“Οι ταξιδευτές του Διαστήματος”

Α τμήμα και Ολήμερο

Το εργαστήριο μας ξεκίνησε με την ανάγνωση του βιβλίου “Δεν φοβάμαι το σκοτάδι”, της Κατερίνας Γιαννίκου, όπου περιγράφεται η ιστορία της μέρας και της νύχτας, την οποία οι μαθητές δραματοποίησαν. Και αφού έγινε μέσω του βιβλίου μια πρώτη επαφή με το διάστημα, οι μαθητές παρακολούθησαν το παρακάτω βίντεο.

Οι γνώσεις τους εμπλουτίστηκαν μέσα απο την διαδραστική παράσταση “Ταξίδι από τη Γη στο Διάστημα”, που παρακολούθησαν και όλοι απολαύσαμε, στον χώρο του σχολείου, από την Ομάδα ΣυνΚίνησις.

Με το επόμενο βιβλίο που διαβάσαμε “Το αστεράκι που έπεσε στη Γη”, της Χρύσας Δημουλίδου, μας δόθηκε η αφορμή να μιλήσουμε για τα αστέρια και να συμπληρώσουν τα παιδιά τα πρώτα φύλλα εργασίας “Αν ήσουν αστέρι που θα ήθελες να πέσεις?”

Έχοντας μάθει το σχήμα τρίγωνο από τα Χριστούγεννα, κάναμε την επανάληψη μας σχεδιάζοντας πυραύλους και διαστημόπλοια και στολίσαμε την τάξη μας.

Viber 2023 01 23 15 02 46 260

Επόμενη πολύ ενδιαφέρουσα συνεργατική δράση μας ήταν η ακόλουθη.

Το τμήμα χωρίστηκε σε τρεις ομάδες με κλήρωση ονομάτων. Η πρώτη ομάδα, με την κα Φιορούλα, ανέλαβε να ζωγραφίσει το διάστημα σε ένα μεγάλο χαρτόνι. Η δεύτερη ομάδα, με την κα Σοφία, αναζήτησε στο διαδίκτυο τις έγχρωμες εικόνες των πλανητών. Οι μαθητές πληκτρολογούσαν το όνομα του πλανήτη κι επέλεγαν την εικόνα που τους αρεσε περισσότερο, και αυτην ταχυδρομούσαν στο mail του σχολείου. Από αυτό το σημείο αναλάμβανε δράση η τρίτη ομάδα, που με την βοήθεια της κας Γωγώς, εκτυπώσαν, έκοψαν και κόλλησαν  τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.

Στο ολοήμερο τμήμα η κα Κατερίνα με τους μαθητές της ετοίμασε σε προγραφική, προαναγνωστική άσκηση και την σχετική ταμπέλα και επιπλέον ξεκίνησαν να ετοιμάζουν τους πλανήτες για την τρισδιάτατη κατασκευή μας.

Viber 2023 01 23 15 02 46 228

Σε επόμενη ημέρα διδασκαλίας, παρατηρήσαμε στην ολομέλεια, σε ψηφιακή αναπαράσταση, την κίνηση και την τροχιά των πλανητών γύρω από τον ήλιο. Αυτό μας έδωσε την αφορμή να προτείνουμε την κατασκευή του δικού μας ηλιακού συστήματος , που θα είχε κίνηση για να φαίνεται η τροχιά των πλανητών.

https://www.solarsystemscope.com/

Οι ιδέες που ακούστηκαν ήταν πολλές, πρωτότυπες, όχι όλες εφαρμόσιμες. Καταλήξαμε στην κατασκευή που φαίνεται παρακάτω, όπου οι μαθητές τραβώντας ένα σκοινί μπορούσαν να προκαλέσουν την τροχιά των πλανητών. Αυτό που πρότειναν οι μαθητές ήταν να αξιοποιήσουμε ενα στεφάνι και να το φτιάξουμε σαν τιμόνι. Στις γραμμές του τιμονιού θα κρέμονται οι πλανήτες, ενώ στην κόρνα θα στερεωθεί ο ήλιος.

 

Έχοντας αναφερθεί σε πληροφορίες για τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, ξεκίνησε η νέα δραστηριότητα, όπου οι μαθητές διάλεξαν ένα φύλλο εργασίας για να ζωγραφίσουν τον αγαπημένο τους πλανήτη και εν συνεχεία πήραν σπίτι τους, από ένα δεύτερο φύλλο εργασίας που έδινε οδηγίες στους γονείς, πώς θα αναζητήσουν πληροφορίες στο διαδίκτυο με τα παιδιά τους και πως θα τις καταγράψουν τα παιδιά. Τα φύλλα εργασίας επέστρεψαν την επόμενη ημέρα, με πραγματικά αξιόλογες προσπάθειες από το σύνολο των μαθητών. Οι πληροφορίες διαβάστηκαν στην ολομέλεια και οι μαθητές χειροκροτήθηκαν για την προσπάθειεα τους. Πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να διαβάσετε κι εσείς τις πληροφορίες που συγκέντρωσαν οι μαθητές και των δυο τμημάτων.

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1235124

Το εργαστήριο μας συνεχίστηκε με τη λήψη ενός πολύ περίεργου ηλεκτρονικού μηνύματος. Ενας αστροναύτης-ομιλούμενο άβαταρ, έστειλε μήνυμα στους μαθητές μας. Τους ζητούσε να τον ακολουθήσουν σε ενα ταξίδι στο διάστημα και τους έταξε ενα διαστημικό κράνος δικό τους, αν απαντούσαν σωστά στις τρεις ερωτήσεις που τους έκανε. Πατήστε στους παρακάτω συνδέσμους για να παρακολουθήσετε κι εσείς το μήνυμα του αστροναύτη!

Άβαταρ αστροναυτη 1ο

Άβαταρ αστροναυτη 2ο

Οι ερωτήσεις ήταν:

Τι είναι ο Ήλιος?, Τι είναι το Διάστημα και τέλος τι είναι ο Γαλαξίας?

Οι μαθητές βέβαια απάντησαν και κέρδισαν το κράνος -κατασκευή του αστροναύτη.

.jpg

 

Στην συνέχεια του εργαστηρίου μας, οι μαθητές βρήκαν πολύ ενδιαφέροντα και παρακολούθησαν με ιδιαίτερη προσοχή βιντεάκια στο Youtube, όπου πραγματικοί αστροναύτες, μέσα στο διαστημόπλοιο περιέγραφαν την καθημερινότητα και τις συνθήκες της ζωής τους.

Ακολούθησαν παιχνίδια με το γράμμα -Α- του αστροναύτη και το αντίστοιχο φύλλο εργασίας για να επιτύχουμε την φωνολογική επίγνωση του γράμματος.

Σε επόμενο βήμα, ξεκινήσαμε τις αφηγήσεις των μύθων που αφορούν τους αστερισμούς. Οι μαθητές σε διαφορετικές χρονικές στιγμές άκουσαν τον μύθο για την Μικρή και Την Μεγάλη Άρκτο, για τον αστερισμό του Κύκνου και του Λέοντα,  για τον αστερισμό της ΄Υδρας και του Κηφέα. Κάθε φορά παρατηρούσαν πολύ προσεχτικά και την εικόνα του αστερισμού, προκειμένου να φθάσουμε στην ημέρα που μετα την αφήγηση του μύθου, δεν ακολούθησε δραματοποίηση ή παιχνίδι στον υπολογιστή, αλλά τους μοιράστηκε φύλλο εργασίας που θα έπρεπε να σχεδιάσουν μόνα τους αστέρια, να σχηματίσουν και να κατονομάσουν τον δικό τους αστερισμό.

Το εκπαιδευτικό ρομποτάκι μας, η Beebot, βοήθησε να εδριαωθούν λίγο παραπάνω οι γνώσεις αναφορικά με τους πλανήτες και τα χαρακτηριστικά τους. Η εκμάθηση του αριθμού 5, έγινε επίσης και με παιχνίδι μνήμης με τα ονόματα των πλανητών. Βρισκόμενοι στην ολομέλεια, τα παιδιά ερχόντουσαν και μου έλεγαν όσους πλανήτες θυμόντουσαν, από 1-5. Όσα ονόματα πλανητών ανέφεραν, τόσα φασόλια κέρδιζαν. Στην συνέχεια σχηματίστηκαν οι ομάδες. Τα παιδιά που είχαν θυμηθεί 5 πλανήτες, σχηματισαν με τα φασόλια τους έναν κύκλο-πλανήτη, με τον αριθμό 5 στο κέντρο του, , τα παιδιά που είχαν θυμηθεί 4 πλανήτες, συνεργάστηκαν για να σχηματίσουν έναν κύκλο-πλανήτη με τον αριθμό 4 στο κέντρο του……

Viber 2023 01 25 16 07 28 928

 

“Η σελήνη που της έκλεβαν τη λάμψη”, της Πάμελα Λύτρα ήταν άλλο ένα βιβλίο που στάθηκε αφορμή να συζητήσουμε, να προβληματιστούμε και να καλλιεργήσουμε την φαντασία μας.

Ακολούθησε σαν δράση το εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής με τους γονείς. Οι μαθητές έχοντας εξασκηθεί να εντοπίζουν σε μια ιστορία το σκηνικό, τους ήρωες, το πρόβλημα και την λύση του, μπήκαν στην διαδικασία να συγγράψουν και οι ίδιοι με οδηγό την φαντασία τους. Στο ακόλουθο λινκ μπορείτε να διβάσετε τις ιστορίες τους.

https://blogs.sch.gr/9nippera/2023/01/27/ergastirio-dimioyrgikis-grafis-me-thema-to-diastima/

Φθάνοντας το εργαστήριο στο τέλος του, οι μαθητές δημιούργησαν τα δικά τους Μικρα Βιβλία,9της παιδαγωγικής τεχνικής του Freinet) με τίτλο “Ταξίδι στο Διάστημα. Την μία ημέρα πραγματοποιήθηκε εργαστήριο χαρτοδιπλωτικής. Για να ετοιμαστούν τα μικρά βιβλία, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε ομάδα ανέλαβε να κάνει ένα συγκεκριμένο δίπλωμα στο βιβλίο μέχρι να ολοκληρωθεί η διαμόρφωση τους. Την επόμενη ημέρα έγιναν εικονογράφοι του βιβλίου.

Viber 2023 01 31 13 51 04 326

Viber 2023 01 31 13 51 05 000

Viber 2023 01 31 13 51 05 035

Viber 2023 01 31 13 51 05 093

 

Με την συμπλήρωση της ρουμπρίκας αξιολόγησης του εργαστηρίου από τους μαθητές ολοκληρώθηκε κι αυτό το εργαστήριο δεξιοτήτων , ελπίζοντας να ήταν όντως απολαυστικό και παράλληλα εποικοδομητικό για τους μικρούς ταξιδευτές μας!!!