ΜΑΖΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ

ΜΑΖΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ

ΑΣ ΓΝΩΡΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ
Εφαρμογή
Οι μαθητές και ο /η εκπαιδευτικός κάθονται σε κύκλο και ανά δύο, λένε ο ένας στον άλλο,
λίγα πράγματα για τον εαυτό τους π.χ. το αγαπημένο τους παιχνίδι, το αγαπημένο τους
φαγητό, τα χόμπυ τους κ.ά. Στη συνέχεια, κάθε μαθητής/τρια συστήνει στην υπόλοιπη
ομάδα το παιδί με το οποίο βρισκόταν στην ίδια δυάδα και αντίστροφα. Ο/η εκπαιδευτικός
είτε σε δυάδα με κάποιον μαθητή είτε μόνος/η του/της συμμετέχει στη διαδικασία
παρουσιάζοντας κάποια στοιχεία για τον εαυτό του/της.
Ώρα για συζήτηση
– Έμαθαν οι μαθητές καινούρια πράγματα για τους συμμαθητές τους;
– Υπήρχαν ομοιότητες και διαφορές;
– Πώς τους φάνηκε η συνεργασία σε δυάδες;
– Πώς τους φάνηκε που κάποιος άλλος μίλησε για αυτούς στους υπόλοιπους μαθητές;
– Πώς τους φάνηκαν αυτά που έμαθαν για τον/την εκπαιδευτικό τους;

 

Η ΤΑΞΗ ΠΟΥ ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΙ
Εφαρμογή
Οι μαθητές και ο /η εκπαιδευτικός κάθονται σε κύκλο και ανά δύο, λένε ο ένας στον άλλο,
λίγα πράγματα για τον εαυτό τους π.χ. το αγαπημένο τους παιχνίδι, το αγαπημένο τους
φαγητό, τα χόμπυ τους κ.ά. Στη συνέχεια, κάθε μαθητής/τρια συστήνει στην υπόλοιπη
ομάδα το παιδί με το οποίο βρισκόταν στην ίδια δυάδα και αντίστροφα. Ο/η εκπαιδευτικός
είτε σε δυάδα με κάποιον μαθητή είτε μόνος/η του/της συμμετέχει στη διαδικασία
παρουσιάζοντας κάποια στοιχεία για τον εαυτό του/της.
Ώρα για συζήτηση
– Έμαθαν οι μαθητές καινούρια πράγματα για τους συμμαθητές τους;
– Υπήρχαν ομοιότητες και διαφορές;
– Πώς τους φάνηκε η συνεργασία σε δυάδες;
– Πώς τους φάνηκε που κάποιος άλλος μίλησε για αυτούς στους υπόλοιπους μαθητές;
– Πώς τους φάνηκαν αυτά που έμαθαν για τον/την εκπαιδευτικό τους;
Εφαρμογή
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες τριών – τεσσάρων μελών και συζητούν πώς θα ήθελαν να
είναι η τάξη τους. Μπορούν να αναφέρουν στοιχεία για το χώρο (τα χρώματα, τη
διακόσμηση στους τοίχους, τη διάταξη των θρανίων κ.ά), για τους κανόνες λειτουργίας και
συμπεριφοράς, για τη σχέση μεταξύ των συμμαθητών, για τη σχέση τους με τον
εκπαιδευτικό ή τι συγκεκριμένα θα ήθελαν από τον/την εκπαιδευτικό, για τα μαθήματα, τη
διδασκαλία, για κάποιους κοινούς στόχους που θα επιθυμούσαν ως τάξη να επιτύχουν τη
φετινή χρονιά κ.ά.
Στη συνέχεια, οι μικρές ομάδες ανακοινώνουν τις ιδέες τους και τις προτάσεις τους
στην τάξη και όλοι μαζί ψηφίζουν και αποφασίζουν ποιες από αυτές είναι πιο σημαντικές
και τις καταγραφούν σε ένα μεγάλο χαρτόνι, που θα φτιάξουν όλοι μαζί και θα αναρτήσουν
στην τάξη. Το χαρτόνι αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ζωγραφιές, σύμβολα, τις «υπογραφές»
των παιδιών και του/της εκπαιδευτικού.

 

Τι αισθάνομαι
διατυπώνοντας καινούριες λέξεις συναισθημάτων για τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου (π.χ.
θλίψη, ενθουσιασμός, θυμός, ευχαρίστηση).
Ώρα για συζήτηση
– Ποια ήταν τα στοιχεία από τα οπτικά ερεθίσματα που καθόρισαν το πώς ένιωθαν τα
πρόσωπα; (αναφορά σε μη λεκτικά χαρακτηριστικά)
– Τι είδους συναισθήματα αναγνώρισαν τα παιδιά; (ευχάριστα και δυσάρεστα)
– Πόσο αποδεκτό είναι να νιώθουμε δυσάρεστα συναισθήματα; (όλα τα συναισθήματα
είναι αποδεκτά και φυσιολογικά)
Εκπαιδευτικό Υλικό
Επιλεγμένο οπτικό υλικό κυρίως με πρόσωπα που εκδηλώνουν ποικίλα συναισθήματα
(ζωγραφικούς πίνακες, σκηνές από κινούμενα σχέδια, μαριονέτες, φωτογραφίες).

ΟΙ ΔΙΚΕΣ ΜΟΥ ΛΥΣΕΙΣ

Εφαρμογή
Διαβάζουμε στα παιδιά μέρη από μία ή περισσότερες ιστορίες, όπου ο ήρωας είναι
αντιμέτωπος με μια δύσκολη κατάσταση (δεν διαβάζεται το μέρος όπου αναφέρεται το τί
τελικά έκανε ο ήρωας). Ζητούμε από τα παιδιά να αναφέρουν τι θα έκαναν στη θέση του
και πώς θα ένιωθαν. Όλες οι προτάσεις καταγράφονται στον πίνακα, χωρίς να ασκείται
κριτική στις απαντήσεις που δίνονται, καθώς στην παρούσα φάση δεν υπάρχει «σωστό» και
«λάθος».
Ζητούμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν λίγο τις καταγραφές που έγιναν στον πίνακα και
ακολουθεί συζήτηση…
Ώρα για συζήτηση
– Βλέποντας τις καταγραφές στον πίνακα τι παρατηρούμε; (Για την ίδια κατάσταση
αναφέρθηκαν διαφορετικές προτάσεις αντίδρασης)
– Πώς αντιδρούμε συνήθως σε καταστάσεις που μας δυσκολεύουν; (με φόβο, δεν
κάνουμε τίποτα, ζητούμε βοήθεια, κλαίμε κλπ)
– Αντιμετωπίζουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο την ίδια κατάσταση; (Ο καθένας μπορεί να
αντιδράσει διαφορετικά)

 

Στη συνέχεια, λέμε στα παιδιά ότι θα δούμε βιντεάκια που δείχνουν καλή και κακή συνεργασία και θέλουμε να μας πουν τι γίνεται κάθε φορά(εντοπίζουν συμπεριφορές που βοηθούν και συμπεριφορές που βλάπτουν). Δείχνουμε το βίντεο για καλή και κακή συνεργασία «Good teamwork and bad teamwork»(https://www.youtube.com/watch?v=fUXdrl9ch_Q) και συζητούμε με τα παιδιά τι γίνεται σε κάθε περίπτωση.Ζητούμε από τα παιδιά να σκεφτούν καταστάσεις στις οποίες έπρεπε να συνεργαστούν με κάποιον/κάποιους άλλους και να μας τις περιγράψουν.Στη συνέχεια, ζητούμε να μας πουν πώς συνεργάστηκαν στις καταστάσεις αυτές και καταγράφουμε στον πίνακα λέξεις/φράσεις από τις πράξεις που ονομάζουν τα παιδιά (π.χ. μοιράζομαι,βοηθώ, σκέφτομαι, ακούω, λέω την άποψή μου, δίνω βοήθεια, παίρνω, βοήθεια, πετυχαίνω, διασκεδάζω,διαφωνώ, συμφωνώ, φτάνω σε λύση κ.λπ.)Επίσης, ζητούμε να μας πουν τι κέρδισαν από τη συνεργασία τους με
τους άλλους:
Ø Κέρδισαν χρόνο.
Ø Βρήκαν περισσότερους τρόπους να λύσουν το πρόβλημα.
Ø Βρήκαν καλύτερη λύση.
Ø Διασκέδασαν.
Ø Το αποτέλεσμα ήταν καλύτερο από το αν εργάζονταν μόνοι τους.

Στη συνέχεια τους ζητούμε να σκεφτούν τι προσόντα πρέπει να έχει κάποιος/α ώστε να μπορεί να εργαστεί καλά με την ομάδα του και να
εξηγήσουν γιατί θεωρούν ότι το κάθε προσόν που αναφέρουν είναι σημαντικό.Συζήτηση στην ολομέλεια:
I. Πώς μπορεί η ομάδα να βοηθήσει το κάθε μέλος να δείχνει τον καλύτερο του εαυτό(ενθαρρύνει, υποστηρίζει,ακούει, βοηθά, αγαπά, σέβεται κ.λ.π.);
II. Τα μέλη μιας ομάδας πρέπει να συμφωνούν πάντα; Γιατί ναι,γιατί όχι;
III. Τι μπορούν να κάνουν τα μέλη της ομάδας όταν διαφωνούν για κάτι; Ακούν το ένα το άλλο χωρίς να διακόπτουν ή προσβάλλουν ή γίνονται επιθετικά ή εκφράζουν την άποψή τους όσο πιο καθαρά γίνεται, προσπαθώντας να βρουν την καλύτερη λύση.Από τα παιδιά των τάξεων Β ́-Στ ́ζητάμε να γράψουν μια αγγελία,ζητώντας καινούριο μέλος για την ομάδα τους. Θα πρέπει να περιγράψουν τα προσόντα που θέλουν να έχει το καινούριο μέλος αλλά και τα προσόντα που έχουν οι ίδιοι σαν ομάδα.Για όλο το υπόλοιπο της εβδομάδας λέμε στα παιδιά ότι θα έχουμε το Κουτί Συνεργασίας (ένα ξύλινο ή χάρτινο κουτί) στο οποίο θα συγκεντρώνουμε καλές πρακτικές συνεργασίας. Τα παιδιά θα αναφέρουν τρόπους που συνεργάστηκαν, είτε στο μάθημα είτε στο διάλειμμα και θα τις καταγράφουμε σε καρτέλες τις οποίες θα ρίχνουμε στο κουτί. Στόχος είναι να γεμίσει το κουτί μέχρι το τέλος της εβδομάδας, όποτε και θα διαβαστούν όλες οι εισηγήσεις των παιδιών.

7ο και τελευταίο εργαστήριο στις δεξιότητες συνεργασίας με τίτλο:  «Όλοι μαζί στη σχολική ζωή».

1.Σήμερα εγώ:  ζητάμε από τα μέλη της ομάδας να σχηματίσουν ένα κύκλο κοιτώντας το ένα το άλλο.  Το ένα μετά το άλλο τα παιδιά λένε ” σήμερα εγώ…” και συμπληρώνουν κάτι θετικό που τους έχει συμβεί σήμερα ή κατά τη διάρκεια όλων των συναντήσεων.  Αν κάποιο μέλος δεν μπορεί να σκεφτεί κάτι, αφήνουμε τον επόμενο να μιλήσει και του ζητάμε να πει την πρότασή του στο τέλος.  Ολοκληρώνουμε τη συνάντηση αυτή ,αφού πει και η δασκάλα ‘σήμερα εγώ’ για τον εαυτό της.

2. Πρόσωπα: ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν για το πώς αισθάνονται που συμμετείχαν σε αυτό το εργαστήριο για την συνεργασία στη σχολική ζωή.  Πάνω στο χαρτάκι σχεδιάζουν ενα πρόσωπο για να δείξουν αυτό που νιώθουν .  Tο προσωπάκι θα είναι απλό  με γραμμές που δείχνουν ένα χαμόγελο ή κάτι άλλο.  Όταν τελειώσουν όλοι θα τα κολλήσουμε στον φανέλo– πίνακα και θα δούμε αν τα περισσότερα πρόσωπα είναι χαρούμενα ή λυπημένα.

3.Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τα φύλλα αυτο- αξιολόγησης για τη δική τους πορεία σχετικά με το εργαστήριο.

Βέβαια το εργαστήριο αυτό καλό είναι οι μαθητές να το φέρνουν στο μυαλό τους όλη τη σχολική χρονιά και σε μελλοντικές τάξεις.

Το Πρόγραμμα ολοκληρώνεται με προτάσεις διαχείρισης του θυμού μας.

Οι μαθητές  παρακινούνται να συμπεριλάβουν τα φύλλα εργασίας και τα αποτελέσματα διαχείρισης θυμού στο πορτφόλιό τους/φάκελό τους  και να παρουσιάσουν κάποιες από τις δραστηριότητες στην ιστοσελίδα του σχολείο

 

Δυο κατσίκες σ’ ένα γεφύρι Aριστοτέλης Π. Kουρτίδης

 

 

Δυο κατσίκες ανταμώθηκαν μια φορά επάνω σ’ ένα στενό γεφύρι.
  H μια είπε:
  – Kάμε τόπο να περάσω εγώ!
  – Eσύ να πας πίσω και ν’ αφήσεις να περάσω εγώ πρώτα! αποκρίθηκε η άλλη θυμωμένη.
  – Πώς είπες; φώναξε η πρώτη. Eγώ να κάμω τόπο να περάσεις εσύ; Eίσαι στα σωστά σου;
  – Έτσι; φώναξε τότε η άλλη. Δοκίμασε λοιπόν να περάσεις!
  Tο μάλωμα βάσταξε αρκετή ώρα με πολύ πείσμα.
  Tέλος χύθηκαν η μια επάνω στην άλλη με μεγάλη ορμή. Xτυπούσαν τα κέρατά τους άγρια και θυμωμένα. Aλλά το γεφύρι ήταν στενό και γκρεμίστηκαν κι οι δυο τους.
  Kάτω ήταν ποτάμι με βαθιά νερά. Oι δυο κατσίκες θα πνίγονταν χωρίς άλλο. Για καλή τους όμως τύχη, τις είδε ο βοσκός, έτρεξε, και με πολλά βάσανα κατόρθωσε να τις γλιτώσει.

 

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

 



Λήψη αρχείου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *