Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες

Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες

Καταλαβαίνω τις δύσκολες λέξεις του κειμένου

  • ολική καταστροφή: η καταστροφή ενός πράγματος στο σύνολό του κι όχι σε ένα μόνο μέρος του.
  • ανυπολόγιστες καταστροφές: οι καταστροφές που εξαιτίας του μεγάλου μεγέθους της ζημιάς είναι δύσκολο να υπολογιστεί πόσο κοστίζουν.
  • εσπεριδοειδή: οικογένεια αειθαλών καρποφόρων δέντρων που καλλιεργούνται σε περιοχές με εύκρατο κλίμα, κυρίως για τους χυμώδεις καρπούς τους. Σε αυτά ανήκουν η πορτοκαλιά, η λεμονιά, η νεραντζιά, η μανταρινιά κ.ά.
  • τα κηπευτικά: κατηγορία αγροτικών προϊόντων που περιλαμβάνει τις ντομάτες, τα αγγούρια, τις μελιτζάνες, τα λαχανικά, τα φασολάκια κτλ.
  • καταγράφομαι (ρημ. α’ συζ.): σημειώνομαι.
  • η εκτίμηση (ουσ.): ο υπολογισμός της αξίας ενός πράγματος ή της σοβαρότητας μιας κατάστασης.
  • το επαρχιακό και αγροτικό οδικό δίκτυο: το σύνολο των δρόμων που δε βρίσκονται μέσα σε πόλεις (με εξαίρεση τις Εθνικές οδούς).
  • αιγοπρόβατα: κατσίκια και πρόβατα μαζί (η αίγα = η κατσίκα).
  • αποκλεισμένος, -η, -ο· μτχ. πρκ. του αποκλείομαι (ρημ. α’ συζ.): (εδώ) παγιδεύομαι σε ένα μέρος λόγω έντονης κακοκαιρίας και δεν μπορώ να μετακινηθώ.
  • «σούπερ πούμα»: τύπος ελικοπτέρων που χρησιμοποιούνται στη χώρα μας για τη διάσωση ανθρώπων που κινδυνεύουν σε στεριά ή θάλασσα. Έχουν πάρει το όνομά τους από το ομώνυμο άγριο και πολύ γρήγορο ζώο.
  • Ομαλός: οροπέδιο στην Κρήτη.
  • Σούδα: λιμάνι κοντά στα Χανιά.
  • να εντοπίσουν· υποχ. αορίστου του εντοπίζω (ρημ. α’ συζ.): βρίσκω τη θέση κάποιου προσώπου ή αντικειμένου, ανακαλύπτω.
  • αγνοούμενος, -η, -ο· μτχ. ενεστ. του αγνοούμαι (ρημ. ,’ συζ.): αυτός που από ένα χρονικό σημείο και μετά έχουν χαθεί τα ίχνη του και δεν ξέρουμε τι έχει απογίνει.
  • ευρύτερη περιοχή: περιοχή που περιλαμβάνει άλλες μικρότερες ή που αποτελεί επέκταση μιας μικρότερης.
  • έχει αποκατασταθεί η ηλεκτροδότηση: έχει επανέλθει το ηλεκτρικό ρεύμα μετά από διακοπή.
  • κάηκαν από τον πάγο: (μεταφορά) καταστράφηκαν από την παγωνιά.
  • έχουν υποστεί· πρκ. του υφίσταμαι (ρημ. α’ συζ.): παθαίνω, π.χ. Το αυτοκίνητο έχει υποστεί μεγάλες ζημιές μετά το τρακάρισμα.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Πώς περιγράφουμε ένα γεγονός

101 8

Picture


  • Πότε έγινε
  • Που έγινε
  • Ποιοι συμμετείχαν
  • Ποια είναι η αιτία η αφορμή
  • Τι έγινε (αρχή, εξέλιξη και το τέλος)
  • Ποια είναι η σημασία του – Αποτελέσματα
  • Σκέψεις και συναισθήματα

Πώς κλίνονται τα επίθετα σε  -ής, -ής, -ές

Τα επίθετα αυτά είναι τριγενή και δικατάληκτα (Το αρσενικό και το θηλυκό κλίνονται με τον ίδιο τρόπο).
Σύμφωνα με το διεθνής κλίνονται τα: ευγενής, ασθενής, δημοφιλής, ακριβής, συνεχής, επιεικής, επιμελής, ελώδης κ.ά. Εξαίρεση αποτελούν τα συγγενής και ευγενής.

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • Ρηματικές και ονοματικές φράσεις: Ρηματικές είναι αυτές που περιλαμβάνουν ρήμα, π.χ. Διαδόθηκαν τα νέα. Ονοματικές είναι αυτές που έχουν μόνο ονόματα και καθόλου ρήματα, π.χ. Η διάδοση των νέων. Συνήθως τις ονοματικές φράσεις τις χρησιμοποιούμε σε τίτλους (βιβλίων, άρθρων, ταινιών, διαφημίσεων κλπ.), γιατί κεντρίζουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη με το να μη του φανερώνουν ποιος έκανε τι.

Μετατροπή της ρηματικής φράσης σε ονοματική: Αντικαθιστούμε το ρήμα με ουσιαστικό της ίδια σημασίας, π.χ. Διαδόθηκε το νέο. Η διάδοση του νέου.

Μετατροπή ονοματικής φράσης σε ρηματική: Αντικαθιστούμε το ουσιαστικό με ρήμα ίδιας σημασίας συχνά παθητικής φωνής, π.χ. Αναβολή του ταξιδιού στην Κίνα. Αναβλήθηκε το ταξίδι στην Κίνα.

  • Επίθετα σε -ης, -ης, -ες: Σχηματίζουν γενική ενικού σε -ούς και -ή. Έτσι κλίνονται τα: ευγενής, ασθενής, δημοφιλής, συνεχής, επιεικής, επιμελής, διεθνής, ελώδης κ.ά.
  • Παθητικές μετοχές ως επίθετα: Λέγονται επιθετικές μετοχές. Συνοδεύουν ουσιαστικά και τους δίνουν μια ιδιότητα, π.χ. Ο επιτυχημένος δικηγόρος. Για να λειτουργούν ως επίθετο, οι μετοχές συνήθως βρίσκονται πριν από το ουσιαστικό που προσδιορίζουν. Π.χ. ο διαβασμένος μαθητής, η χαριτωμένη κοπέλα, ο κουρασμένος αγρότης. ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι παθητικές μετοχές όταν παράγονται από ρήματα που τελειώνουν σε –πω, -βω, -φω και –πτω γράφονται με δύο «μμ». Π.χ. εγκαταλείπω – εγκαταλειμμένος, γράφω – γραμμένος, ράβω – ραμμένος, καλύπτω – καλυμμένος.

 

ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ – ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ

ΚΛΙΣΗ ΕΠΙΘΕΤΩΝ -ΗΣ, -ΗΣ, ΕΣ

ΠΑΘΗΤΙΚΕΣ ΜΕΤΟΧΕΣ


ΕΞΑΣΚΗΣΗ

Κουίζ ορθογραφίας ΕΔΩ, ΕΔΩ και ΕΔΩ.
Κουίζ για την μετατροπή ρηματικών και ονοματικών φράσεων ΕΔΩ και ΕΔΩ.
Κουίζ για τις επιθετικές μετοχές ΕΔΩ και ΕΔΩ.

Ασκήσεις του βιβλίου

Ρηματικές και ονοματικές φράσεις

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ (σελ. 181)

Άσκηση 1

Άσκηση 2

Άσκηση 3

Επίθετα σε -ης, -ης, -ες

Παθητικές μετοχές

ΚΟΥΙΖ



Λήψη αρχείου