Η/Ο Ψυχολόγος στο Σχολείο μας!

Οι γονείς μπορούν να παρέχουν συναισθηματική υποστήριξη στα παιδιά τους κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής χρονιάς με διάφορους τρόπους. Ποικίλες έρευνες υποστηρίζουν ότι η συναισθηματική κατάσταση παιδιών και εφήβων έχει μεγάλο αντίκτυπο στην ικανότητα τους να συγκεντρώνονται, να αποδίδουν να ελέγχουν τα συναισθήματά τους και να οικοδομουν ποιοτικές διαπροσωπικές σχέσεις.

Σε μια εποχή όπου όλοι μας τρέχουμε με την ταχύτητα του φωτός για να αποδώσουμε ως γονείς, επαγγελματίες, σύντροφοι κλπ. πρέπει αρχικά να αναλογιστούμε τη δική μας συναισθηματική κατάσταση και τον τρόπο με τον οποίο εμείς διαχειριζομαστε την πολυσύνθετη καθημερινότητα μας. Αν μας διακατέχει ο αρνητισμός, το άγχος και η απογοήτευση θα πρέπει να θέσουμε αρχικά προσωπικούς στόχους αυτοεξελιξης και αυτοδιαχειρισης της προσωπικής μας συναισθηματικής κατάστασης και συμπεριφοράς. Ο καθένας έχει κάποια στοιχεία προσωπικότητας στα οποία μπορεί να βασίζεται και κάποια τα οποία λειτουργούν ως τροχοπέδη στην προσωπική του ανάπτυξη και κατ’επεκταση στην εύρυθμη λειτουργία της οικογένειας. Ποια είναι τα ποιοτικά μας χαρακτηριστικά που μπορούμε να αξιοποιήσουμε και ποια χαρακτηριστικά πρέπει να προσέξουμε για να κυλήσουν τα πράγματα ομαλά κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού ετους; Καλό είναι να τα σημειώσουμε νοερα η γραπτώς και να θέσουμε κάποια προπροσωπικΑ ορια και στόχους. Για παράδειγμα ένας γονέας ποΥ νιώθει πως η υπομονή του εξαντλείται γρήγορα πρέπει να στοχεύσει στο πως θα καταφέρει να διαχειριστεί τον θυμό που θα προκύψει σε ζόρικες καταστάσεις και να το βάλει σκοπό να τηρήσει ορισμένες αρχές κατά τη διάρκεια του έτους.

Προσπαθούμε να είμαστε πρακτικοι
Η κούραση λειτουργεί συσσωρευτικά. Απλά καθημερινά πράγματα όπως η φροντίδα του σπιτιού, οι μετακινήσεις, τα ψώνια, το διάβασμα πρέπει να μπουν σε σειρά με τρόπο που να εξυπηρετουνται και οι δικές μας ανάγκες, γιατί η τελειομανία η αντίστροφα η αναβλητικοτητα θα μας οδηγήσει σε τέλμα με μαθηματική ακρίβεια. Οργανώνοντας τα προγράμματα των παιδιών και τα δικά μας λαμβάνουμε υπόψιν το τι μπορούμε και οχι μόνο το τι θα θέλαμε να κάνουμε. Για παράδειγμα σε μια πόλη με σοβαρό πρόβλημα μετακίνησης επιδιώκουμε να οργανώσουμε τις δραστηριότητες των παιδιών έτσι που να έχουμε τις λιγότερες δυνατές μετακινήσεις.

Συναισθηματική Υποστήριξη

Αφού λοιπόν κάνουμε αρχικά την αυτοκριτική μας και πάρουμε τις αποφάσεις μας σκεπτόμενοι λειτουργικά, πρακτικΑ και πάνω από όλα ψύχραιμα, μπορούμε να αναλογισουμε τώρα πως θα στηρίξουμε συναισθηματικά τα παιδιά μας. Η επικοινωνία είναι το άλφα και το ωμέγα. Στόχος μας να δημιουργήσουμε έναν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας, όπου τα παιδιά μπορούν να μοιραστούν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να ακούμε ενεργητικά αυτό που έχουν να μας πουν. Η χροιά της φωνής, η γλώσσα του σώματος, οι λέξεις που θα χρησιμοποιήσουμε παίζουν σημαντικότερο ρόλο. Επιπλέον ο “χώρος” που θα αφήσουμε στο παιδί πρέπει να είναι αυτός που έχουμε προαποφασισει λαμβάνοντας υπόψιν την προσωπικότητα του τις δυνατότητες και την συναισθηματική του αντοχή. Χωρίς επικοινωνία δεν υπάρχει ποιοτική σχέση και χωρίς τη σχέση δεν μπορεί να λειτουργήσει επικοδομητικα ο διάλογος.

Ενθάρρυνση
Οι γονείς πρέπει και θέλουμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να προσπαθούν και να επιδιώκουν τους στόχους τους, χωρίς να επικεντρώνονται μόνο στο αποτέλεσμα. Όταν ένας άνθρωπος αποτυγχάνει είναι πολύ πιθανό να αποθαρρύνθει και να τα παρατήσει. Ας σκεφτούμε με ποιες λέξεις αλλά και πράξεις μπορούμε να υποστηρίξουμε τους στόχους τους οι οποίοι πρέπει να είναι σαφείς, συγκεκριμενοι και ρεαλιστικοί.

Αναγνώριση Συναισθημάτων
Αφού έχουμε πρωτίστως αναγνωρίσει τα δικά μας συναισθήματα και έχουμε αναγνωρίσει στον εαυτό μας ότι βρισκόμαστε σε μια διαρκή πάλη αυτοδιαχειρισης μονο τότε είμαστε σε θέση να αναγνωρίζούμε και να δίνουνε αξία στα συναισθήματα των παιδιών, δείχνοντάς τους ότι είναι φυσιολογικό να νιώθουν άγχος ή απογοήτευση.

Δραστηριότητες Μαζί
Πολλοί γονείς παραπονιουνται ότι τα παιδιά τους δεν θέλουν να περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί τους, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που απολαμβάνουν, για να ενισχύσουν τη σύνδεση και την εμπιστοσύνη. Η αλήθεια είναι ότι στην εφηβεία αυτό αποτελεί μια δύσκολη πρόκληση. Αλλά ακόμη και με τα μικρότερα παιδιά ή έλλειψη χρόνου και η κούραση μας εμποδίζει να επενδύσουμε ουσιαστικό χρόνο σε αυτά. Ίσως θα βοηθούσε να θέσουμε ως στόχο συγκεκριμένη μέρα και ώρα της εβδομάδας να κάνουμε κάτι από κοινού με τα παιδιά μας. Αν είναι πολύ αρνητικά μπορούμε να ζητήσουμε από αυτά να μας προτείνουν κάποιες δραστηριότητες που πιθανόν να τα ευχαριστούσαν. Σίγουρα και μόνο η πρόθεση μετράει ακόμη κι αν δεν μας το δείχνουν!

Διαχείριση Άγχους. Οι γονείς μπορούμε να διδάξουμε τεχνικές διαχείρισης άγχους, όπως αναπνοές ή χαλάρωση, για να τις δύσκολες στιγμές. Αυτό βέβαια προϋποθέτει και πάλι να έχουμε κάνει και λίγη δουλειά με τον εαυτό μας.
Ακαδημαϊκή Υποστήριξη

Οργάνωση Χρόνου Τα παιδιά κάθε ηλικίας χρειάζονται συχνά βοήθεια για να οργανώνουν το χρόνο τους, καθορίζοντας ένα πρόγραμμα μελέτης και ξεκούρασης. Ως ξεκούραση ορίζεται ο χρόνος που το παιδί θα επιλέξει να κάνει ο,τι αυτό θέλει. Τα διαλείμματα από τις οθόνη πρέπει επίσης να μπούνε στο πρόγραμμα αν το παιδί είναι ιδιαίτερα προσκολλημενο σε αυτές δίνοντας του τη δυνατότητα να κάνει κάτι άλλο που θα του παρέχει εκτόνωση.

Δημιουργία Ικανοτήτων
Μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τις μελετητικες τους δεξιοτήτες, βοηθώντας τα να φτιάξουν σημειώσεις και να αξιοποιήσουν το διαθέσιμο εκπαιδευτικο υλικο. Υπογραμμιζουμε τα σημαντικά, χρησιμοποιούμε φωσφοριζε μαρκαδόρους, τα μαθαίνουμε να “οργανώνουν την ύλη στο κεφάλι τους” με έξυπνα κόλπα και μνημονικές στρατηγικές. Αν είναι ακουστικοι τύποι θα χρειαστεί διαφορετικός τρόπος προσέγγισης από ότι αν έχουν καλύτερη οπτική πχ μνήμη. Στην περίπτωση που δεν έχουμε την διάθεση, το κουράγιο η το know how για να βοηθήσουμε πρακτικά σκεπτόμενοι πάντα αναθέτουμε και σε άλλα πρόσωπα τον ρόλο του βοηθού. Εαν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα τα ενθαρρύνουμε να επικοινωνούν με τους δασκάλους και μέσω αυτών παρακολουθούμε συστηματικά την πρόοδο τους. Η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα! Μπορούμε επίσης να παρέχουμε πρόσβαση σε κατάλληλες πηγές μάθησης, όπως βιβλία, διαδικτυακά μαθήματα online φροντιστηρια ή εκπαιδευτικά παιχνίδια.

Τέλος να μην ξεχνάμε την ενίσχυση της Αυτοπεποίθησης. Μπορούμε να την βελτιώσουμε σημαντικα ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή σε δραστηριότητες που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση, όπως ομιλίες ή ομαδικές εργασίες.

Δεν έχουμε όλοι τα ίδια δεδομένα, τις ίδιες βοήθειες και την κατάλληλη υποστήριξη. Ας αποφεύγουμε την κακή κριτική, την σύγκριση και με καλή θέληση μπορούμε όλοι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν “αριστες” ακαδημαϊκές και συναισθηματικές ικανότητες.