Θεματικός κύκλος
Φροντίζω το Περιβάλλον
Επιμέρους θεματικές ενότητες/ Υποενότητες
Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
«Για το δάσος ενεργώ …. τον πλανήτη μου βοηθώ »
- Βασικός σκοπός του προγράμματος αποτελεί η ευαισθητοποίηση των μαθητών μας σχετικά με το δασικό οικοσύστημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με αυτό και η ανάληψη δράσης για την προστασία του. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ζητήματα των απορριμμάτων στο δάσος καθώς και των δασικών πυρκαγιών.
1ο εργαστήριο «Βόλτα στο δάσος»
Προβάλλαμε στα παιδιά το βίντεο με τίτλο «Βόλτα στο δάσος» και τους ζητήσαμε να εστιάσουν την προσοχή τους στους ήχους και τις εικόνες που ξεπροβάλλουν από αυτό.
Τι είναι το δάσος τελικά;;;
Σε ατομικό κολάζ δημιουργήσαμε το δικό μας δάσος όπως το έχουμε φανταστεί!
Ρωτήσαμε τα παιδιά αν γνωρίζουν σε ποια μέρη της χώρας μας υπάρχουν δάση και αν έχουν επισκεφθεί κάποιο από αυτά.
https://www.geogreece.gr/dasos.php
Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό είδαμε δάση στη χώρα μας αλλά και δάση σε όλο τον κόσμο.
Παρατηρήσαμε τα είδη των δέντρων και της βλάστησης που υπάρχουν σε κάθε δάσος και εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές.
Φυτολόγιο 3: Δέντρα from iliana stavrou
Ζητήσαμε από τα παιδιά να εντοπίσουν μαζί με τους γονείς τους δάση στο παγκόσμιο ιστό, να επιλέξουν αυτό που θα τους εντυπωσιάσει και να το απεικονίσουν. Έπειτα με τη βοήθεια των γονέων τους συμπλήρωσαν επιπλέον πληροφορίες για τη ζωή στο δάσος αυτό και την επόμενη φορά μας τα παρουσίασαν στηντάξη
2ο Εργαστήριο “Ποιος άλλος μένει εδώ;”
Διαβάσαμε το παραμύθι «Ποιος άλλος μένει εδώ;» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς
Μέσα από το παραμύθι εντοπίσαμε τα ζώα που κατοικούν σε ένα δάσος και τα καταγράψαμε.
Στη συνέχεια σε ομαδικό κολάζ ζωγραφίσαμε το δέντρο με όλους τους ενοίκους του σε ένα μεγάλο πάρτι και δώσαμε το δικό μας μήνυμα όπως μας ζητήθηκε στο τέλος της ιστορίας.
Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό παρουσιάσαμε στα παιδιά τα ζώα που συναντάμε στα ελληνικά δάση. (παρουσιάσεις δυο εξαιρετικών συναδέλφων)
https://www.slideshare.net/ilstaurou/ss-20645379
https://www.slideshare.net/ssuseraa3904/ss-85632784 (παρουσίαση της Ανθής Ζήσης)
«Μέσα στο δάσος περπατώ και εσένα συναντώ»
Ενώσαμε το όνομα του ζώου με τη σωστή εικόνα
Παιχνίδια για εμπέδωση της νέα γνώσης:
https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=601278
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=325e1bde405f (puzzle online)
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1b1d465be4b4
3ο Εργαστήριο “Δάσος Πηγή Ζωής”
Μέσα απο πλούσιο εποπτικό υλικό ( σχεδιασμένο απο αξιόλογους συναδέλφους) μιλήσαμε για τα οφέλη του δάσους στη ζωή του πλανήτη μας (οξυγόνο, καθαρό περιβάλλον, ξυλεία, φρούτα, καρπούς, φάρμακα, σπίτι για τα ζωάκια, κ.λ.π.). Παρακολουθήσαμε τη σχετική παρουσίαση :
https://docs.google.com/presentation/d/126pm4qAecNxZBetkSY8i1W9jZN3aTbh3oRL4wUelvo8/edit#slide=id.p
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΕΠΟΠΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ : ΑΝΘΗ ΖΗΣΗ
Τι μας προσφέρει το Δάσος τελικά, βρε παιδιά;;;
https://www.youtube.com/watch?v=ryEmAkssI18&t=878s
Ακούσαμε ένα τραγούδι βασισμένο στο ποίημα του Γιάννη Κρόκου.. και συζητήσαμε τις εικόνες που μας δημιουργεί
Διαβάσαμε το παραμύθι «Το δέντρο που έδινε» και στη συνέχεια συζητήσαμε την ιστορία με τα παιδιά.
Δημιουργήσαμε την αφίσα μας με το
“Κώδικα σωστής συμπεριφοράς μέσα στο δάσος”
4ο Εργαστήριο « Οι φίλοι μας τα ζώα μας δείχνουν το δρόμο»
Στόχος μας ήταν οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν και κατανοήσουν τη σοβαρότητα των απειλών που αντιμετωπίζουν τα δάση όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υποβάθμιση του εδάφους, ο αυξανόμενος αριθμός δασικών πυρκαγιών, τα απορρίμματα καθώς και η κακή διαχείριση της δασικής κληρονομιάς μας, να προτείνουν λύσεις και να αναλογιστούν την προσωπική τους ευθύνη για την καλύτερη προστασία της φυσικής μας κληρονομιάς
Παρακολουθήσαμε το βίντεο με το παραμύθι: “Το μικρό λυκάκι φροντίζει το δάσος” του Antoon Krings σε απόδοση του Φίλιππου Μανδηλαρά και καταλάβαμε πόσο σημαντικό είναι το δάσος για τη ζωή μας και τον πλανήτη μας.
Είδαμε από τι κινδυνεύει το δάσος στην ιστορία μας.
«Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια εκεί και τι κινδύνους δημιουργούν στο δάσος». «Τι μπορούμε να κάνουμε»;
“Τι έκανε το μικρό Λυκάκι;”
Ήταν μερικές από τις ερωτήσεις που έγιναν και οι μικροί μας μαθητές προσπάθησαν να δώσουν απαντήσεις!!
Στη συνέχεια μία ακόμη μικρή μας φίλη, κάτοικος του δάσους ήρθε να μας πει την ιστορία της…..
Μέσα από την ιστορία της μικρής μας φίλης εντοπίσαμε τους κινδύνους που απειλούν τα δάση και για ποιους από αυτούς ευθύνεται ο άνθρωπος.
Αφού συζητήσαμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, τις χωρίσαμε σε σε τρείς κατηγορίες:
α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
β) Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση
γ) Φυσικές αιτίες
Μιλήσαμε για το μεγαλύτερο κίνδυνο που διατρέχουν τα δάση την «Πυρκαγιά»
Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Παρακολουθήσαμε το βίντεο με τίτλο: Aerial footage shows fires raging in parts of Brazil’s Amazon rainforest
Τι βλέπετε να έχει συμβεί στο δάσος του Αμαζονίου;
– Τι λέτε να προκάλεσε αυτές τις πυρκαγιές;
– Τι συναισθήματα σας προκάλεσε αυτό που είδατε;
– Ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες από αυτές τις μεγάλες πυρκαγιές;
Παρατηρήσαμε στον πίνακα του G. W. Backhouse φοβισμένα ζώα που προσπαθούν να ξεφύγουν από πυρκαγιά, και σχολιάσαμε τι συμβαίνει,
πώς νιώθουν τα ζώα και πώς ο καθένας μας.
ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΩΤΙΑ
ΑΝΑΔΑΣΩΣΗ ΤΩΡΑ
Διαβάσαμε το παραμύθι
Σε ατομικά κολάζ κόψαμε και βάλαμε σε σειρά τις εικόνες από την πυρκαγιά έως την αναδάσωση.
Στη συνέχεια χωρίσαμε ένα φύλλο Α4 στα τρία, στη μία πλευρά τα παιδιά ζωγράφισαν το δάσος, στην άλλη το καμένο δάσος και στην τελευταία μικρά δεντράκια μετά την αναδάσωση. Μέσα από την παραπάνω δραστηριότητα εξηγήσαμε στους μικρούς μας μαθητές το σπουδαίο ρόλο της αναδάσωσης.
Προβάλαμε ένα σποτάκι από το εκπαιδευτικό υλικό του WWF Eλλάς «Η φωτιά σε αφορά» που παρουσιάζει τι πρέπει να κάνουμε και τι να μην κάνουμε ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο ξεσπάσματος πυρκαγιάς (https://contentarchive.wwf.gr/areas/forests/ifotia-se-afora)
Μάθαμε για τον ρόλο της Πυροσβεστικής στην κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών και ποιον αριθμό θα πρέπει να καλέσουμε!!
Διαβάσαμε τα παραμύθι: “Ο κόσμος καίγεται” . Το βιβλίο αυτό εξηγεί τα αίτια και τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής μέσα από την ιστορία ενός αγοριού που βοηθά τους πυροσβέστες να σβήσουν μια πυρκαγιά στο δάσος και να σώσουν τη φίλη του τη Λίλα την αλεπού. Συζητήσαμε με τα παιδιά το μήνυμα της ιστορίας και ανέφεραν τις εμπειρίες τους που σχετίζονται με το θέμα
Ο Πυροσβέστης Καπνούλης ήταν εκεί να μας συμβουλέψει… O-Kapnoylhs-symboyleyei-Pos-mporoyme-na.pdf
Για τον ρόλο της Πυροσβεστικής στην κατάσβεση των δασικών Πυρκαγιών μας μίλησε και το κλιμάκιο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας που επισκέφθηκε τη σχολική μας μονάδα..