ΛΑΦΑΡΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ


          
Erasmus + Project 2018-1-EL01-KA101-047178: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά
Δευτέρα, 7 Δεκεμβρίου 2020, 13:55
Από: Αναστασία Λαφάρα, εκπαιδευτικός | Κάτω από: Καινοτόμα προγράμματα

ΤΕΛΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ΚΑ1 Εράσμους +

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

Το σχολείο μας υλοποίησε για πρώτη φορά Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ΚΑ1 Εράσμους + ΚΑ1 για δύο συνεχή χρόνια 2018-19 και 2019-20, με θέμα την ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο («Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά: From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»).

Περιελάμβανε μία κινητικότητα τον 1ο χρόνο υλοποίησης στην Κροατία (πρόγραμμα RECEPTION), στην οποία συμμετείχαν τρεις εκπ/κοί του σχολείου μας, μαζί με την Διευθύντρια και υπεύθυνη του προγράμματος, σε δομημένο κύκλο μαθημάτων στο Ζάγκρεμπ ( 1-5 Οκτωβρίου 2018).

Οι προσωπικές μας εμπειρίες ως εκπαιδευτικοί σε συνδυασμό με τα επιστημονικά δεδομένα,  μας οδήγησαν να κατανοήσουμε ότι οι δυσκολίες προσαρμογής των παιδιών στις νέες αλλαγές, κατά τη διάρκεια  της φοίτησής τους στις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης, έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην περαιτέρω ακαδημαϊκή εξέλιξή τους, την κοινωνικοποίησή τους αλλά και στη διαμόρφωση βαθύτερων χαρακτηριστικών της προσωπικότητάς τους   (Μπαγάκης et al, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

ΣΚΟΠΟΣ

Βασικοί στόχοι του προγράμματός μας είναι το Δημοτικό σχολείο:

-να βοηθήσει τα νήπια να υιοθετήσουν μια θετική στάση απέναντι στον κόσμο του σχολείου

-να εμποδίσει τα ρήγματα της σχολικής μετάβασης  διατηρώντας και αναβαθμίζοντας τη συνεργασία των άμεσα εμπλεκόμενων (μαθητών, γονέων και  εκπαιδευτικών), στοχεύοντας στη συνέπεια, τη συνέχεια και τη σταθερότητα στους παιδαγωγικούς σκοπούς της παρεχόμενης εκπαίδευσης, καθώς επίσης και τη συμφωνία νηπιαγωγείου, δημοτικού και γονέων στις βασικές θέσεις αγωγής (Briggs, 1997; Connelly, Clandinin, &He, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, et al, 2001; Dockett & Perry, 2001)

-να έρθουν οι εκπ/κοί με πρακτικές και δράσεις σε εκπ/κά συστήματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που εφαρμόζουν παρόμοια προγράμματα (Νορβηγία, Κροατία, Ιρλανδία, Σουηδία)

-να βοηθήσει στην διάχυση των γνώσεων και της εμπειρίας που θα αποκτήσει σε όλες τις σχολικές μονάδες της πόλης μας αρχικά και του Νομού μας στη συνέχεια.

ΔΡΑΣΕΙΣ

Στο πρόγραμμα συμμετέχει με δραστηριότητες και δράσεις  όλη η σχολική μας κοινότητα, με ενεργό ρόλο στο σχεδιασμό και την υλοποίηση, ώστε οι στόχοι του προγράμματος να διαπνέουν τον πολιτισμό της (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία διάχυσης και ενημέρωσης για τις δράσεις του προγράμματος  σε ευρωπαϊκό επίπεδο εκτός των άλλων είναι και η χρήση του e-twinning.

Συνοπτικά το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

  1. Γνωριμία εκπαιδευτικών, γονέων και νηπίων με σκοπό την ενημέρωση για το πρόγραμμα (Ιούνιος πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς)
  2. Έρευνα σε γονείς, νήπια και νηπιαγωγούς με σκοπό την καταγραφή των αναγκών και αντιλήψεων σχετικά με την μετάβαση. Αξιοποίηση αποτελεσμάτων στο σχεδιασμό των δράσεων (Ιούνιος-Αύγουστος πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς)
  3. Επισκέψεις γνωριμίας και εξοικείωσης των παιδιών του Νηπιαγωγείου με τους χώρους και τα πρόσωπα του Δημοτικού Σχολείου (Ιούνιος και Σεπτέμβριος πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς)
  4. Οργάνωση και πραγματοποίηση κοινών εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων των νηπίων με μαθητές του Δημοτικού (σε όλη τη διάρκεια πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς)
  5. Παρακολούθηση μαθημάτων της Α΄ Δημοτικού από τα νήπια (σε όλη τη διάρκεια πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς)
  6. Έγκαιρη διάγνωση, σχεδιασμό και αντιμετώπιση δυσκολιών προσαρμογής σε νήπια και γονείς (Ιούνιος και Σεπτέμβριος πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς)

7.Υιοθεσία νηπίων από τα παιδιά της Ε΄ τάξης (Ιούνιος πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς)

  1. Λειτουργία Σχολής Γονέων (σε όλη τη διάρκεια πριν την έναρξη και κατά τη διάρκεια της νέας σχολικής χρονιάς)
  2. Αξιολόγηση και διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος παρέμβασης σε γονείς, εκπαιδευτικούς των σχολείων της πόλης μας (ημερίδες και ανακοινώσεις σε τοπικά συνέδρια)
  3. Διάχυση αποτελεσμάτων- Επιμορφώσεις στο Νομό (σε συνεργασία με την Συντονίστρια Εκπ/κού Έργου κ. Παπαγεωργίου Αικατερίνη στον ευρύτερο Δήμο Νάουσας και μέσα από την εισήγηση και το πόστερ στο 2ο Παιδαγωγικό Συνέδριο Νάουσας σε όλο τον Νομό Ημαθίας, σχολικό έτος 2019-2020)

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ

Το πρόγραμμά μας θεωρητικά βασίζεται στο αναπτυξιακό οικολογικό μοντέλο μετάβασης, αντιμετωπίζει το νήπιο ολιστικά, εμπλέκοντας στη διαδικασία μετάβασης στο σχολικό περιβάλλον και το οικογενειακό (Rimm-Kaufmann & Pianta, 2000).

Στις εργασίες χρησιμοποιήθηκε η μάθηση μέσω  project (Project Based learning), δίνοντας έμφαση στις δεξιότητες που θέλαμε να αναπτύξουμε: την κριτική σκέψη, τη συνεργασία, την ομαδικότητα, την επικοινωνία, τη δημιουργικότητα.

Ταυτόχρονα με τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του  Gardner προσεγγίστηκε η μάθηση ως μια πολυδιάστατη διαδικασία όπου συμμετέχουν πολλοί παράμετρες. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με διαφορετικούς και καινοτόμους τρόπους μάθησης  (e-learning, skype classroom, learning by doing, problem solving strategy) και εξοικειώθηκαν  με τις νέες τεχνολογίες. Το σχολείο διοργάνωσε εκπαιδευτικές ημερίδες και βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και γονείς. Κατανοήθηκε από όλους ότι εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές/ριες, σε όποια χώρα και αν ζούνε έχουν παρόμοιους  προβληματισμούς και προσδοκίες για το μέλλον τους.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ-ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Στα πλαίσια αυτής της προσέγγισης τα αποτελέσματα που κατεγράφησαν σε όλη την διάρκεια υλοποίησής του προγράμματος είναι εξαιρετικά θετικά και ενθαρρυντικά, δείχνοντας τα ακόλουθα:

α) τα παιδιά καλλιέργησαν σε μεγαλύτερο βαθμό την αυτοπεποίθησή τους, την ετοιμότητα σε νέες εμπειρίες, τις σχέσεις τους με τα άλλα παιδιά και με τους/τις εκπαιδευτικούς,  την εμπιστοσύνη στους/στις εκπαιδευτικούς αλλά και την ικανότητα συνεργασίας με συνομηλίκους και με παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας.

β) οι γονείς των παιδιών   φάνηκε να εμπιστεύονται και να συνεργάζονται πιο εύκολα με το σχολείο, μέσα από την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.

γ) οι εκπαιδευτικοί Νηπιαγωγείου και Δημοτικού, φάνηκε να επικοινωνούν πιο ουσιαστικά και σε βάθος χρόνου, θέτοντας έτσι βάσεις για νέες μορφές συνεργασίας και εκπαιδευτικής παρέμβασης.

δ)οι εκπαιδευτικοί εξοικειώθηκαν με τις Νέες Τεχνολογίες και με το e-twinning μπήκαν στη διαδικασία να καταθέσουν τις εμπειρίες τους σε άρθρα, φωτογραφικό υλικό, βίντεο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να συνεργαστούν με άλλα σχολεία της Ευρώπης που υλοποιούν προγράμματα ομαλής μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό και μέσα από την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών, εκπαιδευτικοί και μαθητές/ριες είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με άλλες μαθησιακές κοινότητες, εμπλουτίζοντας την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα και προοπτική. Επίσης μέσα από την επικοινωνία αυτή, όλοι οι συμμετέχοντες καλλιέργησαν και ενίσχυσαν δεξιότητες που σχετίζονται με τις Νέες Τεχνολογίες, την επικοινωνία σε μια ξένη γλώσσα, την συνειδητοποίηση της ευρωπαϊκής ταυτότητας και την ευαισθητοποίηση σε θέματα ευρωπαϊκού πολιτισμού και πανανθρώπινων αξιών.

ε) οι εκπαιδευτικοί βελτίωσαν το επίπεδο γνώσης της αγγλικής γλώσσας εκτός των άλλων και μέσα από τη συμμετοχή τους στον κύκλο μαθημάτων της δραστηριότητας κινητικότητας και την επικοινωνία μέσα από κοινωνικά δίκτυα με τους συμμετέχοντες.

στ) πραγματοποιήθηκε διάχυση των γνώσεων και της εμπειρίας που αποκτήθηκε σε όλες τις σχολικές μονάδες αρχικά σε επίπεδο πόλης και στη συνέχεια σε επίπεδο Νομού και αφετέρου μέσα από τη διάδραση και την επικοινωνία  αυτή εμπλουτίστηκαν οι προσεγγίσεις μας σε θέματα επιμόρφωσης προσωπικού και διδασκαλίας.

η) το σχολείο μας επιπρόσθετα μέσα από τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα  αναβάθμισε το ρόλο του σε τοπικό αλλά και σε επίπεδο Νομού, μέσα από την συμμετοχή και διάχυση σε ημερίδες και συνέδρια.

θ) Η διερεύνηση μαθησιακών δυσκολιών από το Νηπιαγωγείο ακόμη, με τη βοήθεια της μεθόδου «Κολοβός» που χρησιμοποίησε το σχολείο μας,  θέτει νέες επιστημονικές βάσεις και εμπλουτίζει την επιστημονική εμπειρία, με εκπληκτικά θετικά αποτελέσματα ( καθολική επιτυχία σε όλα τα παιδιά στα οποία έγιναν πρώιμες παρεμβάσεις).

Το ψηφιακό υλικό που παράχθηκε βοήθησε να εμπλουτιστεί η κατανόηση της “μετάβασης” του RECEPTION σε επιστημονικό επίπεδο, προτείνοντας σχέδια και καλές πρακτικές, συμβάλλοντας έτσι στην πολιτική της εκπαίδευσης και κατάρτισης και στην πρακτική εφαρμογή τους.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τα παραπάνω αποτελέσματα είναι απόρροια ερωτηματολογίων που δόθηκαν πριν και μετά τη λήξη του προγράμματος σε γονείς, μαθητές/ριες και εκπ/κούς που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αλλά και σε δ/ντές/ριες που συμμετείχαν στην επιμόρφωση-παρουσίαση του προγράμματος.

ΠΡΟΤΑΣΗ: ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΩΣ ΚΑΛΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ

Συνοψίζοντας, είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι το πρόγραμμα και για τα δύο χρόνια που εφαρμόστηκε πέτυχε τους στόχους του, ώστε να θεωρείται βέβαιο ότι η υιοθέτηση των δράσεων και πρακτικών που χρησιμοποιήθηκαν από το σχολείο μας, μέσα από τη διάχυση που έχει γίνει, αποτελεί μια καλή πρακτική ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, μέσα και από την ενεργό συμμετοχή της Συντονίστριας Ε.Ε. κ. Παπαγεωργίου Αικατερίνη.

Μεταξύ άλλων, η πύλη για την σχολική εκπαίδευση χρησιμοποιήθηκε ως πηγή πληροφοριών και έμπνευσης για όλους μας, κυρίως όμως ευελπιστούμε να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς καλών πρακτικών και επιτυχημένων συνεργασιών και επιμορφώσεων, γεγονός για το οποίο εργαστήκαμε με επιμέλεια.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Briggs, M. (1997). Building early intervention teams: Working together for children and families. Gaithersburg, MD: Aspen.

Connelly, F. M., Clandinin, D. J. & He, M. F. (1997). Teachers´ Personal Practical Knowledge on the Professional Knowledge Landscape, Teaching and Teacher Education, 13(7), 665-674.

Dockett, S. & Perry, B. (2001). Beginning school together: Sharing strengths. Watson. ACT: Australian Early Childhood Association.

Dockett, S. & Perry, B. (2001). Staring School: Effective Transitions. Early Childhood Research and Practice, 3:2. στο διαδίκτυο: http://ecrp.uiuc.edu/v3n2/dockett.html, προσπελάθηκε 20-1-2018

Downer, J.; Driscoll, K. and Pianta, R. (2006). Transition from Kindergarten to First Grade. In Dominic Gullo (ed.) Teaching and Learning in Kindergarten Year. USA: NAEYC.

Entwisle, D.R. & Alexander, K.L. (1998). Facilitating the transition to first grade: The nature of transition and research on factors affecting it. Elementary School Journal 98 (4), 351-364.

Fabian, H. (2000). Small Steps to Starting School. International Journal of Early Years Education, 141-153.

McCain, M. & Mustard, J. (1999). Reserving the real brain drain: Early years study. Final Report Submitted to the Premier of the Ontario Government.

Rimm-Kaufmann, S. & Pianta, R. (2000). An ecological perspective n the transition to kindergarten: A theoretical framework to guide empirical research. Journal of Applied Developmental Psychology 21(5), 491-511.

Μπαγάκης, Γ., Διδάχου, Ε., Βαλμάς, Φ., Λουμάκου, Μ. και Πομώνης, Μ. (2006). Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α΄ τάξη. Αθήνα: Μεταίχμιο.

 

SUMMARY

“From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace”

The personal experiences as teachers combined with scientific data have led to understand that the difficulties of adapting children to new changes, while studying in the early stages of education, can have long-term effects on their further academic development, their socialization but also in the formation of deeper characteristics of their personality (Bagakis et al., 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

In the above context and on the occasion of the information about the program “RECEPTION” of Erasmus +, we designed and implemented the European program of smooth integration of  preschoolers of the 6th Naoussa Kindergarten in the 6th Naoussa Primary School (project 2018-1-EL01-KA101-047178) on the topic: “From Kindergarten to Primary: A big step in a safe and familiar embrace”.

All class teachers (Lioliou Olympia, Psiridou Kathrin, Xristidou Olga, Tsantzou Helen), the English Language teacher (Giouroy Kalliopi), the Physical Education teacher (Oikonomou Marianthi), the Special Education teacher (Kolovos George), the Principal (Lafara Anastasia), responsible for the program, Papageorgiou Kathrin (Administrator of Education), the kindergarten teachers (Dimitriadou Maria, Nikolaou Polixeni, Tasiona Xrisoula) and Tzortzi Afroditi (Dietitian-Nutritionist), participated in the program with activities and actions.

The main goals of our program are the Primary School to:

– Help toddlers adopt a positive attitude towards the school world.

– To prevent the ruptures of the school transition by maintaining and upgrading the cooperation of those directly involved (teachers and parents), aiming at consistency, continuity and stability in the pedagogical purposes of the provided education, as well as the agreement of kindergarten, primary school and parents in the basic principles of education.

– To help spread the knowledge and experience that will be gained in all school units in our wider region.

All class teachers, the English Language teacher, the Physical  Education teacher,  the Special Education teacher and the Principal, responsible for the program, participated in the program with activities and actions.

Initially, the students and parents of both the 6th Elementary School and the 6th Naoussa Kindergarten  were informed about the program and all of them had an active role in its implementation, so that the goals of the program now inspire culture of the wider school community after two years of implementation.

This result was helped by the fact that the participating teachers had an organic position in our school, had experience in implementing school activities – using the project method – using alternative approaches to learning, collaborative teaching and great familiarity with the use of New Technologies in the classroom.

The program briefly includes the following actions and activities, which are implemented throughout the school year in collaboration with the Kindergarten:

  1. Acquaintance of teachers and parents of preschoolers for the purpose of informing about the program (at the beginning of the Preschoolers’ studies in the Kindergarten)
  2. Research on parents, preschoolers and kindergarten teachers in order to record the needs and perceptions about the transition. Utilization of results in feedback and action planning (June-August 2018 and 2019)
  3. Visits to get to know and familiarize the children of the Kindergarten with the places and persons of the Primary School (from the 2nd month of the preschoolers’ attendance at the Kindergarten)
  4. Organizing and carrying out joint educational activities and programs for preschoolers with primary school students
  5. Attendance of primary school lessons by preschoolers
  6. Experiential workshops for preschoolers and teachers, on “The Wellness Universe”
  7. Early diagnosis and treatment of learning difficulties in preschoolers
  8. Adoption of preschoolers by children in the 5th grade
  9. Creation – update of preschooler portfolio
  10. Parent School operation
  11. Evaluation of the intervention program (1st evaluation June -September 2019 and final June 2020)
  12. Dissemination of results- Trainings (June 2019- June 2020)

At the beginning of the program, in October 2018, two teachers and the Director and Head of the Program participated in the European School Mobility Personality Scheme in Zagreb, Croatia. For 5 days they attended the structured training course of RECEPTION, organized by Croatia, attending propositions, presentations, roundtables, experiential workshops, visits to European schools, participation in Montessori school classes, other acquaintances and acquaintance with Croatian culture and other countries participating in the program culture. Through the mobility activities, the teachers exchanged knowledge and experiences, working methods, came in contact with wider views and practices of education at European level. They took and gave feedback to the approach of the phenomenon of “transition”, used their concerns fruitfully and at the same time communicated the Greek culture and the Greek educational system as it is applied to the 6th Naoussa Pr. Sch., among others, from the screening of an introductory video with the school and the rich activities and programs it implements.

The benefits, many of which have already been mentioned, relate to the fulfillment of the program’s goals on a long-term basis on which a new approach and culture has been built in relation to the smooth transition of preschoolers to Primary School, involving parents, children and teachers of the Kindergarten and the Primary School, as a whole that now pursues common goals, with respect for the needs of all.

In addition, during the two-year implementation of the program, through participations in Conferences, training meetings and announcements in the media and blogs, the positive results recorded at the Prefecture level and beyond were announced.

At European level, all our actions have been posted in both Greek and English on the European portal!

 

Στο πλαίσιο της υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος  Project 2018-1-EL01-KA101-047178   στο οποίο ήμουν υπεύθυνη

έγινε η επιμόρφωση τριών εκπαιδευτικών του 6ου Δ.Σ. Νάουσας στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας.

Πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να πάρετε σχετικές πληροφορίες:

2018 παρουσίαση training Erasmous+

…. όπως επίσης και κάποιες φωτογραφίες….



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση