Δίτροχη ασφάλεια

Νέους κανόνες για τη βελτίωση της ασφάλειας και των περιβαλλοντικών επιδόσεων των δίτροχων ενέκρινε στις 5 Δεκεμβρίου η επιτροπή Περιβάλλοντος του ΕΚ, σε μία δύσκολη ψηφοφορία, με περισσότερες από 300 τροπολογίες. Μετά την ψηφοφορία, ο εισηγητής του ΕΚ, Ολλανδός ευρωβουλευτής του ΕΛΚ, Wim van de Camp, δέχθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις μας. Θα γίνει επιτέλους υποχρεωτικό και για τις μοτοσικλέτες το ABS;

Πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να γίνει υποχρεωτικό για κάθε δίτροχο άνω των 125 κυβικών αλλά εμείς επιμείναμε να πέσει το όριο στα 50 κυβικά. Στην πράξη θα υπάρξουν τρείς κατηγορίες: τα πολύ ελαφρά δίτροχα κάτω των 50 κυβικών στα οποία δεν θα είναι υποχρεωτικό και δύο κατηγορίες στις οποίες θα είναι, μια ενδιάμεση των 50-125 και την κανονική, άνω των 125 κυβικών εκατοστών. Παράλληλα απορρίψαμε την πρόταση της Επιτροπής να επιτραπεί η χρήση συνδυασμένης πέδησης (CBS) αντί του ABS.

Μια άλλη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν να εφοδιασθούν όλα τα (μηχανοκίνητα) δίκυκλα με σύστημα ηλεκτρονικής διάγνωσης (OBD) που προειδοποιεί τον οδηγό για πρόβλημα στη μηχανή του. Είναι κάτι που στηρίξατε;

Πρέπει να διαχωρίσουμε τα διαγνωστικά σύστημα πρώτης γενιάς (OBD 1) που είναι απλά, εύκολο να τοποθετηθούν στη μοτοσικλέτα και θα είναι υποχρεωτικά, από τα συστήματα δεύτερης γενιάς (OBD 2) που απαιτούν σαφώς πιο εξελιγμένη τεχνολογία. Η εισαγωγή των συστημάτων δεύτερης γενιάς ακόμα εξετάζεται και αναμένεται μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι ίδιοι οι κατασκευαστές αντιδρούν έντονα γιατί η εγκατάστασή τους προϋποθέτει πολλές και δαπανηρές τεχνικές τροποποιήσεις. Πρέπει να κινηθούμε προσεκτικά και η εισαγωγή τους δεν προβλέπεται πριν από το 2020.

Προβλέπονται και μέτρα κατά του “πειράγματος” των δικύκλων;

Όχι ακριβώς, Στις περισσότερες περιπτώσεις οι τροποποιήσεις γίνονται σε μηχανές άνω των 125 κ. εκ. και δεν προβλέπεται κάποια ουσιαστική αλλαγή στα ισχύοντα σήμερα. Μιλάμε όμως για νόμιμες τροποποιήσεις όχι καθ’ αυτώ “πείραγμα” της μοτοσικλέτας. Σε κάθε περίπτωση η επίβλεψη θα είναι αρμοδιότητα των κατά τόπους αρχών.

Οι μοτοσικλέτες θα πρέπει επίσης να γίνουν πιο πράσινες… Τι προβλέπεται και από πότε θα ισχύσει;

Κατ’ αρχήν έπρεπε να πάρουμε απόφαση για το λεγόμενο επίπεδο εκπομπών Euro3 για τα μοτοποδήλατα και άλλα μικρά δίκυκλα που είναι εκείνα που ρυπαίνουν περισσότερο.. Από την 1η Ιανουαρίου 2016 θα πρέπει να ακολουθούν τη νόρμα Euro3, όπως ήδη ισχύει για τις μοτοσικλέτες άνω των 125 κ. εκ. οι οποίες θα περάσουν σταδιακά στο αυστηρότερο Euro4 το 2016 για να φθάσουν το Euro7 το 2020.

Ακολουθούν για όλα αυτά διαπραγματεύσεις με τις κυβερνήσεις στο Συμβούλιο. Θα αντιμετωπίσετε προβλήματα;

Γενικά δε νομίζω ότι θα υπάρξουν προβλήματα, με εξαίρεση ίσως την εισαγωγή του ABS στην κατηγορία των 50-125 κ. εκ. Ελπίζω πάντως ότι δεν θα υπάρξει κάποιο αδιέξοδο.

Πηγή: Ευρ. Κοινοβούλιο.

Ορολογία:

ABS: Το σύστημα που φροντίζει να μην μπλοκάρουν οι τροχοί στο φρενάρισμα, κρίσιμο για την ευστάθεια και ασφάλεια όχι μόνο των αυτοκινήτων, που το χρησιμοποιούν περίπου 30 χρόνια τώρα, αλλά και των μοτοσικλετών

Euro1-6 (ευρωπαϊκή νόρμα για τις εκπομπές καυσαερίων): τα θεσμοθετημένα όρια εκπομπών ρύπων, όσο μεγαλύτερος ο αριθμός τόσο χαμηλότερες οι επιτρεπόμενες εκπομπές

OBD1-2 (On-Board Diagnostics): σύστημα που εντοπίζει προβλήματα στη λειτουργία του οχήματος

Αφήστε μια απάντηση