Νικόλαος Πινάτσης, Κωνσταντίνος Σκέντος(από την Α’ τάξη).
Ζωγραφική: Λίνα Σπυράτου(Α’ τάξη). Τεχνική επεξεργασία βίντεο: Νικόλαος Πινάτσης. Τεχνική βοήθεια: Βαγγέλης Βαλασσόπουλος. Μουσική: «Πέργαμος»-«Bergama»: Παραδοσιακό τραγούδι των προσφύγων από την Πέργαμο της Μυσίας της Μικράς Ασίας για την καταστροφή του 1922 και την προσφυγιά. Οργάνωση παραγωγής-Σκηνοθεσία: Αρχοντία Γιαννακάκη (εκπαιδευτικός ΠΕ19-ΠΕ03, συντονίστρια του προγράμματος)
Ομάδα παρουσίασης στο Ψηφιακό Φεστιβάλ:
Βαγγέλης Παππάς, Εύα Αλτίμπαση, Βασιλεία Γκούμα, Εύη Γρηγορίου, Μαριάνα Καραμήτρου
Πτυχές σχεδιασμού και δημιουργίας του βίντεο:
Η δραστηριότητά μας έχει τίτλο, «Η θάλασσά μου ή Δώρο ένα φωτεινό δάκρυ…». Σχετίζεται με ζητήματα των ασυνόδευτων παιδιών προσφύγων και τη ρητορική μίσους στο φυσικό κόσμο και στο διαδίκτυο. Είναι αποτέλεσμα συνεργατικής προσπάθειας μαθητών κι εκπαιδευτικού, στο πλαίσιο προγράμματος Αγωγής Υγείας του σχολείου μας, με θέμα την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους και την ενίσχυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η ανάγκη για εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που στοχεύουν στη ρητορική μίσους, διαφαίνεται από τον αυξανόμενο όγκο καταχρηστικής συμπεριφοράς που συναντάμε στον φυσικό κόσμο μας αλλά και στο διαδίκτυο, συχνά με ακραίο ύφος και ρατσιστικό, που μπορεί να απειλήσει τις θεμελιώδεις αξίες μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Ωστόσο η ρητορική μίσους στο διαδίκτυο, δεν είναι απλά ένα πρόβλημα που έχει να κάνει με τον ρατσισμό και τη διάκριση. Έχει να κάνει επίσης με τον τρόπο που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Στο διαδίκτυο η παρακολούθηση της ρητορικής μίσους είναι απελπιστικά δύσκολη, καθώς εκεί μπορούμε να πούμε πράγματα που δεν θα τολμούσαμε να πούμε στον πραγματικό κόσμο. Το Συμβούλιο της Ευρώπης, θεωρεί τη ρητορική μίσους απειλή για τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Περισσότερα…