αυτισμός

 

Γνωριμία με τα συναισθήματα (με χρήση ΤΠΕ)

ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Κοινωνικές- συναισθηματικές δεξιότητες παιδιών με αυτισμό

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Στο τέλος του μ- σεναρίου τα παιδιά αναμένεται:

  1. 1. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο, να αναγνωρίζει τα βασικά συναισθήματα σε εκφράσεις προσώπου, να συνδέει τα συναισθήματα του θυμού και της χαράς με κοινωνικές καταστάσεις. Επίσης, να αναπτύξει τη μνημονική ικανότητα και να κατηγοριοποιεί τα πρόσωπα ανάλογα με το συναίσθημα που εκφράζουν.
  2. 2. Ως προς τη χρήση των Τ.Π.Ε., να εξασκηθεί στη χρήση του ποντικιού, να εστιάζει την προσοχή του, όταν παρακολουθεί ένα βίντεο, να ανατρέχει στο οπτικοποιημένο πρόγραμμά του, ώστε να μεταβαίνει στην επόμενη δραστηριότητα.
  3. 3. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία, να τηρεί τη μαθησιακή ρουτίνα ακολουθώντας οπτικοποιημένο πρόγραμμα, να συμμετέχει με κατάλληλο τρόπο σε δομημένες ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, ακολουθώντας λεκτικές οδηγίες που του παρέχονται από την εκπαιδευτικό ή και από κάποιον συμμαθητή. Επίσης, να αναπτύξει δεξιότητες κοινωνικού συγχρονισμού- εναλλαγής της σειράς σε παιχνίδι στη γωνιά του υπολογιστή.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Η εκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό σε όλους τους τομείς του αναλυτικού προγράμματος αποτελεί πρόκληση, καθώς ο τρόπος με τον οποίο κατακτούν τις νέες γνώσεις στηρίζεται στη δομημένη προσέγγιση. Η δομημένη διδασκαλία, λοιπόν, ως  ψυχο- παιδαγωγική προσέγγιση, εκμεταλλεύεται τον οπτικό τρόπο με τον οποίο τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές οργανώνουν τις πληροφορίες,  προωθώντας την κοινωνική και διδακτική ένταξή τους (Αναλυτικά προγράμματα σπουδών για μαθητές με αυτισμό, 2003).

Στο παρόν μ- σενάριο, ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει το οπτικοποιημένο πρόγραμμα με θέμα τα συναισθήματα, ώστε να γνωρίζει κάθε φορά:

  • αν η δραστηριότητα πρόκειται να δουλευτεί από τον ίδιο, ή αν πρόκειται για μια ομαδική εργασία
  • σε ποιο χώρο θα πραγματοποιηθεί η δραστηριότητα και τι μέσα θα αξιοποιηθούν.
  • ποιος είναι ο στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας (πχ. Τι πρέπει να κάνει;)
  • που θα βρει τη δραστηριότητα (πατάει το σύνδεσμο, που του δίνεται)

Σύμφωνα με την πρώτη γραμμή του πίνακα του οπτικοποιημένου προγράμματος, πρόκειται για μια ατομική εργασία όπου ο μαθητής αφού παρατηρήσει τέσσερις κάρτες βασικών συναισθημάτων , θα προσπαθήσει να τις αναπαράγει ο ίδιος μπροστά σε έναν καθρέφτη. Στο σημείο αυτό, αν ο μαθητής παράγει κατανοητό λόγο, μπορεί με την παρότρυνση της εκπαιδευτικού να εξηγεί πότε βιώνει το συγκεκριμένο συναίσθημα πχ. Χαίρομαι όταν βλέπω τη μαμά.

Στη συνέχεια, πατώντας τον υπερσύνδεσμο που δίνεται στην τέταρτη στήλη του προγράμματος, θα μεταφερθεί στο παιχνίδι του Φωτόδεντρου: Αναγνωρίζω τα συναισθήματα. Το συγκεκριμένο παιχνίδι αποτελείται από πέντε βήματα, από τα οποία το πρώτο και το τέταρτο βήμα θα διαφοροποιηθούν ως προς τους στόχους και το περιεχόμενο για να γίνουν προσβάσιμα με κριτήριο τις ιδιαίτερες ανάγκες του μαθητή. Συγκεκριμένα, στο βήμα 1 ο μαθητής έχοντας μπροστά του τις τέσσερις κάρτες, που απεικονίζουν τα βασικά συναισθήματα: χαρά, θλίψη, θυμός, φόβος καλείται να εντοπίσει σε ποιον άνθρωπο ταιριάζει κάθε έκφραση (μία εικόνα περισσεύει).

Στη συνέχεια, στο βήμα 4 του ίδιου παιχνιδιού, ο μαθητής καλείται να παρακολουθήσει ένα βίντεο, στο οποίο ο ήρωας βιώνει τα συναισθήματα του φόβου και του θυμού. Παρέχεται φυσική και λεκτική καθοδήγηση στο μαθητή, όποτε το χρειάζεται.

Προχωρώντας στη δεύτερη σειρά του οπτικοποιημένου προγράμματος, ο μαθητής προετοιμάζεται για μια ομαδική δραστηριότητα, που θα πραγματοποιηθεί στη γωνιά του υπολογιστή. Σύμφωνα με την τρίτη στήλη της δεύτερης σειράς του πίνακα, φαίνεται πως η δραστηριότητα είναι ένα παιχνίδι μνήμης από την πλατφόρμα Αίσωπος, όπου οι μαθητές θα πρέπει να βρουν τα ζευγάρια. Οι μαθητές παίζουν το παιχνίδι εναλλάξ.

Στη συνέχεια, ακολουθεί ατομική εργασία στη γωνιά του υπολογιστή, όπου ο μαθητής θα πρέπει να κατηγοριοποιήσει τις κάρτες με σκηνές από διάφορες κοινωνικές καταστάσεις, με βάση τα συναισθήματα της χαράς και του θυμού.

Στην τέταρτη δραστηριότητα του οπτικοποιημένου προγράμματος, ο μαθητής θα δουλέψει με έναν συμμαθητή του, στη γωνιά του υπολογιστή. Στο σημείο αυτό, η εκπαιδευτικός θα ανοίξει το πρόγραμμα ζωγραφικής Tux Paint και θα δώσει την οδηγία στον μαθητή τυπικής ανάπτυξης να χρησιμοποιήσει το σχήμα του κύκλου, ώστε να δημιουργήσει προσωπάκια με μάτια. Ο μαθητής με αναπτυξιακές διαταραχές, καλείται να προσθέσει στα προσωπάκια, στόματα χαρούμενα και λυπημένα ανάλογα με το συναίσθημα που του ζητάει ο συμμαθητής του.