“Θάλα-sos-α χωρίς πλαστικά” Ά τμήμα

To 4o εργαστήριο δεξιοτήτων ξεκίνησε για το Α τμήμα  του νηπιαγωγείου μας και η επιλογή αυτού “θάλα-sos-α χωρίς πλαστικά” αποτελεί στοχευμένη συνέχεια του εργαστηρίου που  ολοκληρώθηκε πρόσφατα “Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης”. Σκοπός του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι οι μαθητές/τριες να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις επιπτώσεις που έχουν στην θαλάσσια ζωή, να συνειδητοποιήσουν την προσωπική ευθύνη του καθενός μας για το ζήτημα, να υιοθετήσουν συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στην μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.

Το εργαστήριο ξεκίνησε με το επιτραπέζιο της ανακύκλωσης, που οι ίδιοι οι μαθητές δημιούργησαν στα πλαίσια του προηγούμενου εργαστηρίου δεξιοτήτων. Ήταν μια καλή ευκαιρία να θυμηθούν τα απορρίμματα που ανακυκλώνονται καθώς και τις διαδικασίες της ανακύκλωσης. Στην συνέχεια διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε την ιστορία  “Μία θάλασσα πλαστικά” της Κατρίνα Τσάνταλη,οπου περιγράφει τα σκουπίδια στην θάλασσα να βρίσκονται παντού. Τα ζωάκια της θάλασσας αναζητούν βοήθεια το ένα μετά το άλλο. Ο κος Χταπόδης, ο δάσκαλος του βυθού προτείνει μια λύση και όλοι τον ακολουθούν για να βρουν την σωτηρία τους.


85f9e9732703912bda5776db54e482d8

Δυστυχώς όμως, όσα περιγράφει η ιστορία είναι μια πραγματικότητα και οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να κατονομάσουν ποια θαλάσσια πλάσματα γνωρίζουν.

Σε επόμενο ζητήθηκε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν ζώα του βυθού και της θάλασσας και να τα κόψουν. Με τις κατασκευές τους δημιουργήσαμε μια τεράστια χάρτινη θάλασσα που καθήσαμε γύρω της και συζητούσαμε. Τελικά καταλήξαμε ότι τα ζωάκια της θάλασσας, περνούν την ημέρα τους όπως και τα παιδιά. Παίζουν, γελάνε, χορεύουν, κολυμπάνε, διαβάζουν, ζωγραφίζουν στον πυθμένα της θάλασσας, χτίζουν κάστρα με βότσαλα, όταν πεινάνε τρώνε, κοιμούνται όταν νυστάζουν. Τι ωραία που είναι η ζωή στον βυθό!!! Όμως τί είναι αυτό που τους δυσκολεύει τη ζωή τους; Θορυβημένοι οι μαθητές από το βιβλίο που είχαμε διαβάσει την προηγούμενη ημέρα, έδωσαν την απάντηση. Τα σκουπίδια!!!!

Viber 2022 05 15 08 46 51 718

Η συνέχεια ήταν πιο δημιουργική. Οι μαθητές έχοντας μπροστά τους τους ήρωες, που οι ίδιοι είχαν ζωγραφίσει, εμπνεύστηκαν την παρακάτω ιστορία.

“Μια φορά κι έναν καιρό στον βυθό της θάλασσας ζούσαν χταπόδια, θαλάσσιες χελώνες, καρχαρίες, μια σμέρνα, καλαμάρια, ψάρια διάφορα χρώματα, φώκιες κι ένας ξιφίας. Περνούσαν όμορφα την μέρα τους. Παίζανε, κολυμπούσαν, έκαναν αγώνες κολύμβησης, ποιος θα φτάσει πρώτος στα βράχια κι άλλα πολλά……ώσπου μια μέρα, οι άνθρωποι πέταξαν σκουπίδια στην θάλασσα.

Κάποια σκουπίδια έφτασαν στον βυθό και κάποια επέπλεαν στην επιφάνεια της θάλασσας. Αυτό προκάλεσε πρόβλημα στα ζωάκια της θάλασσας. Μπορεί να τα φάνε και να πεθάνουν. Χτυπούσαν πάνω τους τα πτερύγια τους και τραυματίζονταν. Η θάλασσα είχε γίνει μαύρη και πράσινη. Δεν ήταν καθόολου ωραία πια. Τα ζωάκια ένιωθαν άσχημα. Αποφάσισαν να φύγουν για να πάνε στον ωκεανό. Το ταξίδι ήταν μεγάλο και εκεί η ζωή ήταν δύσκολη γιατι η θάλασσα ήταν πολύ βαθιά. Έφτασαν εκεί αλλά ένιωθαν ξένοι και λυπημένοι. Έψαξαν να κάνουν νέους φίλους για να νιώσουν καλύτερα και τα κατάφεραν. Τα ψάρια εκεί τους υποδέχτηκαν με χαρά.Έπαιζαν, ζωγράφισαν στα βράχια της θάλασσας και πήγαιναν βόλτες. Το πρόβλημα τους είχε ξεχαστεί…….”

Σε αυτό το σημείο του εργαστηρίου συνέβη κάτι αναπάντεχο για τους μικρούς μας μαθητές. Έρχεται η συνάδερφος του ολοημέρου και μας ενημερώνει ότι της έστειλαν ένα μήνυμα που μας αφορά. Ήταν κάποιος επιστήμονας, που δεν γνώριζε προσωπικά και απευθυνόταν στα παιδιά.

 

Οι μαθητές άκουσαν και παρακολούθησαν το μήνυμα πολλες φορές. Ο Πητ, ο επιστήμονας των θαλασσών, ίσως είναι αδερφός του κου Χταπόδη, από το βιβλίο. (Βγήκε το συμπέρασμα 😀 ). Όμως ο κος Πητ είπε ότι μας στέλνει φωτογραφίες. Πού; H απάντηση δεν άργησε να ακουστεί. “Μα στο email του σχολείου, κυρία!!!” Το αναζητήσαμε άμεσα, προκειμένου να παρατηρήσουμε προσεχτικά και να συζητήσουμε τις παρακάτω εικόνες.



Λήψη αρχείου

Οι μαθητές έχουν θορυβηθεί από τις εικόνες που παρατήρησαν. Προκειμένου να συνειδητοποιήσουν την σοβαρότητα της κατάστασης τους προτρέπουμε να μάθουν κι άλλα για την καθημερινότητα των θαλάσσιων πλασμάτων και να διαπιστώσουν μόνοι τους πόσο καταστροφικά είναι τα θαλάσσια απορρίμματα στη ζωή τους. Επιλέγουν αρχικά να γνωρίσουν τον ιππόκαμπο. Παρατηρούν εικόνες, ακούν με προσοχή λεπτομέρειες για τα μικρά ζωάκια και κατασκευάζουν τους δικούς τους ιππόκαμπους.

 

Εντωμεταξύ ένα δεύτερο μήνυμα καταφθάνει με αποδέκτες τους μικρούς μας μαθητές.

 

Οι μαθητές απαντούν στο ερώτημα της Λέτας, ηχογραφώντας τα λεγόμενα τους.

Η συνέχεια του εργαστηρίου μας διαδραματίζεται στην αυλή μας. Το κόκκινο σεντόνι μας μεταμορφώνεται στα μάτια μας σε θάλασσα και όλοι οι παρευρισκόμενοι γινόμαστε θαλάσσια ζωάκια. Πιανόμαστε από το σεντόνι-θάλασσα και περιφερόμαστε. Κολυμπάμε και διασκεδάζουμε και….ξαφνικά…. πλαστικά απορρίμματα-μπαλάκια αρχίζουν να ρυπαίνουν την θάλασσα μας. Αρχικά τα παρατηρούμε και με την φαντασία μας τα κατονομάζουμε. Είναι σακούλες, καλαμάκια, μπουκάλια, μπατονέτες, καπάκια… Στόχος μας γίνεται να διώξουμε τα σκουπίδια από την θάλασσα μας. Το κόκκινο σεντόνι τεντώνεται, διπλώνεται, τινάζεται, ανεβαίνει ψηλά και μετά χαμηλώνει απότομα προκειμένου η θάλασσα να καθαρίσει. Ο στόχος επιτεύχθηκε, το παιχνίδι ολοκληρώθηκε με γέλια και φωνές!!!

Με την κα Ευγενία οι μαθητές γράφουν την ιστορία ενός απορρίμματος.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΧΑΡΤΙΝΟΥ ΚΟΥΤΙΟΥ

Το χάρτινο κουτί του χυμού ξεκίνησε από ένα μαγαζί που πουλούσε χυμούς. Ο Γιάννης αγόρασε αυτόν τον χυμό γιατί διψούσε. Μετά μπήκε στο καράβι για να πάει στο Πόρτο Χέλι. Όμως αφού ήπιε τον χυμό αντί να το πετάξει στον κάδο απορριμμάτων τον πέταξε στην θάλασσα!!!! Όμως ένα δελφίνι το είδε και το ξαναπέταξε στο καράβι. Ο Γιάννης όμως το ξαναπέταξε στην θάλασσα. Τότε ένας καρχαρίας θύμωσε με αυτήν την πράξη του Γιάννη και βούλιαξε το καράβι!!!! Μετά ήρθαν όλα τα δελφίνια για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να μην πνιγούν.     Τα δελφίνια τότε μίλησαν στους ανθρώπους και τους είπαν πόσο κακό κάνουν τα σκουπίδια στην θάλασσα. Τους παρακάλεσαν να μην πετάνε σκουπίδια στην θάλασσα για να ζουν όλοι χαρούμενοι και ευτυχισμένοι!!!

Η δημιουργία ενός νοητικού χάρτη, μιας αραχνούλας, οπως την λέμε με τα παιδιά, μας βοηθάει να κατανοήσουμε στην συνέχεια, αν έχουν κατακτήσει νέες γνώσεις οι μαθητές, συγκριτικά με τα ηχητικά αρχεία που υπάρχουν παραπάνω και που αναφέρονται στο ίδιο ζήτημα.

χαρτης

 

Προτού περάσουμε στο επόμενο κινητικό παιχνίδι της ημέρας, οι μαθητές παρακολουθούν την ταινία κινουμένων σχεδίων του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Ζακύνθου με θέμα τη θαλάσσια χελώνα καρέτα καρέτα και την μεσογειακή φώκια Μονάχους Μονάχους.

 

Για την συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε δυο ομάδες των 8 ατόμων, τις θαλάσσιες χελώνες καρέτα-καρέτα και τις φώκιες Μονάχους Μονάχους. Οι μαθητές δημιουργούν ζευγάρια, όπως η Φιόρα και ο Λεβάντε και κολυμπούν στην θάλασσα της αίθουσας μας  για να εντοπίσουν θαλάσσια απορρίμματα. Στην ολομέλεια τα ζευγάρια επιστρέφοντας κατονομάζουν και τοποθετούν στο φανταστικό κάδο ανακύκλωσης τα σκουπίδια που έφεραν. Κάθε ζωάκι πρέπει να αφήσει ένα σκουπίδι στον κάδο, για να πάρει γευστικό κέρασμα από εμένα, το φύλλο εργασίας με τις 8 φραουλίτσες. Ακολούθως με την κα Ευγενία στο ολοήμερο οι μαθητές ετοιμάζουν τα φράουλο-οκτώ τους.

20220513 150258

 

Οι καλλιτεχνικές ανησυχίες των μαθητών μας εκφράζονται απόλυτα και με τα ομαδικά κολάζ που ετοίμασαν με την κα Ευγενία.

Viber 2022 05 13 12 50 39 978

 

Επίσης για να ακονίσουν το μυαλό τους, χωρίστηκαν σε ομάδες και εντόπισαν τις διαφορές στα φύλλα εργασίας.

Viber 2022 05 15 11 07 12 352Viber 2022 05 15 11 07 08 853

 

Το εργαστήριο μας συνεχίζεται και οι μαθητές καλούνται να παρακολουθήσουν, πριν συζητήσουμε, ένα βίντεο με αληθινούς επιστήμονες που ερευνούν την πορεία των απορριμμάτων στους ωκεανούς.

Μετά τα επιστημονικά ερευνητικά δεδομένα που άκουσαν, οι μαθητές προκειμένου να προβληματιστούν και να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα παρακολούθησαν και τα επόμενα βιντεάκια.

 

Βασιζόμενοι στις πληροφορίες που μόλις δέχτηκαν από τα παραπάνω βίντεο, οι μαθητές κλήθηκαν να θέσουν ερωτήματα με απορίες τους προς τους επιστήμονες. Ήταν αίτημα τους να στείλουμε το μήνυμα στον Πητ, τον επιστήμονα των θαλασσών κι έτσι κάναμε. Οι ερωτήσεις που του στείλαμε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και αναμενουμε την απάντηση, ήταν “Πώς μπαίνουν τα σκουπίδια στη θάλασσα; Πώς γίνεται η θάλασσα μαύρη;

Στο τέλος της ημέρας οι μαθητές συμπληρώνουν ένα επαναληπτικό φύλλο εργασίας για αριθμούς από το 1-8. Ο Πητ, ο επιστημονας έχει χασει τα πόδια του και δεν ξερει πόσα έχει. Οι μαθητές μετρούν και καταγράφουν, μελετώντας τον πίνακα αναφοράς με τους αριθμούς της τάξης μας.

 

O Πητ, ο επιστημονας των θαλασσών, απάντησε στα ερωτήματα των μικρών μαθητών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τους έστειλε ένα βίντεο, το οποίο παρακολούθησαν με προσοχή για να γνωρίσουν κι άλλες αιτίες ρύπανσης των θαλασσών.  Μετά από τη συζήτηση στην ολομέλεια, ο χταποδένιος επιστήμονας, απέκτησε σάρκα και οστά 😀 .

 

Viber 2022 05 16 17 38 55 090

Για να μειωθούν λοιπόν τα πλαστικά και να βοηθήσουμε τον πλανήτη μας, τα θαλάσσια ζώα και κι εμάς τους ανθρώπους, συζητήσαμε τρόπους και προτείναμε την αντικατάσταση των πλαστικών αντικειμένων μιας χρήσεως με άλλα πολλαπλών χρήσεων. Και για να έχουν και κάτι για να θυμούνται αυτή μας την συζήτηση όλοι οι μαθητές ετοίμασαν σε Α3 τις παρακάτω εργασίες. Έκοψαν και κατηγοριοποίησαν τα αντικείμενα σε δύο ομάδες.

Viber 2022 05 16 17 39 20 430

Σε επόμενη δραστηριότητα μας, οι μαθητές παρακολούθησαν βίντεο με λεπτομέρειες αναφορικά με τα χαρακτηριστικά και τις συνήθειες της χελώνας Καρέτα Καρέτα, η οποία στο τέλος τους ζήτησε την βοήθεια τους. Ζήτησε να διαδώσουν οι μαθητές όλα αυτά που άκουσαν, έτσι ώστε να αρχίσουν οι άνθρωποι να τις προσέχουν και να ενδιαφέρονται για το θαλάσσιο περιβάλλον που ζει. Πώς όμως θα τα διαδώσουν όλα αυτά οι μαθητές και σε ποιους? Η πρόταση που ακολούθησε ήταν να ετοιμάσουν ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για την αγαπημένη πλέον χελώνα και να το μοιράσουν αυτοπροσώπως σε όλες τις τάξεις, στα παιδιά του συστεγαζόμενου δημοτικού σχολείου. Ήταν τέτοιος ο ενθουσιασμός τους, που θα πάνε να επισκεφτούν τα παιδιά του δημοτικού που επέμεναν άμεσα να ετοιμάσουν το φυλλάδιο. Κι όντως, αν και ήταν αρκετά χρονοβόρο για να γίνει μια φορά, πρώτα αποφάσισαν ποιες πληροφορίες θέλουν να περιλαμβάνονται στο φυλλάδιο και μετά το έγραψαν!!!

CamScanner 05 17 2022 15.18

 

Όλοι οι μαθητές του τμήματος συμμετείχαν στη συγγραφή του ενημερωτικού φυλλαδίου και όλοι οι μαθητές του τμήματος συμμετείχαν στη δημιουργία του συννεφόλεξου σε σχήμα χελώνας, στο οποίο γράψαμε το όνομα του εργαστηρίου δεξιοτήτων, που μας έδωσε το έναυσμα για ολες αυτές τις δραστηριότητες.

Word Art

Το εργαστήριο δεξιοτήτων μας συνεχίζεται και τα ενημερωτικά μας φυλλάδια είναι έτοιμα.

Viber 2022 05 18 18 53 29 964

Με μεγάλη μας χαρά και ενθουσιασμό, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας κατά του κορωνοιού, πήραμε τα ενημερωτικά φυλλάδια και επισκεφθήκαμε όλα τα τμήματα του συστεγαζόμενου δημοτικού σχολείου καθώς και του Ειδικού δημοτικού Περάματος. Χτυπούσαμε την πόρτα και κάθε φορά αναλάμβανε διαφορετικός μαθητής/τρια να δώσει το φυλλάδιο και να εξηγήσει τι ακριβώς κάναμε. Εννοείται πως φυλλάδια πήραν οι μαθητές και στο σχόλασμα, όπου με περηφάνεια τα έδιναν στους γονείς τους!!!

To εργαστήριο μας συνεχίζεται και οι μαθητές ολοκληρώνουν την κατασκευή με τη Καρέτα-Καρέτα που είχαν ξεκινήσει την προηγούμενη ημέρα. Για το σώμα της χελώνας, επαναχρησιμόποιούμε πλαστικό συσκευασίας, έτσι ώστε να μην καταλήξει κι αυτό στους ωκεανούς.

Viber 2022 05 21 22 17 45 498 Viber 2022 05 21 22 17 32 886 Viber 2022 05 21 22 17 44 251 Viber 2022 05 21 22 17 44 951

Η φίλη μας, πλεόν, η Λέτα, είναι πολύ ευχαριστημένη με το παραπάνω αποτέλεσμα και στέλνει στα παιδιά το ακόλουθο μήνυμα.

 

Η Λέτα τους έχει ετοιμάσει ηλεκτρονικό παιχνίδι, το οποίο παίζουμε στην ολομέλεια. Μπορείτε να το παίξετε κι εσείς από το σπίτι σας, αν θέλετε!!!

 

Εντωμεταξύ από την αρχή της εβδομάδας οι μαθητές με την κα Ευγενία μαθαίνουν πληροφορίες και ετοιμάζουν τρισδιάστατη κατασκευή με τη φώκια Μονάχους-Μονάχους.

Viber 2022 05 21 22 17 33 023

 

Το εργαστήριο δεξιοτήτων έφτασε στο τέλος του με τους μαθητές να συμπληρώνουν εκτός από συγκεκριμένα φύλλα εργασίας και την ρουμπρίκα αξιολόγησης του προγράμματος και επιπλέον να παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις επαναχρησιμοποιούμενες υφασμάτινες τσάντες που ετοίμασαν οι ίδιοι με την βοήθεια των γονέων τους.

Viber 2022 05 21 22 17 32 690 Αντιγραφή

Μπλούζα κομμένη στα μανίκια!

 

Viber 2022 05 21 22 17 32 921

Τσάντα πουγκί από πουκάμισο!

Viber 2022 05 21 22 17 33 101

Υφασμάτινο τσαντάκι από τζιν πατζάκι πατελονιού!

Viber 2022 05 21 22 17 43 748

Υφασμάτινη τσάντα από παλιά κουρτίνα!

Viber 2022 05 23 16 02 16 123

Και η τελευταία υφασμάτινη τσάντα από μαξιλαροθήκη, που έραψε η μαθήτρια μαζί την μητέρα της.

Όλες οι τσάντες , όπως έχετε πιθανώς παρατηρήσει, στολίστηκαν με το συννεφόλεξο της Καρέτα Καρέτα, που ετοίμασαν οι μαθητές με το όνομα του εργαστηρίου.

Συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές και γονείς για τις ευφάνταστες δημιουργίες τους!!!!