
20 Νοεμβρίου είναι κάθε χρόνο η Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων των παιδιών και συνέπεσε να ασχολούμαστε αυτή την περίοδο με το σχετικό θέμα στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Η συζήτηση και οι δράσεις έχουν φουντώσει και τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα καθώς μαθαίνουν να λένε τη γνώμη τους, να ακούν και τη γνώμη των άλλων, να μαθαίνουν τα δικαιώματά τους αλλά και τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους άλλους και να συναποφασίζουν για θέματα που τους απασχολούν.
“Το δεντρόσπιτο με τα ζωάκια των δικαιωμάτων” έχει σα στόχο να εξοικειώσει, με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο, τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας με τα δικαιώματα του παιδιού, όπως έχουν κατοχυρωθεί στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ν. 2101/1992). Περιλαμβάνει 12+1 καρτέλες με ζωάκια που εκπροσωπούν σημαντικά δικαιώματα των παιδιών και τα οποία συνοδεύονται από μικρές ιστορίες και απλά τραγουδάκια, που δουλεύονται σε 7 εργαστήρια.
Πατώντας πάνω στο σύνδεσμο μπορείτε να παρακολουθήσετε τα παραμύθια και τα τραγούδια του προγράμματος Λίστα με παραμύθια και τραγούδια
1ο Εργαστήριο: “Ετσιμελεν – Το δικαίωμα στο όνομα”
Τα παιδιά μετά το παραμύθι και το τραγούδι , αφού πρώτα εξηγήσαμε τι θα πει «δικαίωμα στο όνομα και στην ταυτότητα», παίξαμε το ληξιαρχείο της τάξης μας και καταγράψαμε το όνομά τους καθώς όνομα που διάλεξαν σα ζωάκια που να ξεκινά από την ίδια φωνούλα με το όνομά τους , έβαλαν το σύμβολό τους και γράψαμε και την ημερομηνία γέννησης. Ληξίαρχος- γραφέας ήταν η νηπιαγωγός κάθε φορά.
Η απόφαση της ολομέλειας ήταν ” Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν όνομα . Το όνομα είμαστε εμείς.”
2ο Εργαστήριο: “Σιγουράκι – Το δικαίωμα σε σπίτι, ρούχα και φαγητό”
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνώρισουν το Σιγουράκι, άκουσαν την ιστορία και το τραγούδι του. Αφού εντόπισαν τι χρειάζεται το Σιγουράκι, χωρίστηκαν σε ομάδες και με τη χρήση παιχνιδιών από το κουκλόσπιτο, αποφάσισαν οτι χρειάζεται σπίτι, τροφή και ρούχα. Παρουσίασαν λοιπόν τη δουλειά τους στην ολομέλεια. Και συζήτησαν αν υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν αυτά που χρειάζονται για να ζήσουν. Η απόφαση της ολομέλειας ήταν ” Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν σπίτι καθαρό, ρούχα και παπούτσια και φυσικά νόστιμο, υγιεινό φαγητό.
3ο Εργαστήριο: “Αγαπάκι – Το δικαίωμα στη φροντίδα”
Τα παιδιά γνώρισαν το Αγαπάκι, ακουσαν την ιστορία και το τραγούδι του, συζήτησαν για πράγματα που κάνουν με τους γονείς τους ενώ στη συνέχεια έπαιξαν παντομίμα. Τέλος μετά τη συζήτηση για το δικαίωμα στη φροντίδα και όχι στην παραμέληση τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και συζήτησαν για να προτείνουν πράγματα που μπορούν να ζητήσουν από τους γονείς τους ι ώστε να περνάνε όμορφα. Τέλος έκαναν μία κατασκευή και παρουσίασαν στην ολομέλεια τι τους αρέσει να κάνουν πιο πολύ με τους γονείς τους!
Η απόφαση της ολομέλειας ήταν ” Για να έχουν τα παιδιά προστασία και φροντίδα χρειάζονται τους γονείς ή αν αυτό δε γίνεται κάποιους μεγάλους να τους αγαπούν.”
4ο Εργαστήριο: “Ναπωκάτι – Το δικαίωμα στην ελέυθερη έκφραση της γνώμης”
Τα παιδιά άκουσαν την ιστορία και το τραγούδι του Ναπωκάτι και συζήτησαμε στην ολομέλεια για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να εκφράσουν τη γνώμη τους καθώς και πώς παίρνουμε δημοκρατικά αποφάσεις. Λέω τη γνώμη μου αλλά ακούω και τη γνώμη του άλλου. Τονίσαμε ακόμη τη σπουδαιότητα του δικαιώματος να λένε ελεύθερα, χωρίς φόβο, τη γνώμη τους, με τρόπο που να μη πληγώνει, να μη προσβάλλει και να μη δημιουργεί ένταση στους γύρω μας. Επίσης σκέφτηκαν και αποτύπωσαν στο χαρτί μία άποψη που ήθελαν να πουν και να την ακούσουν οι μεγάλοι.
Η απόφαση της Ολεμέλειας ήταν ” ¨εχουμε και εμείς τα παιδιά να σας πούμε κάτι, ακούστε μας”
5ο Εργαστήριο: “Τριλαριλαρο – Το δικαίωμα στο παιχνίδι και την ξεκούραση”
Τα παιδιά παρατήρησαν την καρτέλα και κλήθηκαν να μαντέψουν με επιτυχία φυσικά για πιο δικαίωμα θα μας μιλήσει το ζωάκι στην ιστορία του. Παρακολουθήσαμε την ιστορία και το τραγούδι του Τριλαριλαρό και συζητήσαμε για ένα από τα πιο αγαπημένα δικαιώματα των παιδιών, το δικαίωμα στο παιχνίδι, την ξεκούραση και την ψυχαγωγία. Τα παιδία λοιπόν αφού κάθισαν σε κύκλο, με τη βοήθεια μιας μικρής μπάλας ξεκίνησαν να λένε με τι σειρά τι παιχνίδια τους αρέσει να παίζουν καθώς και το τι είναι αυτό που τους χαλα το παιχνίδι και τη διάθεση κατά τη διάρκειά του. Χωρίστηκαν σε ομάδες και πρότειναν το αγαπημένο τους παιχνίδι για να παίξουμε (2 ομάδες) το αγαπημένο τους τραγούδι να χορέψουμε(2 ομάδες). Παίζουν όλα τα παιδιά και ξεκουράζονται; Είδαμε ένα μικρό βίντεο για την παιδική εργασία και τα παιδιά προβληματίστηκαν και αποτύπωσαν τις ιδέες τους στο χαρτί.
Ζωγράφισαν τις ιδέες τους και τις παρουσίασαν παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης.
Η απόφαση της ολομέλειας ήταν ” Το σχολείο είναι σημαντικό για τα παιδιά, για να μάθουν τον κόσμο”
6ο Εργαστήριο: “Πολυχρωμιξ – Το δικαίωμα στη διαφορετικότητα και την ισότητα”
Αφού τα παιδιά άκουσαν την ιστορία και το τραγούδι συζητήσαμε για την διαφορετικότητα του Πολυχρωμιξ. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν ένας “φανταστικός/ή ξεχωριστός/ή ” φίλος/η, το παρουσίασαν στους συμμαθητές τους ενώ όλοι μαζί συζητήσαμε το υποθετικό σενάριο αν αυτά τα φιλαράκια υπήρχαν στην πραγματικότητα, αν θα μπορούσαν να ερθουν στο σχολείο.
“Παίξαμε” συμπεριφορές που πληγώνουν και δε σέβονται το δικαίωμα του καθε παιδιού να είναι διαφορετικός και βρήκαμε πολλές διαφορές ανάμεσά μας!
- Κοροιδεύουμε κάποιον φίλο επειδή έχει όμορφα καροτί μαλλιά;
- Είμαστε άλλος ψηλός, άλλος κοντός
- άλλος με γυαλιά άλλος χωρίς
Η απόφαση της ολομέλειας ήταν ” Όλοι είμαστε διαφορετικοί αλλά έχουμε τα ίδια δικαιώματα”
7ο Εργαστήριο: “Κουκουβάκου – Το δικαίωμα στην εκπαίδευση”
Η ιστορία του Κουκουβάκου μας έδωσε την αφορμή να δημιουργήσουμε μια ιστορία με πρωταγωνιστή το Κουκουβάκου. Οι μαθητές λοιπόν στον κύκλο ενώ το μικρό μπαλόνι- κουκουβάγια “ταξιδεύει” απο χέρι σε χέρι και το κάθε παιδί την οδηγεί να επισκεφτεί με το σχολείο της διαφορετικούς τόπους. Μέσα απο το ταξίδι της αποκτά νέες γνώσεις αλλά ζει και περιπέτειες. Τι θέλει να μάθει το Κουκουβάκου;
Επίσης τα παιδιά ακολούθησαν την ιδέα του Κουκουβάκου για να μάθει πιο εύκολα την Αλφαβήτα και σχημάτισαν τα γράμματα με το σώμα τους.
Η απόφαση της ολομέλειας ήταν ” Όλα τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν στο σχολείο για τον κόσμο”
Το παραμύθι μας
8ο Εργαστήριο: “Περαστικάκι – Το δικαίωμα στην υγεία”
Τα παιδιά ακουσαν την ιστορία και το τραγούδι του Περαστικάκι και συζήτησαμε για την αξία της υγείας. Στην ολομέλεια τα παιδιά μοιράστηκαν περιστατικά κατά τα οποία πήγαν στο νοσοκομείο ή στο γιατρό καθώς δεν ένιωθαν καλά ή είχαν κάποιο ατύχημα και πώς ένιωθαν. Στη συνέχεια τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο κατονόμασαν μέρη του σώματος που ” τους πονούν” και βρήκαμε σε ποιο γιατρό πρέπει να πάμε. Η απόφαση της ομάδας μας είναι ότι “Ολα τα παιδιά πρέπει να μπορούν να γίνουν καλά όταν αρρωσταίνουν.Να έχουν γιατρούς, φάρμακα και νοσοκομεία” Χρειαστήκα,ε όλες τις ειδικότητες αλλά περισσότερο ορθοπεδικούς καθώς από τα πολλά ατυχήματα πολλοί χρειάζονταν γύψο!!!! Γράψαμε όπως μπορούσαμε το δικαίωμα των παιδιών στη υγεία!
Η απόφαση της Ολομέλειας ήταν “Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα να γίνονται καλά όταν αρρωσταίνουν”
9ο Εργαστήριο: “Μηπονάκι – Το δικαίωμα στην προστασία από κάθε μορφη βίας”
Τα παιδιά γνώρισαν το Μηπονάκι, άκουσαν την ιστορία του και το τραγούδι του ενώ στη συνέχεια συζητήσαμε στην ολομέλεια πώς με τις πράξεις και τα λόγια οι άνθρωποι πονάνε ο ένας τον άλλο. Ο πόνος αυτός μπορεί να είναι σωματικός αλλά και ψυχικός. Στη συνέχεια πέξαμε το παιχνίδι «πονάει – πονάει», μια παραλλαγή του γνωστού παιχνιδιού «πετάει-πετάει», αναγνωρίζοντας λέξεις που πονάνε. Κάθε παιδί μοιράστηκε μία εμπειρία όπου κάποιος προκάλεσε πόνο στην”καρδούλα” ή το σώμα του. Πώς μπορούμε νε λύσουμε τις διαφορές χωρίς βία και καβγά; Τα παιδιά έκαναν διάφορες προτάσεις.
Η απόφαση της Ολομέλειας ήταν ” Κανένα παιδί δεν πρέπει να πονάει στο σώμα ή στην καρδούλα του”
Το δεντρόσπιτό μας έχει γεμίσει σιγά σιγά με τους ενοίκους
Αυτό που προβλημάτισε τα παιδιά ήταν πως κανένα δικαίωμα δεν μπορούν να έχουν τα παιδιά που ζουν σε χώρες με πόλεμο ή σε μεγάλη φτώχια. Για αυτό και αποφάσισαν να πουν στους μεγάλους τη γνώμη τους δυνατά: Να σταματήσουν τον πόλεμο και να έχουν σπίτι και δουλειά όλοι. Για να μπορούν τα παιδιά να είναι ευτυχισμένα.
Παιδιά εδώ μπορείτε να παρακολουθήσεττε ένα υπέροχο παραμύθι για το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση, το παιχνίδι, την ανεμελιά….
Καλό Σαββατοκύριακο με ένα όμορφο τραγούδι για όλους!