ΕΝΟΤΗΤΑ 4 (ΚΕΦ. 22-25)

Κεφ.22 – Εισαγωγή στα κλάσματα 1-2

 

image

Έχω μια σοκολάτα και τη χωρίζω σε δύο ίσα μέρη. Παίρνω το ένα από τα δύο ίσα μέρη. Το γράφω με

τον κλασματικό αριθμό:

imageΤο διαβάζω “ένα δεύτερο”.

Όταν έχω λοιπόν μια μονάδα μπορώ να την χωρίσω (μοιράσω) σε ίσα μέρη.

image

Πχ: Ένα μπισκότο το χωρίζω  σε 4 ίσα μέρη και παίρνω το ένα μέρος. Το γράφω με τον κλασματικό αριθμό:

image

και λέω ότι έχω πάρει το “ένα τέταρτο”

Τη σοκολάτα αυτή μπορώ να τη χωρίσω με πολλούς τρόπους εκτός από τον παραπάνω!

image

Για παράδειγμα μπορώ να τη χωρίσω έτσι και να λέω ότι πήρα το “ένα έκτο” ή το “ένα τρίτο”:

image

Αριθμητής και Παρονομαστής

Σε ένα κλάσμα το πάνω μέρος το ονομάζουμε αριθμητή και το κάτω παρονομαστή.

image

Άξονας συμμετρίας

Ο άξονας συμμετρίας χωρίζει το σχήμα σε δύο ίσα μέρη.

Πχ: Ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο μπορεί να χωριστεί σε δύο ίσα μέρη με 2 διαφορετικούς τρόπους.

image

 

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ  

 

ΚΟΥΙΖ          2        3             5      6

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Λήψη αρχείου

 

 

Κεφ.23 – Οι κλασματικές μονάδες

Χωρίζω τον κύκλο σε δύο μέρη, μετά τον χωρίζω σε τέσσερα ίσα μέρη και στη συνέχεια τον χωρίζω σε οκτώ ίσα μέρη.

image

Τα image είναι κλασματικές μονάδες, γιατί κάθε φορά παίρνω ένα κομμάτι από αυτά που χώρισα (μοίρασα).

image

Παρατήρηση:

Όσο μεγαλύτερος είναι ο παρονομαστής, τόσο μικρότερο είναι το κομμάτι που θα πάρουμε.

Για παράδειγμα αν έχω δύο ίδιες σοκολάτες και χωρίσω τη μία σε δύο κομμάτια και την άλλη σε 3 κομμάτια και φάω το ένα κομμάτι από κάθε σοκολάτα θα φάω περισσότερο από την πρώτη σοκολάτα.

Κλασματική μονάδα έχω όταν παίρνω το ένα από τα ίσα μέρη στα οποία έχω χωρίσει (μοιράσει) την ακέραια μονάδα. Αριθμητής σε μια κλασματική μονάδα είναι το 1.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΚΟΥΙΖ     1          3

 

ΚΑΡΤΕΛΕΣ



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Λήψη αρχείου

 

Κεφ.24 – Οι κλασματικές μονάδες και οι απλοί κλασματικοί αριθμοί

Κλασματικοί αριθμοί

Παραδείγματα κλασματικών αριθμών:

image

Στο τελευταίο σχήμα παρατηρούμε ότι οι κλασματικοί αριθμοί που έχουν ίδιο αριθμητή και παρονομαστή είναι ίσοι με την ακεραία μονάδα.

image

Πχ:

Στο διπλανό σχήμα έχουμε χρωματίσει και τα 6 κομμάτια του ορθογωνίου. Το έχουμε δηλαδή χρωματίσει όλο. Οπότε μπορούμε να πούμε ότι ισούται με τη μονάδα (1).

Προσοχή: Αν μου δώσουν ένα σχήμα σαν αυτό:

image

και μου πουν να χρωματίσω το image ενώ το σχήμα είναι χωρισμένο σε 4 κομμάτια θα πρέπει να σκεφτώ έναν τρόπο να το ξαναχωρίσω σε 2 κομμάτια. Δηλαδή:

image

Έτσι θα το έχω χωρίσει σε δύο κομμάτια και θα μπορώ να χρωματίσω το image. Δηλαδή:

image

Δραστηριότητα από το skoool.gr. Κάνε κλικ εδώ.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ  

ΚΟΥΙΖ     1      2      3     4

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Λήψη αρχείου

 

Κεφ.25 – Ισοδύναμα Κλάσματα

Οι κλασματικοί αριθμοί που έχουν διαφορετικό αριθμητή και διαφορετικό παρονομαστή ο ένας από τον άλλο, αλλά έχουν ίση αξία, ονομάζονται ισοδύναμα κλάσματα.

Παράδειγμα:

Image

Και στα τρία παραπάνω όμοια σχήματα έχουμε χρωματίσει το ίδιο μέρος παρόλο που δεν έχουν τον ίδιο κλασματικό αριθμό. Έτσι λέμε ότι τα παραπάνω κλάσματα είναι ισοδύναμα και τα συμβολίζουμε έτσι:

image

Παράδειγμα με το ευρώ

image

Τι μέρος του ενός ευρώ είναι ένα νόμισμα των 50 λεπτών;

image

Τι μέρος του ενός ευρώ είναι 5 νομίσματα των 10 λεπτών;

image

Τι παρατηρούμε;

image

Τα παραπάνω κλάσματα είναι ισοδύναμα.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΚΟΥΙΖ     1        2       3

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

https://blogs.sch.gr/andromachig/files/2023/07/Κεφ.25_-_Ισοδύναμα_Κλάσματα.pdf

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

  1. Θυμάμαι τι είναι το κλάσμα και τα μέρη του (βλ. κεφ.22).
  2. Θυμάμαι ποιες είναι οι κλασματικές μονάδες (βλ. κεφ.23).
  3. Θυμάμαι τι είναι ο άξονας συμμετρίας (βλ. κεφ.23).
  4. Θυμάμαι ποιοι είναι οι απλοί κλασματικοί αριμοί (βλ. κεφ.24).
  5. Θυμάμαι τι είναι τα ισοδύναμα κλάσματα (βλ. κεφ. 25)

 

ΚΟΥΙΖ                3       4

 



Λήψη αρχείου

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Λήψη αρχείου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *