1. Σκοπός και Στόχοι
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.
Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Σκοπός των Εργαστηρίων δεξιοτήτων είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές. Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.
2. Κύκλοι Στοχοθεσίας
Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, οι στοχοθετημένες δεξιότητες ομαδοποιούνται και καλλιεργούνται σε τέσσερεις κύκλους στοχοθεσίας ως εξής:
Α) Δεξιότητες 21ου αιώνα (4cs)
- Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
- Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
- Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.
Β) Δεξιότητες ζωής
- Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
- Β2. Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
- Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
- Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα).
Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
- Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
- Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο διαδίκτυο)
- Γ3. Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/υπολογιστική σκέψη).
Δ) Δεξιότητες του νου
- Δ1. Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
- Δ2. Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη)
- Δ3. Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
- Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
- Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση)
3. Θεματικές ενότητες
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες:
Α. «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην», με τις υποενότητες:
- ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια
- Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
- Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση.
Β. «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», με τις υποενότητες:
- Ανθρώπινα δικαιώματα
- Εθελοντισμός διαμεσολάβηση
- Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα.
Γ. «Φροντίζω το Περιβάλλον», με τις υποενότητες:
- Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
- Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία
- Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά.
Δ. «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία», με τις υποενότητες:
- STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
- Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα.
4. Πρόγραμμα Εργαστηρίων Δεξιοτήτων
Το πρόγραμμα που ακολουθεί τηρείται ως προς τις θεματικές και υποθεματικές ενότητες που αναφέρονται σε κάθε τάξη του σχολείου μας για το διδακτικό έτος 2024-2025.