![]() |
Κατά πόσον είναι ασφαλής η πλοήγηση των μαθητών στο διαδίκτυο;
Το διαδίκτυο αποτελεί στην εποχή μας ένα προηγμένο τεχνολογικά ψηφιακό εργαλείο που συνδυάζει την επικοινωνία, τη ψυχαγωγία, την ενημέρωση και την εκπαίδευση και ανοίγει ένα παράθυρο σε έναν καινούργιο, ενδιαφέροντα κόσμο. Είναι όμως κοινή διαπίστωση ότι ο αχανής αυτός εικονικός κόσμος που εντυπωσιάζει τα παιδιά μας και αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους μπορεί συγχρόνως να ελλοχεύει κινδύνους γι’ αυτά. Χρειάζεται λοιπόν ένα τείχος προστασίας κι αυτό πρωτίστως είναι η γνώση. Tο Υπουργείο Παιδείας, στην προσπάθειά του να ενημερώσει μαθητές και εκπαιδευτικούς για τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο και να ευαισθητοποιήσει σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης, έχει αναπτύξει μια δέσμη δράσεων, σε συνεργασία με διάφορους φορείς. Η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών ενημερώνει μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, οι οποίοι μπορούν σε αυτή να απευθύνονται για θέματα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου (saferinternet.gr, safeline.gr), αλλά και για την πραγματοποίηση επιμορφωτικών ημερίδων και την παραγωγή χρήσιμου ενημερωτικού υλικού. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, που φροντίζει για την ασφαλή διασύνδεση των σχολείων της χώρας μέσω του δικτυακού του τόπου http://internet-safety.sch.gr/ συμβάλλει επίσης σημαντικά στην ενημέρωση εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών για τους δυνητικούς κινδύνους από τη χρήση ή κατάχρηση του διαδικτύου.
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι από τη μη ασφαλή χρήση του διαδικτύου;
Οι κίνδυνοι που απειλούν τους χρήστες του διαδικτύου και κυρίως τα παιδιά, καθώς αρχίζουν την περιπλάνηση στις ιστοσελίδες του κυβερνοχώρου σε πολύ μικρή ηλικία, είναι πολλοί, ενώ συνεχώς ενσκήπτουν και άλλοι. Στη συνήθως εμπειρική και χωρίς καθοδήγηση πλοήγησή τους στο διαδίκτυο έρχονται συχνά αντιμέτωποι με επικίνδυνο, παράνομο ή επιβλαβές περιεχόμενο που ενδεχομένως μπορεί να τα βλάψει, να τα προσβάλλει ή να τα σοκάρει. Πέρα από την απειλή του κακόβουλου λογισμικού και του ηλεκτρονικού «ψαρέματος», καθημερινά ακούμε για περιπτώσεις παραβίασης των προσωπικών δεδομένων, διακίνησης ύποπτου κι ανασφαλούς εμπορίου, διαδικτυακού εκφοβισμού (cyber bullying) και σεξουαλικής παρενόχλησης, ρατσισμού και ξενοφοβίας, παιδικής πορνογραφίας και παιδοφιλίας, φαινόμενα εξάρτησης από διαδικτυακά παιχνίδια και τζόγο, ακόμα και προτροπή σε αυτοκτονίες. Πολλά από τα φαινόμενα αυτά κάνουν την εμφάνισή τους σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης που είναι αρκετά δημοφιλείς στους νέους σήμερα, γι’ αυτό απαιτείται η συνεχής επαγρύπνησή μας, ώστε αυτοί να απολαμβάνουν την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο με ασφάλεια.
Οι μαθητές πρέπει να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο; Γιατί;
Το διαδίκτυο αποτελεί ένα χρηστικό μέσο αναζήτησης και εύρεσης της πληροφορίας, ένα πραγματικά δυναμικό εργαλείο έρευνας και μάθησης στη διάθεση των μαθητών, ενώ συγχρόνως είναι ένας χώρος που παρέχει σ’ αυτούς τη δυνατότητα επικοινωνίας με άλλους ανθρώπους. Είναι ένας καινούργιος κόσμος που κατακλύζεται από νέες ιδέες και με μέσο την εικόνα γοητεύει τους μαθητές, ενθαρρύνει την παραγωγικότητα και τη δημιουργικότητά τους και διευρύνει τους νοητικούς τους ορίζοντες. Γι’ αυτό η λελογισμένη χρήση του διαδικτύου, αυτή δηλαδή που δεν θα φτάνει στην υπερβολή του εθισμού, ενδείκνυται για τους μαθητές. Το ΥΠΠΕΘ στην προσπάθειά του για αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα σχολεία, έχει εισάγει μια νέα ψηφιακή διάσταση στην εκπαίδευση, το Ψηφιακό Σχολείο, με στόχο την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει το σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον και την ένταξή τους στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική. Η ψηφιακή τάξη έχει σύνδεση με το διαδίκτυο και είναι εξοπλισμένη με διαδραστικούς πίνακες, ενώ ο εκπαιδευτικοί και οι μαθητές αλληλεπιδρούν με τη χρήση όλων των σύγχρονων εργαλείων των ΤΠΕ. Κατ` αυτόν τον τρόπο οι νέες τεχνολογίες και ιδιαίτερα το διαδίκτυο προσφέρουν πραγματικά πολύτιμες υπηρεσίες τόσο στους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα από τη χρήση διαδικτύου;
Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι η κοινωνία της Πληροφορίας δημιούργησε νέα δεδομένα στην καθημερινή μας ζωή. Οι νέες τεχνολογίες στην εποχή μας προσφέρουν καινούργιες και σημαντικές δυνατότητες στον εκσυγχρονισμό του κράτους, στην αποτελεσματικότερη διακυβέρνηση και στην παροχή βελτιωμένων υπηρεσιών στον πολίτη. Ο χώρος του διαδικτύου είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον και πολύπλευρο κομμάτι των Νέων Τεχνολογιών. Το διαδίκτυο αποτελεί ένα πολυδιάστατο εργαλείο στην υπηρεσία του πολίτη για την άμεση πληροφόρηση και την ενημέρωσή του. Έγινε ακόμη και χώρος ψυχαγωγίας και τόπος συνάντησης ανθρώπων μεταξύ τους. Αποτελεί επίσης ένα πολύτιμο μέσο έρευνας, μάθησης, δημιουργίας, εργασίας, αλλά πρωτίστως επικοινωνίας των ιδεών και ανταλλαγής απόψεων και πολιτισμών.
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς σχετικά με την ασφαλή χρήση του διαδικτύου;
Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος του προβλήματος που προκύπτει από τη μη ορθή χρήση του διαδικτύου και την ευθύνη τους για τη διάπλαση υγιών ψυχικά, πνευματικά και σωματικά προσωπικοτήτων. Απαιτείται η επιμόρφωση και η εξοικείωσή τους με τα διαδραστικά μέσα, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν τις δραστηριότητες των νέων ανθρώπων στο διαδίκτυο και να τους παρέχουν τη σωστή καθοδήγηση. Οπωσδήποτε δεν αποτελεί λύση ο αποκλεισμός των παιδιών και των εφήβων από τη χρήση ενός τόσο χρήσιμου εργαλείου μάθησης, όπως είναι το διαδίκτυο ή η παραβίαση της ιδιωτικότητάς τους στην προσπάθεια ανακάλυψης της διαδικτυακής δραστηριότητάς τους. Η ενημέρωση των παιδιών από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς για τους κινδύνους που υπάρχουν στον κυβερνοχώρο μέσα από ανοιχτές συζητήσεις και η καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης και ασφάλειας είναι ο καλύτερος τρόπος προστασίας τους. Ο γονεϊκός έλεγχος και η συνεχής επίβλεψη είναι αναγκαίες προϋποθέσεις για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο. Τα μικρά παιδιά ιδιαίτερα έχουν μεγαλύτερη ανάγκη αναγνώρισης των κινδύνων κατά την πλοήγησή τους σε διάφορους ιστότοπους και χρειάζονται προφύλαξη από επιτήδειους. Σημαντική επίσης είναι η αξιοποίηση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας με τη χρήση προγραμμάτων που ανιχνεύουν και αποκλείουν τις ιστοσελίδες ύποπτου κι επιβλαβούς περιεχομένου. Το διαδίκτυο απαιτεί γνώση, υποστήριξη και παρακολούθηση από γονείς και εκπαιδευτικούς, που οφείλουν να συνεργασθούν στην προσπάθεια διασφάλισης ενός ασφαλούς διαδικτύου.
Από τη Διεύθυνση