Σας γνωρίζουμε ότι στο σχολείο μας, στα πλαίσια της διαρκούς συνεργασίας μας με το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας «Δράση», ξεκινάμε από τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου, τη Σχολή Γονέων του σχολείου μας με επίκαιρες, εμπλουτισμένες θεματικές εργασίας και συζήτησης, έχοντας ως συντονίστρια την κοινωνική λειτουργό, κ. Μάρθα Τζάφου.
Οι συναντήσεις της σχολής γονέων θα γίνονται δια ζώσης στο σχολείο μας, στην αίθουσα του ολοήμερου, κατά τις παρακάτω ημερομηνίες, και πάντοτε κατά τις ώρες, 17:30-19:00.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
Δευτέρα 20/10 17:30-19:00: Η σημασία της επικοινωνίας και των ορίων
Δευτέρα 3/11 17:30-19:00: Η δύναμη της αυτοεκτίμησης
Δευτέρα 17/11 17:30-19:00 : Αναγνωρίζω και αποδέχομαι τα συναισθήματά μου
Δευτέρα 1/12 17:30-19:00 : Πως στηρίζω το παιδί μου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της καθημερινότητας
Δευτέρα 15/12 17:30-19:00: Φροντίζω τον εαυτό μου για να φροντίσω την οικογένειά μου
Δευτέρα 12/1 17:30-19:00 : Γονείς και παιδιά μαζί εν «ΔΡΑΣΗ» (Γονείς μαζί με τα παιδιά τους τάξεων Α έως Γ τάξη).
Δευτέρα 26/1 17:30-19:00: Γονείς και παιδιά μαζί εν «ΔΡΑΣΗ» (Γονείς μαζί με τα παιδιά τους τάξεων Δ έως Στ΄ τάξη)
– Κλείσιμο συναντήσεων.
Σας γνωρίζουμε επίσης, ότι στο σχολείο μας, , ξεκινάμε από την Τρίτη 04 Νοεμβρίου, πρόγραμμα βιωματικών εργαστηρίων με εμπλουτισμένες θεματικές εργασίας και συζήτησης από το «Σπίτι των παιδιών» και τον «Κήπο με τις 11 γάτες» ως εξής:
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ
Τρίτη 4/11 17:30-19:00: Δεξιότητες για παιδιά δημοτικού Ενότητες 1 έως 3
Τρίτη 18/11 17:30-19:00: Δεξιότητες για παιδιά δημοτικού Ενότητες 4 έως 6
Τρίτη 2/12 17:30-19:00: Το σπίτι των παιδιών Ενότητες 1 έως 5
Τρίτη 16/12 17:30-19:00: Το σπίτι των παιδιών Ενότητα 6 έως 10
Τρίτη 13/1 17:30-19:00: Το σπίτι των παιδιών Ενότητα 10 έως 13
Τρίτη 20/1 17:30-19:00: Ο κήπος με τις 11 γάτες εμπλουτισμένες θεματικές εργασίας και συζήτησης.
Το εκπαιδευτικό υλικό «Δεξιότητες για παιδιά Δημοτικού» είναι εγκεκριμένο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Είναι ένα εγχειρίδιο το οποίο αποτελείται από βιωματικά εργαστήρια τα οποία σκοπό έχουν να εφαρμοστούν στην τάξη από τους εκπαιδευτικούς αφού πρώτα έχουν εκπαιδευτεί. Υπάρχουν αντίστοιχα εργαστήρια και για τους γονείς. Σκοπός είναι να ενημερωθούν και να ενισχυθούν οι μαθητές μέσα από τα εργαστήρια σε θέματα ψυχοκοινωνικής υγείας έτσι ώστε να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να αντιμετωπίζουν τις καθημερινές προκλήσεις εντός και εκτός σχολείου, εργαστήρια τα οποία σε πολλές περιπτώσεις ταιριάζουν και με τις θεματικές των εργαστηρίων δεξιοτήτων που ήδη εφαρμόζεται.
Το υλικό περιλαμβάνει 6 ενότητες και τις αντίστοιχες διδακτικές κάρτες η κάθε ενότητα αποτελείται από 5 μαθήματα τα οποία περιγράφονται αναλυτικά πως γίνονται στην πράξη. Από κάθε ενότητα επιλέξαμε ένα μάθημα, το οποίο θα δουλεύουμε και βιωματικά και θεωρητικά δίνοντάς στους/στις εκπαιδευτικούς το αντίστοιχο υλικό. Οι θεματικές σχετίζονται με ότι αντιμετωπίζουμε συνήθως στο σχολείο.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:
Α) «Δεξιότητες για παιδιά Δημοτικού»
Ενότητα 1: Εγώ ένας ξεχωριστός άνθρωπος, μάθημα 2 με τίτλο «μεγαλώνω και αλλάζω».
Σκοπός είναι να δουν τα παιδιά το γεγονός ότι μεγαλώνουν και αλλάζουν σαν μια φυσική διαδικασία που αφορά όλους τους ζωντανούς οργανισμούς, να καταλάβουν ότι η προοπτική του να μεγαλώνουν μπορεί να προκαλέσει ποικίλα συναισθήματα και αντιδράσεις
Ενότητα 2: Ένας από τους πολλούς, μάθημα 3 με τίτλο «συνυπάρχω με τους άλλους».
Σκοπός είναι να καταλάβουν τα παιδιά πως δημιουργούνται και διατηρούνται φιλίες, να δουν γιατί κάποιες φιλίες τελειώνουν ή τις τελειώνουμε και τα συναισθήματα που δημιουργούνται
Ενότητα 3: Συναισθήματα και αισθήματα, μάθημα 4 με τίτλο «και οι άλλοι άνθρωποί έχουν αισθήματα».
Σκοπός είναι να καταλάβουν τα παιδιά ότι τα συναισθήματα που νιώθουν αυτά τα νιώθουν και οι άλλοι και ότι αυτά που λένε και κάνουν οι άνθρωποι (και τα ίδια) επηρεάζουν και τα συναισθήματα των άλλων
Ενότητα 4: Μαθαίνω καινούργιες δεξιότητες, μάθημα 4 με τίτλο «βρίσκομαι σε ετοιμότητα».
Σκοπός είναι να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να εκτιμήσουν τόσο την δική τους άποψη όσο και των άλλων, να μάθουν την διαφορά μεταξύ ετοιμότητας και επιθετικής ή παθητικής συμπεριφοράς, να δοκιμάσουν να είναι αποφασιστικοί σε διάφορες καταστάσεις
Ενότητα 5: Αντιμετωπίζω προκλήσεις, μάθημα 3 με τίτλο «πιέσεις και επιρροές».
Σκοπός είναι να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά μα σκεφτούν για τις αποφάσεις και τις επιλογές που κάνουν καθημερινά. Επίσης ποιες είναι οι επιρροές που δέχονται καθώς και πότε οι επιρροές μετατρέπονται σε πίεση και πως το αντιμετωπίζουμε αυτό.
Ενότητα 6 : Προσέχω τον εαυτό μου, μάθημα 4 με τίτλο «ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα».
Σκοπός είναι να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να σκεφτούν ανθρώπους χώρους, πράγματα και παράγοντες που τα καθιστούν ασφαλή ή όχι και να βρουν τρόπους για την προστασία της δικής τους ασφάλειας και των άλλων εντός και εκτός σχολείου.
Β) «Το σπίτι των παιδιών»
Το σπίτι των παιδιών είναι εκπαιδευτικό υλικό για παιδιά δηµοτικού. Επεξεργάζεται θέµατα που συνδέονται µε την παιδική επιθετικότητα και την πρόληψη της. Το υλικό βασίζεται στη βιωµατική προσέγγιση και χρησιμοποιεί δραστηριότητες ενεργητικής µάθησης, κατάλληλες για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Προσπαθεί να προσφέρει ένα φανταστικό πλαίσιο «το σπίτι των παιδιών», στο οποίο τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία µέσα σε ένα κλίμα εµπιστοσύνης και ασφάλειας να επεξεργαστούν θέµατα της καθημερινότητας τους. «Το σπίτι των παιδιών» είναι ο κόσµος των παιδιών, εκεί όπου τα ίδια τα παιδιά είναι ελεύθερα να εκφραστούν, χωρίς την κριτική των ενηλίκων. Παράλληλα το σπίτι των παιδιών µπορεί να είναι και το σχολείο τους, εκεί που συναντιούνται µεταξύ τους, επικοινωνούν, παίζουν, καβγαδίζουν και κάποιες φορές πληγώνουν το ένα το άλλο. Τα θέµατα παρουσιάζουν µια ακολουθία, έτσι ώστε αρχικά τα παιδιά να εξοικειωθούν µε τη διαδικασία και το πνεύµα του προγράµµατος. Στη συνέχεια προχωρούν στο θέµα, συζητώντας για την επικοινωνία και τη συναισθηµατική εκπαίδευση και από εκεί συνέχεια στην παιδική επιθετικότητα και τις εκφράσεις της στο σχολείο. Το πρόγραµµα κλείνει µε τα δικαιώµατα των παιδιών και τον αποχαιρετισµό της οµάδας.
Θα δουλέψουμε θεωρητικά και βιωματικά τα παρακάτω:
Ενότητα 1: Γνωριζόµαστε µε την οµάδα -Συµφωνούµε για τους όρους του παιχνιδιού
Ενότητα 2: Κατασκευάζοντας το σπίτι των παιδιών
Ενότητα 3: Φτιάχνοντας ένα σχολείο χωρίς επιθετικότητα
Ενότητα 4: Αναγνωρίζοντας & εκφράζοντας συναισθήματα: το χαλί των συναισθημάτων
Ενότητα 5: Εκφράζοντας το θυµό και τη τσατίλα µας
Ενότητα 6: Λέξεις που πληγώνουν
Ενότητα 7: Επικοινωνία: «Ακούει κανείς;»
Ενότητα 8: Η επίσκεψη των ξένων
Ενότητα 9: Επιλύνοντας τις διαφορές µε τους άλλους – Αποφεύγοντας τις συγκρούσεις
Ενότητα 10: Πράγµατα που ζητούν από εµένα οι άλλοι και µ’ ενοχλούν Ενότητα 11: Τα δικαιώματα των παιδιών
Ενότητα 12: Αποχαιρετώντας την οµάδα αξιολογώντας το πρόγραµµα.
Ο κήπος με τις 11 γάτες
Το πρόγραμμα «Ο κήπος με τις 11 γάτες» είναι ένα εικονογραφημένο παραμύθι για παιδιά δημοτικού. Στόχος του είναι να συνεισφέρει στην πρόληψη της χρήσης, αποσαφηνίζοντας και προσφέροντας για συζήτηση- μέσα στην τάξη- τους βαθύτερους μηχανισμούς που θα μπορούσαν να θεωρηθούν παράγοντες κινδύνου στη ζωή ενός ανηλίκου. Τα μικρά παιδιά είναι ακόμα μακριά από τον χώρο των εξαρτήσεων, συγχρόνως όμως βλέπουμε ότι στη ζωή τους υπάρχουν, με εξαιρετικά συγκεκριμένη μορφή, πολλοί αρνητικοί παράγοντες (φοβίες, άγχος, μοναξιά, αδυναμία να δεχθούν μια ήττα, μετάθεση προβλημάτων κτλ) που μπορεί αργότερα να τα οδηγήσουν σε αυτοκαταστροφικές πράξεις ή επιλογές.
Αποτελείται από δύο μέρη: το παραμύθι «ο κήπος με τις έντεκα γάτες», κι έναν «οδηγό για τους εκπαιδευτικούς».
Θα το δουλέψουμε τόσο θεωρητικά όσο και με δραματοποίηση.
Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
Συντονίστρια: Τζάφου Μάρθα- κοινωνική λειτουργός, Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας «Δράση».
|
|
Η Διευθύντρια του Σχολείου
Αναστασία Γαλανού |