Το υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων εντάσσονται από το Σεπτέμβριο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σε συνέχεια της πιλοτικής εφαρμογής τους το προηγούμενο σχολικό έτος σε 218 σχολεία της χώρας.
Φιλοσοφία και Μεθοδολογία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων
1.1. Σκοποί και στόχοι
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.
Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές.
Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.
1.2. Οι Κύκλοι Δεξιοτήτων στα Εργαστήρια
Η τυπική εκπαίδευση και κατάρτιση πρέπει να εφοδιάζει τους πολίτες με ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων που ανοίγουν το δρόμο για την προσωπική ολοκλήρωση και ανάπτυξη, την κοινωνική ένταξη, την ιδιότητα του ενεργού πολίτη και την απασχόληση. Σε αυτές περιλαμβάνονται εκτός από τις στοιχειώδεις γνώσεις γραφής και ανάγνωσης, θετικών επιστημών και ξένων γλωσσών, και εγκάρσιες δεξιότητες και βασικές ικανότητες, όπως οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση.
Η ομαδοποίηση των δεξιοτήτων γίνεται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας:
Εκπαιδευτικό Υλικό και Θεματικές Ενότητες
2.1. Θεματικές Ενότητες των Εργαστηρίων
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί, η οποία διαμορφώθηκε στην τελική της μορφή από την πιλοτική εφαρμογή των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» κατά το σχολικό έτος 2020 – 2021:
Το πρόγραμμα που ακολουθεί τηρείται υποχρεωτικά ως προς τις θεματικές που αναφέρονται σε κάθε τάξη και βαθμίδα.
Ο σύλλογος διδασκόντων του 6ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης έλαβε υπόψη του:
Το ΦΕΚ Β΄ 3567/04-08-2021 στο οποίο δημοσιεύτηκε η με αρ. πρωτ. 94236/ΓΔ4/29-07- 2021 Υ.Α. με θέμα: «Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων όλων των τύπων σχολικών μονάδων, Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και των Γυμνασίων».
Ο σύλλογος διδασκόντων αποφάσισε:
Το Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας θα περιλαμβάνει την υλοποίηση των παρακάτω θεματικών κύκλων με στόχο την πραγματοποίηση δράσεων και δραστηριοτήτων καθώς και την αξιολόγηση/αποτίμηση με την ολοκλήρωσή τους με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης, Νου, Ζωής επιστήμης και Τεχνολογίας.
1) Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργαστηρίων δεξιοτήτων
1ος Θεματικός Κύκλος: Ζω καλύτερα- Ευ ζην
«Τρώω υγιεινά, μεγαλώνω σωστά»
Υλοποίηση : Οκτώβριος-Νοέμβριος 2021
Στόχος να κατανοήσουν τη σημασία της υγιεινής διατροφής για την προαγωγή της υγείας τους , να μάθουν για τις ομάδες των τροφών, να διαχωρίζουν τις υγιεινές και τις βλαβερές τροφές και να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής.
2ος Θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση κα Ευθύνη
«Γνωρίζω τα δικαιώματά μου»
Υλοποίηση: Δεκέμβριος 2021-Ιανουάριος 2022
Στόχος είναι να γίνει διαχωρισμός ανάμεσα σε ανάγκες και επιθυμίες των παιδιών. Οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τα δικαιώματά τους, τις έννοιες και τις αξίες της προσφοράς και της αλληλεγγύης και να γνωρίσουν οργανώσεις κοινωνικής προσφοράς.
3ος Θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
«Τρέχει-τρέχει το νερό»
Υλοποίηση :Φεβρουάριος-Μάρτιος 2022
Στόχος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τον κύκλο του νερού, τη χρησιμότητά του. Να κατανοήσουν βασικές έννοιες όπως : επιπλέει, βυθίζεται, διαλύεται.
4ος Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον
«Το δάσος μου προσέχω, οξυγόνο για να έχω»
Υλοποίηση: Απρίλιος-Μάιος 2022
Στόχος είναι η απόκτηση οικολογικής συνείδησης και κοινωνικής ευθύνης. Οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν τη σημασία της ύπαρξης του δάσους, τα οφέλη του, τη χρησιμότητά του και να υιοθετήσουν θετικές στάσεις απέναντι στην προστασία του περιβάλλοντος.




