“Τα ζώα που ζουν στους πόλους”
Ο βόρειος και ο νότιος πόλος
“Ζώα σε χειμερία νάρκη”
-Τα παιδιά προσπαθούν να διαβάσουν τις λέξεις και να τις ταυτίσουν με το αντίστοιχο ζώο.
-Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες.Η κάθε ομάδα εναλλάξ κρύβει διάφορους σπόρους.Η άλλη ομάδα προσπαθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο να βρει όσους περισσότερους σπόρους μπορεί.Οι ομάδες μετράνε τους σπόρους που βρήκαν και τους καταγράφουν.
-Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και ζωγραφίζουν ομαδικά τα όνειρα που βλέπουν τα ζώα που κοιμούνται το χειμώνα.
-Τα παιδιά κατασκευάζουν τον σκανζόχοιρο χρησιμοποιώντας βελανίδια και οδοντογλυφίδες,το φίδι από πλαστελίνη και για τη σπηλιά της αρκούδας χρησιμοποιούν φίλτρα καφέ.
Τα συναισθήματα που μου δημιουργεί ο χειμώνας
ΧΕΙΜΩΝΑΣ
Θεματική Ενότητα”Χειμώνας”
Με τη χρήση εποπτικού υλικού συζητάμε για την εικόνα της φύσης την εποχή του χειμώνα και για τις καιρικές συνθήκες (χιόνι,κρύο,αέρας,γυμνά δέντρα κ.τ.λ.).Συζητάμε για τα ρούχα που φοράμε το χειμώνα για να προφυλαχθούμε από το χιόνι.
-Δημιουργούν σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη χιόνι(χιονάνθρωπος,χιονονιφάδα,χιονοθύελλα,χιονοπόλεμος)
-Ακούμε από το CD του Φιλιππάκη το μουσικοκινητικό παιχνίδι “ο χιονάνθρωπος” και τα παιδιά το αναπαριστούν μουσικοκινητικά.
-Με τη χρήση ποικίλων υλικών γίνονται διάφορες κατασκευές.
Συζητάμε για τα χειμερινά αθλήματα και παρακολουθούμε στο google καλλιτεχνικό πατινάζ και διάφορα άλλα αθλήματα.
Θεματική ενότητα “Χειμώνας”
Με αφορμή το χιόνι που έπεσε στο νησί συζητήσαμε για τον κύκλο του νερού .Ο ήλιος εξατμίζει το νερό των θαλασσών και των ποταμών,το οποίο ανεβαίνει ψηλά και …γίνεται σύννεφο.Αν το σύννεφο συναντήσει ένα ρεύμα κρύου αέρα βαραίνει και πέφτει ως βροχή. Το νερό γίνεται χιόνι ή πάγος,όταν κάνει πολύ κρύο.Από το CD της Μαρίας Κυνηγού ακούσαμε το τραγούδι “η βροχή” και ακολούθησε το αντίστοιχο κινητικό παιχνίδι.
Στη συνέχεια ,τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και αποτύπωσαν σε χαρτόνι τις γνώσεις τους.
Τα παιδιά επεξεργάστηκαν το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου”το ποταμάκι” ,το εικονογράφησαν και με τη χρήση κρουστών οργάνων το απήγγειλαν.
Στην ενότητα “Φυσικές Επιστήμες”πραγματοποιήθηκαν διάφορα πειράματα με το νερό.
-Στερεή και υγρή κατάσταση του νερού.Τήξη
Τα παιδιά προβληματίστηκαν γύρω από το ζεστό και το κρύο νερό.Βάλαμε παγάκια από την κατάψυξη μέσα σε ένα ποτήρι.Ζητήσαμε από τα παιδιά να προβλέψουν τι θα συμβεί.Τα παιδιά έβαλαν το χέρι τους μέσα και είπαν πώς το νιώθουν.Παρατήρησαν ότι τα παγάκια(στερεή κατάσταση ) είναι κρύα αλλά καθώς τα αγγίζουν με τα χέρια τους τα ζεσταίνουν, αρχίζουν και λιώνουν και γίνονται νερό (υγρή κατάσταση)που είναι πιο ζεστό.Στη συνέχεια ,τοποθετήσαμε παγάκια σε ένα μπρίκι πάνω στο μάτι της ηλεκτρικής κουζίνας.Παρατήρησαν ότι αυτά λιώνουν πολύ γρήγορα.Με τη χρήση ερωτήσεων τα παιδιά συνέδεσαν την τήξη του νερού με την παροχή θερμότητας.
-Πήξη
Ζητήσαμε από τα παιδιά να σκεφτούν πώς θα φτιάξουμε πάγο.Διατύπωσαν τις υποθέσεις τους.Γέμισαν με νερό ένα ποτήρι και το τοποθέτησαν στην κατάψυξη.Την επόμενη μέρα τα παιδιά διαπίστωσαν πως το νερό είχε γίνει πάγος.
-Η εξαέρωση του νερού
Βάλαμε νερό σε ένα κατσαρολάκι και το τοποθετήσαμε στο μάτι της ηλεκτρικής κουζίνας.Τα παιδιά παρακολούθησαν το νερό που άρχισε και ζεσταίνονταν.Τα παιδιά παρατήρησαν την πορεία των φυσαλίδων από τη βάση της κατσαρόλας,στο εσωτερικό του νερού και καθώς έφτασαν στην επιφάνεια έγιναν ατμοί που έφυγαν στον αέρα.
-Η υγροποίηση του νερού
Σε ένα μπρίκι ζεστάναμε νερό.Μικρές ομάδες παιδιών παρατήρησαν τους υδρατμούς καθώς αυτοί κινούνται προς τα πάνω,προς τον αέρα.Παρεμβάλλαμε στην πορεία τους ένα μεταλλικό καπάκι.Τα παιδιά παρατήρησαν πως στην επιφάνεια του εμφανίζονται σταγόνες και αρχίζουν και πέφτουν προς τα κάτω σαν σταγόνες βροχής.
Τα παιδιά αξιολ’ογησαν ομαδικά τα πειράματα και καταγράψαμε τις σκέψεις τους για τις ιδιότητες του νερού.
Θεματική ενότητα “Χειμώνας”
Με αφορμή τον πίνακα του Βαν Γκογκ “χειμωνιάτικο τοπίο” ξεκινήσαμε την προσέγγιση της θεματικής ενότητας.Τα παιδιά παρατήρησαν την εικόνα και είπαν τι βλέπουν.Με διάφορες ερωτήσεις όπως,
-Ποιο χρώμα κυριαρχεί στον πίνακα?
-Γιατί τα δέντρα δεν έχουν φύλλα?
-Τι καιρό κάνει στο μέρος αυτό?
-Στον πίνακα βλέπουμε μια πόλη ή ένα δάσος?
τα παιδιά περιγράφουν τον πίνακα και εντοπίζουν την εποχή.
Στη συνέχεια ,τα παιδιά επιλέγουν ένα χαρακτηριστικό του πίνακα που τους αρέσει,π.χ. ένα δέντρο,τον άνθρωπο,το ποτάκι κ.λ.π. Το παιδί που θέλει σηκώνεται και προσπαθεί με τη στάση του σώματός του να μας βοηθήσει να καταλάβουμε τι θέλει να αναπαραστήσει.Με τη συνοδεία μουσικής (4 εποχές του Βιβάλντι) γίνονται διάφοροι αυτοσχεδιασμοί.
Τα παιδιά στο τέλος χρησιμοποιώντας συγκεκριμένη τεχνική ζωγραφικής ζωγράφισαν χιονισμένα τοπία.















































