Η 25 Μάρτιου είναι διπλή γιορτή, είναι Εθνική γιορτή και Θρησκευτική.
Εθνική γιατί γιορτάζουμε την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης ενάντια στη Οθωμανική κυριαρχία και Θρησκευτική γιατί γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.
Οι Δραστηριότητες σε αυτήν την θεματική ενότητα χωρίζονται σε 2 μέρη.
25 ΜΑΡΤΙΟΥ
1 ) Αφορμή για να συζητήσουμε τα γεγονότα της 25 Μαρτίου του 1821 στάθηκε το ποίημα του Ρήγα Φεραίου, Ο Θούριος.
Ως πότε παλικάρια θα ζούμε στα στενά μονάχοι σαν λιοντάρια στους κάμπους στα βουνά. Καλύτερα μια ώρας ελεύτερη ζωή πάρα σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή.
Ποιος έγραψε το ποίημα;;;
Ποια είναι τα παλικάρια που ζουν μονάχοι σαν λιοντάρια;
Tι ζητάει από τα παλικαριά – Έλληνες o ποιητής ;
οι Έλληνες σε ποιους ήταν σκλαβωμένοι;
Τι είναι η επανάσταση;
Τι μπορεί να σημαίνει η φράση καλυτέρα μιας ώρας ελεύθερη ζωή πάρα 40 χρόνια σκλαβιά και φυλακής.
Έτσι μέσα από την συζήτηση καταλήξαμε ότι είναι ένα ποίημα που ήθελε να ξεσηκώσει, να ενθαρρύνει τους Έλληνες για επανάσταση και να διώξουν μακριά τον Τούρκο ζυγό.
Έπειτα διαβάσαμε το ποίημα μέσα από εικονολέξεις, το ακούσαμε και το τραγουδήσαμε δυνατά γιατί μας άρεσε πολύ.!!!!!
2) Στην συνέχεια κάναμε αντιστοίχιση την ημερομηνία 25 Μαρτίου 1821.
3) Εκτός από τα ποιήματα που γράφονταν εκείνη την εποχή για να ξεσηκώσου τους Έλληνες για επανάσταση ήταν και οι άνθρωποι που έμεναν στο εξωτερικό και βοήθησαν πολύ για την Απελευθέρωση των Ελλήνων, στην οργάνωση και στο να εφοδιάσου του πολέμου με καριοφίλια και όπλα εκείνης της εποχής όπως ήταν οι Φιλική Εταιρία.
Είδαμε την εικόνα με τους Ιδρυτές της Φιλικής Εταιρίας, την σημαία που είχαν και η κυριά μας μάθαμε και ένα κόλπο για να μην ξεχνάμε τα ονόματα τους , ήταν πολύ αστείο !!!!!!! Ξανθό Τσακάλι φοράει Σκουφί.
4) Στην συνέχεια σταθήκαμε στους Ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Από τις φωτογραφίες είδαμε τους ήρωες και σταθήκαμε, στο τι φοράει ο καθένας αλλά και στα χαρακτηριστικά του κάθε ένα ήρωα π.χ. ο Αθανάσιος Διάκος έχει πολύ μακριά μαλλιά και μουστάκι , η Μπουμπουλίνα φορούσε μαντίλα και είχε μεγάλη μύτη, Η Μαντώ Μαυρογέννους είχε γαρίφαλο στο αυτί και τα μαλλιά της ήταν μπούκλες. κ.τ.λ. Έπειτα ζωγραφήσαμε το πορτραίτο του Ηρώα που μας έκανα μεγαλύτερη εντύπωση.
Βρήκαμε στον χάρτη που πολέμησε ο καθένας ήρωας , π.χ. Ο Κολοκοτρώνης ή άλλως ο Γέρος του Μόριά πολέμησε στην Πελοπόννησο, Η Μπουμπουλίνα Λασκάρινα στην Ύδρα . Ο Παπαφλέσσας μαζί με τους Έλληνες Ήρωες σήκωσαν το Λάβαρο της Ελληνικής Επανάστασης στην Αγία Λαύρα. Η Μαντώ η Μαυρογένους ήταν από την Πάρο κ.τ.λ.
Ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να κάνουμε (puzzle) με τον Ελληνικό χάρτη και να μάθουμε τα μέρη της Ελλάδας αλλά και να αντιστοιχίσουμε σωστά το όνομα με το επίθετο και την φωτογραφία του ήρωα.
Έπειτα μιλήσαμε για το τι σημαίνει η λέξη Ήρωας; Πώς είναι ένας ήρωας; Γιατί όλοι αυτοί που έχουμε μιλήσει είναι ήρωες;
Ακούστηκαν πολλές απόψεις. Άλλως είπε ότι είναι αυτός που έχει μπράτσα ,άλλως είπε αυτός που δυνατός, άλλως είπε αυτός που έχει θάρρος.
Τελικά αποφασίσαμε ότι ήρωας είναι αυτός που αγωνίζεται ,που προταθεί για κάτι καλύτερο, και αυτοί όλοι οι άνθρωποι αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν, για την Ελευθερία της Ελλάδας για να ήμαστε σήμερα όλοι εμείς ελεύθεροι.
5) Μιλήσαμε για τις παραδοσιακές φορεσιές που φορούσαν εκείνη την εποχή. Είδαμε τα μέρη από τα οποία αποτελείτε. Το φέσι, το πουκάμισο, το γιλέκο, την ζώνη, την φουστανελά που είχε 400 πιέτες όσα και τα χρόνια που ήταν οι Έλληνες σκλαβωμένοι και φυσικά το τσαρούχι με την φούντα όπου εκεί μέσα έκρυβαν σφαίρες. Είδαμε και παραδοσιακές στολές και από άλλα μέρη της Ελλάδας. Στην συνέχεια φτιάξαμε τσολιάδικά, και διακοσμήσαμε ποδιές και γιλέκα.
6) Αναφερθήκαμε στο Χορό του ΖΑΛΛΟΓΟΥ. Στην κορυφή του όρους Ζαλόγγου οι Σουλιώτισσες με τα παιδιά τους αγκαλιά αποφάσισαν να πεθάνουν ελεύθερες πέφτοντας από τον γκρεμό για να γλυτώσουν από τα χεριά του Αλή Πασά . Η ιστορία αυτή εντυπωσίασε τα παιδία και κάναμε μια ομαδική εργασία και pyzzle . Ακούμε και τραγουδήσαμε το Έχε γεια καημένε κόσμο έχε γεια γλυκιά ζωή.
7) Στην συνέχει μιλήσαμε για την Ελληνική σημαία. Πόσα χρώματα έχει η σημαία μας ;(2)
Πόσες είναι όλες οι λωρίδες της ;(9) Πόσες είναι οι μπλε λωρίδες (5) πόσες είναι οι λευκές λωρίδες (4)
Αν παρατηρήσω λίγο πιο προσεκτικά τι άλλο θα δω στη σημαία; (έναν λευκό σταυρό).
Τι μπορεί να συμβολίζει το λευκό και τι το μπλε χρώμα;
Η σημαία μας έχει κρυμμένη μέσα της μια φράση. Ελευθερία ή θάνατος. Έτσι πήραμε την σημαία και πάνω σε κάθε λωρίδα τα παιδία έβαζαν και μια συλλαβή μέχρι να γράψουμε το Ελευθερία η Θάνατος. Για να καταλάβουμε το πόσες συλλαβές έχει η φράση χτυπήσαμε παλαμάκια, συλλαβή και παλαμάκι.
Στην συνέχει βάψαμε και κόψαμε την σημαία σε σχήμα καρδίας αλλά και τραγουδήσαμε τον Εθνικό Ύμνο, είδαμε ποιος έγραψε τον Εθνικό Ύμνο αλλά και ποιος τον μελοποίησέ δηλαδή του έδωσε τον ρυθμό, την μελωδία.
Ευαγγελισμός της Θεοτόκου.
Με τον Ευαγγελισμό αναφερόμαστε στη χαρμόσυνη είδηση της γέννησης του Χριστού που δόθηκε από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ στη Μαρία.
Με τα παιδιά είδαμε διάφορες εικόνες του ευαγγελισμού και ξεκινήσαμε να τις αναλύουμε.
Ποια θέση έχει Ο Γαβριήλ στη εικόνα Ποια είναι η θέση της Μαρίας; Πως είναι το βλέμμα της Παναγίας , χαρούμενο ,σκεπτικό ή φοβισμένο; Τι προσφέρει Ο Γαβριήλ στην Μαρία;
Γνωρίζει κάποιος τι θα ανακοίνωση ο Γαβριήλ στην Μαρία;
Ο Γαβριήλ βρίσκετε ακριβός μπροστά στην Μαρία ,έχει τα ποδιά του σε κίνηση το ένα μπροστά και το άλλο πίσω και το χέρι του απλωμένο .Αυτό μας δείχνει ότι κάτι προσφέρει στη Μαρία. Σε άλλες εικόνες κρατάει ένα Σκήπτρο και σε άλλες ένα κρίνο, λουλούδι. Η Μαρία έχει το χέρι της ανοιχτό που σημαίνει ότι δέχεται το θέλημα του Θεού. Το πρόσωπό της κοιτάει προς τα κάτω αυτό δείχνει σεβασμό.
Έπειτα ζωγραφίσαμε με κυραμπογιές τον ευαγγελισμό, στη συνέχεια το περάσαμε με λάδι και φτιάξαμε και κρινάκια.
Σκεφτήκαμε ότι θα ήταν μια καλή ευκαιρία να επισκεφτήκαμε την Εκκλησιά της γειτονίας μας για να δούμε από κοντά την εικόνα του ευαγγελισμού Εκεί μας καλωσόρισε o Πάτερ. Και μας έκανα μια μικρή ξενάγηση μέσα στην εκκλησιά. Έπειτα προσπαθήσαμε να βρούμε που μπορεί να είναι η εικόνα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκο. Ψάξαμε από δω ,ψάξαμε από εκεί τελικά την βρήκαμε! Η αλήθεια είναι ότι λίγο μας παίδεψε γιατί ήταν ψηλά ,λίγο πιο κάτω από τον τρούλο και χωρισμένη σε δυο μέρη η μια πλευρά είχε το άγγελος Γαβριήλ και η άλλη μεριά την Παναγία.
10) Τέλος οργανώσαεμε μια όμορφη γιορτή στην αυλή του νηπιαγωγείου μας με τα παιδιά και τους γονείς. Τραγουδήσαμε και είπαμε τα ποιήματά μας.
Ζήτω 25 Μαρτίου του 1821!