Α τμήμα – κα Σοφία
Το 3ο εργαστήριο δεξιοτήτων για την φετινή χρονιά ξεκίνησε και οι πρώτες δράσεις, με συνεργατικά παιχνίδια, συνδυάστηκαν με το θέμα της Αλκυόνης που δουλεύαμε. Οι μαθητές ανα ζευγάρια, που σχηματίστηκαν με τυχαία επιλογή, έπρεπε να δείξουν εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλο για να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα της άσκησης. Ο ένας εκ των δύο έγινε η Αλκυόνη και κρατούσε την αντίστοιχη κατασκευή και ο άλλος ήταν ο προγραμματιστής. Ο μαθητής -Αλκυόνη είχε δεμένα μάτια και βασιζόταν στις οδηγίες που του έδινε το ζευγάρι του, ο προγραμματιστής, για να φτάσει στην ακτή-εικόνα που θα γεννήσει τα αυγά της.
Οι εικόνες-ακτές ήταν τοποθετημένες σε διάφορα σημεία μέσα στην αίθουσα και διάλεγε ο προγραμματιστής σε ποιαν θα κατευθύνει την Αλκυόνη του, χωρίς όμως να το γνωρίζει αυτό το ζευγάρι του, δηλαδή η Αλκυόνη. Από τις εικόνες-ακτές μόνο μία ήταν καθαρή και όλες οι υπόλοιπες ήταν ακτές γεμάτες σκουπίδια.
Οι οδηγίες-εντολές που μπορούσε να αξιοποιήσει κάθε φορά το παιδί-προγραμματιστής ήταν “Προχώρα μπροστά, στρίψε δεξιά, στρίψε αριστερά, σταμάτα”.
Στην συνέχεια και αφού έφτασαν οι Αλκυόνες στην παραλίες τους, συγκεντρωθήκαμε όλοι στην ολομέλεια και αφού παρατήρησαν προσεχτικά εντόπιζαν διαφορές στις εικόνες -ακτές και ανέφεραν τις τους ενοχλούσε σε αυτά που έβλεπαν. Η απάντηση ήταν τα σκουπίδια. Οι μαθητές ρωτήθηκαν, αν ήταν Αλκυόνες ποια ακτή θα διάλεγαν να γεννήσουν και γιατί. Στην συνέχεια την συζήτηση μας απασχόλησε η σωστή συμπεριφορά των πολιτών αναφορικά με τα σκουπίδια, προκειμένου να έχουμε έναν καθαρό πλανήτη.
Την επόμενη ημέρα του εργαστηρίου οι μαθητές παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσοχή, μιας που τους ζητήθηκε, ότι σκουπίδια κάνουν όλη μέρα να τα πετούν στο πάτωμα. Εννοείται βέβαια πως φρόντισα να δημιουργηθούν πολλά σκουπίδια με την πρωτη αποκριάτικη κατασκευή που έκαναν για να στολίσουν την τάξη. Αξίζει να σημειωθεί η θετική εντύπωση που προκάλεσε στις εκπαιδευτικούς η συμπεριφορά κάποιων μαθητών, που τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το οτι πετούσαν τα σκουπίδια κάτω και μην μπορώντας να το δεχτούν τα τακτοποιούσαν και τα μάζευαν όλα μαζί σε ένα σημείο. Σαφώς και υπήρχαν και οι μαθητές που το ευχαριστιόντουσαν και δεν τους έκανε δυστυχώς καμία εντύπωση, αν και στην καθημερινότητα μας τα πάντα τα ρίχνουν στον κάδο και αυτό αποτελεί βασική προυπόθεση για να συνεχίζονται οι δράσεις μας.
Μετά το διάλειμμα οι μαθητές επιστρέφοντας στην τάξη έπαθαν το μεγάλο σοκ 😀 , αφού είχα φροντίσει να την γεμίσω πριν με σκουπίδια όλην την αίθουσα.
“Κυρία, τι έκανες; Τι χάλια είναι αυτά; Πού θα πατήσουμε τώρα;” ήταν μερικές από τις λεκτικές αντιδράσεις τους.
Κλήθηκαν τότε να τριγυρίσουν μέσα στην αίθουσα και να παρατηρήσουν για να θυμηθούν μετά στην παρεούλα τι σκουπίδια είδαν. Ονομάτισαν τα σκουπίδια και τους ζητήθηκε να αναφέρουν και το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα. Υπήρχαν πεταμένα και όντως εντόπισαν και ανέφεραν σκουπίδια από ΧΑΡΤΙ, ΠΛΑΣΤΙΚΟ, ΓΥΑΛΙ, ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ/ΜΕΤΑΛΛΙΚΑ και φρούτα. Μιλήσαμε τοτε για το που θα έπρεπε να βρίσκονται αυτά τα σκουπίοδια. Οι μαθητές ανέφεραν τους πράσινους κάδους ανακύκλωσης, τα απορριματοφόρα, τις χωματερές και είδαν έντυπο εποπτικό υλικό με εικόνες. Τότε αναφέρθηκαν και οι ειδικοί κάδοι ανακύκλωσης, με τα διαφορετικά χρώματα και η λειτουργία του καθενός. Τους έδειξα το σήμα της ανακύκλωσης και συζητήσαμε την σημαντικότητα της ανακύκλωσης και την ανάγκη υιοθέτησης της ως τρόπο ζωής για το καλύτερο μέλλον του πλανήτη μας.
Τότε τους ζητήθηκε να πάνε να μαζέψουν όλα τα σκουπίδια και να τα μεταφέρουν στην παρεούλα , όπου καθόμασταν. Στην συνέχεια χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε ομάδα κλήθηκε να μαζέψει και να μεταφέρει στο αντίστοιχο τραπέζι με το όνομα της ομάδας τα “σωστά” σκουπίδια. Οι ομάδες και οι αντιστοιχες κάρτες που υπήρξαν στο τραπέζι ήταν ΧΑΡΤΙ, ΠΛΑΣΤΙΚΟ, ΓΥΑΛΙ, ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ. Η ταξη μας έλαμψε πάλι από καθαριότητα!!!
Τα φρούτα που έμειναν στο πάτωμα μου έδωσαν την ευκαιρία να αναφερθώ στα οργανικά και στα ανόργανα σκουπίδια και στους καφέ κάδους ανακύκλωσης αλλα σε αυτά είπαμε θα αναφερθούμε και θα μάθουμε περισσότερα σε επόμενο μάθημα.
Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με τον προβληματισμό που τους έθεσα, πόσο πιο εύκολη θα ήταν η ζωή μας αν υπήρξαν ρομπότ που θα έκαναν αυτήν ακριβώς την δουλειά που είχαν κάνει προηγουμένως οι μαθητές, να διαλέγουν, να ξεχωρίζουν και να μεταφέρουν τα σκουπίδια στους κατάλληλους κάδους ανακύκλωσης. Όταν ρωτήθηκαν αν έχουμε εμείς στο σχολείο μας κάποιο ρομπότ που θα μπορούσε να κάνει αυτή τη δουλειά, θυμήθηκαν την Bee-bot, το μελισσάκι μας.
Στους μαθητές ανατέθηκε και εργασία για στο σπίτι για την οποία ενημερώθηκαν και οι γονείς. να αναζητήσουν στις βόλτες του ΣΚ τους κάδους της γειτονιάς και να εντοπίσουν αν υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης. Επιπλέον, μιας που ξεκινούν οι δράσεις της Αποκριάς, ανακοινώθηκε στους γονείς ότι στο πρώτο αποκριάτικο πάρτι μας, θα είμαστε όλοι, μαθητές και εκπαιδευτικοί, ντυμένοι με αυτοσχέδιες στολές ρομποτ από ανακυκλώσιμα υλικά!!!
Α Τμήμα και Ολοήμερο
Με αφορμή το εργαστήριο δεξιοτήτων μας οι γονείς κλήθηκαν να ετοιμάσουν με τα παιδιά τους αυτοσχέδιες στολές ρομπότ από ανακυκλώσιμα υλικά για το πρώτο αποκριάτικο πάρτι μας. Το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες μας και μας ικανοποίησε όλους πάρα μα πάρα πολύ!!!
Οι μαθητές αρχικά, ένας ένας παρουσίαζαν τα υλικά τα οποία αξιοποίησαν για την κατασκευή της στολής και συνειδητοποιήσαμε ότι ολα τα υλικά ήταν στην ουσία άχρηστα και εμείς τα επαναχρησιμοποιήσαμε και κερδίσαμε και μια αποκριατικη στολή, χωρίς κανένα κόστος και ….. ξεκίνησε το πάρτι μας. Χορός, παιχνίδια, σερπαντίνες ανθυγιεινό δεκατιανό, πολλά χαμόγελα και ηχηρά γέλια. Στο πάρτι μας οι μαθητές χόρεψαν κι έπλεξαν και το παραδοσιακό αποκριάτικο γαϊιτανάκι.
Συγχαρητήρια σε όλους τους γονείς για την εξαιρετική προσπάθεια και την συνεργασία τους και βέβαια πολλά πολλά συγχαρητήρια στα μοντέλα που φορούσαν τις αποκριάτικες ρομποτικές ανακυκλώσιμες δημιουργίες!!!
Ενοεείται βεβαια πως και το προσωπικό ακολούθησε τον ίδιο ενδυματολογικό κώδικα 😀
Και του χρόνου με υγεία!!!!
Α τμήμα-κα Σοφία
Οι αποκριάτικες κατασκευές συνεχίζονται και οι μικροί μαθητές ετοίμασαν κλόουν από ανακυκλώσιμα υλικά!!! Επιπλέον στην ολομέλεια αποφασίστηκε η δημιουργία νέου επιτραπέζιου παιχνιδιού για την ανακύκλωση και όλοι δουλεύουν πυρετωδώς για αυτό. Λεπτομέρειες θα έχετε προσεχώς!!!
A τμήμα-κα Σοφία
Το επιτραπέζιο παιχνίδι μας είναι έτοιμο και οι μαθητές ήδη το απολαμβάνουν. Εννοείται πως αξιοποίησαμε ανακυκλώσιμα υλικά για την κατασκευή του.
Οι κάδοι ανακύκλωσης (πλαστικά δοχεία από κρέμες μαλλιών) έχουν ντυθεί από χαρτιά που έβαψαν, ανά ομάδες οι μαθητές με τέμπερα. Κάθε κάδος αναγράφει στο καπάκι του το αρχικό γράμμα από τη λέξη-απορρίμματα που ανακυκλώνει. Έτσι έχουμε κόκκινο κάδο για τα πλαστικά, καφέ κάδο για τα οργανικά, μπλε κάδο για τα χαρτινα, κίτρινο κάδο για τα αλουμίνια και τα μεταλλικά και τέλος πράσινο κάδο για τα γυάλινα απορρίμματα.
Τα απορρίμματα είναι εικόνες από το διαδίκτυο που έχουν πλαστικοποιηθεί. Πριν ξεκινήσουμε να παίζουμε το επιτραπέζιο μας, τα νηπιάκια μας έπαιξαν παιχνίδια ομαδοποίησης και ταξινόμησης των εικόνων-απορριμμάτων, όπως επίσης και παιχνίδια προανάγνωσης με τα γράμματα των λέξεων που αναγράφονται πάνω στους κάδους.
Το ζάρι είναι χαρτόκουτο που γέμισαν με χαρτιά από περιοδικό που τσαλάκωσαν προηγουμένως σε μπάλες. Έχει τυλιχτεί με ριζόχαρτο, το οποίο έβαψαν με κίτρινη τέμπερα. Κάθε πλευρά στο ζάρι αναφέρει έναν αριθμό κι ένα γράμμα, ενώ υπάρχει και μια πλευρά, που όταν τύχει ο παίκτης χάνει τη σειρά του γιατί το απορριμματοφόρο έχει γεμίσει. Οι μαθητές με τη σειρά ρίχνουν το ζάρι και ανάλογα με τη ζαριά, αναζητούν τόσα σκουπίδια, της αντίστοιχης κατηγορίας, όσα τους υποδεικνύει το ζάρι. Ο παίκτης παίζει και ουσιαστικά όλοι οι μαθητές σε κάθε ζαριά εντοπίζουν και μαθαίνουν τα σκουπίδια που ανακυκλώνονται καθώς και ποιος είναι ο κατάλληλος κάδος για να τα τοποθετήσουν.
Στο επιτραπέζιο μας δεν έχουμε νικητές παίκτες αλλά κάδους ανακύκλωσης. Όποιος κάδος συγκεντρώσει τα σκουπίδια του πρώτος είναι ο νικητής και το παιχνίδι συνεχίζεται με τους υπόλοιπους κάδους μέχρι να γεμίσουν όλοι.
Α τμήμα-Ολοήμερο
Οι κάδοι ανακύκλωσης του επιτραπέζιου παιχνιδιού μας και οι κάρτες-σκουπίδια βέβαια αξιοποιήθηκαν και στην πίστα της Bee-bot.
Στο πρώτο παιχνίδι ο μαθητής διάλεγε μια κάρτα-σκουπίδι και αναζητούσε τον κατάλληλο κάδο. Στην συνέχεια τοποθετούσε τον κάδο μέσα στο πλέγμα και προγραμμάτιζε το ρομποτάκι να κατευθυνθεί εκεί. Να σημειωθεί ότι το μελισσάκι μας κουβαλούσε στην πλάτη του με σελοτέιπ τα σκουπίδι και όταν έφτανε στον κάδο , ο μαθητής-προγραμματιστής τοποθετούσε το σκουπίδι μέσα στον κάδο ανακύκλωσης.
Σε επόμενη δραστηριότητα, ο μαθητής-προγραμματιστής ακολουθούσε τη διαδρομή που του υποδείκνυε ένας άλλος μαθητής, συνεργάτης του. Ο δεύτερος μαθητής διάβαζε τη διαδρομή, που ήταν προσχεδιασμένη από τη νηπιαγωγό στον ασπροπίνακα μας και ο προγραμματιστής προσπαθούσε να κετευθύνει το ρομπότ, ακολουθώντας τις συγκεκριμένες οδηγίες. Έτσι το ρομποτάκι έφτανε στον κάδο ανακύκλωσης και ο μαθητής έβγαζε το σκουπίδι από την πλάτη του ρομπότ και το πετούσε στον κάδο.
Όταν ξαναπαίξουμε θα αναρτήσουμε και σχετικές φωτογραφίες γιατί ξεχαστήκαμε και δεν βγάλαμε καθόλου.