ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ – ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΡΕΨΟΥΜΕ;
Στις 14 Φεβρουαρίου 2012, το Υπουργείο Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης, μέσα από το Δίκτυο Κατά της Βίας στο Σχολείο στο οποίο συμμετέχει μαζί με άλλους κυβερνητικούς και μη, φορείς, καθιέρωσε την 6η Μαρτίου ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο.
Η ημέρα αυτή, «θα αποτελεί –σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας- μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες, ερεθίσματα και ιδέες για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας που εκδηλώνεται μεταξύ μαθητών και να σχεδιάσουν μακροχρόνια προγράμματα πρόληψης και αντιμετώπισης. ( Περισσότερες λεπτομέρειες για τις αποφάσεις του Υπουργείου εδώ)
Το bullying, η υπόγεια βία που ασκείται μεταξύ παιδιών και εφήβων στο χώρο του σχολείου είναι ένα εξαιρετικά επίκαιρο ζήτημα, κυρίως λόγω της αυξητικής τάσης του. Η οικονομική κρίση πιθανά να μην είναι άμοιρη ευθυνών για την αύξηση του φαινομένου. Τα παιδιά δε ζουν σε μια μαγική γυάλα. Ζουν στον ίδιο κόσμο με εμάς και βιώνουν μαζί μας την κρίση που είναι πέρα και πάνω από όλα, κρίση αξιών. Το διακύβευμα είναι «να νοηματοδοτήσουν υγιώς όσα παρατηρούν και βιώνουν», να μην αντιδρούν ούτε με συναισθηματική απόσυρση αλλά ούτε και με επιθετικότητα. Και στην επίτευξη αυτού του στόχου πρέπει να σταθούμε όλοι αρωγοί τους.
Από την έρευνα της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. για την Ελλάδα, φαίνεται ότι το 10%-15% των μαθητών κάθε ηλικίας πέφτουν θύματα διαφόρων μορφών βίας στο σχολείο (σωματική, συναισθηματική, λεκτική, πρόσφατα και ηλεκτρονική βία). Οι μαθητές που ασκούν βία υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών. Τα αγόρια εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά σωματικής βίας ενώ τα κορίτσια εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά λεκτικής βίας. Τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας εκδηλώνονται με μεγαλύτερη συχνότητα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο και μειώνονται στο λύκειο.
Οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του εκφοβισμού και της βίας στα παιδιά είναι πολλές και ενίοτε σοβαρές. Τα παιδιά- θύματα μπορούν να αναπτύξουν έντονο άγχος και αισθήματα ανασφάλειας, φοβίες, ψυχοσωματικά προβλήματα ακόμη και σχολική άρνηση. Η κατάλληλη υποστήριξη από γονείς και εκπαιδευτικούς και η συστηματική καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και ενσυναίσθησης καταπολεμά το πρόβλημα στη ρίζα του.(Διαβάστε και δείτε το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό εδώ)
Ως σχολική κοινότητα υλοποιούμε τις παρακάτω δράσεις σχετικά με τη βία στο σχολείο:
-Πραγματοποιούμε διαδραστικές ομιλίες και βιωματικά σεμινάρια με εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης ΔΙΟΔΟΣ.
-Υλοποιούμε σχολικό πρόγραμμα βιωματικών δραστηριοτήτων συναισθηματικής αγωγής, κατ’ αρχήν στις μικρές τάξεις, που προωθεί την ενσυναίσθηση, την αναγνώριση και τη διαχείριση συναισθημάτων.
-Στις 21 Μαρτίου 2012 θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων ενημερωτική συνάντηση των γονέων του σχολείου με το Κέντρο Πρόληψης ΔΙΟΔΟΣ, την οποία πιθανόν να ακολουθήσουν κι άλλες παρόμοιες συναντήσεις.
-Θα γίνουν βιβλιοπαρουσιάσεις στους μαθητές, εξωσχολικών βιβλίων που πραγματεύονται το θέμα της σχολικής βίας.
-Προκηρύξαμε, για το μήνα Μάρτιο, ενδοσχολικό διαγωνισμό αφίσας με θέμα τη βία στο σχολείο. Αν δημιουργηθεί τοπικό δίκτυο κατά της σχολικής βίας μπορεί ο διαγωνισμός να αφορά όλα τα δημοτικά σχολεία της πόλης.
-Αναρτούμε σχετικά άρθρα και ενημερώσεις στο ιστολόγιο του σχολείου μας.
– Τη Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012, στο Δημοτικό Θέατρο Ρόδου, θα προβάλουμε σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Λέσχη Ρόδου δυο ταινίες αφιέρωμα στο θέμα της σχολικής βίας και των ενδοσχολικών συγκρούσεων. Η ταινία «Αζούρ και Ασμάρ», ύμνος στην ανοχή της διαφορετικότητας, που θα προβληθεί στις 9:00 π.μ. στις μικρότερες τάξεις και η ταινία «Τα παιδιά της Χορωδίας» που θα προβληθεί στις 11:00 π.μ. στις μεγαλύτερες τάξεις. Τις ταινίες θα παρακολουθήσουν και μαθητές από συστεγαζόμενα και όμορα σχολεία. Η προβολή θα συνδυαστεί και με άλλες παιδαγωγικές δραστηριότητες που βρουν τη συνέχειά τους στη σχολική τάξη.
Θα μας χαροποιήσει ιδιαίτερα αν οι δράσεις μας συναντηθούν και με τις δράσεις άλλων σχολείων που γνωρίζουμε ότι υλοποιούνται αυτή την περίοδο, ώστε η παρέμβαση για τη σχολική βία να ευαισθητοποιήσει και ευρύτερους φορείς της τοπικής κοινωνίας σε μια προσπάθεια δημιουργίας μιας κοινής κουλτούρας ενάντια στο φαινόμενο.
Άννα Αδαμοπούλου
Διευθύντρια 8ου Δημοτικού Σχολείου Πόλεως Ρόδου
