Υλοποίηση του 2ου θεματικού κύκλου των εργαστηρίων δεξιοτήτων σχολικού έτους 2023-2024

Ο 2ος θεματικός κύκλος «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην. Ενδυνάμωση-Συνεργασία-Αποδοχή.» των  εργαστηρίων  δεξιοτήτων με  τίτλο  «Προλαβαίνουμε τη Βία, πριν εμφανιστεί», που στοχεύει να καλλιεργήσει στα παιδιά δεξιότητες αυτογνωσίας αυτοπεποίθησης και ενσυναίσθησης με απώτερο σκοπό την πρόληψη της βίας, τελείωσε.

Το εντάξαμε στο σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας με βάση τον άξονα: “Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών”  στα πλαίσια της “Παιδαγωγικής και Μαθησιακής λειτουργίας”,με θέμα: ” Όλοι μαζί, όλοι μαζί, είμαστε πιο δυνατοί, φεύγοντας από το Εγώ βαδίζουμε στο δρόμο του Εμείς.”

Κύριος Στόχος του σχεδίου δράσης, είναι η δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, αλληλοκατανόησης, αλληλοσεβασμού  ανάπτυξης συλλογικού πνεύματος και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών/τριών και η επίλυση συγκρούσεων και  κρίσεων στο σχολείο. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην εισαγωγή του προγράμματος “Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί”, των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων: “Η εξοικείωση με το διαφορετικό βοηθάει στην ισότιμη αντιμετώπιση του και παρέχει περισσότερες δυνατότητες ως προς την αποδοχή του. Πολύ συχνά οι αντιδράσεις απέναντι στο διαφορετικό είναι εκδηλώσεις βίας. Τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες περιστατικών βίας τα οποία λαμβάνουν χώρα και στο σχολικό πλαίσιο. Το ζητούμενο πριν την εκδήλωση και την αντιμετώπιση του περιστατικού βίας είναι η πρόληψη.

Σκοπός του προγράμματος λοιπόν είναι η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου». Με ποιους τρόπους βοηθάμε τον εαυτό μας, ως άτομο, αλλά και ως μέλος της ομάδας, να αποδεχτεί τον «άλλον», αλλά και να αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας όταν νιώσει ότι  απειλείται; Ενδυνάμωση- Συνεργασία-Αποδοχή.

Μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες, τα παιδιά   δυναμώνουν ως άτομα, αλλά και  ως μέλη  ομάδας που μεταξύ   τους έχουν κοινά στοιχεία. Σημαντικό ρόλο παίζει  το να αντιληφθεί το κάθε παιδί τη μοναδικότητά του, αλλά  ταυτόχρονα και την ανάγκη του «ανήκειν» σε μία ομάδα, με τα μέλη της οποίας  το ενώνουν κοινά στοιχεία.

Η συγκρότηση της ατομικής, αλλά και της συλλογικής ταυτότητας, ωθεί τα παιδιά στο να ανακαλύψουν κοινά και διαφορετικά χαρακτηριστικά.  Μιλώντας για τον εαυτό του το κάθε παιδί, ανακαλύπτουν πτυχές του που δε γνωρίζει και  νιώθει περήφανο για αυτές.  Αναδύεται η ξεχωριστή αξία του και  ενισχύεται η  αυτοεκτίμησή του.  Τα παιδιά  μοιράζονται τον τρόπο που θα τα κάνει να νιώσουν πιο δυνατά και να πιστέψουν  περισσότερο στον εαυτό τους, ώστε αυτά τα «όπλα» να είναι η ασπίδα προστασίας τους, σε περίπτωση που κάποιος/α  θελήσει να τα εκφοβίσει.  Οι δραστηριότητες ενσυναίσθησης «φέρνουν» τα παιδιά σε επαφή με το διαφορετικό προφορικό λόγο, τη διαφορετική γραφή, το διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας. Συναισθάνονται τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν όσα άτομα δεν μιλούν την ίδια γλώσσα με αυτά. Προσπαθούν να επιλύσουν προβλήματα περιστατικών βίας και προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης- αντίδρασης. Μέσα από την καλλιέργεια των κατάλληλων δεξιοτήτων μαθαίνουν να δέχονται το διαφορετικό σαν κάτι φυσιολογικό. Σέβονται, συνεργάζονται, συνυπάρχουν, συναισθάνονται και δεν υποτιμούν κανένα μέλος της ομάδας.

Εκτός των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (4c’s) και των Δεξιοτήτων Ζωής, κατά τη διάρκεια  του προγράμματος καλλιεργούνται και Δεξιότητες του Νου, καθώς και Δεξιότητες Τεχνολογίας και Επιστήμης. Οι δραστηριότητες  των εργαστηρίων είναι βιωματικής μορφής και κρατούσαν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών.

Η επιλογή του συγκεκριμένου εργαστηρίου έγινε στα πλαίσια της βελτίωσης των σχέσεων των μαθητών μεταξύ τους, καθώς:

-Η επιθετικότητα – εκφοβισμός είναι πολυδιάστατα κοινωνικά φαινόμενα με ανησυχητικές διαστάσεις και βλαβερές συνέπειες στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και στη διαδικασία της μάθησης.

-Η άσκηση σχολικής βίας από ένα παιδί συνήθως, αποτελεί τον πρόδρομο παραβατικής συμπεριφοράς στο μέλλον και ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισής της  είναι η πρόληψη.

-Είναι σημαντικό τα παιδιά να εκφράζονται  σε κλίμα διαλόγου και επικοινωνίας.

– Η διαχείριση του θυμού  είναι ένα σημαντικό βήμα σε μια ειρηνική κοινωνία.

-Είναι υπαρκτή η ανάγκη επαναπροσδιορισμού των σχέσεων – δεσμών των νηπίων και η εκ νέου σύναψη συμβολαίου συνεργασίας , καθώς  εκλείπουν οι  συνεκτικοί κοινωνικοσυναισθηματικοί  δεσμοί και γίνεται  προβολή του Εγώ  με  αποτέλεσμα τις  συγκρούσεις.

– Η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, η αναγνώριση – αποδοχή του άλλου, η ενίσχυση του δεσμού της ομάδας και η εδραίωση της συνεργασίας  αποτελούν τα θεμέλια για την δημιουργία υγιούς κοινωνίας. Σε συνδυασμό δε,  με την καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού, συμβάλλουν στην επιτυχή εξέλιξη στη ζωή των παιδιών και η ενασχόληση με το θέμα αυτό είναι μεγίστης σημασίας.

-Η διαμόρφωση και εφαρμογή ενός οργανωμένου πλαισίου διαχείρισης των εντάσεων και των συγκρούσεων, η διεύρυνση και ενίσχυση της κουλτούρας  συνεργασίας – αλληλεγγύης – εμπιστοσύνης –  αλληλοϋποστήριξης και  η αναζήτηση  της φωνής των παιδιών,  συμβάλλουν στην δημιουργία ενός  ασφαλούς και δημιουργικού  περιβάλλοντος μάθησης.

–  Η μη  βίαιη επίλυση των συγκρούσεών τους, ο σεβασμός , η σωστή διαχείριση των συναισθημάτων, η  αποδοχή  της  διαφορετικότητας, η ενθάρρυνση της συμμετοχής, η παροχή ευκαιριών για δημιουργική συνεργασία, η ανάληψη πρωτοβουλιών και η αίσθηση κοινών στόχων, η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, η αναγνώριση -αποδοχή του άλλου, η ενίσχυση του δεσμού της ομάδας και η εδραίωση της συνεργασίας, είναι σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες για  την εξέλιξη στη ζωή των παιδιών και η ενασχόληση με το θέμα αυτό είναι μεγίστης σημασίας.

1ο Εργαστήριο: « Ένας κύκλος μας ενώνει».

Τα παιδιά στέκονται στον κύκλο και ένα- ένα με σειρά λέει  ποιο είναι  αγαπημένο του χρώμα και ποιο το αγαπημένο του παιχνίδι. Χωριζόμαστε  σε ομάδες και συνδιαμορφώνουμε το συμβόλαιο της τάξης. Δημιουργούμε το παζλ της τάξης μας, όπου το κάθε παιδί σε ένα κομμάτι έχει ζωγραφίσει έναν κανόνα που θέλει να τηρείται από όλους και το ονομάσαμε: “Ο Σεβασμός στην τάξη μας χτίζεται κομμάτι κομμάτι.”
2ο Εργαστήριο: «Ο εαυτός μου», οι «άλλοι» (Ατομική- Συλλογική Ταυτότητα).

Τα παιδιά χωρίζονται μεταξύ τους σε ζευγάρια. Στα ζευγάρια το κάθε παιδί μιλάει για τον «εαυτό» του. Αναζητούν κοινά στοιχεία μεταξύ τους. Στη συνέχεια καταγράφουμε τα κοινά τους στοιχεία σε μικρές αφίσες που δημιουργούν τα ζευγάρια των παιδιών. Δημιουργούν  ομάδες, με βάση κάποια  κοινά στοιχεία, από τα οποία διαμορφώνεται η κάθε ομάδα. Τα μέλη της κάθε ομάδας συναποφασίζουν το όνομα της ομάδας .Σε φύλλο αξιολόγησης το κάθε παιδί δημιουργεί το πορτραίτο του.

3ο Εργαστήριο: « Δυναμώνω- Προστατεύω- Πιστεύω στον εαυτό μου» Αυτοεκτίμηση

Στόχος αυτού του εργασηρίου είναι να μπορέσει να συνειδητοποιήσει το κάθε παιδί: “Τι με κάνει νιώθω πιο δυνατός; Γιατί είμαι ξεχωριστός; Τι μπορώ να κάνω καλά; Γιατί νοιώθω υπερήφανος για τον εαυτό μου;” Σε καθρέφτη, σε φύλλο αξιολόγησης και αφού πρώτα έχουν παρατηρήσει τον εαυτό τους σε πραγματικό καθρέφτη, ζωγραφίζουν τον εαυτό τους και γράφουν το όνομά τους. Στην ολομέλεια προτείνουν λέξεις που κάνουν όλα τα παιδιά να νιώθουν πιο δυνατά. Γράφουν τις λέξεις πάνω σε «χάρτινα» ρούχα και φτιάχνουν τη «Μπουγάδα της τάξης». (Μπράβο, συγνώμην, Θάρρος, ευχαριστώ..). Γράφουν τις λέξεις πάνω σε «χάρτινα» ρούχα και φτιάχνουν τη «Μπουγάδα της τάξης». Δημιουργούμε μικρές αυτοσχέδιες ιστορίες με  παιδιά που βρίσκονται σε άσχημη θέση, επειδή κάποιοι τους μειώνουν. Συζητούν, με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να αντιδράσουν, ώστε να δυναμώσουν τον εαυτό τους. Βρίσκουν τις λέξεις που έχουν γράψει στο ρούχο τους, στη μπουγάδα που έχουμε απλώσει στην τάξη.

4ο Εργαστήριο: «Συναισθάνομαι τον ‘’άλλον’’» (Ενσυναίσθηση- Επικοινωνία)

Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Η κάθε ομάδα παίρνει μια εικόνα με κείμενο από ένα αλλόγλωσσο παραμύθι (το παραμύθι grady  bear) . Παρατηρούν τα γραπτά σύμβολα. Διατυπώνουν υποθέσεις για το τι μπορεί να γράφουν. Συζητούν για το ρόλο της εικόνας στην κατανόηση των παραμυθιών. Καλούνται να παρουσιάσουν στην ολομέλεια τι λέει το κείμενο που έχουν. Προσπαθούν να καταλάβουν τι λένε οι εικόνες, το εκτυπώνουμε και γράφουν δίπλα τις σκέψεις τους.

5ο Εργαστήριο: « Η ιστορία του Ιγκόρ» (Επίλυση προβλήματος)

Παρουσιάζουμε στα παιδιά  τον Ιγκόρ, ο οποίος αφηγείται την ιστορία του. Τα παιδιά καλούνται να προτείνουν λύσεις για να βοηθήσουν τον Ιγκόρ.
“ΙΓΚΟΡ ΤΟ ΠΟΥΛΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΕΙ”. Ύστερα από ένα μακρύ, σιωπηλό χειμώνα έφτασε η εποχή της μουσικής, η άνοιξη! Ο Ιγκόρ είναι κατενθουσιασμένος γιατί θα τραγουδήσει με τους φίλους του για πρώτη φορά. Όταν όμως ανοίγει το ράμφος του, τα άλλα πουλιά σκάνε στα γέλια. Είναι παράφωνος! Τι θα κάνει, θα εγκαταλείψει το όνειρό του;

6ο Εργαστήριο: «Οι εικόνες ‘’κρύβουν’’ τη δική τους ιστορία»

Τα παιδιά παρατηρούν διάφορες εικόνες που απεικονίζουν περιστατικά βίας και συμπεριφορές- αντιδράσεις παιδιών. Χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επιλέγει μία εικόνα. Κάνουν υποθέσεις για το τι έχει γίνει πριν τη συγκεκριμένη σκηνή που απεικονίζεται και τι θα συμβεί μετά από αυτή. Με βάση τις ιδέες τους φτιάχνουν μια ιστορία. Εμπλουτίζουν την ιστορία τους, δίνοντας απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτουμε.

7ο Εργαστήριο: « Τι θα πάρω μαζί μου…;»

Παρατηρούμε εικόνες με διάφορες συμπεριφορές- αντιδράσεις παιδιών σε θέματα σχολικής βίας. Τα παιδιά τις συγκρίνουν και επιλέγουν . Αιτιολογούν την επιλογή τους. Καλούνται να πουν φράσεις, λέξεις, να περιγράψουν συμπεριφορές, που θεωρούν ότι τα δυναμώνουν και τα βοηθούν για να αντιδράσουν, σε περίπτωση που νιώσουν ότι κάποιος/α/ τα απειλεί. Φτιάχνουν ομαδικά την «καλή συνταγή».

Υλικό που αξιοποιήσαμε:



Λήψη αρχείου

 

Εφαρμογή του Προγράμματος Καλλιέργειας Δεξιοτήτων ,  από την βιβλιοθήκη του ΙΕΠ



Λήψη αρχείου

Συμμετοχή στο Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: “Τα μυστικά της βαλίτσας” του Μουσείου σχολικής Ζωής ,«Η παπαρούνα το έσκασε »στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων. Μια Παπαρούνα αποφασίζει ότι δεν θέλει πια να ζει στον Πόλεμο και τη θλίψη και θέλει να το σκάσει, αναζητώντας την ελευθερία…!

Στόχος του προγράμματος:

  • να καλλιεργήσουν κοινωνικές δεξιότητες όπως ενσυναίσθηση , αλληλεγγύη, συνεργασία
  • να εκφράσουν τα συναισθήματα τους
  • να οπτικοποιήσουν και να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους.

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: «Η παπαρούνα το έσκασε ».

Αποστολή πληροφοριακού υλικού στους γονείς σχετικά με την πρόληψη του φαινομένου της σχολικής βίας  στα πλαίσια της ενημέρωσής τους, δεδομένης  της επίδρασης του οικογενειακού περιβάλλοντος  όχι μόνο στην πρόληψη ,αλλά και  στη δυνατότητα παρέμβασης και αντιμετώπισής του

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

Από την σειρά  κοινωνικές ιστορίες επεξεργαζόμαστε το βιβλίο : “Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός”



Λήψη αρχείου

Απολαύστε πλούσιο φωτογραφικό υλικό:

8b12e7b0 f14b 40ab af05 55a4389b620b 1 122bf87d b56a 411e be75 674123cc6acf 7083d7c8 54c8 4cdd ab4d 1e7e7a0b39be 416502311 6553784874722736 319065524624464408 n bcb0fbf6 f1ef 4bf2 b94c 6301c657a384 416646349 1086523299253839 8488141633001110753 n 426126986 7668183813201090 1001094100495901943 n 426162913 7215116248565135 4140175380205051487 n 426170689 710069127908239 902411671397758395 n 426274101 1065972974677527 4501536961437891996 n bd52a405 86b4 4212 81a1 6e2af8dc9fda d757152b 134c 46b9 ac61 7091aac9254f f61d9519 2a40 42cf 8e46 eaab56009466 1  9bb4ea6e 29d0 4346 b7ea 23f62a26c8c0 125b9a747 4b0f 47a4 893d d5b04666a04b 12168c5d9 422f 4338 af93 03abb94d528e416502311 6553784874722736 319065524624464408 n 1416536637 1515976739134685 8154078685215620648 n 1416571263 3687217178269597 5985167125653049310 n portfolio413160484 696266322497555 2670768217299563326 nP1014512P1000418416019129 297502259984940 7004187136942021291 n0a6ea7af7788509929f80830bed85b890c5eae29d743921adfa4053ad46f66f66d7d2b95185ff850a6b1282835d691c462e14a041dbb347bb05eaa573f2f9b18Screenshot 104479a09fa76e28907bb7a98da6de53e84ce5e15a0127d9eaab39de5a594769486d7d2b95185ff850a6b1282835d691c4 19d16eee4fe928ca0289841b8791cff739f57876eaf3acc7396fc53cafe2fb451d7f458b7789f8c1df42ac41c38bcf877

Σε αυτό το υπέροχο ταξίδι μάθαμε την αξία του σεβασμού:

  • Σεβασμός είναι να νιώθω καλά με τον εαυτό μου
  • Σεβασμός είναι να ξέρω οτι είμαι μοναδικός και πολύτιμος
  • Σεβασμός είναι να εκτιμώ τον εαυτό μου και τους άλλους
  • Σεβασμός είναι να ξέρω ότι είμαι αξιαγάπητος  και ικανός
  • Σεβασμός είναι να ακούω τους άλλους
  • Σεβασμός είναι να φέρομαι ωραία στους άλλους
  • Σεβασμός είναι να ξέρω ότι και οι άλλοι είναι πολύτιμοι και μοναδικοί
  • Σεβασμός είναι να φροντίζω τα ζώα και το περιβάλλον
  • Ο σεβασμός είναι το θεμέλιο για μια υγιή και ειρηνική συνύπαρξη μεταξύ των μελών μιας κοινωνίας.

Τα παιδιά δικαιούνται να ζουν  σε ένα σχολικό περιβάλλον που τους παρέχει ασφάλεια, ηρεμία και σεβασμό, γιατί η παραβίαση των δικαιωμάτων ακόμη κι όταν γίνεται από συνομηλίκους, προκαλεί μεγάλη ψυχική οδύνη. Είναι σημαντικό να στοχεύσουμε στη δημιουργία μιας κοινωνίας όπου η ποικιλομορφία και η διαφορετικότητα είναι σεβαστές και η αξιοπρέπεια του ανθρώπου εκτιμάται και ενθαρρύνεται.

Ας γίνουμε φίλοι όλοι μαζί, για να γεμίσει χαμόγελα η γη!!!

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΒΙΑ, ΝΑΙ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΑ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *