Steam και η Γη γυρίζει…
Το τέταρτο και τελευταίο εργαστήριο δεξιοτήτων μας από τη θεματική ενότητα «Δημιουργώ και καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία» είχε τίτλο «Steam και η Γη γυρίζει…» και μας έδωσε την ευκαιρία να κάνουμε ένα φανταστικό ταξίδι στο διάστημα, να μάθουμε και να διασκεδάσουμε. Επιβιβαστείτε και εσείς στο διαστημόπλοιό μας και ετοιμαστείτε… 3,2,1 ΕΚΤΟΞΕΥΣΗ!
Πριν ξεκινήσει το ταξίδι μας δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα όπου καταγράψαμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις μας, αλλά και όλα εκείνα που δεν ξέραμε και θα θέλαμε να μάθουμε για το διάστημα, το ηλιακό μας σύστημα, τους πλανήτες, τους αστροναύτες, και πολλά άλλα. Μέσα από video, ψηφιακές εφαρμογές, παραμύθια, τραγούδια, πειράματα και κατασκευές εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας σε σχέση με το θέμα. Μάθαμε τα ονόματα των πλανητών και τους κατατάξαμε σε σειρά με βάση την απόστασή τους από τον ήλιο. Παρατηρήσαμε τα χρώματά τους, το σχήμα και το μέγεθός τους. Προσεγγίσαμε την κυκλική τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο αφού τα παιδιά έγιναν τα ίδια πλανήτες και κρατώντας ένα μπαλόνι με τον πλανήτη τους κολλημένο πάνω του χόρεψαν το τραγούδι της εβδομάδας μας «Μια γιορτή στη γειτονιά του ήλιου» κινούμενοι γύρω από τον ήλιο και γύρω από τον εαυτό τους.
Μάθαμε επίσης για το φώς του ήλιου και τη θερμότητά του και συζητήσαμε για τα οφέλη αλλά και τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει αν δεν προσέξουμε. Διαβάσαμε και συζητήσαμε το μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου και τα παιδιά αναδιηγήθηκαν την ιστορία και προσπάθησαν να τοποθετήσουν τις εικόνες στη σωστή σειρά.
Κάναμε πείραμα με φακό και τη Γη για να κατανοήσουμε της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της και συζητήσαμε για την εναλλαγή των εποχών, ενώ θυμηθήκαμε κάποια από τα χαρακτηριστικά κάθε εποχής. Συζητήσαμε για το πώς περνάμε τη μέρα και τη νύχτα και τα παιδιά κλήθηκαν να ζωγραφίσουν τις ιδέες τους σε σχετικό φύλλο εργασίας. Στη συνέχεια τα παιδιά συνεργάστηκαν για τη δημιουργία ομαδικής κατασκευής.
Παίξαμε με τις σκιές του Ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τα παιδιά ζωγράφισαν τη σκιά από τον Ήλιο από το ζωάκι που επέλεξαν από τα παιχνίδια της τάξης και συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας.
Στη συνέχεια το φανταστικό μας διαστημόπλοιο ταξίδεψε στη Σελήνη και είδαμε τους αστροναύτες σχεδόν να πετάνε πάνω σε αυτήν. Είδαμε βίντεο από εκτόξευση διαστημόπλοιου και μετρήσαμε αντίστροφα. Μιλήσαμε για τη βαρύτητα που δεν υπάρχει στο διάστημα και γι’ αυτό το λόγο χρειάζεται οι αστροναύτες να φορούν ειδικές στολές. Είδαμε βίντεο από τη ζωή τους μέσα στο διαστημόπλοιο και επειδή μας ενθουσίασαν όλα αυτά αποφασίσαμε να γίνουμε και οι ίδιοι αστροναύτες και φτιάξαμε το δικό μας αυτοσχέδιο διαστημόπλοιο πλάτης με πλαστικά μπουκάλια και φωτιές από γκοφρέ χαρτί για να πετάξουμε στη σελήνη.
Ακούσαμε την ιστορία του Φεγγαροσκεπαστή, παρατηρήσαμε εικόνες από τη σελήνη και φτιάξαμε το δικό μας φεγγάρι σε ατομική κατασκευή με αλεύρι και λευκή τέμπερα ενώ σχεδιάσαμε και τους κρατήρες του με καπάκι από μπουκάλι.
Τέλος, παρατηρήσαμε εικόνες και είδαμε ότι το φεγγάρι δεν είναι πάντα ίδιο αλλά έχει διαφορετικές φάσεις και προσπαθήσαμε να μάθουμε τις ονομασίες τους και τη διαδοχική σειρά. Φτιάξαμε ομαδική εργασία με τις μορφές που παίρνει το φεγγάρι με cd στο κατάλληλο σχήμα.
Ολοκληρώνοντας το εργαστήριο αλλά και το διαστημικό μας ταξίδι κατασκευάσαμε συνεργατικά μια μακέτα με τους πλανήτες την οποία τα παιδιά έβαψαν μαύρη όπως το διάστημα, έφτιαξαν τους πλανήτες από πλαστελίνη στα σωστά χρώματα που έμαθαν και τους τοποθέτησαν με τη σειρά ξεκινώντας από τον Ερμή που είναι το κοντινότερο ουράνιο σώμα στον Ήλιο μέχρι τον μακρινό Πλούτωνα.