Ο ρόλος των γονέων στην ομαλή μετάβαση των παιδιών από το οικογενειακό περιβάλλον στο Νηπιαγωγείο
Ποια τα πιθανά οφέλη από τη συμμετοχή των μαθητών νηπιαγωγείου σε προγράμματα eTwinning;
Το eTwinning είναι ένα ευρέως αναγνωρισμένο πρόγραμμα που προωθεί τη συνεργασία και την πολιτιστική ανταλλαγή μεταξύ σχολείων σε όλη την Ευρώπη. Ενώ το eTwinning εστιάζει κυρίως στη σύνδεση μεγαλύτερων μαθητών από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, το πρόγραμμα μπορεί επίσης να ωφελήσει κι μαθητές νηπιαγωγείου. Η συμμετοχή των μαθητών του νηπιαγωγείου μας σε προγράμματα eTwinning, μας ώθησε ώστε να μελετήσουμε τα πιθανά οφέλη που μπορεί να επιφέρει ένα τέτοιο πρόγραμμα και να δοθούν πληροφορίες για τις στρατηγικές ένταξης.
Μέσω της συναναστροφής των νηπίων με συνομηλίκους τους από άλλες χώρες, τα νήπια έχουν την ευκαιρία να μάθουν για διαφορετικούς τρόπους ζωής και να αναπτύξουν μια αίσθηση περιέργειας και σεβασμού για τη διαφορετικότητα. Η συμμετοχή σε προγράμματα eTwinning προάγει την πολιτιστική συνείδηση και κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών, παραδόσεων και γλωσσών, οι οποίες και αποτελούν βασικές δεξιότητες σε έναν κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται.
Η ενασχόληση με το eTwinning επιτρέπει στους μαθητές του νηπιαγωγείου να επικοινωνούν με παιδιά από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα. Αυτή η εμπειρία τους βοηθά να αναπτύξουν τις ικανότητες επικοινωνίας και προσαρμογής σε ανόμοιους τρόπους έκφρασης ιδεών. Επιπλέον, η έκθεση σε διαφορετικές γλώσσες μπορεί να προκαλέσει ενδιαφέρον για την εκμάθηση ξένων γλωσσών, προωθώντας τη γλωσσική πολυμορφία και την πολυγλωσσία από νεαρή ηλικία.
Ένα ακόμη στοιχείο που παρατηρήθηκε είναι ότι η συμμετοχή σε προγράμματα eTwinning εξοικειώνει τους μαθητές του νηπιαγωγείου με ψηφιακά εργαλεία. Μαθαίνουν να πλοηγούνται σε διαφορετικές διαδικτυακές πλατφόρμες συνεργασίας, να χρησιμοποιούν εργαλεία επικοινωνίας, να δημιουργούν ψηφιακό περιεχόμενο και να συμμετέχουν σε εικονικές ανταλλαγές. Η ανάπτυξη του τεχνολογικού αλφαβητισμού σε νεαρή ηλικία είναι απαραίτητη για τον εξοπλισμό των μαθητών, σε έναν κόσμο που διαρκώς εξελίσσεται ψηφιακά.
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του eTwinning είναι η συνεργασία των μαθητών, η ανάληψη ευθυνών και η λύση προβλημάτων μέσα από την ομάδα. Συνεπώς, αυτή η εμπειρία θέτει από νωρίς στα νήπια τα θεμέλια για δεξιότητες συνεργασίας στη μελλοντική τους ακαδημαϊκή πορεία. Μαθαίνουν να εκτιμούν την ομαδική εργασία, να σέβονται τις ιδέες των άλλων και να συνεισφέρουν τις δικές τους σκέψεις σε ένα συνεργατικό περιβάλλον.
Οι εκπαιδευτικοί, από την άλλη μεριά, διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην ενσωμάτωση των προγραμμάτων eTwinning στο ημερήσιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Λειτουργούν ως διευκολυντές, καθοδηγώντας τους μαθητές στο έργο και διασφαλίζοντας τη συνολική τους συμμετοχή, και παρέχουν δραστηριότητες κατάλληλες για την ηλικία και εμπειρίες μάθησης που ταιριάζουν στις αναπτυξιακές ανάγκες των μαθητών τους. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να παρακολουθούν τις διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις, να προστατεύουν την ασφάλεια των παιδιών και να προωθούν την ψηφιακή ιδιότητα του πολίτη.
Όσον αφορά στους γονείς, η θετική στάση τους κρίνεται απαραίτητη για την επιτυχή συμμετοχή των παιδιών σε προγράμματα eTwinning. Μπορούν να υποστηρίξουν τα παιδιά τους συζητώντας τα έργα στο σπίτι, ενισχύοντας τις έννοιες μάθησης και ενθαρρύνοντας τη δέσμευση και τη συνέπεια. Επικοινωνώντας ενεργά με άλλους γονείς που συμμετέχουν στο έργο, ενισχύουν και τη συνεργασία μεταξύ των οικογενειών.
Προκειμένου να γίνουν τα προγράμματα eTwinning ελκυστικά για μαθητές νηπιαγωγείου, επιλέγονται δραστηριότητες κατάλληλες για την ηλικία τους. Μπορούν να ενσωματωθούν διαδραστικές και πρακτικές δραστηριότητες, οι οποίες προσαρμόζονται στο μαθησιακό προφίλ, τις δεξιότητες και στα χαρακτηριστικά κάθε μαθητή, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στη διαφοροποιημένη διδασκαλία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι πολύ σημαντικό να συμπεριληφθούν τοπικές παραδόσεις και κοινωνικοπολιτισμικά στοιχεία της τοπικής κοινότητας στα έργα του eTwinning. Η ενσωμάτωση πτυχών της κοινότητας και της κληρονομιάς των μαθητών τους επιτρέπει να μοιράζονται τη δική τους κουλτούρα, καλλιεργώντας μια αίσθηση υπερηφάνειας και σύνδεσης με την τοπική τους κοινότητα. Αυτό δίνει επίσης τη δυνατότητα στους μαθητές του νηπιαγωγείου να μάθουν για ομοιότητες και διαφορές στη χώρα και την περιοχή τους.
Εν κατακλείδι, η συμμετοχή σε προγράμματα eTwinning προσφέρει πολυάριθμα οφέλη για τους μαθητές του νηπιαγωγείου, όπως η πολιτιστική ευαισθητοποίηση, οι επικοινωνιακές δεξιότητες, ο τεχνολογικός γραμματισμός και οι δεξιότητες συνεργασίας. Οι στρατηγικές ένταξης, όπως η διευκόλυνση των εκπαιδευτικών, η συμμετοχή των γονέων, οι κατάλληλες για την ηλικία δραστηριότητες και η συμπερίληψη τοπικών παραδόσεων, διασφαλίζουν ότι οι μαθητές του νηπιαγωγείου μπορούν να συμμετάσχουν πλήρως και να επωφεληθούν από αυτά τα προγράμματα. Το περιβάλλον του eTwinning θέτει τις βάσεις για τη μελλοντική παγκόσμια ιθαγένεια, ενισχύοντας το ανοιχτό μυαλό, τον σεβασμό για τη διαφορετικότητα και την εκτίμηση για τη συνεργατική μάθηση.
Ζωίτσα Αντωνάκη