Λέσχη Ανάγνωσης Φενεού

Για μαθητές και όχι μόνο

cropped bookclub 1 scaled

Βιβλιοφιλικές εξομολογήσεις

Άρθρο Μόνιμα στην Πρώτη Σελίδα

Από μικρή μου άρεσαν τα βιβλία. Είχα νωρίς πειστεί για την αξία τους και τη συμβολή τους στη μόρφωση, στη διάδοση της γνώσης και των ιδεών, στην όξυνση της κρίσης και την ενδυνάμωση της αντίληψης.  Σ’ αυτό βέβαια βοήθησε σημαντικά κι ο πατέρας μου, ο οποίος, πριν ακόμα πάμε σχολείο, κουβαλούσε σπίτι βιβλία κι εγκυκλοπαίδειες.

Μεγαλώνοντας και διαβάζοντας περισσότερο λογοτεχνία συνειδητοποίησα ότι το καλό λογοτεχνικό βιβλίο είναι απόλαυση. Ένα υπέροχο ταξίδι του νου και της φαντασίας. Εκτός από τη συντροφιά που σου κρατάει σε ευχάριστες ή και δύσκολες στιγμές, η καλή λογοτεχνία καλλιεργεί τη θέληση, την αισιοδοξία, την ελπίδα και την αγάπη, ψυχικές αρετές που μεταλαμπαδεύονται και προάγουν το πολιτιστικό επίπεδο μιας κοινωνίας και την ποιότητα ζωής των μελών της. Το καλό λογοτεχνικό βιβλίο διδάσκει και καθοδηγεί, προτρέπει κι αποτρέπει. Μου έρχονται στο μυαλό τα λόγια του Κικέρωνα: αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη, έχεις όλα όσα σου χρειάζονται. Δεν ξέρω όμως αν συμφωνώ απόλυτα…

Έλεγα λοιπόν ότι ανελλιπώς διάβαζα στις διακοπές βιβλία εξωσχολικά, κυρίως λογοτεχνικά,  μα η χαρά μου ήταν ακόμα μεγαλύτερη όταν έβρισκα ένα ωραίο βιβλίο, που με ενθουσίαζε, το πρότεινα στους φίλους μου και άρεσε και σ’ αυτούς. Και κάπου εδώ κολλάει η ιδέα της Λέσχης Ανάγνωσης.  Προσπαθώντας να την προσδιορίσει το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου στο εγχειρίδιο που είχε κυκλοφορήσει αναφέρει ότι τα βασικά υλικά που την αποτελούν είναι η αγάπη για τα βιβλία και η δημιουργική συζήτηση γύρω απ’ αυτά.

Και το ερώτημα είναι: γιατί να συμμετέχω σε μια λέσχη ανάγνωσης και να μη διαβάζω μόνος μου;

Έχω τόσα επιχειρήματα να αναφέρω που δεν ξέρω από που να πρωτοξεκινήσω. Πρώτα απ’ όλα όταν εκφράζεις τη γνώμη σου για ένα βιβλίο απελευθερώνεσαι, γιατί εξηγείς στην ομάδα πώς εσύ βλέπεις τον κόσμο ή πώς θα τον ήθελες, και  προβάλλεις το δικό σου αξιακό σύστημα. Το βιβλίο είναι απλά η αφορμή, η εκκίνηση, το όχημα να προσεγγίσουμε τους άλλους χωρίς άμυνες, αφού η λέσχη ανάγνωσης είναι ένα μη απειλητικό περιβάλλον. Κι επειδή εκφραζόμαστε ελεύθερα, ερχόμαστε πιο κοντά σ’ αυτό που πραγματικά είμαστε, έχοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα να γίνουμε καλύτεροι, αφού στο πλαίσιο της ομάδας ενεργοποιείται η διάθεσή μας για αλληλοκατανόηση.  Προσπαθώντας λοιπόν να καταλάβουμε τους άλλους, βελτιώνονται οι επικοινωνιακές μας ικανότητες αλλά και – το σημαντικότερο – έχουμε την ευκαιρία να αξιολογήσουμε τις απόψεις μας ή και να αλλάξουμε κάτι, αν δε μας αρέσει ή κρίνουμε ορθό. Αναπτύσσονται  έτσι ειλικρινείς σχέσεις και κάποτε βαθιές φιλίες που εξελίσσουν τη λέσχη, την εμπλουτίζουν, διοργανώνουν δραστηριότητες που τους ευχαριστούν και γενικότερα αποκτούν ζωή πέρα από το βιβλίο. Αλλά επεκτάθηκα πολύ…

Έπειτα είναι ο στοχασμός, η διαδικασία του διαμελισμού και της ανασύνθεσης ενός βιβλίου, που με την πολυφωνία της Λέσχης κάνει την ανάγνωση βαθύτερη και χαράσσει το βιβλίο στου μυαλού τ’ αυλάκια, που λέει κι ο ποιητής. Το να διαβάζεις χωρίς να στοχάζεσαι είναι σαν να τρως χωρίς να χωνεύεις, είχε πει ο Έντμουντ Μπερκ . Κι εδώ το αριθμητικό κριτήριο έχει τη βαρύτητά του. Κάθε γνώμη μετράει και μπορεί να ανοίξει νέες προοπτικές. Ακόμα και η ακραία. Μπορεί να είναι το έναυσμα για ενδιαφέρουσες συζητήσεις.

Θα μπορούσα να αναφέρω πολλά ακόμα επιχειρήματα αλλά δε θέλω να κουράσω.  Άλλωστε ποτέ δε μου άρεσαν ούτε τα μεγάλα άρθρα, ούτε τα πολυσέλιδα βιβλία. Οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τό εὖ (υπήρξαν αλήθεια και εξαιρέσεις). Θα περιοριστώ μόνο σε μία επισήμανση από την εμπειρία μου. Σε Λέσχη που τα μέλη της γνωρίζονται χρόνια, μειώνεται με τον καιρό η γονιμότητα των συζητήσεων και αυξάνει η γλυκύτητα και η συντροφιά. Γι’ αυτό και συχνά μετά το τέλος των συναντήσεων καταλήγουμε σε κάνα κρασάκι…

Λοιπόν τι λέτε; Να μπούμε σε αυτή την ξεχωριστή και πρωτόγνωρη περιπέτεια;

φιλαναγνωσία 23

Βραβείο Φιλαναγνωσίας 2023

Το σχολείο μας στήριξε και φέτος το θεσμό της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργική αξιοποίηση της σχολικής βιβλιοθήκης. Η μαθήτρια που εφέτος διάβασε τα περισσότερα βιβλία ήταν η Δήμητρα Λαμπροπούλου της β΄ γυμνασίου. Το βραβείο που κέρδισε ήταν το βιβλίο “Να ζεις, ν’ αγαπάς και να μαθαίνεις”  του Ιταλού συγγραφέα Λέο Μπουσκάλια. Συγχαρητήρια, Δήμητρα!

a

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης

Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης εορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Η αρχική ιδέα ανήκει στον ποιητή Μιχαήλ Μήτρα, ο οποίος το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, και να οριστεί συγκεκριμένη μέρα γι’ αυτό. Την πρόταση υιοθέτησε το ΔΣ, με πρόεδρο τότε της Εταιρείας τον ποιητή και κριτικό Κώστα Στεργιόπουλο, ενώ το μέλος του ΔΣ ποιήτρια Λύντια Στεφάνου πρότεινε ως ημέρα εορτασμού την 21η Μαρτίου, καθώς συνήθως συμπίπτει με την εαρινή ισημερία. Την επόμενη χρονιά ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, πρέσβης τότε της Ελλάδας στην UNESCO, εισηγήθηκε την πρόταση στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του οργανισμού και η πρόταση υπερψηφίστηκε. Το σκεπτικό της απόφασης ανέφερε: «Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης θα ενισχύσει την εικόνα της ποίησης στα ΜΜΕ, ούτως ώστε η ποίηση να μην θεωρείται πλέον άχρηστη τέχνη, αλλά μια τέχνη που βοηθά την κοινωνία να βρει και να ισχυροποιήσει την ταυτότητά της. Οι πολύ δημοφιλείς ποιητικές αναγνώσεις μπορεί να συμβάλλουν σε μια επιστροφή στην προφορικότητα και στην κοινωνικοποίηση του ζωντανού θεάματος και οι εορτασμοί μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για την ενίσχυση των δεσμών της ποίησης με τις άλλες τέχνες, καθώς και με τη Φιλοσοφία, ώστε να επαναπροσδιοριστεί η φράση του Ντελακρουά “Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση”».

Δεδομένης της αγάπης σας για τη λογοτεχνία και ιδιαίτερα για την ποίηση, μοιραστείτε μαζί μας ένα αγαπημένο σας ποίημα ή κάποιους στίχους που έχουν για σας ιδιαίτερη σημασία…

PicassoGuernica

Αντιπολεμικές σελίδες

Ανεβάστε στα σχόλια κάτι που σας συγκίνησε: αντιπολεμικά ποιήματα, τραγούδια, πίνακες ζωγραφικής, εικόνες, συνθήματα, βιβλία, ή και κάποιο δικό σας έργο ή βίντεο-μαρτυρία που να δείχνει την καταστροφή που αφήνει πίσω του ένας πόλεμος. Μπορείτε, αν θέλετε, να μας πείτε την ιστορία πίσω απ’ αυτό. Ευχαριστούμε που μοιράζεστε τις σκέψεις σας.

του Δημήτρη Μυταρά

Λέσχη Ανάγνωσης: H Ιστορία ενός αιχμαλώτου

Εφέτος η Γ΄ γυμνασίου διάβασε την Ιστορία ενός αιχμαλώτου, του Στρατή Δούκα. Σύμφωνα με τον Φ. Πολίτη, ο Αιχμάλωτος είναι ένα μικρό αριστούργημα. Ήταν κοινή διαπίστωση ότι το βιβλίο άρεσε σε όλους σας. Διατυπώσετε στα σχόλια τους λόγους για τους οποίους θα προτείνατε και σε άλλους να το διαβάσουν.

.jpg

Όνειρα και οιωνοί…

Τα όνειρα, ως ιδιαίτερες συνειδησιακές  καταστάσεις, ασκούσαν πάντα μεγάλη γοητεία στους ανθρώπους. Το θέμα, εστιασμένο κυρίως στην Ρωμαϊκή εποχή, ενέπνευσε για διάβασμα την Κωνσταντίνα και την Ελένη. Το  αποτέλεσμα της μελέτης τους μπορείτε να δείτε εδώ. Εσείς τι λέτε;

Λαογραφικά Σύμμεικτα Φενεού

22 23

Τί διαβάσαμε εφέτος;

Το ζητήσατε και το υλοποιήσαμε. Συνεχίζουμε και φέτος να διαβάζουμε για απόλαυση αλλά και για να ικανοποιήσουμε μια υπαρξιακή μας περιέργεια. Νομίζω ότι όσο πιο πολύ διαβάζει κάποιος αφηγήσεις άλλων ανθρώπων, τόσο πιο κοντά έρχεται στον εαυτό του και στους συνανθρώπους του, εξοικειώνεται με την πολλαπλότητα της ζωής και απομακρύνεται από μονοσήμαντες εκδοχές. Άλλωστε το διάβασμα, η θέαση ταινιών και η ακρόαση μουσικής δε σταματούν ποτέ…

Γράψε εδώ την προσωπική σου άποψη για τα βιβλία που διάβασες εφέτος. Γίνε ενεργός αναγνώστης, επέλεξε σωστά το βιβλίο σου, μάθε πράγματα γι’ αυτό, συγκεντρώσου. Πες μας τα σημαντικά, χωρίς λεπτομέρειες, εξήγησε τη λογική του συγγραφέα, τί σε συγκίνησε. Γράψε μια φράση ή έναν στίχο που σου έμεινε. Και μην ξεχνάς ότι ο ενεργός αναγνώστης είναι πολύτιμος για όλους!

δ τελικοΑ

Βραβείο Φιλαναγνωσίας 2022

Η αλήθεια είναι ότι εφέτος οι μαθητές μας κινήθηκαν λογοτεχνικά. Η μαθήτρια που διάβασε τα περισσότερα βιβλία ήταν η Ασπασία Σερδάρη της γ΄ γυμνασίου. Το βραβείο που κέρδισε ήταν το βιβλίο “Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα”  του Βρετανού συγγραφέα Mark Haddon. Συγχαρητήρια Ασπασία!

ta za

Ιστορίες από τους πολέμους…

Δείτε εδώ κι εδώ μικρές ιστορίες που συγκέντρωσαν οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου σε ψηφιακά βιβλία. Τις βρήκατε ενδιαφέρουσες;

Λύστε το σταυρόλεξο…

Το παρακάτω σταυρόλεξο έφτιαξε η μαθήτρια Δάφνη Παπουτσή. Καταφέρατε να το λύσετε;

 

 

Σελίδα 1 από 2

Υποστηριζόμενο από blogs.sch.gr & Θέμα βασισμένο στο Lovecraft από τον Anders Norén

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση