Υλοποίηση του 4ου θεματικού κύκλου των εργαστηρίων δεξιοτήτων σχολικού έτους 2022-2023 «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά»

Ο 4ος θεματικός κύκλος των εργαστηρίων δεξιοτήτων σχολικού έτους 2022-2023, τελείωσε.

Θεματική: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ , Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά                  Τίτλος: «Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων». Μέσα από τα 7 εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν, επιδιώχθηκαν τα εξής:

  • να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες: την σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο,  ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν(τα υπερκμεταλλεύται για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωϊκά προϊόντα) και να αντιληφθούν ότι η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης.
  • να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου μέσα από έργο τέχνης. Να εφαρμόσουν διεργασίες παρατήρησης έργων τέχνης μέσα στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης αξιοποιώντας το «μοντέλο» του Perkins ώστε να καλλιεργήσουν τη νοοτροπία του στοχασμού.
  • να γνωρίσουν το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων.
  • Οι μαθητές/τριες  να προβούν  σε μια καμπάνια ενημέρωσης των γονέων και  των συμμαθητών τους και να   αναστοχαστούν  επί της διαδικασίας .Καλλιεργήθηκαν οι εξής δεξιότητες:
    • Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
    • Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Υπευθυνότητα
    • Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη, αναστοχασμός
    • Ψηφιακές δεξιότητες

Εργαστήριο 1ο :  Ας ξανασυστηθούμε.Τα παιδιά δημιουργούν το συμβόλαιο δράσης της ομάδας. Χωρίζονται σε ομάδες αφού μοιράσουμε φωτογραφίες που  αναπαριστούν ζώα και κάνουν μουσικό παιχνίδι .Η κάθε ομάδα αποφάσισε τους κανόνες και  τους κατέγραψε, δημιουργώντας έτσι την αφίσα με τους κανόνες της ομάδας, η οποία αναρτήθηκε σε ένα εμφανές σημείο στην τάξη και έχουν συμφωνήσει όλοι να τηρούν τους κανόνες που έχουν θέσει.

345079194 900153281060526 4583735045510185955 n345241311 1398047037699419 5602128204226058929 n 345464221 1934250950268548 5850767548393651491 n 345483290 728017479117862 8391341845972581815 n 345259491 1266016607637120 3351245625412673487 n  2clMgSKfWBVLMF343265784 256359103647598 6175772532856380181 n

Εργαστήριο 2ο :  Άνθρωποι και ζώα-μία σχέση αλληλεξάρτησης . Καλούμε στην ολομέλεια τους μαθητές/τριες να σκεφθούν κάποια ζώα που προσφέρουν τροφή στον άνθρωπο και ποια είναι αυτή; Με την τεχνική της ιδεοθύελλας δημιουργείται ο αρχικός εννοιολογικός χάρτης με κεντρικό ερώτημα «Ζώα που μας προσφέρουν τροφή». Διαμοιράζουμε  στις ομάδες εικόνες με τα προϊόντα των ζώων και καλούμε την κάθε ομάδα να διερευνήσει μετά από προσεκτική παρατήρηση με ποια ζώα σχετίζονται οι εικόνες.

Στη συνέχεια δημιουργείται ο δεύτερος εννοιολογικός χάρτης «Τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα» Από τη σύγκριση των δύο χαρτών καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον. Αναζητούμε στο διαδίκτυο εικόνες για τα προϊόντα που προσφέρουν  τα ζώα.  Έγιναν 2 βιωματικά προγράμματα στο σχολείο που αφορούσαν το συγκεκριμένο εργαστήριο δεξιοτήτων: -Βιωματικό πρόγραμμα : ” Το πέταγμα της μέλισσας” την Παρασκευή  12/5/2023 https://blogs.sch.gr/5nippefkis/2023/05/12/viomatiko-programma-quot-to-petagma-tis-melissas-quot/             -Βιωματικό πρόγραμμα : “Μικροί κτηνοτρόφοι εν δράσει” την  Παρασκευή 5/5/2023 https://blogs.sch.gr/5nippefkis/2023/05/05/viomatiko-programma-quot-mikroi-ktinotrofoi-en-drasei-quot/

Στόχοι  των  προγραμμάτων ήταν  τα  παιδιά μας να έρθουν σε επαφή με τα ζώα και να αντλήσουν  χρήσιμες για εκείνα πληροφορίες και εμπειρίες. Εμπλούτισαν  τις γνώσεις τους σχετικά με τον αξιοθαύμαστο τρόπο ζωής των μελισσών, το μέλι και τα άλλα φυσικά προϊόντα που προσφέρουν στον άνθρωπο. Μέσα από παιχνίδια και τη δραματοποίηση έμαθαν για τη ζωή μέσα στην κυψέλη, τα είδη των μελισσών και τους εχθρούς τους. Γνώρισαν  το επάγγελμα του μελισσοκόμου, τη  χρήση των απαραίτητων εργαλείων για την εργασία του , γεύτηκαν μυρωδάτο μέλι, έφαγαν κουλουράκια μελιού, δραματοποίησαν το πέταγμα της μέλισσας κι έφυγαν με τις καλύτερες εικόνες για τον θαυμαστό κόσμο της μέλισσας.

Οι μικροί κτηνοτρόφοι μέσω του προγράμματος γνώρισαν τις εργασίες και τις δραστηριότητες του κτηνοτρόφου, έμαθαν για τα οικόσιτα ζώα (κατσίκα, αγελάδα, γουρούνι, κουνέλι, χήνα, κότα, γαλοπούλα, πρόβατο κ.ά) και τις διατροφικές συνήθειές τους, τα προιόντα που μας δίνουν, τη χρησιμότητά τους, την ανάγκη του ανθρώπου από την αρχαιότητα να τα έχει δίπλα του, έφτιαξαν τυρί….και έφυγαν χαρούμενα  με χρήσιμες πληροφορίες και δεξιότητες!

8pdy n9dsA nnrN9eNeCkDUbON2Z344984252 2015988635413830 7458382800090144696 n343111593 799109564980332 3571718189875381264 n343272659 764221908544494 6792914862913127605 n343498378 1659014864527981 1899949268167199552 n343817593 693318699469417 5916486885804265601 n344766390 287483663607824 7844120591607701867 n 344793904 1191889251505643 8503396409555654327 n344793904 1191889251505643 8503396409555654327 n 1 346107120 1057460518554254 6868948242492936098 n346100758 1284750818785191 420940831524177394 n  346095873 197573563113157 5677271911469001116 n346118171 1253579125258753 8657197680461072104 n346103242 565216149090912 326289095241621133 n345972291 3471894726431772 7416514667657063916 n346097936 182247194377414 124541981626323336 n348370858 1031970478236363 2866075856086137515 n348368968 1163522457821459 2445833466733778930 n 344778152 1244242599796895 2411181834125728916 n

Εργαστήριο 3ο:  Ο ζωγράφος Σαγκάλ μας μιλάει για την σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων.  Στόχος: οι μαθητές να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου μέσα από ένα έργο τέχνης. Πίνακας ζωγραφικής του Σαγκάλ «Εγώ και το χωριό» , Ρωσογάλλος ζωγράφος Μαρκ Σαγκάλ, 1887-1985.    Τόπος διατήρησης: Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.

Ο Σαγκάλ ζούσε στο Παρίσι, αλλά οι αναμνήσεις του από τη ζωή του στο ρωσικό χωριό όπου γεννήθηκε κυριαρχούν στα έργα του. Ένα ζώο, αγελάδα, πρόβατο κτλ., σήμαινε πολλά για τη ζωή στο χωριό. Σήμαινε ασφάλεια για τον φτωχό χωρικό, αφού από αυτό εξασφάλιζε το γάλα, το βούτυρο, το κρέας. Το ζώο ήταν σαν μέλος της οικογένειας.

Μετά την παρατήρηση και την επεξεργασία του έργου καταλήξαμε στο μήνυμα που θέλει να στείλει ο καλλιτέχνης.  “Υπάρχει μια σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων”. Τα παιδιά αποτυπώνουν το μήνυμα που νομίζουν ότι θέλει να στείλει ο Σαγκάλ ζωγραφίζοντας

343106044 4154385574787456 6334217630773746646 n343285733 136842492727008 5291757135875786635 n 343288940 176662538687262 3763207013849025335 n344783152 209918174701188 7557908201806968243 n 343743442 774114060846825 5338196156756491682 n

Εργαστήριο 4ο: «Σέβομαι τα ζώα-Δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι».

Τοποθετούμε στο πάτωμα εικόνες ανά ζεύγη που απεικονίζουν ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον και ζώα σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής.  Καλούνται οι ομάδες να επιλέξουν ένα ζεύγος εικόνων, να τις παρατηρήσουν και να αναγνωρίσουν τις εικόνες που τα ζώα εκτρέφονται στο φυσικό τους περιβάλλον σε αντιδιαστολή με εκείνες που τα ζώα στερούνται την ελευθερία τους. συμπέρασμα ότι κάποια ζώα που απεικονίζονται στις εικόνες τα εκτρέφει ο άνθρωπος στο φυσικό τους περιβάλλον, ενώ κάποια άλλα τα εκτρέφει σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ζώων. Παρακολουθούμε ένα ολιγόλεπτο βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=DrGQTyrIFLA σχετικά με την εκτροφή των ζώων σε βιομηχανικές μονάδες και τις συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτές. Κατά διαστήματα σταματάμε τη ροή του βίντεο για να γίνει σχολιασμός από τα παιδιά σχετικά με αυτά που προβάλλει. Κάποια ζώα  τα εκτρέφει ο άνθρωπος στο φυσικό τους περιβάλλον, ενώ κάποια άλλα τα εκτρέφει κλεισμένα σε κλουβιά σε εκτροφεία βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ζώων. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τις απόψεις τους και να τις αιτιολογήσουν.   Τίθεται το ερώτημα και διατυπώνονται απόψεις για το πως νομίζουν ότι αισθάνονται τα ζώα που ζουν σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ζώων. Τα νήπια κατανοούν ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν. Τα υπερκμεταλλεύται για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωικά προϊόντα. Η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα ευθύνης. Τα παιδιά παρατηρούν, συγκρίνουν, σκέφτονται, συζητούν. Συμπεραίνουμε ότι αυτός ο υπερκαταναλωτισμός οδήγησε τον άνθρωπο στην ανάγκη να δημιουργήσει εκτροφεία για τη μαζική παραγωγή των προϊόντων.

Παίζουν παιχνίδι με εικόνες ζώων ελευθέρας βοσκής και στοιβαγμένων σε κτηνοτροφικές μονάδες και δημιουργούν αφίσες.



Λήψη αρχείου

343109130 2371447619696368 1555422669929494491 n,,,,343308507 200368622864548 3822752468983972458 n351570529 567979738833542 6943994852957907135 n 1 344786808 661744405789291 934079768579637615 n343297074 573963954842820 7645661686211060176 n

Εργαστήριο 5ο : Και τα ζώα έχουν δικαιώματα. Θέτουμε τον εξής προβληματισμό στους μαθητές/τριες:

Έχουν τα ζώα εκτροφής δικαιώματα σε μια καλύτερη ζωή και σε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης; Τι νομίζετε; Αφού ακουσθούν όλες οι ιδέες, οι απόψεις των μαθητών/τριών παρουσιάζουμε  οπτικοποιημένο το κείμενο της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων εστιάζοντας στα άρθρα του κειμένου σχετικά με την υπερκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο. Μετά την παρουσίαση της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων, οι μαθητές/τριες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα. -Γιατί πιστεύετε ότι η Διεθνής Ένωση Δικαιωμάτων των Ζώων και οι άλλες φιλοζωϊκές οργανώσεις σκέφτηκαν ότι ήταν σημαντικό να καταγράψουν αυτά τα δικαιώματα των ζώων; -Γνωρίζετε φιλοζωϊκές οργανώσεις, φορείς της τοπικής κοινωνίας, που παλεύουν για να εξασφαλίσουν στα ζώα τα δικαιώματα τους;   Πώς θα μπορούσαμε να  συνεργαστούμε μαζί τους; Βασικός μας στόχος ήταν:
-Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι και τα ζώα έχουν δικαιώματα κι εμείς έχουμε υποχρεώσεις απέναντί τους ειδικά όταν είναι δικά μας
-Να αντιληφθούν ότι δεν πρέπει να κακομεταχειριζόμαστε τα ζώα αλλά να τα σεβόμαστε
-Να κατανοήσουν ότι τα ζώα χρειάζονται φροντίδα, και αγάπη
-Να αναγνωρίσουν τον ανθρώπινο παράγοντα ως καταλύτη για τον κίνδυνο εξαφάνισης πολλών ζώων.   Αφού μιλήσαμε για τα δικαιώματα των ζώων και συζητήσαμε τι ανάγκες έχει ένα ζωάκι για να είναι υγιές και ευτυχισμένο, καθένας από μας μέσα σε ένα σπιτάκι ζωγράφισε μια από τις ανάγκες των ζώων όπως τις είχαμε συζητήσει προηγουμένως. Ένα παιδί ζωγράφισε την ανάγκη για τροφή, ένα άλλο την ανάγκη για ιατρική περίθαλψη, άλλο την ανάγκη για παιχνίδι και μπάνιο κ.ό.κ . Στο τέλος συγκεντρώσαμε όλα τα σπιτάκια τα κολλήσαμε σε ένα μεγάλο χαρτόνι και φτιάξαμε μια όμορφη αφίσα για την τάξη μας.

Δικαιώματα-Ζώων-Καρτέλες Poster Animals rights



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

“Αν είχαν φωνή τα ζώα, τι θα μας έλεγαν;” “Μήπως και τα ζώα έχουν δικαιώματα;”

                                               344754568 205308542416498 6210109103213812031 n

Τι θα έλεγαν αλήθεια τα ζώα αν μπορούσαν να μιλήσουν ; Τι θα έλεγαν τα χιλιάδες σκυλάκια που εγκαταλείφθηκαν από τα αφεντικά τους , γιατί δε μπορούσαν πια να τα συντηρήσουν ?

Ενα σκυλακι μοναχό

 

Εργαστήριο 6ο και  7ο:  Αναλαμβάνουμε δράση- Αξιολόγηση-Αναστοχασμός. Θέτουμε  τον προβληματισμό:. «Τι νομίζετε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε όλοι εμείς, για να υπερασπισθούμε τα δικαιώματα των ζώων εκτροφής;» Με την τεχνική της ιδεοθύελλας οι μαθητές/τριες αποφασίζουμε  να προβούμε σε μια καμπάνια με στόχο να ενημερώσουμε τους γονείς , τους συμμαθητές τους από τη διπλανή τάξη και την τοπική κοινωνία για την υπερεκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο και να ευαισθητοποιηθούν ώστε να μετριάσουν την υπερκατανάλωση των ζωϊκών  προϊόντων αλλάζοντας τις διατροφικές τους συνήθειες. Αποφασίζουμε  να δημιουργήσουμε  αφίσες. Στο τέλος γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια για όλα αυτά που μάθαμε στα εργαστήρια -Τι σου άρεσε περισσότερο σ’ αυτά τα εργαστήρια και γιατί; -Τι δεν σου άρεσε και τόσο; -Ποιες δυσκολίες συνάντησες και τι έκανες γι’ αυτό; -Τι ήταν αυτό που κάνατε όλοι και βοήθησε να ολοκληρώσεις το έργο σου; -Τι σε εμπόδισε; – Τι έμαθα; – Τι θα άλλαζα; -Τι θα θυμάμαι από αυτά τα εργαστήρια; Τα παιδιά  απόκτησαν  ξεκάθαρη άποψη για τις έννοιες του αδέσποτου και του δεσποζόμενου ζώου. Αξιοποιώντας φωτογραφίες από το διαδίκτυο, παρατηρήσαμε και συζητήσαμε για τις διαφορές ανάμεσα στα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα σκυλάκια και γατάκια. Παρακολουθήσαμε βίντεο με ιστορίες ζώων και παραμύθια σχετικά. Τα ζώα είναι φίλοι μας , έχουν την ανάγκη μας κι εμείς τη δική τους. Θα είμαστε πλέον «Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων».

 

343624485 255442473561908 2041422326813269993 n 348363404 204974501995245 6440471199711335744 n 1351297143 682562113708138 4736327187749035643 n 1 353130689 935272317689252 240238591586931625 n

Υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα. Κι ο  άνθρωπος είναι μέλος αυτής της σχέσης .

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *