Εσωτερικός κανονισμός

eswterikos 01

 

 


 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ

ΤΟΥ 61ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Με τον όρο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, τον δημοκρατικό διάλογο και την αποδοχή της διαφορετικότητας.

Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, τη διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών, την εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας κ.ά.

 

1.Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοημέρου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘΑ. Ανακοινώνονται στους γονείς και τα παιδιά με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτώνται στον εξωτερικό πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου και στην ιστοσελίδα μας.

Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:

  • Ώρα προσέλευσης για την πρωινή ζώνη είναι 07:00 έως 07:15
  • Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο:08:00-08:15
  • Έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου : 08:15
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος-αποχώρηση μαθητών-μαθητριών 13:15
  • Στο ολοήμερο (μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετέχουν στο διευρυμένο ολοήμερο: Έναρξη λειτουργίας προγράμματος 13:20 μ.μ
  • Λήξη των δραστηριοτήτων  Διευρυμένου Ολοήμερου 17:30 μ.μ
  • Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών που είναι εγγεγραμμένοι στο ολοήμερο πρόγραμμα δηλώνουν υπεύθυνα από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα-καθώς και τον τρόπο αποχώρησης των παιδιών τους από το σχολείο- στις 14:55 μ.μ ή  15:50 μ.μ ή 17:30 μ.μ

 

  1. Προσέλευση και αποχώρηση από το Σχολείο

Τα μαθήματα στο Σχολείο αρχίζουν τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023 χωρίς την υποχρεωτικότητα της μάσκας ή τη διενέργεια διαγνωστικών ελέγχων κατά της πανδημίας.

  • Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου. Οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στο σχολείο φροντίζοντας να μην αργοπορούν.
  • Οι μαθητές/μαθήτριες χρησιμοποιούν κατά την προσέλευση τους στο σχολείο το πρωί και την αποχώρηση τους από αυτό, την πόρτα επί της οδού Αρχαιοτήτων 3.
  • Τοποθετήθηκε Σχολική Τροχονόμος στη συμβολή των οδών Κλαυδιανού και Παναγίας Φανερωμένης για την ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών/μαθητριών προς και από το σχολείο
  • Οι πόρτες της αυλής κλειδώνουν με το πέρας της προσέλευσης των μαθητών στις 8:15 π.μ.
  • Οι γονείς συνοδεύουν τα παιδιά τους έως την είσοδο – έξοδο του σχολείου και στη συνέχεια αποχωρούν άμεσα.
  • Οι γονείς γίνονται δεκτοί στο σχολείο, ύστερα από τηλεφωνικό ραντεβού ή συνεννόηση με το δάσκαλο /δασκάλα της τάξης ή το Διευθυντή του Σχολείου.
  • Οι μαθητές και οι μαθήτριες συγκεντρώνονται στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος.
  1. Παραμονή και ασφάλεια μαθητών/τριών στο Σχολείο.
  • Οι μαθητές και οι μαθήτριες αποχωρούν από το Σχολείο την ώρα που έχουν δηλώσει οι γονείς ή κηδεμόνες τους με γραπτή δήλωση που υποβάλλουν  στην αρχή του σχολικού έτους.
  • Δεν επιτρέπεται η αποχώρησή των παιδιών πριν από τη συγκεκριμένη ώρα που αναγράφεται στη δήλωση των γονέων ή κηδεμόνων τους, χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας ή ο κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του .
  • Η μέριμνα του Σχολείου είναι οι μαθητές/μαθήτριες κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο να είναι ασφαλείς. Οι πόρτες εισόδων και εξόδων παραμένουν κλειστές καθ΄ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου με ευθύνη του Διευθυντή και των εφημερευόντων εκπαιδευτικών.
  • Οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν καθήκοντα εφημερίας, έχουν την ευθύνη για την επιτήρηση των μαθητών/μαθητριών κατά τη διάρκεια της προσέλευσης και της αποχώρησής τους από το σχολείο, την ώρα των διαλειμμάτων, τη μέριμνα για την προστασία και τη σωματική τους ακεραιότητα, τον έλεγχο καθαριότητας των σχολικών χώρων και οτιδήποτε έχει σχέση με την υγιεινή και την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών.
  • Ορίζεται από την έναρξη του σχολικού έτους ο απαραίτητος αριθμός εφημερευόντων, ώστε όλοι οι χώροι να καλύπτονται με επάρκεια.
  • Οι εφημερεύοντες/ούσες επιδεικνύουν τη δέουσα προσοχή στην άσκηση των καθηκόντων τους, παρεμβαίνουν και προληπτικά προς αποφυγή περιστατικών που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών.
  • Δεν επιτρέπεται σε κανένα ενήλικα πέραν των εκπαιδευτικών να εισέρχεται και να παραμένει στο χώρο του σχολείου χωρίς την άδεια της Δ/νσης του Σχολείου κατά τη διάρκεια λειτουργίας του ούτε έχει το δικαίωμα να παρατηρεί ή να νουθετεί οποιοδήποτε παιδί στο χώρο του σχολείου.
  • Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στην αυλή και δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Μόνο σε περίπτωση κακοκαιρίας παραμένουν στις σχολικές αίθουσες επιτηρούμενοι από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν πριν το διάλειμμα. Επίσης, στην περίπτωση αυτή, ενισχύεται η εφημερία στον ισόγειο εσωτερικό χώρο που βρίσκονται οι τουαλέτες με έναν/μία επιπλέον εκπαιδευτικό.
  • Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στην αυλή για να κινηθούν, να φάνε, να παίξουν, να μιλήσουν με τους φίλους τους. Για οποιοδήποτε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εφημερεύοντες/ουσες εκπαιδευτικούς, που αναπτύσσονται σε όλα τα τμήματα του αύλειου χώρου. Οι Α’ και Β’ τάξεις αυλίζονται στην επάνω αυλή και όλες οι υπόλοιπες τάξεις σε προκαθορισμένο χώρο στην κάτω αυλή.
  • Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στα διαλείμματα για την πρόληψη ατυχημάτων. Οι μαθητές/μαθήτριες κινούνται στους χώρους που τους έχουν υποδειχθεί και ακολουθούν τις οδηγίες των εφημερευόντων εκπαιδευτικών.
  • Οι μαθητές/μαθήτριες κινούνται προσεκτικά στα σκαλοπάτια, τόσο της αυλής όσο και των διαδρόμων στο εσωτερικό του κτηρίου, χωρίς να τρέχουν, ώστε να αποτρέπονται τα ατυχήματα.

 

Πρόσθετα μέτρα προστασίας κατά της διασποράς του κορωνοϊού ή άλλης υγειονομικής απειλής(θα ενεργοποιηθούν εφόσον χρειαστεί):

  • Η έξοδος των μαθητών κατά τα διαλείμματα γίνεται σταδιακά και με σειρά. Ομοίως και κατά την αποχώρηση κατά την λήξη του ωρολογίου προγράμματος.
  • Ορίζονται διαφορετικοί χώροι για τους μαθητές/μαθήτριες κάθε τμήματος στην αυλή.
  • Οι αίθουσες αερίζονται με φυσικό αερισμό τόσο κατά τη διάρκεια του μαθήματος όσο και κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων.
  • Γίνεται συχνός καθαρισμός και απολυμαίνονται όλοι οι χώροι του σχολείου τουλάχιστον μία φορά κατά τη διάρκεια λειτουργίας του Πρωινού Υποχρεωτικού Προγράμματος και οπωσδήποτε μετά τη λήξη του.
  • Απαγορεύονται τα παιχνίδια με μπάλα (πχ ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ). Η χρήση μπάλας επιτρέπεται μόνο για το παιχνίδι «Τέσσερα Τετράγωνα».
  • Στα πλαίσια του περιορισμού της εξάπλωσης του κορωνοϊού ή άλλης υγειονομικής απειλής, ακολουθούμε όλες τις οδηγίες για τη διαφύλαξη της υγείας, τηρώντας αυστηρά το προτεινόμενο Υγειονομικό Πρωτόκολλο, συμβουλεύουμε συνεχώς τα παιδιά να τηρούν τους κανόνες υγιεινής, να κάνουν ορθή χρήση της μάσκας, να κρατάνε αποστάσεις και να συμμορφώνονται με τις οδηγίες των εκπαιδευτικών.
  • Οι μαθητές/μαθήτριες καθημερινά θα πρέπει να έχουν τα προσωπικά τους αντικείμενα ( μπουκάλι νερού, μολύβια, σβήστρα, ξύστρα, χάρακας… ).

 

ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΝΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:

Όταν ένας μαθητής/μαθήτριά μας είναι άρρωστος/η παραμένει στο σπίτι του/της και οι γονείς του/της ενημερώνουν τηλεφωνικά  το Δ/ντή του Σχολείου ή το δάσκαλο/δασκάλα της τάξης για την απουσία του/της μαθητή/μαθήτριας.

 

  1. Συμπεριφορά μαθητών/τριών-Παιδαγωγικός έλεγχος

Από  τις βασικές αποστολές της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι και η σωστή αγωγή των παιδιών. Για το λόγο αυτό, τα παιδιά οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες της σχολικής μας κοινότητας:

  • Φέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς το εκπαιδευτικό προσωπικό, τους συμμαθητές/συμμαθήτριές τους και όλα τα πρόσωπα που βοηθούν στο έργο του Σχολείου.
  • Οι μαθητές/μαθήτριες σέβονται το σχολικό χώρο και φροντίζουν να παραμένει καθαρός.
  • Συμμετέχουν στη διδακτική διαδικασία και σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών/τριών τους για μάθηση. Παρακολουθούν με προσοχή και συμμετέχουν στο μάθημα, ζητάνε το λόγο για να μιλήσουν και δεν ενοχλούν τους/τις συμμαθητές/συμμαθήτριές τους.

Αποκλίσεις των μαθητών/τριών από τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και τους/τις συμμαθητές/τριες τους, αποτελούν  αντικείμενο συνεργασίας του /της εκπαιδευτικού της τάξης μετο Διευθυντή της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου,  προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους.  Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

 

  1. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού.

Δεν επιτρέπεται βία οποιασδήποτε μορφής. Προσπαθούμε να λύσουμε τις διαφορές μας με ειρηνικό τρόπο. Αν δεν μπορώ να λύσω τη διαφωνία μου, ζητάω βοήθεια από τους εκπαιδευτικούς που εφημερεύουν.Οι μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου για οποιοδήποτε πρόβλημα απευθύνονται πρώτα στον/στην υπεύθυνο/-η εκπαιδευτικό της τάξης και, εφόσον αυτός/-ή κρίνει σκόπιμο, στο Διευθυντή. H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η συνεργασία με Φορείς, η συνεργασία του  Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.

 

6 .Δημιουργία ομάδας κρίσεων

Με την έναρξη κάθε σχολικού έτους συγκροτείται η ομάδα κρίσεων που αποτελείται από:

1) Το Διευθυντή του σχολείου

2) Την Υποδιευθύντρια

3) Τη Γυμνάστρια

4) Έναν/μία  εκπαιδευτικό του σχολείου.

Σκοπός της ομάδας είναι η αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών που ανακύπτουν  σε στιγμές κρίσεων (αντιμετώπιση ενός σοβαρού ατυχήματος μαθητή/τριας), όπως και κατά τη διάρκεια δύσκολων φαινομένων- πλημμύρες, πυρκαγιά, σεισμός- σύμφωνα πάντοτε με τις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας.

Αντίστοιχη ομάδα κρίσεων συγκροτείται και  για το Ολοήμερο Σχολείο, στελεχωμένη από δύο εκπαιδευτικούς οι οποίοι/ες εργάζονται εξολοκλήρου σε αυτό.

 

  1. Σχολικές Εκδηλώσεις-Δραστηριότητες.

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, με στόχο  τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/μαθητριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα  γίνονται και με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/μαθητριών με τη διακριτική καθοδήγηση των Υπεύθυνων Εκπαιδευτικών των τάξεων και των Εκπαιδευτικών Ειδικοτήτων, διότι έτσι  καλλιεργείται η υπευθυνότητα, αναδεικνύονται οι ικανότητές, οι κλίσεις, τα ενδιαφέροντά  και το ταλέντο τους.

 

  1. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας-Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων.

Το Σχολείο βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή/της μαθήτριας, με το  Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα, το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή/συγκεκριμένη μαθήτρια, ο πρώτος που ενημερώνεται σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος και συνεργάζεται με το Σχολείο.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων επιδιώκει τη στενότερη δυνατή συνεργασία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων με στόχο τη δημοκρατική αγωγή και την εκσυγχρονισμένη εκπαίδευση των παιδιών καθώς και τη συμπαράσταση του Συλλόγου στις σχολικές δραστηριότητες.

 

  1. Ποιότητα του σχολικού χώρου.

Ένας από τους στόχους του Σχολείουείναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Οι καθαροί και τακτοποιημένοι χώροι των αιθουσών, του εργαστηρίου Πληροφορικής, της αίθουσας Μουσικής, της τραπεζαρίας, των κοινόχρηστων χώρων και του αύλειου χώρου, διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο καλλιεργείται η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές και εθίζουν το μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και ενημερώνονται οι γονείς του.

 

  1. Έκθεση αποτίμησης–ανατροφοδότηση–προτάσειςβελτίωσης.

Η τήρηση του κοινά συμφωνημένου Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας από τους μαθητές/τις μαθήτριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες,αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από το Διευθυντή του Σχολείου,το Σύλλογο Διδασκόντων, καθώς και τα αρμόδια όργανα Διοικητικής και Παιδαγωγικής Υποστήριξης του Σχολείου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.