Η ανάγκη για την βελτίωση της αισθητικής του αύλειου χώρου του σχολείου μας και η αναβάθμισή του ώστε να συνδεθεί και να εξυπηρετεί την όλη εκπαιδευτική διαδικασία, είχε εντοπιστεί και τονιστεί από το προηγούμενο σχολικό έτος και ήταν ένας από τους στόχους που είχαμε θέσει για την τρέχουσα σχολική χρονιά. Με την έναρξη του σχολικού έτους ξεκινήσαμε την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης. Ενημερώθηκαν τα εμπλεκόμενα μέλη(μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, σχολικό συμβούλιο, φορείς κτλ) σχετικά με το σχέδιο δράσης του άξονα : “Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας” ,τους σκοπούς και τους στόχους του και έγινε χαρτογράφηση του αύλειου χώρου. Οι δράσεις μας στηρίχθηκαν στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, αλλά και στην επιθυμία όλων των εμπλεκομένων στη σχολική κοινότητα να δημιουργήσουμε έναν χώρο που θα εμπνέει, θα ξεκουράζει , θα δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα στα νήπια και ανάγκη ενασχόλησης με την φύση και το περιβάλλον. Καταγράφηκαν οι ιδέες και οι απόψεις τόσο των γονέων κατά την συμπλήρωση ερωτηματολογίων που τους δόθηκαν, όσο και των νηπίων μέσα από τον καταιγισμό ιδεών στα πλαίσια της συζήτησης που έγινε οι οποίες και αποτυπώθηκαν στις ζωγραφιές τους.
Ακολούθησε καταμερισμός έργου στις ομάδες και βρέθηκαν οι πόροι και οι φορείς συνεργασίας, που ήταν η Σχολική Επιτροπή , φυτώρια της περιοχής και ο Σύλλογος Γονέων του Νηπιαγωγείου που με αμέριστο ενδιαφέρον και προσωπική εργασία, έκανε το όνειρο πραγματικότητα!!! Τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα και υποσχόμαστε όλοι μαζί, πως αυτό που ξεκινήσαμε φέτος, θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί την επόμενη σχολική χρονιά με αγάπη, φαντασία, δημιουργικότητα και συλλογικότητα.
Σκοπός του σχεδίου δράσης μας ήταν : η αναβάθμιση , εξωραϊσμός, αναδιαμόρφωση , καλλωπισμός, εμπλουτισμός , αισθητική βελτίωση του αύλειου χώρου του Νηπιαγωγείου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθημερινή σχολική ζωή, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί δημιουργικά από εκπαιδευτικούς και παιδιά για παιδαγωγικές δραστηριότητες & ελεύθερο παιχνίδι σε πνεύμα συνεργασίας.
Τι κάναμε?
-Συγκεντρώσαμε υλικό από το διαδίκτυο σχετικά με την οργάνωση αύλειου χώρου και δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται σε αυτόν.
-Έγινε συστηματική παρατήρηση από τα νήπια του αύλειου χώρου του νηπιαγωγείου, με προτάσεις και από τα ίδια για την βελτίωσή του.
-Ακολούθησε πρόταση συμμετοχής/προσφοράς ιδιωτών στην διεξαγωγή της δράσης και ανταπόκριση Συγκεκριμένα προχωρήσαμε σε φύτεμα πανσέδων σε ρόδες και ζαρτινιέρες, με χώμα και πανσέδες που ήταν ευγενική χορηγία από φυτώριο της περιοχής στο Νηπιαγωγείο, μετά την διαμεσολάβηση της γραμματέως της Σχολικής Επιτροπής.
-Υπήρξε συνεργασία με την we4all, ένα Μη Κερδοσκοπικό Περιβαλλοντικό Οργανισμό, που δραστηριοποιείται στην Περιβαλλοντική εκπαίδευση των παιδιών σε σχολεία Green Future, για παρουσίαση εκπαιδευτικού περιβαλλοντικού προγράμματος και φύτεμα αρωματικών φυτών (λεμονοθύμαρο, δεντρολίβανο και λεβάντα ) στις ρόδες που είχαμε βάψει και προετοιμάσει μαζί με τα παιδιά.
Καλλωπισμός του αύλειου χώρου του Παραρτήματος του Νηπιαγωγείου μας» με την βοήθεια του WE4ALL
-Πραγματοποιήθηκαν συμμετοχικές εκδηλώσεις βελτίωσης του μαθητικού κλίματος στην αυλή, με μείωση των συγκρούσεων και καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργασίας, σεβασμού και αλληλεγγύης όπως: (παρουσιάσεις παιδικών βιβλίων από συγγραφείς με πρόσκληση και των μαθητών της Α΄Δημοτικού του όμορου Δημοτικού σχολείου, bazar για την εξεύρεση οικονομικών πόρων κάλυψης των αναγκών του σχολείου, σχολική γιορτή, αποκριάτικες εκδηλώσεις…)
Αποκριάτικο πάρτυ στον αύλειο χώρο:
-Καλοκαιρινή γιορτή του σχολείου μας στον αναμορφωμένο αύλειο χώρο:
-Συνδέσαμε το σχέδιο δράσης με το εργαστήριο Δεξιοτήτων “Φροντίζω το Περιβάλλον”.
Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής!!! 4o Eργαστήριο Δεξιοτήτων.
-Στείλαμε ερωτηματολόγιο στους γονείς, που αποσκοπούσε στο να βοηθήσει να καταγράψουν τις σκέψεις τους για την υφιστάμενη κατάσταση της σχολικής αυλής και να κάνουν προτάσεις βελτίωσης της και & απολογιστικό ερωτηματολόγιο επιτυχίας του σχεδίου δράσης
“Αναδιαμόρφωση και αξιοποίηση της σχολικής αυλής”. – Συμμετοχή σε έρευνα – Ερωτηματολόγιο.
“Αναδιαμόρφωση και αξιοποίηση της σχολικής αυλής”. – Συμμετοχή σε έρευνα – Ερωτηματολόγιο.
-Έγινε αποστολή πληροφοριακού υλικού του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κιλκίς στους γονείς, που προσέγγιζε το θέμα «κήπος και ελληνικό σχολείο». Αναπόφευκτα ο νους ταξιδεύει στον «κήπο της φύσης» που η θύμηση του φέρνει χρώματα, μυρωδιές, ήχους, συναισθήματα…
– Συμμετείχαμε στον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας της Γης. Η 22η Απριλίου ορίστηκε ως Διεθνής Ημέρα της Γης το 2009 από τα Ηνωμένα Έθνη με στόχο την ημέρα αυτής να γίνει ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση όλων μας, ανθρώπων, κυβερνήσεων, επιχειρήσεων και οργανισμών, για έναν καθαρό πλανήτη, για ένα καθαρό και βιώσιμο περιβάλλον.
– Πραγματοποιήσαμε δωρεάν περιβαλλοντικό πρόγραμμα: «οι σπόροι του αύριο» με στόχο την αφύπνιση των μικρών μαθητών αναφορικά με την επιτακτική ανάγκη για την ασφάλιση της περιβαλλοντικής ισορροπίας του πλανήτη . Πραγματοποιήθηκαν στον αύλειο χώρο στα πλαίσια της αξιοποίησής του: πρωτότυπες δράσεις, βιωματικά/διαδραστικά παιχνίδια, δόθηκαν συμβουλές για την προστασία του πλανήτη με σκοπό να ανοίξει ένα νέο παράθυρο γνώσης και υιοθέτησης φιλοπεριβαλλοντικών καθημερινών συνήθειών .
-Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων αξιοποιήθηκε υλικό από σεμινάρια που παρακολούθησαν στοχευμένα οι εκπαιδευτικοί : https://blogs.sch.gr/5nippefkis/epimorfoseisekpaideytikon/
-Είδαμε σχετικά βίντεο αναδιαμόρφωσης και καλλωπισμού του αύλειου χώρου, για να πάρουμε ιδέες.
-Μάθαμε τι χρειάζεται ένα φυτό για να μεγαλώσει, ώστε να το φροντίζουμε σωστά.
-Πήραμε τα σκαλιστηράκια μας και τα φτυαράκια μας ,σκάψαμε και διαμορφώσαμε το χώρο που θα φυτέψουμε.
-Βγάλαμε τα φυτά, που μας δόθηκαν από χορηγούς με φυτώρια , από τα γλαστράκια, τα φυτέψαμε και τα ποτίσαμε και υποσχεθήκαμε να τα φροντίζουμε σαν γνήσιοι κηπουροί και φρουροί του αύλειου χώρου του σχολείου.
-Πήραμε τις τσουγκράνες μας και καθαρίσαμε την αυλή από τις πευκοβελόνες, βάζοντας κι εμείς το μικρό μας λιθαράκι στην προστασία και σωτηρία του φυσικού μας περιβάλλοντος!
-Ασχοληθήκαμε με τα λουλούδια που αγοράσαμε!!!Συζητήσαμε που θα τα τοποθετήσουμε και αφού βάψαμε λάστιχα αυτοκινήτου και γλάστρες ,τα φυτέψαμε μέσα σ’ αυτά, αλλά και σε παρτέρια που είχαμε .
-Υιοθετήσαμε θετικές περιβαλλοντικές στάσεις ώστε να γίνουν τα νήπια μελλοντικά ενεργοί πολίτες που θα συμμετέχουν σε διαδικασίες βελτίωσης & ανάληψης δράσεων προστασίας.
-Τα νήπια ενεπλάκησαν ενεργά στα στάδια υλοποίησης του σχεδίου δράσης, γεγονός που βοήθησε στην επιτυχία του .
-Bρήκαμε στα σκουπίδια ένα ολόκληρο σαλονάκι bamboo (πολυθρόνες, καναπές τραπεζάκι), το βάψαμε με βερνίκι, αγοράσαμε μαξιλάρια και ξεκουραζόμαστε και συνομιλούμε με τους φίλους μας όταν το χρειαζόμαστε!!!
-Το σχολικό αύλειο περιβάλλον είναι πια ένας ζωντανός χώρος διαπαιδαγώγησης των νηπίων όπου μπορούν να ολοκληρώσουν την πνευματική & συναισθηματική τους ανάπτυξη , ψυχαγωγίας, αποτελεσματικό εργαλείο στη μαθησιακή διαδικασία, χώρος σύνδεσης κοινωνικών, πολιτιστικών & οικολογικών περιοχών της παιδικής ηλικίας, καθορίζει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης & οι μαθητές έχοντας πραγματικές φυσικές εμπειρίες, μαθαίνουν να συνεργάζονται & να σέβονται.
Η αυλή μας έχει χρώμα και μυρωδιές που μαγεύουν!!!
-Καλωσορίσαμε και τα πρώτα έντομα που έκαναν την εμφάνισή τους στον ανθόκηπό μας…..
-Ορίσαμε ομάδες υπεύθυνες για την φροντίδα και το πότισμα των λουλουδιών.
-Βάψαμε και συντηρήσαμε τον υπαίθριο χώρου συγκέντρωσης των μαθητών ( καθίσματα-παγκάκια).
–Θα συμμετάσχουμε στο 44ο Φεστιβάλ Παιδιού του Δήμου Λυκόβρυσης- Πεύκης, κατά την ημέρα Τοπικής Δράσης για το Περιβάλλον, στις Προφεστιβαλικές εκδηλώσεις. Συγκεκριμένα θα ασχοληθούμε με το φύτεμα αρωματικών και καλλωπιστικών φυτών και θάμνων στον υπαίθριο αύλειο χώρο του σχολείου μας και την φροντίδα του κήπου κατά την ημέρα εκείνη, με την προϋπόθεση ότι ο Δήμος θα μας προμηθεύσει το χώμα που θα χρειαστούμε και τα προαναφερθέντα φυτά.
-Ορίσαμε τα παγκάκια της φιλίας . Εκεί μπορούν να κάθονται όποια παιδιά νιώθουν μόνα τους ώστε να ειδοποιούν με αυτόν τον τρόπο τα άλλα παιδιά να παίξουν μαζί τους ή να ξεκινήσουν μια νέα φιλία ή να συζητήσουν μαζί για όποιο θέμα τους απασχολεί. Το παγκάκι της φιλίας συμβάλει στη μείωση της κοινωνικής απομόνωσης και τη βελτίωση της ψυχικής ευημερίας των παιδιών ενώ λειτουργεί ως υπενθύμιση στα παιδιά για πράγματα όπως η επικοινωνία, η αλληλοϋποστήριξη και η έκφραση των συναισθημάτων πράγμα που οδηγεί στη μείωση του εκφοβισμού.
-Ένας ακόμα στόχος που επετεύχθη την τρέχουσα σχολική χρονιά, ήταν η βελτίωση της αισθητικής της πρόσοψης της σχολικής μονάδας , καθώς με την αποκλειστική βοήθεια του Συλλόγου Γονέων και την προσωπική τους εργασία, ζωγραφίστηκε ένα μεγάλο κομμάτι του εξωτερικού τοίχου του σχολείου, της εξέδρας μας στο πλάι στην επαφή με το 3ο Δημοτικό σχολείο , αλλά και στον αύλειο χωμάτινο χώρο που βρίσκονται τα όργανα της παιδικής χαράς .
Βελτίωση της αισθητικής του αύλειου χώρου του Νηπιαγωγείου μας!
Οι έρευνες έχουν δείξει ότι:
-η αξιοποίηση του χώρου στην εκπαίδευση των παιδιών προσχολικής ηλικίας συμβάλει στη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη τους.
-Τα παιδιά αυτής της ηλικίας, μέσω του χώρου όπου βρίσκονται και των αλλαγών που πραγματοποιούν τα ίδια, ενδυναμώνουν, μεταξύ άλλων, τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
-Το εξωτερικό περιβάλλον μπορεί να λειτουργήσει ως πεδίο αγωγής και μάθησης, παρέχοντας στο παιδί ευκαιρίες να εμπλακεί σε βιωματικές καταστάσεις μάθησης, να αποκτήσει γνώσεις και εμπειρίες, να διερευνήσει, να εκφραστεί και να βιώσει ποικίλα συναισθήματα».
-Μέσα από τη συχνή παρατήρηση και αλληλεπίδραση τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν μια πιο έντονη συνειδητοποίηση της φύσης και της ανάγκης προστασίας της, διαχειρίζονται καλύτερα τον χώρο τους και καλλιεργούν μεταξύ τους σχέση ευθύνης και φροντίδας.
-Ερχόμενα σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον αποκτούν σταδιακά νέες δεξιότητες, που τους καθιστούν ικανούς να λειτουργήσουν μελλοντικά ως ενεργοί πολίτες.
Η σχολική αυλή ,αποτελεί ένα πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των παιδιών.Η φυσική εμπειρία ενισχύει την κατανόηση της σχέσης μας με το φυσικό κόσμο, ευνοεί τη συμμετοχή των παιδιών στη διαχείριση και τη φροντίδα της σχολικής αυλής και τους παρέχεται η ευκαιρία να αναλάβουν ευθύνες και να αποφασίζουν για θέματα σχετικά με το περιβάλλον.
-Προσφέρει επίσης την ευκαιρία για συνεργατική μάθηση και κοινωνική αλληλεπίδραση. Τα παιδιά μπορούν να εργαστούν μαζί για τη δημιουργία και τη διατήρηση της αυλής, ενισχύοντας την αίσθηση της κοινότητας και της ευθύνης.
“Μαζί με τα παιδιά, μπορούμε να αλλάζουμε τον κόσμο”.
Ο αύλειος χώρος πριν:
Ο αύλειος χώρος τώρα:
Κατά την επόμενη σχολική χρονιά ευελπιστούμε να συνεχίσουμε το συγκεκριμένο Σχέδιο Δράσης, καθώς:
-Δεν πραγματοποιήθηκε ο καλλωπισμός & η βελτίωση της αισθητικής του αύλειου χώρου του Παραρτήματος του Νηπιαγωγείου μας και η αναβάθμισή του,
– Δεν έγινε προμήθεια απαιτούμενου εξοπλισμού(παιχνίδια εξωτερικού χώρου) και εκ νέου δημιουργία επιδαπέδιων παιχνιδιών από το αρμόδιο τμήμα του Δήμου αν & προηγήθηκε ενημέρωση για την ενεργοποίηση & την ανάγκη χρηματοδότησής του, στην δημιουργία μια σύγχρονης λειτουργικής αυλής που να υπερβαίνει τον παραδοσιακό ρόλο της , μέσα από συνεχείς τηλεφωνικές οχλήσεις μας , ηλεκτρονικής αλληλογραφίας κατ΄ επανάληψη, αλλά και μέσω του Σχολικού Συμβουλίου
-Δεν εξασφαλίστηκαν πλήρως οι οικονομικοί πόροι & η βοήθεια που περιμέναμε για την ολοκλήρωση του σχεδίου δράσης, παρά μόνο από συνδρομή-συμμετοχή του Συλλόγου Γονέων του Σχολείου, μερικώς από την Σχολική Επιτροπή και από οργανώσεις μη κερδοσκοπικές & μεμονωμένους χορηγούς.
-Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έχουμε προγραμματίσει την συνέχιση της αισθητικής βελτίωσης του αύλειου χώρου του μητρικού σχολείου-Παραρτήματος και την επόμενη Σχολική Χρονιά με την βοήθεια του Συλλόγου Γονέων που στέκεται αρωγός στις προτάσεις μας και τον Ευχαριστούμε ιδιαίτερα!!!
Ραντεβού τον Σεπτέμβρη με νέες φρέσκες ιδέες βελτίωσης της λειτουργικότητας & της αισθητικής του σχολικού υπαίθριου χώρου του Νηπιαγωγείου μας, μητρικού και Παραρτήματος, & ενίσχυσης του εξοπλισμού τους ,καθώς, όπως αναφέρεται και στις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες: ο ρόλος του περιβάλλοντος στην αγωγή είναι καθοριστικός & με κατάλληλη οργάνωση η σχολική αυλή μπορεί να στηρίξει τις διαδικασίες μάθησης με εφαρμογή κατάλληλα σχεδιασμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που θα έχουν στόχο τη συνολική ανάπτυξη του παιδιού.