Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση προχώρησε με ταχείς ρυθμούς παγκοσμίως το 2024

w24 173317KiaEV92024

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να προχωρά με ταχείς ρυθμούς παγκοσμίως, με το 2024 να χαρακτηρίζεται δημιουργικό έτος στον τομέα των πωλήσεων, καθώς φέτος κυκλοφόρησαν περίπου 17 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η ανάπτυξη στον συγκεκριμένο τομέα δεν ήταν το ίδιο σε όλες τις Ηπείρους. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Αυστραλία, τη Βραζιλία, τον Καναδά, την Κίνα και την Ινδονησία ήταν ισχυρές, ενώ στη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία και την Κορέα, μειώθηκαν σημαντικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες προσαρμόζουν τα σχέδιά τους για το μέλλον. Για παράδειγμα, η Volvo αναθεώρησε πρόσφατα τον στόχο της ότι το 2030 θα βγάζει στην κυκλοφορία μόνο ηλεκτροκίνητα μοντέλα, ενώ τώρα δηλώνει ότι το 10% των μοντέλων της θα είναι υβριδικά. Πρόσφατες αναφορές κάνουν λόγο ότι και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Toyota, η Mercedes και η Stellantis ενδέχεται να επανεξετάσουν τις βραχυπρόθεσμες προβλέψεις για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να αντιπροσωπεύουν περίπου το 45% των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2030 και το 55% το 2035. Ωστόσο, ένας κρίσιμος παράγοντας στον ρυθμό ανάπτυξης στις αγορές είναι να γίνουν πιο προσιτά. Αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα έχουν συχνά χαμηλότερο κόστος συντήρησης και μετακίνησης, ακόμη θεωρούνται αρκετά ακριβά. Ειδικά όταν δεν υπάρχουν επιδοτήσεις.

Ωστόσο το 2023, περίπου το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν στην Κίνα είχαν ήδη τιμές χαμηλότερες από αυτές των αντίστοιχων κινητήρων εσωτερικής καύσης, ενώ το 95% των μικρών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη χώρα το πρώτο εξάμηνο του 2024 ήταν ηλεκτρικά μοντέλα.

Αντίθετα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη είναι μεγαλύτερα premium μοντέλα που παραμένουν ακριβότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά. Το 2022 και το 2023, τα ηλεκτρικά οχήματα που πωλήθηκαν κόστιζαν περίπου 40% περισσότερο από τα συμβατικά αυτοκίνητα, παρά τις μειώσεις στις μέσες τιμές των μπαταριών. Μια έρευνα του 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η τιμή αγοράς παραμένει το κύριο εμπόδιο που εμποδίζει τους ευρωπαίους καταναλωτές να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η μέση τιμή που ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν οι καταναλωτές ήταν 20.000 ευρώ.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα ασφάλιστρα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 50% το 2022 και 20% το 2023, προκειμένου να δοθεί ένας επιπλέον λόγος απόκτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη ακριβότερα από τα συμβατικά. Στην Ινδία, η εγχώρια κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία Tata κυκλοφόρησε μερικά ηλεκτρικά μοντέλα με τιμές κάτω από 15.000 δολάρια το 2023, όταν εκεί ένα μέσο συμβατικό αυτοκίνητο στοιχίζει κοντά στα 7000 δολάρια.

Εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού στην Κίνα, με επικεφαλής την πρωτοπόρο BYD, αλλά και άλλες μεγάλες κινεζικές εταιρείες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν γρήγορα τις τιμές για να μείνουν μέσα στον ανταγωνισμό. Επιπλέον, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν μικρότερα και φθηνότερα μοντέλα. Στην ευρωπαϊκή αγορά, η κυκλοφορία νέων, πιο προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων έχει προγραμματιστεί να ευθυγραμμιστεί με τους κανονισμούς ρύπων. Το 2025 οι στόχοι των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνονται αυστηρότεροι και σε περίπτωση που επιβληθούν τα πρόστιμα αυτά θα είναι δυσβάστακτα. Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εξαγγείλει πολλά ηλεκτρικά μοντέλα κάτω των 25.000 ευρώ.

Καθώς οι αρχικές τιμές των καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέφτουν, τα μεταχειρισμένα γίνονται ακόμη φθηνότερα. Από τα μέσα του 2024, η μέση τιμή των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν πάνω από τα 33.000 δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημειώνοντας πτώση άνω του 20% από έτος σε έτος. Ελεύθερη πτώση αναμένεται να έχουν τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά το νέο έτος και στην Ευρώπη, ειδικά τώρα που λήγουν τα συμβόλαια πολλών εταιρειών μίσθωσης και θα έχουν αδιάθετα χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Εν τω μεταξύ, τα προγράμματα μίσθωσης των εταιρειών μπορούν να δώσουν πολλές λύσεις σε πολλούς καταναλωτές να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χωρίς προκαταβολή, παρά μόνο πληρώνοντας δόσεις και έχοντας παράλληλα την δυνατότητα να το αλλάξουν μετά το τέλος του συμβολαίου χωρίς κόστος.

Ωστόσο, οι πρόσφατοι δασμοί στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, που υιοθετήθηκαν από χώρες και περιοχές όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, τον Καναδά και τις ΗΠΑ, θα μπορούσαν να περιορίσουν βραχυπρόθεσμα τη διαθεσιμότητα προσιτών μοντέλων.

Τέλος, η τιμή δεν είναι ο μόνος παράγοντας που επηρεάζει στην απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παίζει σημαντικό ρόλο, όπως και οι υποδομές φόρτισης. Εάν δεν υπάρχουν αυτές, τότε ουσιαστικά το κόστος μετακίνησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι υψηλό και σε πολλές περιπτώσεις ασύμφορο…

Ο κίνδυνος για να πάρει φωτιά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι μικρότερος σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο όχημα

w31 205122Powertrain

Ο κίνδυνος για να πάρει φωτιά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι μικρός. Αν όμως πιάσει φωτιά, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι καταστροφικό. Αναλύοντας δεδομένα από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ διαπιστώθηκε ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει πολύ λίγες πιθανότητες να πιάσει σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο όχημα. Δεδομένα έδειξαν ότι τα βενζινοκίνητα έχουν 100 περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν φωτιά σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τα στοιχεία που αναλύθηκαν δείχνουν ότι τα συμβατικά αυτοκίνητα εμπλέκονται σε περίπου 1.530 πυρκαγιές ανά 100.000 πωλήσεις, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εμπλέκονται σε μόλις 25 πυρκαγιές για τον ίδιο αριθμό πωλήσεων. Ωστόσο, όταν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πιάσουν φωτιά, αυτές σβήνουν πάρα πολύ δύσκολα.

Ο κίνδυνος πυρκαγιάς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνδέεται φυσικά με την μπαταρία λιθίου. Αυτά μπορεί να προκληθούν από εσωτερικά βραχυκυκλώματα της μπαταρίας, λόγω βλάβης που προκαλείται από ατυχήματα ή από ακατάλληλη φόρτιση (είτε υπερφόρτιση είτε για πολύ χαμηλή θερμοκρασία). Αυτό που συμβαίνει μετά ονομάζεται θερμική διαφυγή. Οι πυρκαγιές της μπαταρίας λιθίου μπορούν να φθάσουν και τους 1.000 ° C, γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολο να σβήσουν.

Το νερό που θα πέσει πάνω στις μπαταρίες σε περίπτωση κατάσβεσης μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να επιδείξει τη φωτιά, ακόμα και να προκαλέσει εκρήξεις. Εάν χρησιμοποιηθεί νερό για την κατάσβεση, τότε χρειάζεται τεράστιος όγκος. Οι αναφορές που υπάρχουν από περιστατικά τονίζουν ότι απαιτούνται έως και 150.000 λίτρα νερού, δηλαδή 40 φορές περισσότερο νερό για μια αντίστοιχη κατάσβεση πυρκαγιάς ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Ωστόσο, ακόμη και αφού φαινομενικά έχουν σβήσει, οι πυρκαγιές λιθίου μπορούν να αναζωπυρωθούν λόγω της υπολειπόμενης θερμότητας.

Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωρίζουν την κατάσταση και καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για να μειώσουν τον ήδη μικρό κίνδυνο πυρκαγιάς λιθίου βελτιώνοντας τον σχεδιασμό και την τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων. Έτσι βγάζουν όλο και πιο εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης μπαταριών (BMS) παρακολουθούν το ρεύμα, την τάση και τη θερμοκρασία για να αποτρέψουν την υπερθέρμανση. Οι χημικές αλλαγές στην μπαταρία, η σχεδίαση και η ψυχή των μπαταριών βοηθούν στο να γίνουν πιο ανθεκτικές. ‘Αλλωστε το τελευταίο διάστημα να βγουν στην αγορά οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης που θα έχουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, θα προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία και θα προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια.

Ξεκινά στις 30/1 ο Στρατηγικός Διάλογος για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

w21 204832unnamed2

Ξεκινά στις 30 Ιανουαρίου ο Στρατηγικός Διάλογος για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, είναι εκείνος που θα καταρτίσει το σχέδιο δράσης για τον τομέα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, είχε ενημερώσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από τις 27 Νοεμβρίου του 2024, όταν παρουσίαζε το νέο Κολλέγιο των Επιτρόπων, ότι θα ξεκινούσε Στρατηγικό Διάλογο με την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, τους κοινωνικούς εταίρους και άλλους βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς.

Είχε αναφέρει, τότε, ότι η πρωτοβουλία αυτή «αναδεικνύει τη δέσμευση της (Ευρωπαϊκής) Επιτροπής να διασφαλίσει το μέλλον ενός τομέα ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή ευημερία, προωθώντας παράλληλα τους στόχους της για το κλίμα, καθώς και τους ευρύτερους κοινωνικούς της στόχους».

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα όσα αναφέρονται στην ανακοίνωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «αναγνωρίζει την επείγουσα ανάγκη για δράση, προκειμένου να προστατευθεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και να εξασφαλιστεί το μέλλον της εντός της ΕΕ» και, υπό την ηγεσία της προέδρου φον ντερ Λάιεν, ξεκινά τον Στρατηγικό Διάλογο, ο οποίος «αποσκοπεί στη συνεργασία παραγόντων του κλάδου, κοινωνικών εταίρων και ενδιαφερόμενων μερών, ώστε από κοινού να κατανοήσουν τις προκλήσεις, να αναπτύξουν λύσεις και να αναλάβουν συγκεκριμένη δράση». Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Έλληνας επίτροπος, Απόστολος Τζιτζικώστας «έχει επιφορτιστεί με την κατάρτιση ενός σχεδίου δράσης για τον τομέα, το οποίο θα ωφεληθεί από αυτές τις συζητήσεις».

Στην ίδια ανακοίνωση, επισημαίνεται, επίσης, ότι «ο Στρατηγικός Διάλογος θα προεδρεύεται από την πρόεδρο φον ντερ Λάιεν και θα διαρθρώνεται σε τακτικές συνεδριάσεις στις οποίες θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του κλάδου (κατασκευαστές, προμηθευτές), κοινωνικοί εταίροι, Επίτροποι και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, μεταξύ άλλων και από την κοινωνία των πολιτών.

Στη συνέχεια, θεματικές ομάδες εργασίας θα υποβάλουν λεπτομερείς προτάσεις και θα διεξαχθούν ευρύτερες διαβουλεύσεις με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη σε ολόκληρο τον κλάδο, καθώς και «με άλλα τμήματα της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας». Το Συμβούλιο (της ΕΕ) και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα συμμετέχουν στενά καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.

Βασικά σημεία συζήτησης θα είναι η καινοτομία, η καθαρή μετάβαση και η απανθρακοποίηση, η ανταγωνιστικότητα και η ανθεκτικότητα, οι εμπορικές σχέσεις και οι διεθνείς ισότιμοι όροι ανταγωνισμού, καθώς και ο κανονιστικός εξορθολογισμός και η βελτιστοποίηση των διαδικασιών.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύεται να συνεργαστεί με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, προκειμένου να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα, η βιωσιμότητα και η ανθεκτικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Στρατηγικός Διάλογος είναι κρίσιμο βήμα για την επίτευξη αυτού του στόχου», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, ακρογωνιαίος λίθος της ευρωπαϊκής οικονομίας

Σύμφωνα με επιπλέον πληροφορίες που κοινοποιεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ανακοίνωση, η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς απασχολεί πάνω από 13 εκατομμύρια ανθρώπους και συνεισφέρει περίπου το 7% του ΑΕΠ της ΕΕ. Ωστόσο, «αυτός ο κρίσιμος κλάδος βρίσκεται σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού, λόγω της ψηφιοποίησης, της απανθρακοποίησης, του αυξημένου ανταγωνισμού και ενός μεταβαλλόμενου γεωπολιτικού τοπίου». Τονίζεται, επίσης, ότι «οι παράγοντες αυτοί θέτουν σε δοκιμασία τα εδραιωμένα πλεονεκτήματα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών» και  «για να διασφαλιστεί η μελλοντική ανταγωνιστικότητα του κλάδου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολογεί τον Στρατηγικό Διάλογο».

«Η πρωτοβουλία αυτή έχει ως στόχο να αναπτύξει και να εφαρμόσει λύσεις, με συνεργατικό τρόπο, ώστε ο κλάδος να διατηρήσει τη θέση του στην παγκόσμια σκηνή», καταλήγει η ανακοίνωση.

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση προχώρησε με ταχείς ρυθμούς παγκοσμίως το 2024

w24 173317KiaEV92024

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να προχωρά με ταχείς ρυθμούς παγκοσμίως, με το 2024 να χαρακτηρίζεται δημιουργικό έτος στον τομέα των πωλήσεων, καθώς φέτος κυκλοφόρησαν περίπου 17 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η ανάπτυξη στον συγκεκριμένο τομέα δεν ήταν το ίδιο σε όλες τις Ηπείρους. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Αυστραλία, τη Βραζιλία, τον Καναδά, την Κίνα και την Ινδονησία ήταν ισχυρές, ενώ στη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία και την Κορέα, μειώθηκαν σημαντικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες προσαρμόζουν τα σχέδιά τους για το μέλλον. Για παράδειγμα, η Volvo αναθεώρησε πρόσφατα τον στόχο της ότι το 2030 θα βγάζει στην κυκλοφορία μόνο ηλεκτροκίνητα μοντέλα, ενώ τώρα δηλώνει ότι το 10% των μοντέλων της θα είναι υβριδικά. Πρόσφατες αναφορές κάνουν λόγο ότι και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Toyota, η Mercedes και η Stellantis ενδέχεται να επανεξετάσουν τις βραχυπρόθεσμες προβλέψεις για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να αντιπροσωπεύουν περίπου το 45% των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2030 και το 55% το 2035. Ωστόσο, ένας κρίσιμος παράγοντας στον ρυθμό ανάπτυξης στις αγορές είναι να γίνουν πιο προσιτά. Αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα έχουν συχνά χαμηλότερο κόστος συντήρησης και μετακίνησης, ακόμη θεωρούνται αρκετά ακριβά. Ειδικά όταν δεν υπάρχουν επιδοτήσεις.

Ωστόσο το 2023, περίπου το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν στην Κίνα είχαν ήδη τιμές χαμηλότερες από αυτές των αντίστοιχων κινητήρων εσωτερικής καύσης, ενώ το 95% των μικρών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη χώρα το πρώτο εξάμηνο του 2024 ήταν ηλεκτρικά μοντέλα.

Αντίθετα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη είναι μεγαλύτερα premium μοντέλα που παραμένουν ακριβότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά. Το 2022 και το 2023, τα ηλεκτρικά οχήματα που πωλήθηκαν κόστιζαν περίπου 40% περισσότερο από τα συμβατικά αυτοκίνητα, παρά τις μειώσεις στις μέσες τιμές των μπαταριών. Μια έρευνα του 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η τιμή αγοράς παραμένει το κύριο εμπόδιο που εμποδίζει τους ευρωπαίους καταναλωτές να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η μέση τιμή που ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν οι καταναλωτές ήταν 20.000 ευρώ.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα ασφάλιστρα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 50% το 2022 και 20% το 2023, προκειμένου να δοθεί ένας επιπλέον λόγος απόκτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη ακριβότερα από τα συμβατικά. Στην Ινδία, η εγχώρια κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία Tata κυκλοφόρησε μερικά ηλεκτρικά μοντέλα με τιμές κάτω από 15.000 δολάρια το 2023, όταν εκεί ένα μέσο συμβατικό αυτοκίνητο στοιχίζει κοντά στα 7000 δολάρια.

Εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού στην Κίνα, με επικεφαλής την πρωτοπόρο BYD, αλλά και άλλες μεγάλες κινεζικές εταιρείες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν γρήγορα τις τιμές για να μείνουν μέσα στον ανταγωνισμό. Επιπλέον, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν μικρότερα και φθηνότερα μοντέλα. Στην ευρωπαϊκή αγορά, η κυκλοφορία νέων, πιο προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων έχει προγραμματιστεί να ευθυγραμμιστεί με τους κανονισμούς ρύπων. Το 2025 οι στόχοι των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνονται αυστηρότεροι και σε περίπτωση που επιβληθούν τα πρόστιμα αυτά θα είναι δυσβάστακτα. Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εξαγγείλει πολλά ηλεκτρικά μοντέλα κάτω των 25.000 ευρώ.

Καθώς οι αρχικές τιμές των καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέφτουν, τα μεταχειρισμένα γίνονται ακόμη φθηνότερα. Από τα μέσα του 2024, η μέση τιμή των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν πάνω από τα 33.000 δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημειώνοντας πτώση άνω του 20% από έτος σε έτος. Ελεύθερη πτώση αναμένεται να έχουν τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά το νέο έτος και στην Ευρώπη, ειδικά τώρα που λήγουν τα συμβόλαια πολλών εταιρειών μίσθωσης και θα έχουν αδιάθετα χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Εν τω μεταξύ, τα προγράμματα μίσθωσης των εταιρειών μπορούν να δώσουν πολλές λύσεις σε πολλούς καταναλωτές να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χωρίς προκαταβολή, παρά μόνο πληρώνοντας δόσεις και έχοντας παράλληλα την δυνατότητα να το αλλάξουν μετά το τέλος του συμβολαίου χωρίς κόστος.

Ωστόσο, οι πρόσφατοι δασμοί στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, που υιοθετήθηκαν από χώρες και περιοχές όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, τον Καναδά και τις ΗΠΑ, θα μπορούσαν να περιορίσουν βραχυπρόθεσμα τη διαθεσιμότητα προσιτών μοντέλων.

Τέλος, η τιμή δεν είναι ο μόνος παράγοντας που επηρεάζει στην απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παίζει σημαντικό ρόλο, όπως και οι υποδομές φόρτισης. Εάν δεν υπάρχουν αυτές, τότε ουσιαστικά το κόστος μετακίνησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι υψηλό και σε πολλές περιπτώσεις ασύμφορο…

Ιαπωνία: Η Κίνα απειλεί τους γίγαντες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας – Πως θα αντισταθούν Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι η ατμομηχανή της Ιαπωνίας καθώς είναι ο ισχυρότερος κλάδος της τέταρτης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο.

676530241400002400de3751

Η κυριαρχία της Κίνας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναγκάζει δύο Ιαπωνέζικους γίγαντες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, να συγχωνευτούν.

Η Honda, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινήτων της Ιαπωνίας και η Nissan, η τρίτη μεγαλύτερη, βρίσκονται σε συνομιλίες για να συγχωνευτούν καθώς βλέπουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται σημαντικά μετά την κυριαρχία της Κίνας στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, καθώς η BYD και άλλες κινεζικές εταιρείες κερδίζουν συνεχώς έδαφος.

Η πιθανή συγχώνευση της Honda με την Nissan θα βοηθήσει τις δύο εταιρείες να ανταπεξέλθουν με τον καλύτερο τρόπο στην επεκτατική πολιτική των Κινέζων στον χώρο της αυτοκίνησης. Η τεχνογνωσία της Κίνας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται ότι προβληματίζει όλες τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όταν για την Ιαπωνία αυτός ο τομέας αποτελεί την οικονομική μηχανή της χώρας εδώ και πολλά χρόνια.

Απολύσεις και μειωμένα κέρδη το 2025

Η Honda ανέφερε πτώση πωλήσεων τριμήνου τον προηγούμενο μήνα 15% στα τριμηνιαία κέρδη, ενώ η Nissan σχεδιάζει να περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως και την παραγωγική ικανότητα κατά 20%, λόγω της πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα και στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Όλα αυτά δείχνουν ότι οι δύο εταιρείες έχουν πολλούς λόγους για να συγχωνευτούν, καθώς μια επικείμενη συνεργασία θα δώσει οικονομική ανάσα και στις δύο εταιρείες.

Αρκετοί σημειώνουν πως μια μεγάλη πτώση πωλήσεων θα ήταν ιδιαίτερα επώδυνη για την Ιαπωνία, καθώς είναι ο ισχυρότερος κλάδος της τέταρτης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο και η θέση της Ιαπωνίας σε σχέση με άλλους βασικούς κλάδους έχει μειωθεί.

Η αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων της Ιαπωνίας ανήλθε συνολικά σε περίπου 60.000 εταιρείες τον Μάιο, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Teikoku Databank. Οι συνολικές επιχειρηματικές συναλλαγές υπολογίστηκαν σε 270 δισεκατομμύρια δολάρια, που ισοδυναμεί με το 7% του ονομαστικού ΑΕΠ της χώρας το 2023.

Ο κλάδος απασχολεί πάνω από 5 εκατομμύρια ανθρώπους, που αντιπροσωπεύουν το 8% του συνολικού εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ιαπωνίας.

Η ενοποίηση των δύο εταιρειών μπορεί στη μείωση του κόστους, όμως είναι άγνωστο αν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί επαρκώς την επέλαση των Κινέζων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σε δυσκολία και η Toyota

Αλλωστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας είναι γνωστό ότι διατηρούν τις παραδόσεις της χώρας και βγάζουν στην παραγωγή αξιόπιστα αυτοκίνητα. Το ίδιο κάνει και η πρώτη σε πωλήσεις στην Ιαπωνία Toyota, η οποία στοχεύει στη σύγχρονη κατασκευή, στις λιτές γραμμές, στο καλό service και στην έγκαιρη παράδοση ανταλλακτικών.

Ωστόσο, η στροφή σε έξυπνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλάξουν αυτές τις παραδόσεις, καθώς τα σύγχρονα αυτοκίνητα βασίζονται σε νέα λογισμικά και φουτουριστικό σχεδιασμό.

Μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας, ακόμη και η Toyota εάν δεν αλλάξει είναι πιθανόν να πάθει μεγάλη οικονομική ζημιά.

Ο πρόεδρός της Akio Toyoda επισήμανε πριν δύο μήνες ότι «ένα μέλλον μόνο με EV θα οδηγήσει σε απώλεια πολλών θέσεων εργασίας στον κλάδο, ειδικά σε προμηθευτές και σε όσους εργάζονται σε κινητήρες».

Βουλευτές της Ιαπωνίας αναφέρουν ότι σε περίπτωση που η συγχώνευση αυξήσει την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα των δύο εταιρειών τότε βλέπουν με θετικό μάτι όλη την δραστηριότητα. Αν,όμως, η συγχώνευση επηρεάσει αρνητικά την τοπική παραγωγή και την απασχόληση, τότε θα είναι αντίθετοι στην συγκεκριμένη συγχώνευση.

Οι κύριες διαφορές μεταξύ των καλοκαιρινών και των χειμερινών ελαστικών

w09 192039elastika

Η καλή κατάσταση των ελαστικών αποτελεί επιτακτική ανάγκη σε ένα αυτοκίνητο και η σωστή επιλογή τους, για κάθε εποχή του χρόνου, είναι αυτή που αυξάνει τα επίπεδα ασφαλείας. Οι κύριες διαφορές μεταξύ των καλοκαιρινών και των χειμερινών ελαστικών εντοπίζονται στην σύνθεση του καουτσούκ και στον σχεδιασμό του πέλματος.

Τα καλοκαιρινά ελαστικά είναι κατασκευασμένα από σκληρότερο καουτσούκ. Παρέχουν καλύτερο χειρισμό και απόδοση καυσίμου σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Όταν, όμως, επικρατούν χαμηλές θερμοκρασίες το λάστιχο γίνεται άκαμπτο, μειώνοντας το κράτημα και την πρόσφυση. Έχουν, επίσης, πιο ρηχό πέλμα που βοηθά στη διοχέτευση του νερού και στη βελτίωση της πρόσφυσης.

Από την άλλη πλευρά, τα χειμερινά ελαστικά χρησιμοποιούν πιο μαλακό καουτσούκ που παραμένει εύκαμπτο σε κρύες θερμοκρασίες παρέχοντας καλύτερη πρόσφυση σε δρόμους γεμάτους πάγο και χιόνι. Ακόμη, έχουν βαθύτερο πέλμα (συνήθως >4 mm) με περισσότερες μικρές σχισμές και αυλακώσεις, που παρέχουν καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο. Λειτουργούν καλύτερα σε θερμοκρασίες κάτω των 7 βαθμών Κελσίου και σε συνθήκες πάγου και χιονιού.

Όπως υποδεικνύουν οι παραπάνω προδιαγραφές, η αλλαγή ελαστικών είναι πάνω από όλα θέμα ασφάλειας. Σε κρύες περιοχές και με θερμοκρασίες κοντά στο μηδέν τα καλοκαιρινά ελαστικά δεν μπορούν να έχουν καλά επίπεδα πρόσφυσης, μειώνοντας παράλληλα το κράτημα και αυξάνοντας τις αποστάσεις ακινητοποίησης. Από την άλλη, σε πιο ζεστό καιρό, τα χειμερινά ελαστικά μπορεί να φθαρούν γρήγορα και να υπερθερμανθούν, μειώνοντας την αποτελεσματικότητά τους.

Η χρήση χειμερινών και θερινών ελαστικών εκτός της εποχής που έχουν κατασκευαστεί επηρεάζει την απόδοση, τον χειρισμό, το φρενάρισμα και την απόδοση καυσίμου, αλλά και τη μακροζωία των ίδιων των ελαστικών. Η ασφάλεια, φυσικά, είναι ο λόγος για τον οποίο τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά σε μεγάλο αριθμό ευρωπαϊκών χωρών, ιδιαίτερα εκείνων που επηρεάζονται από έντονες χειμερινές συνθήκες.

Συνδυάζοντας χαρακτηριστικά τόσο των θερινών όσο και των χειμερινών ελαστικών, τα ελαστικά όλων των εποχών έχουν σχεδιαστεί για να αποδίδουν καλά σε διάφορες συνθήκες. Η σύνθεσή τους από καουτσούκ έχει σχεδιαστεί για να παραμένει εύκαμπτη σε ένα ευρύ φάσμα θερμοκρασιών και το μέτριο βάθος πέλματός τους είναι, ωστόσο, βελτιστοποιημένο για να χειρίζεται πάγο, χιόνι και βροχή. Τα ελαστικά όλων των εποχών είναι ιδανικά για περιοχές με ήπιο κλίμα και μέτριες θερμοκρασιακές αλλαγές. Προσφέρουν την ευκολία να μη χρειάζεται να αλλάξετε ελαστικά και παρέχουν ισορροπημένη απόδοση όλο τον χρόνο.

Μία πρόσφατη έρευνα από τη φινλανδική εταιρεία κατασκευής ελαστικών Nokian δείχνει ότι το 77% των Ευρωπαίων οδηγών συμφωνεί πως η κλιματική αλλαγή και ο ήπιος καιρός τους χειμώνες θα κάνουν τα ελαστικά όλων των εποχών πιο ενδιαφέροντα για τους καταναλωτές στο μέλλον. Ωστόσο, οι πιο ήπιοι χειμώνες δεν είναι η μόνη επίδραση της κλιματικής αλλαγής για την οποία βοηθούν τα ελαστικά όλων των εποχών. Όλα αυτά δείχνουν τη συνεχή ανάπτυξη της αγοράς ελαστικών που είναι ιδανικά για όλες τις εποχές. Μάλιστα, αναμένεται, μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, να αυξάνεται ετησίως ο μέσος όγκος των συγκεκριμένων ελαστικών κατά 2% και 3% ετησίως.

Οι Κινέζοι στρέφονται στα υβριδικά και έχουν λόγο!

8e7fc786 BYD SEAL U DM i Dynamic 7

Στα τέλη Οκτωβρίου του 2024, η ΕΕ επέβαλε δασμούς έως και 45,3% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικές προέλευσης προκειμένου να προστατεύσει, όσο αυτό είναι βέβαια εφικτό, την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Η εξέλιξη αυτή είχε αφενός την έντονη αντίδραση της κινεζικής πλευράς και αφετέρου την αλλαγή στρατηγικής των εταιρειών της χώρας που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη. Έτσι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ρίχνουν το βάρους τους και στα υβριδικά μοντέλα, που αφενός δεν υπόκεινται στους αυξημένους δασμούς των πλήρως ηλεκτρικών και αφετέρου είναι πιο προσιτά οικονομικά.

Ένας επιπλέον λόγος είναι το ότι συνολικά τα υβριδικά γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλής στην ευρωπαϊκή αγορά με έναν από τους λόγους να είναι και οι υποδομές που δεν καλύπτουν πλήρως και δεν διευκολύνουν τη φόρτιση ενός BEV (Battery Electric Vehicle).

Έτσι από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο του 2024, οι κινεζικές εξαγωγές υβριδικών αυτοκινήτων προς την Ευρώπη τριπλασιάστηκαν. Στο τρίτο τρίμηνο του 2024, τα υβριδικά αντιπροσώπευαν το 18% των συνολικών εξαγωγών οχημάτων της Κίνας προς την Ευρώπη, σε σύγκριση με μόλις 9% νωρίτερα.

Από πλευράς κατασκευαστών η BYD έχει ήδη παρουσιάσει και στην Ελλάδα το Seal U DM-i, ένα plug-in υβριδικό SUV, ενώ η SAIC και η Geely προγραμματίζουν τον εμπλουτισμό της ευρωπαϊκής τους γκάμας με πιο πολλά υβριδικά μοντέλα.

Κάτι που βέβαια αναμένεται να αυξήσει τον ανταγωνισμό τους με τις ευρωπαϊκές αλλά και τις ιαπωνικές εταιρείες που έχουν αντίστοιχα μοντέλα.

Η μείωση της αξίας των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη των συμβατικών

w03 204023ix

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακολουθούν διαφορετική καμπύλη απόσβεσης της υπολειμματικής τους αξίας σε σύγκριση με τα συμβατικά. Η μείωση της αξίας τους είναι μεγαλύτερη, κυρίως λόγω των εξελίξεων στην τεχνολογία των μπαταριών, αλλά και γιατί εμφανίστηκαν μοντέλα με καλύτερη αυτονομία και δυνατότητες φόρτισης σε σχέση με τα παλιότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ωστόσο αρκετοί βασικοί παράγοντες είναι αυτοί που επηρεάζουν την απόσβεσή τους. Παρά το γεγονός ότι οι αντιπροσωπείες προσφέρουν συνήθως εγγυήσεις έως και οκτώ ετών ή 160.000 χλμ., οι ανησυχίες σχετικά με τη μακροζωία της μπαταρίας εξακολουθούν να υπάρχουν. ‘Ασχετα αν τα δεδομένα από τη Recurrent, μια εταιρεία που ειδικεύεται στην υγεία και την απόδοση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρέχουν καθησυχαστικές πληροφορίες. Έρευνα που έγινε σε 20.000 ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαπιστώθηκε ότι μόνο το 2,5% των μπαταριών παρουσίασαν πρόβλημα και χρειάστηκε να αντικατασταθούν. Αυτό υποδηλώνει ότι η υποβάθμιση των μπαταριών συμβαίνει με πολύ αργό ρυθμό και υπάρχει μεγάλο ποσοστό αξιοπιστίας.

Ο δεύτερος βασικός παράγοντας είναι οι τεχνολογικές εξελίξεις που φέρουν τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα. Πλέον μπορούν να διανύσουν μεγαλύτερες αποστάσεις, να κάνουν γρηγορότερες φορτίσεις, να προσφέρουν ηλεκτρική ενέργεια σε άλλες συσκευές, να έχουν υψηλότερη τεχνολογία και συστήματα ασφαλείας. Αυτή η γρήγορη τεχνολογική πρόοδος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αξία μεταπώλησης παλαιότερων ηλεκτρικών οχημάτων.

Η απότομη αύξηση των πωλήσεων νέων ηλεκτρικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια οδήγησε σε αυξανόμενη προσφορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά από εταιρείες ενοικιάσεων. Αυτό έχει ως συνέπεια η αγορά να έχει πολλά μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η νόμος της προσφοράς και της ζήτησης κατεβάζει ακόμη περισσότερο την τιμή των μεταχειρισμένων. Επίσης, η εισαγωγή πιο προσιτών μοντέλων από την Κίνα συνέβαλε σε αυτή την τάση, αυξάνοντας περαιτέρω την πίεση στις αξίες μεταπώλησης των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων.

Τέλος, οι πρόσφατες μειώσεις τιμών από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων για τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα έχουν επηρεάσει σημαντικά την αγορά των μεταχειρισμένων. Αυτές οι χαμηλότερες τιμές των καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ελκυστικές για τους καταναλωτές, ωστόσο εγείρουν ανησυχίες σχετικά με τη μακροπρόθεσμη σταθερότητα των τιμών των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα δεδομένα από τον Όμιλο Autovista δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα υποτιμώνται ταχύτερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές. Αντίθετα, τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν δείξει πολύ καλύτερη διατήρηση αξίας. Έρευνα που πραγματοποίησε ο ιστότοπος πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ιρλανδία, DoneDeal, έδειξε ότι οι τιμές μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ιρλανδία μειώθηκαν κατά 15% από έτος σε έτος λόγω της αυξημένης προσφοράς και των επιθετικών στρατηγικών τιμολόγησης νέων αυτοκινήτων από τους κατασκευαστές. Η πτώση των τιμών αποτελεί ευκαιρία για τους αγοραστές που μπορεί να μην ήταν σε θέση να αγοράσουν ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Τέλος, η απαγόρευση σε όλη την ΕΕ για τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ από το 2035 και έπειτα θα επηρεάσει τις αξίες μεταπώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σήμερα, οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο του κόστους παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αποτελώντας περίπου το 40% της συνολικής αξίας του αυτοκινήτου. Στα επόμενα χρόνια το κόστος των μπαταριών αναμένεται να μειωθεί αρκετά συμπαρασύροντας προς τα κάτω και τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτό έχει ως συνέπεια και την αντίστοιχη πτώση των τιμών στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Πόσο αντέχουν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

w06 135954car

Μια πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων τεχνολογίας P3 που έχει έδρα τη Στουτγάρδη, αναδεικνύει την αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 

Η έρευνα βασίστηκε σε δεδομένα από περισσότερα από 7.000 αυτοκίνητα και αποκαλύπτει πως οι μπαταρίες διατηρούν, κατά μέσο όρο, το 87% της αρχικής τους ενεργειακής χωρητικότητας, ακόμη και μετά από 200.000 έως 300.000 χιλιόμετρα.

Το ποσοστό της αρχικής χωρητικότητας που παραμένει διαθέσιμο προσδιορίζεται από το δείκτη SoH (State of Health). Οι κατασκευαστές εγγυώνται ότι οι μπαταρίες θα διατηρούν τουλάχιστον το 80% του SoH για 160.000 χιλιόμετρα ή 8 χρόνια, ενώ οι νέες εγγυήσεις φτάνουν έως και τα 250.000 χιλιόμετρα ή τα 10 χρόνια.

Κάτι που με βάση τα στοιχεία της έρευνας αποδεικνύεται απόλυτα ρεαλιστικό.

Το ενδιαφέρον είναι ότι η φθορά της μπαταρίας δεν είναι γραμμική, καθώς η μεγαλύτερη μείωση της ενεργειακής χωρητικότητας παρατηρείται στα πρώτα 30.000 χιλιόμετρα, όταν το SoH πέφτει στο 95%. Μετά από αυτό, η φθορά επιβραδύνεται σημαντικά λόγω σταθεροποιητικών χημικών διαδικασιών, με αποτέλεσμα μετά τις 100.000 χιλιόμετρα, η μείωση της χωρητικότητας να είναι εξαιρετικά περιορισμένη.

Η μακροζωία της μπαταρίας μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά από παράγοντες όπως η συχνή φόρτιση στο 100%, οι ακραίες θερμοκρασίες και η ταχεία φόρτιση με μεγάλη ισχύ. Ωστόσο, οι τεχνολογικές εξελίξεις και η σωστή χρήση μπορούν να εξασφαλίσουν την καλή τους απόδοσή για εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα.

 

Γεγονός πάντως είναι πως η συγκεκριμένη έρευνα ενισχύει την εμπιστοσύνη στη βιωσιμότητα των ηλεκτρικών οχημάτων, καθιστώντας τα μια αξιόπιστη επιλογή για μακροχρόνια χρήση και φιλικότερη προς το περιβάλλον μετακίνηση.

 

Κλιματική κρίση: Στο στόχαστρο οι κάτοχοι των παλαιών οχημάτων

241204083706 Palia old cars GR

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) «αναγνωρίζει» τον κρίσιμο ρόλο των παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και την επιτάχυνση της κλιματικής κρίσης. Ως απάντηση, προωθεί μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση του ζητήματος, εστιάζοντας τόσο στον περιορισμό της χρήσης τέτοιων οχημάτων όσο και στην προώθηση καθαρότερων εναλλακτικών λύσεων.

Μέτρα κατά των παλαιών ρυπογόνων οχημάτων
Η ΕΕ εξετάζει την άμεση επιβολή αυστηρότερων κανονισμών για τα παλαιά οχήματα που δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων. Αυτό περιλαμβάνει την υποχρεωτική απόσυρση οχημάτων που θεωρούνται περιβαλλοντικά επιβλαβή. Συγκεκριμένα, προτάσεις έχουν τεθεί για την απόσυρση περίπου 3 εκατομμυρίων τέτοιων οχημάτων, με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προώθηση της δημόσιας υγείας. Σημειώστε πως το μεγαλύτερο μέρος αυτών των αυτοκινήτων βρίσκονται στην Ελλάδα, που έχει τον γηραιότερο στόλο στην Ε.Ε. Αυτό σημαίνει πως πολύ πιθανό η Κυβέρνηση να βρεθεί προ τετελεσμένων αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αποφάσεις που θα πρέπει να τις εφαρμόσει και στην Ελλάδα.

Οικονομικά αντικίνητρα και πρόστιμα
Για να αποθαρρύνει τη χρήση ρυπογόνων οχημάτων, η ΕΕ προωθεί την εφαρμογή του αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την επιβολή περιβαλλοντικών τελών ή προστίμων στους ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων που συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική ρύπανση
Τέτοια μέτρα έχουν ήδη εφαρμοστεί σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ενισχύοντας την ανάγκη για ανανέωση του στόλου των οχημάτων.

Κίνητρα για την προώθηση καθαρότερων οχημάτων
Παράλληλα με τα αντικίνητρα, η ΕΕ προσφέρει κίνητρα για την υιοθέτηση ηλεκτρικών και χαμηλών εκπομπών οχημάτων. Αυτά περιλαμβάνουν επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, φορολογικές απαλλαγές και άλλα οικονομικά οφέλη, κάτι που η Ελλάδα εφαρμόζει εδώ και τέσσερα χρόνια.

Στόχοι για το μέλλον
Η ΕΕ έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για την αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με προβλέψεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία (BEV) αναμένεται να αποτελούν μεταξύ 20% και 24% των συνολικών πωλήσεων έως το 2025, κυρίως λόγω των φθηνότερων τιμών πώλησης. Επιπλέον, η ΕΕ στοχεύει να καταστεί ηγέτιδα δύναμη στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2030.

 

Copyright © Ψυγείο και Κλιματιστικό          Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση