ERASMUS+ SW-PBS : ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

   ERASMUS+ SW-PBS

(SCHOOL WIDE POSITIVE BEHAVIOR SYSTEM)

Το νηπιαγωγείο μας  συμμετέχει στο πρόγραμμα που συντονίζει η διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης και ο Δήμος Καλαμαριάς σε συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας. Τίτλος του προγράμματος : «Προώθηση της ευημερίας των παιδαγωγών μέσω της ενίσχυσης της θετικής συμπεριφοράς στην Αγωγή Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας». Το έργο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εφαρμόζεται από μια κοινοπραξία έντεκα(11) εταίρων στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Πορτογαλία και τη Ρουμανία.  Το έργο στηρίζεται στο μοντέλο PERMA, το ακρωνύμιο της χαράς και της ευτυχίας.

P=Positive emotions(θετικά συναισθήματα), E= engagement(δέσμευση), R= relationship(θετικές σχέσεις). M=meaning(νόημα) και Α= accomplisment(επίτευξη). Το έργο στοχεύει στη δημιουργία ενός σχολικού πλαισίου που θα προωθεί τη δημιουργία μιας θετικής σχολικής κουλτούρας με στόχο την ευημερία των παιδαγωγών και του γενικότερου σχολικού κλίματος. Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί κατά τις σχολικές χρονιές 2021-2022 και 2022-2023.

Ακολουθούν  οι δράσεις μας σε πρώτη φάση:

Tο όραμα της τάξης

Η διερεύνηση και συζήτηση για τις τρεις  αξίες που επιλέξαμε: Συνεργατικότητα, ευγένεια και υπευθυνότητα.

Τελικό μας σύνθημα-όραμα μετά από πολλές διαβουλεύσεις, αλλαγές και συζητήσεις καθώς και τα σήματα υπενθύμισης και οι μασκότ  της κάθε συμπεριφοράς.

 

     Αρχικά συζητήσαμε τι μπορεί να σημαίνει ευγενική συμπεριφορά, συνεργατική και ευγενική. Μέσα από εικόνες αλλά και δραματοποίηση καταστάσεων καθημερινών , μέσα από παραμύθια, βίντεο κλπ. προσεγγίσαμε τις έννοιες και αφήσαμε τα παιδιά να εκφραστούν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους σε σχέση με αυτές. Στο παιχνίδι στις γωνιές (ελεύθερο), στην παρεούλα-ολομέλεια, στην αυλή αλλά και σε κάθε χώρο του νηπιαγωγείου που χρησιμοποιούμε τα παιδιά αναγνώρισαν συμπεριφορές που παραπέμπουν στις αξίες με τις οποίες δουλεύουμε  αλλά και τις αρνητικές τους. Αυτές δηλαδή τις συμπεριφορές που μας κάνουν να μην περνάμε καλά γιατί δεν είναι ευγενικές, συνεργατικές και υπεύθυνες. Έμφαση δίνεται στις θετικές συμπεριφορές καθώς η επιβράβευση υπερισχύει των αρνητικών συνεπειών και σχολίων. Αυτά γίνονται μόνο όταν κρίνεται απαραίτητο και αναπόφευκτο.

Σε κάθε περιοχή που κινούνται και δρουν τα παιδιά μπήκαν πίνακες υπενθύμισης επιθυμητών συμπεριφορών, αφού τις συζητήσαμε και τις αναγνωρίσαμε.

IMG 20220326 085357

IMG 20220325 070020

2

IMG 20220325 071250

IMG 20220326 091531

H Ευγένεια : Συζήτηση με αφορμή το όμορφο βίντεο  “Βάψε τον κόσμο με ευγένεια”

–  Πώς μπορούμε να είμαστε ευγενικοί στην παρεούλα/ συζήτηση; Στο παιχνίδι; Στην αυλή; Στους άλλους χώρους του σχολείου ( τουαλέτα, χωλ κλπ); Γίνονται δράσεις καθημερινές υπενθύμισης.

-Χρησιμοποιούμε τις μαγικές λέξεις: Ευχαριστώ, παρακαλώ, συγνώμη, σε αγαπώ,  μπορείς να….,  είμαι εδώ για σένα.

-Παίζουμε τους καλούς ακροατές που περιμένουν να τελειώσει ο ομιλητής και σηκώνουν χέρι για να μιλήσουν και τους κακούς ακροατές  που διακόπτουν συνεχώς. Πώς μπορεί να γίνει μια όμορφη συζήτηση;

– Με αφορμή την Ημέρα κατά του Σχολικού εκφοβισμού επιλέγουμε να φτιάξουμε την πανοπλία της Ευγένειας μαζί με την πανοπλία της Φιλίας , της Αγάπης και της Αποδοχής  για να μη  αφήσουμε κανένα να γίνει θύμα ή θύτης .

IMG 20220326 084927

Η Συνεργασία: Εισάγαμε την έννοια δημιουργώντας καταστάσεις προβληματικές που τα παιδιά  χρειαζόταν να βρουν λύσεις. Να μεταφέρουμε τα έπιπλα της τάξης για να χορέψουμε… Να χορέψουμε έναν κυκλικό χορό, να χορέψουμε σε ζευγάρια, να φτιάξουμε ένα όμορφο άγαλμα συνεργσίας.

Παρακολουθήσαμε και ένα όμορφο βίντεο για ενίσχυση των απόψεών μας για τα θετικά αποτελέσματα της συνεργασίας

1644353205159 1

Ο παππούς Αίσωπος μας μιλά για τη συνεργασία

Αργότερα αποφασίσαμε πως η συνεργατικότητα είναι η σούπερ δύναμή μας



Λήψη αρχείου

 

image 4image 5

Με τη συνεργασία ανακαλύπτουμε τον κρυμμένο θησαυρό διαβάζοντας τον χάρτη
1639086667817

1644790011579

IMG 20220326 105106

Η πυραμίδα της συνεργασίας μας υπενθυμίζει κάθε μέρα πως όταν συνεργαζόμαστε καταφέρνουμε σπουδαία πράγματα, περνάμε όμορφα, κάνουμε καινούριους φίλους, μαθαίνουμε καινούρια πράγματα.

Η Υπευθυνότητα : Mέσα από καρτέλες  με αντίθετες συμπεριφορές τα παιδιά εντοπίζουν ποια είναι υπευθυνη και ποια ανεύθυνη και γιατί….. Τι θα συμβεί αν…. Όταν κάνω αυτό…. θα συμβεί….



Λήψη αρχείου

Δείχνω υπεύθυνη στάση ακολουθώντας τους κανόνες στο επιτραπέζιο και περιμένοντας με υπομονή τη σειρά μου.

Τι γίνεται όταν δεν το κάνω; Τα παιδιά προσομοιώνουν την κατάσταση….

Καθημερινά υπενθυμίζεται η υπεύθυνη συμπεριφορά με επιβράβευση αυτών που φέρονται υπεύθυνα.

Δημιουργήσαμε και ψηφιακά παιχνίδια για εμπέδωση των αξιών

Επανάληψη της έννοιας της υπευθυνότητας και υπενθύμιση επιθυμητών συμπεριφορών με αφορμή κάποιες συμπεριφορές που δεν ήταν υπεύθυνες.

1. Παίζουμε το παιχνίδι : “Συμπληρώνω τη φράση”

Παράδειγμα: Όταν τελειώνω το παιχνίδι……

Ολοκληρώνοντας κατανοούμε πως όλες αυτές οι φράσεις μας δείχνουν την υπεύθυνη συμπεριφορά και φτιάχνουμε με αυτές την αφίσα της Υπευθυνότητας.

IMG 20220330 172605

2. Τι είναι για μένα υπευθυνότητα; Ο ανεύθυνος και ο υπεύθυνος εαυτός μου.

IMG 20220330 172758

 

Αφήστε μια απάντηση