Πότε θα ξαναπάμε θέατρο;

Χθες, Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου, το σχολείο μας πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στη Μονή Λαζαριστών για την παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης «Με μουσικές εξαίσιες…με φωνές!..»Μια μουσική ιστορία της Θεσσαλονίκης.

Μια μουσικοθεατρική παράσταση που διατρέχει την ιστορία της Θεσσαλονίκης, αναζητώντας μέσα στον χρόνο τους πολλούς και διαφορετικούς «ήχους» της πόλης. Η μουσική ιστορία της Θεσσαλονίκης, από το 1912 ως τις μέρες μας, ζωντάνεψε στη Μονή Λαζαριστών από το ΚΒΘΕ, σε κείμενα-ιστορική & μουσική έρευνα: Λάμπρου Λιάβα και σκηνοθεσία-χορογραφία: Σοφίας Σπυράτου, σε μια παράσταση αστραφτερή και πολύχρωμη – όπως ακριβώς η ιστορία και η κουλτούρα της πόλης.

IMG_0521

IMG_0520

IMG_0524

 

 

IMG_0529

Μαθητές και καθηγητές του σχολείου είχαμε την ευκαιρία να δούμε μια εξαιρετική παράσταση με πολύ καλές ερμηνείες η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά ποικιλοτρόπως στη συνέχεια μέσα  στις τάξεις. Η παράσταση αυτή αποτελεί ένα πρωτότυπο μάθημα ιστορίας της πόλης μας και μια ευκαιρία για προβληματισμό αλλά και γνωριμία με τη μουσική παράδοσή της.

IMG_0531

IMG_0533

Ευχαριστούμε θερμά  τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΚΒΘΕ, Γιάννη Βούρο και το διοικητικό συμβούλιο που δέχτηκαν το αίτημά μας για μειωμένη τιμή εισιτηρίου, ενέργεια που επέτρεψε να παρακολουθήσει την παράσταση πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών του σχολείου μας.


                theatre2    theatre3    theatre1

 

Κάποιοι από αυτούς τους μαθητές πήγαιναν για πρώτη φορά στο θέατρο.Δεν υπάρχει μεγαλύτερο αίσθημα ικανοποίησης για τον εκπαιδευτικό από το χαμόγελο στα χείλη όλων μετά το τέλος της παράστασης και ένα ερώτημα να ακούγεται στα πηγαδάκια που αυθόρμητα δημιουργήθηκαν στον προαύλιο χώρο: «πότε θα ξαναπάμε θέατρο;»

 

European Youth Murals

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος European Youth Murals , Ευρωπαϊκές Νεανικές Τοιχογραφίες, ο  μαθητής του Β1 Νίκος Γρηγοριάδης φιλοτέχνησε το έργο της ομάδας μας.  Του αξίζουν πραγματικά πολλά συγχαρητήρια. Το ταλέντο του Νίκου έγινε γνωστό σε όλους, όταν  με προθυμία και μεράκι είχε φτιάξει τα σκηνικά για τη γιορτή του Πολυτεχνείου. Ιδέες για τη θεματική του έργου διατυπώθηκαν με μορφή κατιδεασμού (brainstorming) και ο Νίκος ανέλαβε να τις υλοποιήσει. 

Mural

Το έργο θα ολοκληρωθεί με τις λέξεις-μηνύματα που θα προσθέσουν οι μαθητές της ομάδας σχετικά με την ειρήνη και τη συναδέλφωση των λαών.

 

 

7ο Μαθητικός Διαγωνισμός Ποίησης

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης

(21 Μαρτίου), προκήρυξε τον 7ο Μαθητικό Διαγωνισμό Ποίησης με θέμα:

Οι μαθητές γράφουν ποίηση.


images3
Στον Διαγωνισμό Ποίησης μπορούν να λάβουν μέρος όλοι οι μαθητές Γυμνασίων

Λυκείων και ΕΠΑΛ των σχολείων (δημόσιων και ιδιωτικών) του Νομού Θεσσαλονίκης

 

με ελεύθερο θέμα και με ένα μόνο ποίημα.

 

images4

 

Καταληκτική ημερομηνία αποστολής ποιημάτων μέχρι 31 ΜΑΙΟΥ 2014


images6

Τα ποιήματα των μαθητών που θα διακριθούν θα πάρουν Βραβεία, Επαίνους η Διακρίσεις ενώ οι υπόλοιποι

μαθητές  Βεβαιώσεις Συμμετοχής από την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Το σχολείο μας έχει αποκτήσει πλέον παράδοση στη συμμετοχή σε αυτό τον διαγωνισμό. Όλοι θυμόμαστε

τη χαρά που νιώσαμε φέτος με τη διάκριση της Χριστίνας. Γιατί να μην τολμήσουμε φέτος περισσότεροι;

Περιμένω τις συμμετοχές σας! 

images5

    

 

Αποτελέσματα έρευνας

Στο πλαίσιο του προγράμματος ΑΥ που λαμβάνει χώρα στο σχολείο μας τη φετινή χρονιά 2013-2014 πραγματοποιήθηκε έρευνα με βάση ένα ερωτηματολόγιο που συντάχθηκε από την ομάδα του προγράμματος. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας  μπορείτε να τα δείτε στην παρακάτω παρουσίαση:

πρόγραμμα Α.Υ - Εσπερινό ΕΠΑΛ Ευόσμου from Εργασίες μαθητών

European Youth Murals-eTwinning project

Τη φετινή σχολική χρονιά συμμετέχουμε σε ένα πρόγραμμα eTwinning με τον τίτλο  «European youth murals»,  δηλαδή «Ευρωπαϊκές νεανικές τοιχογραφίες». Βασικός στόχος του είναι να προοωθήσει την ιδέα της ειρήνης και της κατανόησης μεταξύ των λαών. Οι μαθητές των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα καλούνται να προβάλλουν τον πολιτισμό της χώρας τους μέσα από τις έννοιες της αδελφοσύνης και της ειρήνης. Επιδίωξη επίσης είναι να αναπτύξει την ιδέα του «ανοιχτού στη ζωή σχολείου» και να εμπλέξει πολλά γνωστικά αντικείμενα. Οι τοιχογραφίες μπορούν να περιλαμβάνουν σημαίες, αξιοθέατα, σημαντικές προσωπικότητες ή ηγέτες, φεστιβάλ, θρησκευτικές γιορτές αλλά και παραδοσιακή κουζίνα, ενδυμασία ή παροιμίες. Οι μαθητές μπορούν να ζωγραφίσουν το σχολείο ή τα σπίτια ή και τους ίδιους. Στις καλλιτεχνικές δημιουργίες τους μπορεί να περιληφθεί κείμενο. Θα ήταν καλό τα έργα -τα οποία θα κάνουν το γύρο της Ευρώπης ταξιδεύοντας από σχολείο σε σχολείο – να περιλαμβάνουν ένα κείμενο όπου να εξηγείται ο συμβολισμός και τα μηνύματά που θέλουν να περάσουν μέσω της τοιχογραφίας τους. Ήδη κάποιοι μαθητές του σχολείου μας εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους να βοηθήσουν στη δημιουργία της τοιχογραφίας, όλοι όμως μπορείτε να βοηθήσετε με τις ιδέες σας σχετικά με το τι μπορεί να αναπαρασταθεί σε αυτή. Περιμένω τις ιδέες σας είτε ως σχόλιο στην ανάρτηση είτε στο χώρο του  wiki. Και φυσικά και δια ζώσης στο σχολείο!

murals

Τι θα λέγατε να σας παρουσιάσω κάποια ψηφιακά εργαλεία τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να «ζωντανέψετε» τα κείμενα που έχετε φτιάξει στις δραστηριότητες δημιουργικής γραφής; 

Πρώτα από όλα έχουμε το γνωστό σε αρκετούς Audacity το οποίο απαιτεί εγκατάσταση στον υπολογιστή σας ( εδώ  μπορείτε να το κατεβάσετε) και να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να δείτε πώς μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε, ώστε να δημιουργήσετε αρχεία ήχου με τις αφηγήσεις σας με μουσική υπόκρουση της επιλογής σας. Οδηγίες χρήσης μπορείτε να βρείτε εδώ.

Αν ψάχνετε για ένα εργαλείο που προσφέρεται δωρεάν χωρίς να απαιτεί εγγραφή και να το χρησιμοποιήσετε άμεσα για να ηχογραφήσετε τις αφηγήσεις σας, τότε το Vocaroo θα σας φανεί εξαιρετικό. Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα μικρόφωνο το οποίο θα συνδέσετε  στον υπολογιστή σας!

2

 

 

Παρόμοιο εργαλείο ηχογράφησης φωνής είναι το Audioboo  με τον περιορισμό όμως ότι μπορούμε να ηχογραφήσουμε μόνο  αφηγήσεις 3 λεπτών, ενώ απαιτείται να εγγραφούμε στη σελίδα.

Εργαλεία που ταιριάζουν περισσότερο στις δραστηριότητες δημιουργικής γραφής που έχουν ως αφόρμηση μια φωτογραφία είναι:

1) το Fotobabble με το οποίο μπορείτε να προσθέσετε την αφήγησή σας σε μια φωτογραφία και στη συνέχεια να τη μοιραστείτε μέσω gmail, facebook, twitter ή απλώς δίνοντας το link της σε όποιον επιθυμείτε

3

 

 2)το Blabblerize  με το οποίο μπορείτε να κάνετε να  μιλούν πραγματικά οι φωτογραφίες σας! Ενδείκνυται η χρήση του κυρίως για φωτογραφίες ζώων ή ανθρώπων. 

Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο για να δείτε πώς λειτουργεί. Απαιτεί εγγραφή αν θέλετε να αποθηκεύσετε και να μοιραστείτε τα blabbers σας!

Περιμένω τις δημιουργίες σας!

 

1ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Ταινιών «Βιντεομουσείων» 2014

VideoMuseums1ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός

Ταινιών «Βιντεομουσείων» 2014 

Θέμα: Ο κόσμος γύρω μας – ο κόσμος όπως τον ζούμε!

Μετά από 4 χρόνια επιτυχημένης δράσης του προγράμματος «Βιντεομουσεία: αποτυπώνοντας ίχνη της προσωπικής μας κουλτούρας» σε 31 Γυμνάσια και Λύκεια της Ανατολικής Αττικής, μετά από 2 χρόνια συνεργασίας με γερμανικά σχολεία και τη βράβευσή μας από το Institute for Media Research and Media Education στο Μόναχο ως ένα από τα 12 καλύτερα σχέδια δράσης για την οπτικοακουστική παιδεία στην Ευρώπη το 2011-13, τα «Βιντεομουσεία» γίνονται Πανελλαδικός Διαγωνισμός.

Τι είναι οι ταινίες «βιντεομουσεία»;

Αναζητούνται ταινίες μικρού μήκους με θέματα που οι μαθητές θεωρούν σημαντικά για την ομάδα τους, για τη δική τους νεανική ζωή, θέματα που θα ήθελαν να τα δείξουν στους εφήβους του αύριο! Κάθε ομάδα μαθητών θα πρέπει να αποτυπώσει σε βίντεομέγιστης διάρκειας 5 λεπτών, «κάτι που κατά τη γνώμη της, αξίζει να διασωθεί, να διαφυλαχθεί σε ένα φανταστικό-εικονικό μουσείο για τους εφήβους του μέλλοντος». Δημιουργικά, σοβαρά, αστεία, πρωτότυπα – τα πάντα από την καθημερινότητα των νέων είναι ευπρόσδεκτα! Π.χ. Το παγκάκι έξω από σχολείο, το μουσικό συγκρότημα της τάξης,  το γειτονικό δάσος που κάηκε, ένα παιχνίδι που αρέσει, η πλατεία που συχνάζουν, ο περιπτεράς, τα graffiti που ζωγράφισαν στην πλατεία ή ακόμα ο τρόπος που βιώνουν τον κόσμο γύρω τους στις σημερινές συνθήκες ζωής. Η μικρή διάρκεια των ταινιών κατευθύνει στην επιλογή ενός κυρίως θέματος σε κάθε ταινία.

Σκοπός του διαγωνισμού:

Σκοπός του διαγωνισμού είναι να δοθεί στους μαθητές-τριες η ευκαιρία να συνεργαστούν πάνω σε μια δημιουργική δραστηριότητα, να εξοικειωθούν με τη «γλώσσα» της κινηματογραφικής αφήγησης, να γίνουν κριτές και ερευνητές του άμεσου προσωπικού τους περιβάλλοντος και να παρατηρήσουν με κριτική ματιά την καθημερινότητά τους. Ενισχύουμε την παραγωγή ταινιών με προσωπική, ντοκιμαντερίστικη ματιά.

Ποιοι μπορούν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό;

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε ομάδες πέντε τουλάχιστον μαθητών, από Δημοτικά Σχολεία (Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού), Γυμνάσια και Λύκεια. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι δωρεάν. Δεν γίνονται δεκτές ατομικές συμμετοχές.

Ύφος:

 Όλα τα είδη είναι ευπρόσδεκτα: με βάση το ντοκιμαντέρ, μπορούν να συνδυαστούν στοιχεία ρεπορτάζ, μαρτυρίας, μη λεκτικής καταγραφής, κινούμενων σχεδίων ακόμα και δραματοποίησης αρκεί να αποδίδουν την προσωπική ματιά και εμπειρία της ομάδας πάνω στο θέμα.

Γλώσσα:

Η ταινία ενδέχεται να προβληθεί σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες. Γι” αυτό, όπου υπάρχει ελληνικός λόγος, θα πρέπει να συνοδεύεται από αγγλικούς υπότιτλους (μπορείτε να συνεργαστείτε με τους καθηγητές Αγγλικών!). Σε όλα τα απλά λογισμικά ψηφιακού μοντάζ, η δυνατότητα υποτιτλισμού είναι εύκολη.

Μουσική:

Απαραίτητα ελεύθερη δικαιωμάτων. Γράψτε τη δική σας μουσική ή αναζητείστε δωρεάν μουσική, χωρίς πνευματικά δικαιώματα, σε πολλούς ειδικούς ιστότοπους (non royalty music).

Τύπος αρχείου: mp4 .mov ή avi

Διαστάσεις: 720 x 576 ή 1080 x 720 ή 1920 x 1080

Διάρκεια: 2’- 5’ λεπτά + 1’ για τίτλους τέλους

Ταινίες που δεν θα είναι στις παραπάνω προδιαγραφές, δεν θα γίνονται δεκτές.

Διακρίσεις- Βραβεία:

  • Οι δέκα ταινίες που θα βραβευτούν:

-θα προβληθούν στην τελετή λήξης που θα γίνει στην Αθήνα τoν Ιούνιο 2014

-θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα βίντεο του Κέντρου Καρπός

-θα αποτελέσουν μέρος δράσεων διανομής και κριτικής από μαθητές-τριες άλλων σχολείων ως παραδείγματα για συζήτηση

-θα αναρτηθούν στη διαδικτυακή πλατφόρμα της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης

– θα προβληθούν στη ζώνη της Εκπ. Τηλεόρασης

  • Οι ομάδες που θα διακριθούν θα συμμετάσχουν σε μια ημέρα ειδικών κινηματογραφικών εργαστηρίων για προχωρημένους.

Κριτική Επιτροπή:

απαρτίζεται από επαγγελματίες κινηματογραφιστές και εκπαιδευτικούς με εμπειρία στις δραστηριότητες πολιτισμού και οπτικοακουστικής παιδείας.

Υποβολή αίτησης:

karpos

Απαραίτητη η συμπλήρωση ηλεκτρονικής αίτησης μέχρι την7η Απριλίου 2014 στο info@karposontheweb.org

Ενημέρωση: www.karposontheweb.org

Υποβολή ολοκληρωμένης ταινίας: 28 Απριλίου 2014, στις 12μ.μ. (πέντε τουλάχιστον ονόματα μαθητών-τριών που συνεργάστηκαν, θα πρέπει να εμφανίζονται στους τίτλους των συντελεστών της ταινίας).

Διοργάνωση 

«Καρπός», Κέντρο Εκπαιδευτικών Δράσεων και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία.

Με τη συνεργασία της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης

Πηγή:Educational TV Blog

European School Radio- η πρώτη εκπομπή!

LOGOΣήμερα Δευτέρα 13 Ιανουαρίου στις 8 μμ. η πρώτη εκπομπή του μαθητή του Εσπερινού ΕΠΑ.Λ Ευόσμου  Παναγιώτη Τσιμπερά-Κουδέρη θα βγει στον αέρα. Ο Παναγιώτης ασχολείται με τη μουσική αρκετά χρόνια και μας έχει χαρίσει πραγματικά μοναδικές στιγμές στις σχολικές γιορτές του σχολείου. Η εκπομπή του η οποία θα μεταδίδεται κάθε Δευτέρα στις 8 με 9 το βράδυ θα έχει ως θέμα της το ελληνικό ροκ. Μπορείτε να ακούσετε το ραδιοφωνικό σποτάκι του εδώ  spot διαφημιστικο. Συντονιστείτε στο European School Radio και καλή ακρόαση!

 

 

Οι τέσσερις πιο διάσημοι πίνακες του κόσμου (και η ιστορία που κρύβεται από πίσω τους…)

Ο Άρης Δημοκίδης έγραψε ένα  βιβλίο για παιδιά και όχι μόνο…Η κραυγή της Τζοκόντα (Αόρατοι Ρεπόρτερ)

Οι πιο γνωστοί πίνακες όλων των εποχών εξαφανίζονται ταυτόχρονα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Ο Φίλιππος, ο αρχηγός της φοβερής δημοσιογραφικής ομάδας των ΑΟΡΑΤΩΝ ΡΕΠΟΡΤΕΡ, θα πρέπει να λύσει το τρομερό μυστήριο, πριν οι πίνακες ενωθούν και γίνει το κακό…

Πίνακες που πετούν,

ένα κορίτσι με απίστευτα μυστικά,

ένα εξωφρενικό λούνα παρκ,

το κρυφό ελληνικό νησί που αρχίζει από σίγμα,

μια τραγουδίστρια που μαγειρεύει καταπληκτικά,

μια ματιά στην Ιστορία της Τέχνης,

ταξίδια και ιπτάμενα κυνηγητά!

Ο Φίλιππος θα αναζητήσει στοιχεία

στη Νορβηγία,

την Αυστρία,

την Αμερική,

τη Γαλλία,

τη Σουηδία.

Κι όμως, τελικά, η απάντηση θα έρθει από την Ελλάδα…

 

Αφού διαβάσετε το άρθρο του Άρη Δημοκίδη σχετικά με τους διασημότερους πίνακες του κόσμου τι θα λέγατε να καταθέτατε τη δική σας άποψη στην παρακάτω ιστοσελίδα όπου θα κάνουμε μια μικρή δημοσκόπηση; Η δική μας ερώτηση όμως είναι ποιος είναι ο αγαπημένος σας ζωγράφος και όχι ο πιο διάσημος πίνακας.

Who is your favorite painter?… at AnswerGarden.ch.

 

Θα σας παρακαλούσα να γράφετε το όνομα του ζωγράφου με λατινικούς χαρακτήρες (γιατί δυστυχώς δεν  υποστηρίζει ελληνικούς  η εφαρμογή) πχ. Da Vinci

 

Αναδημοσίεση από άρθρο του Άρη Δημοκίδη (Πηγή: www.lifo.gr)

Είχα ξεκινήσει να γράφω το 12ο παιδικό μυθιστόρημά μου, μια περιπέτεια με τους Αόρατους Ρεπόρτερ (τους δημοσιογράφους που ταξιδεύουν σ’ όλο τον πλανήτη και λύνουν μυστήρια), και το βασικό θέμα, όπως είχα αποφασίσει θα ήταν η κλοπή των πιο διάσημων έργων τέχνης του κόσμου.    Τελικά ένα σάιτ που έμοιαζε αρκετά αξιόπιστο (μετρούσε και τις ψηφιακές αναπαραστάσεις, και τις εμφανίσεις στο ίντερνετ) μου έδωσε τους τέσσερις βασικούς πρωταγωνιστές του βιβλίου μου, πέρα απ’ τους Ρεπόρτερ φυσικά.    Τα παρακάτω έργα τέχνης.

1.    Mona Lisa του Leonardo Da Vinci 

Mona Lisa

Ιστορία – και τρίβια – απ’ τη Βικιπαίδεια:   Ο Λεονάρντο ξεκίνησε να ζωγραφίζει τη Μόνα Λίζα το έτος 1503 ή το 1504 στη Φλωρεντία της Ιταλίας. Αφότου ασχολήθηκε επί τέσσερα χρόνια με το έργο, το άφησε ημιτελές. Είναι γνωστό πως αυτή ήταν μια συνήθης συμπεριφορά του Λεονάρντο ο οποίος, αργότερα, μετάνιωσε που «δεν ολοκλήρωσε ποτέ ούτε ένα έργο». Θεωρείται πως συνέχισε να ασχολείται με τη Μόνα Λίζα για τρία χρόνια αφότου εγκαταστάθηκε στη Γαλλία και πως την ‘τελείωσε’ λίγο πριν πεθάνει το 1519.   Ο πίνακας πήρε το όνομά του από τη Λίζα ντελ Τζιοκόντο, μέλος της οικογένειας Γκεραρντίνι από τη Φλωρεντία και την Τοσκάνη και σύζυγος του εύπορου έμπορου μεταξιού Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο. Ήταν παραγγελία για το καινούριο τους σπίτι και για να γιορτάσουν τη γέννηση του δεύτερου γιου τους, Αντρέα. Διάφορες εναλλακτικές απόψεις έχουν εκφραστεί σχετικά με το θέμα.    O Σίγκμουντ Φρόυντ πίστευε πως το περιώνυμο μειδίαμα της Μόνα Λίζα ήταν αποτέλεσμα ανάκλησης ανάμνησης της μητέρας του Λεονάρντο. Άλλες προτάσεις για την ταυτότητα της εικονιζόμενης γυναίκας είναι: η Isabella από τη Νάπολη, η Cecilia Gallerani, η Costanza d’Avalos, Η Δούκισσα της Francavilla‎, η Isabela Gualanda αλλά και ο ίδιος ο Λεονάρντο.

Η φήμη του πίνακα αυξήθηκε όταν η Μόνα Λίζα κλάπηκε το 1911. Στις 22 Αυγούστου του 1911 ο ζωγράφος Λουί Μπερού, περπατώντας στο Λούβρο, πήγε στο Salon Carré όπου εκτιθόταν η Μόνα Λίζα επί πέντε χρόνια. Ωστόσο στο σημείο όπου έπρεπε να βρίσκεται ο πίνακας, υπήρχαν τέσσερις σιδερένιοι πάσσαλοι. Ο Μπερού ενημέρωσε τον υπεύθυνο της ασφάλειας εκείνου του τομέα, ο οποίος νόμιζε πως ο πίνακας φωτογραφιζόταν για εμπορικούς λόγους. Το Λούβρο έκλεισε για μια εβδομάδα για να διευκολυνθεί η έρευνα για την κλοπή.

Ο Γάλλος ποιητής Γκιγιώμ Απολλιναίρ, θεωρήθηκε ύποπτος, συνελήφθη και φυλακίστηκε. Ο Απολλιναίρ προσπάθησε να εμπλέξει στην υπόθεση τον φίλο του, Πάμπλο Πικάσο, ο οποίος επίσης ανακρίθηκε, αλλά αργότερα και οι δύο απαλλάχθηκαν των κατηγοριών.   Δύο χρόνια αργότερα ανακαλύφθηκε ο πραγματικός δράστης. Η Μόνα Λίζα είχε κλαπεί από τον Βιντσέντσο Περούτζια, υπάλληλο του Λούβρου, που κρύφτηκε σε μία ντουλάπα και βγήκε από το μουσείο αφού αυτό είχε κλείσει, κρύβοντας τον πίνακα κάτω από το παλτό του. Ο Περούτζια ήταν Ιταλός που πίστευε πως ο πίνακας του Λεονάρντο έπρεπε να επιστραφεί στην Ιταλία και να εκτίθεται σε ιταλικό μουσείο. Ένα από τα κίνητρα του Περούτζια πιθανόν να ήταν και το γεγονός ότι ένας φίλος του πουλούσε αντίγραφα του πίνακα, η αξία των οποίων θα αυξανόταν ραγδαία μετά την κλοπή του αυθεντικού. Αφού κράτησε τον πίνακα στο διαμέρισμά του για δύο χρόνια, τελικά συνελήφθη όταν προσπάθησε να τον πουλήσει στους διοικητές της πινακοθήκης Ουφίτσι στη Φλωρεντία.   Ο πίνακας εκτέθηκε σε διάφορα μέρη σε όλη την Ιταλία και επεστράφη στο Μουσείο του Λούβρου το 1913. Ο Περούτζια επικροτήθηκε στην Ιταλία για τον πατριωτισμό του και εξέτισε ποινή φυλάκισης έξι μηνών για το έγκλημα που διέπραξε…

2   Η Κραυγή, του Edvard Munch

Μικρό, σχετικό απόσπασμα απ’ το βιβλίο μου ΑΟΡΑΤΟΙ ΡΕΠΟΡΤΕΡ: Η Κραυγή της Τζοκόντα:     ΟΣΛΟ, ΝΟΡΒΗΓΙΑ Μουσείο Μουνκ   «Υπάρχει ένα μεγάλο μπέρδεμα με την Κραυγή του Μουνκ», είπε η ξεναγός. «Θέλετε να σας το περιγράψω;»   Ο αρχηγός των Αόρατων Ρεπόρτερ, ο Φίλιππος, ήταν όλος αυτιά.   «Το ξέρατε ότι όταν λέμε Κραυγή δεν εννοούμε κάποιον συγκεκριμένο πίνακα… αλλά μια σειρά από τους εξπρεσιονιστικούς πίνακες του Μουνκ;»   «Μια σειρά από πίνακες; Όχι έναν δηλαδή; Όχι αυτόν;» αναπήδησε ο Φίλιππος.   «Όχι. Αυτή εδώ είναι απλώς μία από τις Κραυγές. Ο Μουνκ δημιούργησε διάφορες εκδοχές της Κραυγής με διάφορα μέσα. Το Μουσείο Μουνκ έχει μια από τις δύο ζωγραφικές εκδοχές, αυτήν του 1910, και ένα παστέλ. Η Εθνική Πινακοθήκη της Νορβηγίας έχει την άλλη ζωγραφική εκδοχή την αυθεντική, ας πούμε, την παλιότερη, απ’ το 1893. Μια τέταρτη εκδοχή, σε παστέλ, είναι στην ιδιοκτησία του Νορβηγού δισεκατομμυριούχου Πέττερ Όλσεν. Και τέλος, ο Μουνκ δημιούργησε και μια λιθογραφία της εικόνας.»   «Δηλαδή έκανε ένα σουξέ και μετά το ζωγράφιζε ξανά και ξανά για να βγάλει λεφτά;» ρώτησε το αγόρι.   «Δεν θα το διατύπωνα τόσο άκομψα…» απάντησε διπλωματικά η ξεναγός αλλά δεν συνέχισε. Προσπάθησε να αλλάξει το θέμα: «Ο αρχικός Γερμανικός τίτλος που δόθηκε στον πίνακα από τον Μουνκ ήταν «Ο Λυγμός της Φύσης». Σε μια σελίδα στο ημερολόγιό του με την επικεφαλίδα Νίκαια 22.01.1892, ο Μουνκ περιγράφει την έμπνευσή του για τον αρχικό πίνακα: ‘Περπατούσα σ’ ένα μονοπάτι με δυο φίλους – ο ήλιος έπεφτε – ξαφνικά ο ουρανός έγινε κόκκινος σαν αίμα – σταμάτησα, νιώθοντας εξαντλημένος, και στηρίχτηκα στο φράχτη – αίμα και γλώσσες φωτιάς πάνω από το μαύρο-μπλε φιόρδ και την πόλη – οι φίλοι μου προχώρησαν, κι εγώ έμεινα εκεί τρέμοντας από την αγωνία – κι ένιωσα ένα ατέλειωτο ουρλιαχτό να διαπερνά τη φύση’.»   Ο Φίλιππος έβλεπε το στόμα της ξεναγού να ανοιγοκλείνει, όμως δεν άκουγε τίποτα. Σήκωσε το ρολόι του, το έγειρε στη σωστή γωνία, ζούμαρε και πίεσε μαλακά το κόκκινο κουμπάκι. Προώθησε με ημέιλ τη φωτογραφία στα γραφεία των Αόρατων Ρεπόρτερ στην Αθήνα, και ξέροντας πως η απάντηση για τη γνησιότητα του πίνακα θα αργούσε, αφέθηκε επιτέλους στο εδώ και το τώρα και άρχισε να απολαμβάνει την επίσκεψη στην Πινακοθήκη…

3   Έναστρη Νύχτα, του Vincent Van Gogh

Έναστρη Νύχτα

Στο έργο του αυτό (1889) ο Βαν Γκογκ έχει απεικονίσει χαοτικές δίνες που ακολουθούν την κλιμάκωση Κολμογκόροφ, όπως προκύπτει από μαθηματική ανάλυση της εικόνας. Ο Βαν Γκογκ αναπαράγει σε αρκετούς πίνακές του, επακριβώς, νόμους της φύσης.    Η «Έναστρη Νύχτα» (The Starry Night) ζωγραφίστηκε ενώ ήταν στο άσυλο του Saint-Remy.    Τα πάντα μοιάζουν χαμένα στην απεραντοσύνη, στην κίνηση του σύμπαντος που τυλίγεται και ρέει. Αυτό που συνδέει γη και ουρανό είναι το φλογόσχημο κυπαρίσσι, ένα δέντρο που συνδέεται παραδοσιακά με τα νεκροταφεία και το πένθος.   Αλλά ο θάνατος δεν ήταν δυσοίωνος για τον Van Gogh.   Είχε πει: «Το να κοιτάζω τα αστέρια με κάνει πάντα να ονειρεύομαι… Γιατί, αναρωτιέμαι, να μην είναι τα λαμπερά σημεία του ουρανού τόσο προσιτά όσο τα μαύρα σημεία στο χάρτη της Γαλλίας; Ακριβώς όπως παίρνουμε το τραίνο για να φτάσουμε στην Tarascon ή την Rouen, έτσι να παίρνουμε το θάνατο για να φθάσουμε σ’ ένα αστέρι…»

4    Το Φιλί, του Gustav Klimt

Ο πίνακας δημιουργήθηκε την περίοδο 1907-1908, ανήκει στην λεγόμενη χρυσή περίοδο του Κλιμτ και είναι ένα από τα διασημότερα έργα της Αρ Νουβό. Ο πίνακας ανήκει σήμερα στην πινακοθήκη Μπελβεντέρε της Βιέννης, η οποία αγόρασε το έργο αμέσως μετά την πρώτη του εμφάνιση.  Ο πίνακας έχει σχήμα τετράγωνο, με μέγεθος 180 x 180 εκατοστά. Είναι μια ελαιογραφία σε καμβά ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί και φύλλα χρυσού. Στο κέντρο του πίνακα, αναπαριστάται ένα ζευγάρι που είναι έτοιμο να φιληθεί. Κατά κάποιους, τα μοντέλα στον πίνακα είναι ο ίδιος ο Κλιμτ και η αγαπημένη του, Emilie Flöge.    Αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Κλιμτ παρουσιάζει ένα ζευγάρι να φιλιέται. Ένα σχεδόν παρόμοιο ζευγάρι μπορεί κάποιος να παρατηρήσει και στην μεγάλη τοιχογραφία της έπαυλης Στόκλετ, όπου ένα ζευγάρι φιλιέται κάτω από το Δέντρο της Ζωής (η λεπτομέρεια αυτή είναι γνωστή με το όνομα «Εκπλήρωση»)

αλλά και στη Ζωφόρο του Μπετόβεν όπου σε κάποιο μέρος της απεικονίζεται ένα γυμνό, αυτή τη φορά, ζευγάρι να φιλιέται (γνωστό σαν «Αγκαλιά για όλο τον κόσμο»).

Επίσκεψη στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Την Τετάρτη 18-12-2013 πραγματοποιήθηκε επίσκεψη μαθητών του σχολείου μας στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Εκεί είχαμε τη χαρά να ξεναγηθούμε από την Χριστίνα Μαβίνη στους χώρους του  μουσείου τόσο σε έργα της μόνιμης συλλογής όσο και σε έργα που φιλοξενούνται στο μουσείο στο πλαίσιο της 4ης Biennale Σύγχρονης Τέχνης.  Οι μαθητές και οι μαθήτριες μας συνομίλησαν με τη μουσειοπαιδαγωγό και πραγματικά εντυπωσιάστηκαν με αρκετά έργα, ενώ έθεσαν τους προβληματισμούς τους σχετικά με αυτό που χαρακτηρίζουμε σύγχρονη τέχνη. Τι είναι τέχνη και τι όχι; Ποιος αξιολογεί τα έργα τέχνης; Τι είναι αυτό που καταξιώνει έναν καλλιτέχνη στην εποχή μας;  Είναι μερικά από τα ερωτήματα τα οποία μας απασχόλησαν και είχε ενδιαφέρον ότι οι συζητήσεις συνεχίστηκαν και μετά το πέρας της επίσκεψης. Μια πόλη που είχε φορέσει τα γιορτινά της…και μια ομάδα μαθητών ενός εσπερινού ΕΠΑΛ να μιλάει για τέχνη…Όμορφες εικόνες. Όμορφες στιγμές.

DSC01385DSC01386 DSC01383 DSC01382

 

DSC01381

DSC01380 DSC01379

DSC01377

DSC01376 DSC01375

DSC01371

DSC01369

DSC01366

 

DSC01365

DSC01364